{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.277 visninger | Oprettet:

svaje .
svaje .
Tilmeldt:
21. dec 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21

Flytte hjemmefra - Su ? {{forumTopicSubject}}


Tjah, jeg står og skal højst sandsynligvis flytte hjemmefra i nærmeste fremtid, pga. problemer derhjemme...

Men er helt uviden om alt sådan noget med bolig..
Desuden passer jeg min uddannelse så har ingen arbejde, lever kun af su som er med lån. Dvs. godt og vel 5 tusinde. Får man en eller anden form for tilskud hvis man ikke bor hjemme ? Jeg har ingen arbejde så økonomien kan jeg ikke får til at hænge sammen..

Har en venninde hun bor i en ungdomslejlighed og betaler ca. 3 tusinde for at bo der og det er med alt vand varme og el...

Jeg har bil så den har jeg tænkt mig at skaffe mig af med og købe en scooter :\ for at det ikke skal blive alt for hårdt for mig..

har intet forstand på alt sådan noget. plejer jo bare at spise hjemme og ikke selv bruge penge på alt det daglige..

mit spørgsmål er så er her nogle af jer andre derude som har klaret sig på SU og fik i tilskud fra kommunen eller hvordan ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytte hjemmefra - Su ?
  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #1   21. dec 2008 SU, det kommer an på din alder og forældrenes bopæl fra dit uddannelsessted (afstand)

  • svaje .
    svaje . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #2   21. dec 2008 min uddannse sted er samme sted som mine forældre bor

  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #3   21. dec 2008 Hvis du ikke har over 30 km (mener jeg det er, men det ved nogle andre herinde sikkert med sikkerhed) fra dit uddannelsessted til dine forældres bopæl kan du ikke få såkaldt udeboende SU.

    Hvis du alligevel gerne vil prøve at få det, skal du prøve at henvende dig hos din kommune og forhøre dig af hvordan du bærer dig af.. Hvis det er helt galt mellem dig og dine forældre, kan du alligevel få lov til at få udeboende SU. Jeg har ikke selv prøvet det, så jeg kan ikke svare dig på hvordan det foregår, men som sagt så er jeg sikker på at enten kommunen eller dit uddannelsessted kan svare dig på det smiley


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #4   21. dec 2008 Hvis forældrenes bopæl er under 20 km til uddannelsesstedet kan man ikke få som udeboende (andet end hvis man er fyldt 20/21 år).

    Man kan dog søge om at få som udeboende under visse forhold. (Snak med din SU-vejleder på skolen).


  • svaje .
    svaje . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #5   21. dec 2008

    Ja jeg må nok ringe til SU styrelsen eller komunnen og forhøre mig smiley

    Men regner lidt sådan på det - hvis ikke jeg får noget tilskud :

    Jeg får 5000 -/+ kr fra SU
    Jeg vil finde en 1 værelses unhdomslejlighed hvor jeg allerhøjst skal betale 3000 kr og det med ALT varme, el og vand osv.
    så har jeg igen ca. 2000 +/- nogle hundrede at leve for om måneden - og så skulle jeg nok finde et arbejde så hvis jeg tjener 2000 kr om måneden er det sgu også fint nok.
    desuden vil jeg sælge min bil, så jeg ikke skal til at tænke på benzin, reperationer forsikring osv.
    vil skaffe mig en scooter.

    til min fordel så fester jeg ikke helt vildt og tit man kun engang imellem så det er kun godt dog er jeg ikke så fornuftig når jeg bruger penge så der må jeg ænke mig noget mere om når jeg køber mad osv. så når jeg skal købe det daglige så vil jeg skrive en indkøbsliste og lægge et fast budget til kun præcis det.

    Hvad synes I, ville jeg klare mig ?


  • svaje .
    svaje . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #6   21. dec 2008 jeg er 19 fylder 20 til februar

  • svaje .
    svaje . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #7   21. dec 2008
    har lige snakket med min venninde. hun siger hun betaler 2600 for sin 1 værelses med alt. så når det er betalt har jeg 2400 til mig selv tror I det ville gå ? kan nok klare mig inden jeg finder noget arbejde


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #8   21. dec 2008 Satser på ungdomsuddannelser 2008
    Månedligt SU-stipendium til studerende på 18 og 19 år

    Grundsats til alle, før skat: 1.108 kr.

    Maksimalt tillæg til hjemmeboende, afhængig af forældrenes indkomst:
    1.381 kr.
    Maksimum i alt: 2.489 kr.

    Grundsats til udeboende med særlig godkendelse*, før skat : 3.211 kr.

    Maksimalt tillæg afhængig af forældrenes indkomst: 1.796 kr.

    Maksimum i alt: 5.007 kr.

    *Når du er under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, kan du normalt kun få SU med satsen for hjemmeboende. Også selvom du er flyttet hjemmefra. Du kan læse om reglerne for bopæl under 'Hvad er SU' > SU-stipendium i menuen.


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #9   21. dec 2008 Satser på videregående uddannelser 2008
    Månedligt SU-stipendium til studerende på videregående uddannelser pr. måned, før skat
    Hjemmeboende: 2.489 kr.
    Udeboende: 5.007 kr.


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #10   21. dec 2008 De satser Karina J kommer med er vidst meget passende, men jeg er ikke 100% sikker på at du ikke skal skatte af noget af beløbet.. Selv fik jeg fuld sats for 2 år siden da jeg læste endnu og der fik jeg "kun" 4300 kr. i mdr.

    Men nu med nogle af de skattelettelser der er kommet til næste år, kan det godt ske du får fuld sats.. Men igen.. Det bliver du nød til at snakke med din SU vejleder og evt. din bank også.


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #11   21. dec 2008 det skulle de da gerne være. De er fundet på su.dk smiley

    Selv betaler jeg skat af min su, hvilket jeg altid har gjort


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #12   21. dec 2008 Karina J

    Hvad får du i SU ? Og som udeboende eller hjemmeboende?

    svaje

    Husk at der også er krav til hvor meget dine forældre må tjene om året, for at du kan opnå fuld SU-sats.


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #13   21. dec 2008 mark: Jeg får som udeboende (24 år).. Jeg får 4.607 kr efter skat

  • svaje .
    svaje . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #14   21. dec 2008 okay nu skal i høre...

    Jeg har lige været sammen med min venninde og besøge hendes mor,som har meget mere styr på det med lejligheden.


    Den lejlighed hvor jeg har tænkt mig at flytte ind
    koster 2200 med vand og alt det. + tv lcens hvis jeg vil det koster nogle hundrede kr. dvs. ca. 2600 kr i alt.

    jeg har mobil, taletid. så det skal jeg nok også lægge 2-300 kr til side for

    hvis jeg så skal have mad og drikke og toiletsager osv, så er det ca. 700 kr om måneden

    og så lejer jeg en garage for 250 kr om måneden

    + hvis jeg skal have benzin til scooter det er ca. 200 kr

    så har jeg omkring 1200 kr til mig selv om måneden
    måske mere men det her er kun en ca. regning


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #15   21. dec 2008 Jeg tror du skal beregne lidt mere til mad og drikke.

    200 kr. til benzin? - Hvor meget kører du om måneden?

    Hvad med andre regninger?


  • svaje .
    svaje . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #16   21. dec 2008 Karina J :
    altså jeg sælger bilen og køber en knalleret. ved ikke hvor meget sådan en bruger i benzin men jeg skal jo køre hver dag i skole omkring 1 halv km. væk så det er ca. 200 kr men sikkert mindre...

    hvor meget tror du der vil være passende at bruge på mad hvis man er helt alene ?

    jeg har absolut ingen andre regninger eller gæld eller noget som helst


  • Brian F
    Brian F Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #17   21. dec 2008 Du kan da ikke leve for 700 kroner i mad?

  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #18   21. dec 2008 Er el med i husleje?

    Nu skrev du jo ikke kun mad, men også toiletsager osv. Så jeg vil nok tro du skal regne med måske 1200 kr. Køb stort ind de måneder hvor der er råd. Så har du til en måned, hvor det måske kniber lidt smiley

    En knallert/scooter kører ca. 20-40km/L
    Men sådan en kan også gå i stykker smiley

    (Min er gået i stykker for 3.gang i denne måned smiley ...)


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #19   21. dec 2008 Forresten. Hvis du vælger en 30' scooter, så koster den ca. 800 kr om året i forsikring (den lovpligtige)

    En god ting at få tegnet er en indbo-forsikring.



  • svaje .
    svaje . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #20   21. dec 2008 Karina J :

    Ja el varme og vand er med i huslejen

    jo en scooter kan gå i stykker men man får ikke så meget ballade med en scooter som med en bil og heldigvis er jeg vokset op med en far der har rodet med biler hele livet så har lært en masse så det der skal laves på scooteren kan jeg sikkert selv klare smiley


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #21   21. dec 2008 Så lyder huslejen billigt nok smiley

    "men man får ikke så meget ballade med en scooter som med en bil" Hehe så siger vi det smiley

    Men kan far hjælpe, ellers hans erfaring, så er du rimelig godt sat smiley


  • svaje .
    svaje . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #22   21. dec 2008 Karina J :

    Jep, nemlig. skal skynde mig på mandag og melde mig ind i den bolig selskab smiley lejligheden har stået tom i et stykke tid så håber ikke den er optaget og så bliver jeg nabo med en rigtig god venninde som har sagt hun gerne vil hjælpe mig lidt i starten hvis jeg får brug for det smiley så tegner sig godt...


    ja altså. det jeg mener er at det jo tit er dyr at får repararet en bil end en scooter ikke at det sker så tit at man skal reparere en bil men det er jo billigere på knalleret...

    bed du hvor på nettet man kan kigge på ungdomsboliger?


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #23   21. dec 2008 der er denne side http://www.ungdomsboliger.dk/ smiley



  • svaje .
    svaje . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #24   21. dec 2008 Tak smiley
    hvorfor har du ikke oprettet din bolig herinde?


    Jeg sidder sgu lige og tænker over det hele. er meget i tvivl men man skal sikkert bare springe ud i det og se hvad der sker...
    er bare mest bange for at det ikke gå med økonomien


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #25   22. dec 2008 Personligt, så tror jeg virkelig ikke at 1200 kr. er nok til mad og toiletsager i mdr. ! smiley Det er jeg ked af at sige, men så tror jeg godt nok man skal være skarp hvis man vil leve for det..

    Jeg bor tæt på grænsen til tyskland og handler stort ind i tyskland og køber kun mælk og noget smør/ost ind herhjemme i Dk og bruger vel for omkring 16-1800 kr. i mdr. (så har jeg også sparet og kørt efter tilbuddene!)

    Og så vil jeg sige; Spring ud i det! Økonomien skal du nok få styr på, omend måske med et mindre lån som du nok skal få styr på senere! smiley Hvis det gør Dig som person til et gladere menneske er det alle pengene værd - uanset gæld eller sure aftner med et tørt stykke rugbrød! smiley Det vil jeg gerne garantere dig for! smiley


  • svaje .
    svaje . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #26   22. dec 2008
    Jeg kan selvfølgelige ikke svare på om 1200 kr er nok for mig alene eller ej. Men jeg spiser ikke så meget. Og skal får det meste bare være i skole, så det jeg egentlig skal tænke på er at får morgenmad (hvilket jeg egentlig aldrig gør) så morgenmad kan undværes.. men så skal jeg jo have en madpakke med i skolen og så aftensmad. Og hvis jeg køber fornuftigt ind og undgå føtex og den slags og derfor mere handler i Aldi eller netto og sådanne steder så skulle det nok gå eller hvad?

    Lige nu ved alt andet være bedre end at være hjemme - har det virkelig dårligt. Føler mig til absolut ingen nytte her hjemme.. skal bare væk...
    Min venninde støtter mig i det med lejligheden og økonomien så hun siger hun godt vil hjælpe mig på vej og så håber jeg min far vil låne mig lidt penge også hvis der er brug for det..

    det er bare hårdt. er lidt bange for hvordan min mor vil reager på at jeg flytter og om hun bliver sur på mig og alt sådan noget


  • svaje .
    svaje . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #27   22. dec 2008
    får man egentlig noget tilskud hvis ens forældre er skilt//seperaret ?


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #28   22. dec 2008 Nej, de ser på deres samlede indtægt. Uanset om de har hver deres bopæl, er skilt, gift på ny etc.

    Er den over 280.000 kr. mener jeg det er (det står med garanti i ét af de link Karina J har linket til) mister du af den højeste sats SU.

    Hvad får du p.t. i SU som hjemmeboende?


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
    #29   22. dec 2008 Anitta; Det har jeg godt nok aldrig hørt før. Altså den beregning.

    Ifølge (link fjernet)

    kan jeg få 648 i boligsikring (Min husleje er 4350)

    Ifølge denne foreløbige beregning kan du få:
    månedlig boligsikring i alt648 kr.


    Hvorfor kan jeg få dette beløb?

    Du kan herunder se nogle af de begrundelser og mellemregninger der ligger til grund for din beregning:

    * Da der ikke er børn under 18 år i din husstand, kan din boligstøtte højst udgøre 15 % af din husleje.
    * Da din husleje udgør mere end halvdelen af din indkomst, vil kommunen vurdere dine konkrete forhold yderligere. Vi beder dig derfor kontakte din kommune.

    Beregningen bygger på disse oplysninger:
    Din samlede husleje er:51.837 kr.
    Din samlede indkomst:62.124 kr.
    Antal voksne:1




  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #30   23. dec 2008 Anitta

    Det tror jeg næppe hun får.. Kan du ikke finde et link til hvad reglerne og rammerne for den boligstøtte er?


  • #31   25. dec 2008 Svaje: Jeg kan kun sige "prøv det" går det ikke. er du blevet den erfaring rigere. Jeg er 25, flyttede hjemmefre som 16 årig. Der har været mange måneder hvor jeg har levet af havregryn og vand... men tro mig, det er kampen værd. Det er super fedt at have "sit eget" smiley og det er helt ok du ikke kan finde ud af det med økonomien nu, det ku jeg heller ikke i starten, men det lærer man hen af vejen... og du må hellere end gerne skrive til mig hvis du mangler svar på noget du lige kommer i tanke om... har prøvet det meste efterhånden. smiley Held og lykke.... håber du blir rigtig glad for det!

  • malene p
    malene p Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
    #32   21. sep 2010 jeg fik ændret min su sats fra 2400 til 4800, fordi jeg måtte flytte hjemmefra, pga problemer. synes du skulle tage en snak med su-vejlederen på din skole, eller ringe ind til su smiley


Kommentér på:
Flytte hjemmefra - Su ?

Annonce