{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.614 visninger | Oprettet:

Dennis P
Dennis P
Tilmeldt:
17. jul 2008
Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59

Spørgsmål til jordvarme anlæg {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen.

Vi har i maj, i år, købt en nedlagt landejendom, hvor der sidste sommer er monteret et jordvarme anlæg.
Da vi kun har haft fjernvarme før, er jordvarme jo en helt ny ting for os, men er af den forståelse at jordvarme anlægget skulle være en noget billigere opvarmningsform, end f.eks. stoker eller fastbrændsel, og ikke mindst nemmere.

Har dog nogle spørgsmål, som jeg håber der er nogle kyndige personer der kan hjælpe med, da der er lidt forskkeligt, jeg er uforstående over for mht. anlægget.

Jeg har i den forbindelse oprettet et fotoalbum, med et par billeder, tilknyttede min spørgsmål.

Fotoalbummet findes her: http://www.boliggalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=1212

BILLEDE 1:
Bileldet viser hvor jordvarme slangen går fra brønden (Hvor slangerne er samlet) og til pumpen, som er placeret i fyrerummet, ca. 75 meter væk Ligeledes, hvor slangen kommer retur fra anlægget.
SPØRGSMÅL:
Bør disse slanger ikke være isoleret, da brønden, som det ses, jo ikke er isoleret, eller på anden måde frostsikret. Til tider står der faktisk vand i bunden af den.

BILLEDE 2+3:
Viser der hvor de tre strenge der er nedgravet, er samlet med de større slanger som løber til og fra anlægget (Der skulle være gravet 3x200 meter ned)
SPØRGSMÅL:
Igen, bør disse slanger ikke isoleres, eller bør brønden isoleres? Ser det ellers ud som det skal?

BILLEDE 4:
Viser displayet på selve varmepumpen.
SPØRGSMÅL:
Er der nogen der kan forklare lidt om hvad det forskellige er til, og evt. hvor temperaturen er målt?

BILLEDE 5+8:
Ja, her kommer jeg så til kor2 smiley men samle-tingen på billede 5, sidder hvor vandet løber i bunden af den beholder der står ved siden af pumpen?!
SPØRGSMÅL:
Er de to åbne rør som de sklal være? Har en ide om det må være her man evt. kan tilslutte solvarmeanlæg, eller er det helt forkert?
Igen er der noget på billedet der ser helt forkert ud?


BILLEDE 6+7:
Hvor slangerne kommer ind i fyrrummet, fra brønden
SPØRGSMÅL:
Igen, bør disse isoleres, eller kan man på anden måde forbedre installationen?


Ved at ovenstående er skrevet på meget ufagligt sprog, men håber stadig nogen kan hjælpe mig liodt med spørgsmålene.

Har siden 28 maj, til d.d. brugt ca. 4000 kWh på varmepumpen, synes umidelbart, det lyder af meget, idet vi jo som sådan først, lige har fået det rigtig kolde vejer.

Stuehuset er 200 m2 og er hulmursisoleret, med glasuld, og der er isoleret efter alle nye regler, ved total renovering af huset. I energirapporten, står der oplyst en ca. varmeudgift på 14.000 Kr.- men ud fra vores forbrug såvidt, synes jeg det løber noget højere.

Nogen der ved om det lyder helt ved siden af, eller er ganske rigtigt?

Kom frisk, håber nogen gider svare.
På forhånd mange tak.

Mvh.
Dennis


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til jordvarme anlæg
  • Dennis P
    Dennis P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59
    #1   15. okt 2011 P.S.
    De blå slanger, som ses på billederne i brønden, har ikke noget med anløgget at gøre smiley Er bare tomrør


  • #3   16. okt 2011 Tja der er mange der tror jordvarme er det billigste. Er det også i forhold til el og olie. Men det slår aldrig fastbrændsel. Så skal man da fyre med designermøbler. smiley

    Har hørt mange slukker det i sommerperioden. Da det er dyrt at holde det igang bare for varmt vand. Også så jorden kan få lov til at tø. Ellers vil et solvarmeanlæg nok hjælpe dig meget. smiley

    Men jeg vil ikke mene du skal isoler de rør. Du vil bare holde kulden inde og gøre det værre.

    Har i gulvvarme?


  • Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 112
    #4   16. okt 2011 De rør du viser behøver ikke at blive isoleret, da der løber enten sprit eller kølervæske og de kan ikke fryse.. Så det ser fint ud.
    Og det med de åbne rør, kunne godt tyde på at der har været noget andet tilsluttet ind over da det er en veksler. Så hvis alt virker, så er det ikke noget problem at de står åbne.
    Det med temperaturen, der kan jeg forestille mig at det er varmt vand temp. Du kan se og hvis det er det, burde den føle på din varmt vandsbeholder.
    Men hvis det nu er fremløbs temp, skal der sidde en føler på fremløbs røret efter pumpen.
    Men hvad alt det der er på styringen kender jeg ikke.. Hvis jeg skal være ærlig synes jeg det ser lidt gammeldags ud, kan også være fordi jeg aldrig har set det før. Kender kun til de beholder hvor det hele er samlet og med en fin digital styring.


  • Dennis P
    Dennis P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59
    #5   16. okt 2011 Hejsa.

    Tak for alle svar, så vidt. Kom endelig med flere/nye smiley

    Det jeg er mest undrende over, er hvis det skal være så dyrt.
    Har ifølge måleren, på varmepumpen, brugt knap 65 kWh, siden jeg skrev indlægget i går, og det svare vel sådan ca. til små 200 Kr.- når man regner div. afgifter osv. med, vel og mærket, KUN på jordvarme systemet, hvilket jo lyder helt vildt!

    Med denne pris, er der jo ikke ret mange former for opvarmning, som ikke er billigere.

    Hvorvidt der sidder en elpatron, som Mogens S skriver, ved jeg ikke, min første tank var blot, idet div. rør ikke var isolleret, at det kunne være det der var skyld i problemet.

    Ved som sagt at systemmet er monteret sidste sommer, men hvorvidt selve pumpen er af ældre dato, ved jeg ikke. Ved dog at tidligere ejer selv har etableret anlægget, da han var VVS'er.

    Men er der nogle der har en ide om hvad der kan gøre at systemet bruge så mange kWh??
    Kan det hjælpe noget at udskifte til ny pumpe?

    Har uploadet to nye billeder i fotoalbummet, som viser selve pumpen, og den beholder der sidder ved siden af anlægget, i baggrunden ses den ene varmvandsbeholder.








    Vi har gulvarme i hele underetagen, med undtagelse af en stue og et lille værelse. hvor der er radiatorer.
    Og ja, fastbrændsel er nok billigere, men er også noget mere omstændigt, så på den måde er jordvarme jo dejligt nemt.


  • Dennis P
    Dennis P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59
    #7   16. okt 2011 Da anlægget kun har været aktiv siden august 2010, og der derfor altså ikke foreligger et årsforbrug, var den eneste sats der var oplyst i salgsopstillingen, den som også var opgivet i Energirapporten, altså de 14.000 Kr.-

    Har snakket med den entreprenør der har gravet slangerne ned (ikke sælger selv) og alle slanger ligger i 120 cm.


  • Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 112
    #8   17. okt 2011 Det lyder helt vildt med det forbrug, især når i har gulvvarme.

    Jeg har luft til vand anlæg med gulvvarme i hele stue etagen og bruger ca. 12kwh om dagen nu, med varmt vand.

    Det lyder som om der er en elpatron som står og laver det hele.
    Kan du høre eller se hvor meget kompressoren køre om dagen?


  • Dennis P
    Dennis P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59
    #9   18. okt 2011 Syne somsagt også at forbruget er helt hen i vejret.

    Har netop i dag haft besøg af en kammerat, som tidligere er udlært VVS'er. Han konstaterede at systemet har sender en temperatur på ca. 40-45 grader over i huset, hvilket hvis skulle være meget lig det gennemsnits jordvarme anlægget kan levere
    (Ved der er nogle der kan komme op på 60 grader, afhænig af jord forholsd osv.)

    Men vi kan stadig ikke komme frem til, hvorfor anlægget tager så meget strøm. Vi er ligeledes kommet frem til at selve varmepumpen, nok er en pumpe, egentlig beregnet til staldvarme, og af ældre dato. Ved ikke om det kan være det?

    Nogen der har nogen ide om havd det normale forbrug er på en ældre cirkulationspumpe? for en sådan er der nemlig i selve varmepumpen.


  • simon P
    simon P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 86
    #10   19. okt 2011 nu ville jeg ikke støde dig. men helt ærlig. det anlæg er bare ikke i orden. værken opstillingen eller selve anlægget.! Dit strømforbrug kan skyldes et alt alt for lavt COP på din varmepumpe (COP er en betegnelse på hvor mange gange du "får din watt igen" altås feks 1 til 3) Der er blevet langetg mange anlæg ud over disken de seneste år som slet ikke overholder bygnings reglementet.

    Du kan prøve og se hvor meget dit anlæg tilsætter af varme med de indbyggede elpatroner. disse skal helst ikke kører mange timer om året. det er kun virkelig i yderste nødstilfælde de skal det, ellers er anlægget ikke dimensioneret korrekt.

    Hvad kører du ind med af fremløbstemp? 55c?

    jordens beskaffenhed kan også have noget og sige med hvor meget energi du kan hivfe ud af jorden.

    Der kan være mange ting galt. men kan du evt finde ud af hvad for en VVS-installatør som har installeret det sidste år? for hvis du kan det så er det bare efter ham.

    Ved ikke om det gav dig svar på nogle ting ellers er du velkommen til og skrive til mig.

    Mvh Simon Holmsted


  • Dennis P
    Dennis P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59
    #11   19. okt 2011 Hej Simon P

    Det støder mig bestem ikke, spørge jo netop for at få svar smiley
    Og lytter altid genre på kvalificeret svar.
    Anlægget er opstillet af tidligere ejer af ejendommen, som selv var VVS/kølemontør, og har erfaret, at varmepumpen ikke var ny på installations tidspunktet, sidste år, men derimod er en ældre sag fra 98, oprindelig beregnet til staldvarme.

    Der er INGEN elpatroner i anlægget, så varmen udvindes udelukkende ved hjælp af kompressoren. Fremløbstemperaturen er kun mellem 40-45 grader (Dog har vi fin varme på, eneste minus er vi ikke har så varmt vand)

    Hvad COP værdien er, har jeg ingen ide om

    Har været ved at måle lidt mere på det:

    Der sidder to cirkulationspumper inden i VP'en, + en cirkulationspumpe til flow i selve systemet.
    Disse tre pumper + display osv. tager samlet 0,38 kWh i timen (9,16 kWh i døgnet)

    Hertil kommer så at kompressoren tager 5,32 kWh når den køre.
    Det vil så sige at når pumper og display køre døgnet rundt, skal kompressoren have kørt 10,3 timer i døgnet, di sidste 4 dage, hvor vi har brugt 243 kWh. (Målt med bi-måler, kun på varmepumpen)

    Mens jeg tog målingerne, kørte kompressoren næsten en time, for at hæve temperaturen fra 39 til 42 grader.

    Er dette forbrug normalt, eller er det simpelthen fordi VP'en er gammel og slidt?
    Ved jeg kan spare en del, ved at skifte cirkulations pumperne ud, men vil kompressoren i en ny VP kunne hæve temperaturen, uden så stort et forbrug?

    Jeg har taget et par nye billeder af anlægget, som kan ses her:

    http://www.boliggalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=1212

    På billede nr. 14 ses der et lille glas, hvor væsken cirkulere i når kompressoren køre, og der opbygges tryg (Ved ikke lige hvad den hedder) men når kompressoren ikke køre, er der/kommer der stadig små luftbobler i væsken. Kan dette være tegn på der er en utæthed i systemet? (Går ud fra det skal være et lufttom, lukket system)

    På billede nr. 13 kan ses pressostaten, som sammen med termostaten, bestemmer hvornår kompressoren køre. Hvad er normalt denne skal være indstillet på?


Kommentér på:
Spørgsmål til jordvarme anlæg

Annonce