{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.081 visninger | Oprettet:

nyt gulv i køkkenet.. {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er ved at lave nyt køkken. Skal til og igang med gulvet nu.. Jeg har revet det gamle op og er igang med at banke betonet i stykker. Kan se der er stabilgrus eller lign under det 10 cm tykke betonlag. Jeg har forestillet mig jeg vil lægge klinker og lave gulvvarme.
Men først og fremmest skal jeg jo ha lavet underlaget.. Hedder det så ikke stabilgrus - isolering - dampspær- beton - og sidst klinker?? og hvad forslår i jeg skal bruge af isolering og hvilken tykkelse? Synes jeg hørte noget om nye regler/krav for isolering!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  nyt gulv i køkkenet..
  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #1   24. nov 2010 300 mm styrolit , ca 10 cm beton og så klinker

• kim p
    kim p Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Svar: 16
    #2   24. nov 2010 lidt sand til at ratte af i og 300 mm iso 12 cm beton og klinker det med bampspær bruger vi kun i kelder og hvor der er fugtig undergrund

• thomas e
    thomas e Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 85
    #3   24. nov 2010 ja først lidt sand at rette af i og så 300 mm iso så rionet og så 12 cm beton og så klinker

• thomas e
    thomas e Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 85
    #4   24. nov 2010 de nye regler er vist først fra 2012

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#5   24. nov 2010 der skal ikke dampsærre da styrolit over 150 mm er kapilarbrydende . de 300 mm er fordi der er sammenhæng mellem etableringsudgift og varmeregnskab.

• #6   24. nov 2010 Hej ang. gulvarme

der hedder det sige sådanne:

200 mm Sand
    300 mm isolering
    100-150 mm beton

/Maria
    Bygnings ingenør

• #7   25. nov 2010 Mange tak for jeres gode svar.. Er der et sted hvor man kan købe det sterolit til en fornuftig pris?

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#8   25. nov 2010 på nettet , men nogen gange vil din trælast kunne give en god pris. men det er en varer der svinger meget i pris.

• #9   25. nov 2010 Kan man nøjes med 200 mm isolering? Ellers kan det måske give mig lidt problemer med højden..

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#10   25. nov 2010 ja det må man ikke i nybyg, men det er stadig kapilarbrydende med 200 mm put så meget i som muligt. og sørg for det slutter tæt sammen .

• #11   25. nov 2010 nå så må jeg se om jeg ikke kan få gravet lidt mere ned og så må beton laget evt blive lidt mindre.

• #12   25. nov 2010 Du skal passe på med at lave betonlaget for tyndt. Ikke fordi det ikke kan holde, men fordi din varmefordeling bliver for dårlig. Hvis betonæaget bliver for tyndt, vil du helt sikkert opnå kolde pletter på gulvet mellem slangerne. Man siger som tommelfinger regel at der skal være 8cm beton OVENOVER slangerne for at varmen fordeler sig jævnt og man bedst muligt undgår kolde zoner på gulvet.

Teoretisk vil det sige at du ca. skal have:

20mm beton
    4mm rionet
    20mm slange
    80mm beton

og det giver en tykkelse på 124mm beton, så hvis du går meget under dette vil du få et ringere resultat.

Hvis du alligevel gå længere ned i betontykkelse, så kan du bruge en tyndere slange, som kan tåle at blive lagt med en mindre radius end en 20mm slange og derved kan den lægges tættere end slangen på 20mm og derved få du samme varmefordeling med et tyndere betonlag.

Det der afgør om du skal overholde de nye krav som er trådt i kraft, afhænger af om der har været gulvvarme indtil nu?

Hvis der altid har været gulvvarme, så skal du blot have samme mængde isolering i gulvet som hidtil, da varmetabet så vil være uforandret.

Hvis der ikke har været gulvvarme i konstruktionen indtil nu, så betegnes det som en ny konstruktion og du skal derfor overholde de gældende isoleringskrav til gulvvarme.

Men da isolering er forholdsvis billig, vil det være dybt godnat ikke at smide så meget isolering under som overhovedet muligt, og gerne 300mm.

Dampspærre er ikke nødvendigt, men husk kantisolering 10-20mm

MVH og god arbejdslyst - Frank

• #13   25. nov 2010 Tusind tak Frank fordi du gider tage dig tid til det her.. Det er meget brugbar info og jeg ser gerne at du ikke sletter dette indlæg. Der har ikke være varme i gulvet før så ja jeg bliver nødt til at følge de nye regler. Det var ikke pga økonomi at jeg ville ha sparet på isoleringen men pga højden men jeg må bare grave længere ned af så istedet.

• Bo S
    Bo S Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 56
    #14   25. nov 2010 Det er bare at gå igang.. Har selv været samme mølle igennem...dog 85 mtr2....

Kommentér på:
nyt gulv i køkkenet..

Annonce