Byggetilladelse {{forumTopicSubject}}
Som led i en diskussion med en kollega på arbejdspladsen ville jeg høre om nogen herinde har forstand på hvad der sker hvis man får bygget fx et hus eller en bygning uden byggetilladelse.
Spørgsmålet er, om man kan, og i så fald, i hvilke tilfælde kan man dispensere fra et byggeprojekt uden tilladelse?
- Som jeg har set, hvis alle bygningsreglementer samt byggeriet passer ind i lokalplanen er overholdt kan man visse tilfælde "nøjes" med et få en kæmpebøde - men byggeriet skal IKKE rives ned.
- I er velkommen til et komme med links og eksempler hvis i kender til byggerier hvor man har givet "dispensation" pga at det var i "almenvellets" bedste og fordi man ikke ville "spilde ressourcer".
På forhånd tak
okt 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 68
jul 2010
Følger: 1 Svar: 28
Du kan risikere i værste fald at skulle rive det ned igen. Det vil højst sansynligt kun ske, hvis den ikke leve op til reglerne i lokalplan, byggeloven etc..
Der er meget lidt om emnet her:
http://www.bolius.dk/alt-om/byg-nyt-hus/artikel/byggetilladelse-og-anmeldelse-af-byggeri/#Hvad-kan-der-ske-hvis-du-bygger-uden-byggetilladelse
okt 2009
Jeg har godt set den side men det eneste relevante der står er det sidste nederst på siden.
Jeg har lidt svært med at finde nogle mere specifikke kriterier for fx hvornår man kan nøjes med bøde og hvornår byggeriet skal rives ned.
okt 2009
http://ing.dk/artikel/109406-ny-praksis-ulovlige-luksusboliger-bliver-revet-ned
jul 2010
Følger: 1 Svar: 28
Det er alm. mennesker der sidder og tager beslutningen rundt omkring i kommunalbestyrelserne.
Når man så har en sag omkring ulovligt byggeri (pga. manglende byggetilladelse), så bliver den taget op til vurdering.
Jeg har desværre ikke lige kunne finde frem til noget håndfast materiale vedr. retspraksis på området - for det er helt sikkert at kommunalbestyrelsen skal have noget lovhjemmel inden de kan bede om nedrivning...
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 7 Svar: 774
MVH Frank
Byggetilladelse