{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvide mursten ??
  • #1   21. dec 2009 Nej - der findes hvide mursten.
    Har fået bygget ny skorsten for et par år siden så det ville være besynderligt hvis de skulle være forsvundet ud af handlen?


  • #2   21. dec 2009 Sikke en omgang volapyk, hvad dælen mener du?

    De hvide mursten der findes er "kalksandsten".
    Om de defineres som rigtige mursten ved jeg ikke, men de bruges på nøjagtigt samme måde som alm. mursten og har også samme dimensioner. De er efter sigende lidt besværlige at arbejde med, da de suger ekstremt hurtigt og man ikke må afsyre væggen efter endt opmuring (har ikke prøvet det selv). de hvide mursten er et typisk 70-80´er fænomen og bruges meget lidt idag. Jeg har dog indtryk af at det bruges i udlandet endnu, men er ikke sikker.

    Når du siger "skalmuret" mener du så at det er tynde skaller af mursten der er klistret på en eksisterende væg? I så fald så er svaret på dit spørgsmål NEJ.

    Det korrekte begreb "skalmur" er såmænd bare den yderste mursten i en væg, uanset hvad bagvæggen er lavet af.

    Håber at det gav dig et svar du kan bruge.

    MVH Frank


  • mick .
    mick . Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24
    #4   21. dec 2009 Oki, tak for de fine svar - så blev jeg lidt klogere idag smiley


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #5   21. dec 2009 Hej Frank

    Jeg ved at du er håndværker og har styr på din viden om sten arbejde (har læst lidt af dine indlæg herinde) men du er lidt galt på den. Kig på min boligprofil for min villa. Dette er en såkaldt skalmuret villa, hvilket består af en gasbeton mur/væg i 130mm dimension hvor ydersiden er eftermuret med tynde hvide skaller, bestående af 12mm tykke stenskaller af hvid sten. Disse er sat på med alm. fliseklæb og der er fuget efter med alm strandmørtel.

    Mvh. Anders


  • #6   21. dec 2009 Hej Anders T.

    Jeg er 100% uenig med dig.

    Definitionen af en SKALMUR: skalmur, ikke-bærende mur, som opføres foran en bærende mur af et andet materiale eller af anden konstruktion, fx mursten (forblænder) uden på beton.
    http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Arkitektur/Bygningsdele/skalmur

    Jeg er enig med dig i at du har et hus hvor der er muret tynde murstensskaller på en bærende væg, men det er ikke det der er definitionen på en skalmur. En mur består af bagmur og skalmur. Du kan spørge enhver murer hvad en skalmur er og han vil sige det samme som jeg.

    Jeg har ingen anelse om hvad man kalder en mur som din (skaller der er limet på) men det fagligt korrekte ord kan ikke være skalmur, da det er=formuren.

    MVH Frank


  • #7   21. dec 2009 Her er lidt at læse på/i

    skalmur:
    (link fjernet)

    teglskal:
    http://altomhus.dk/ordbog/definition/ord/teglskal

    Der er lidt forskel på de 2 konstruktionsprincipper

    MVH Frank


  • #9   21. dec 2009 Frank

    Er helt enig. Tror ikke det kan beskrives anderles.


  • Ulrik N
    Ulrik N Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 99
    #10   21. dec 2009 jep frank har 110 % ret i at den udvendige mur hedder en skalmur, har selv skal muret en del huse, hvor de indvendige vægge er et træskelet.
    og ja man kan også få mursten der er hvide.

    her henvises til nogle sten fra randers tegl
    (link fjernet)


  • #11   21. dec 2009 de hedder kalksandsten.
    og de kan ikke købes mere


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #12   22. dec 2009 Hej Frank

    Jeg trækker fint pipen ind og vil se om jeg kan huske at nævne det for den ejendomsmægler som engang kaldet det for en skalmur. Tak for din deling af din viden smiley

    Jeg fik info om skalmursprincippet da jeg købte ejendommen men er helt med på at det nok efter din def ikke kan kaldes en skalmur smiley

    Mvh. Anders


  • #13   22. dec 2009 Anders T: Pyt med hvad ejendomsmægleren har kaldt dit hus, de fleste ejendsomsmæglere aner intet om huse alligevel. De er sælgere og ved noget om priser, jura, økonomi, financiering, varm luft og salgsgas (alt det køberne gerne vil høre;-)

    De aller færeste ejendomsmæglere har erfaring fra byggeriet eller tekniske fag og det eneste de kender til hvordan huse er skruet sammen har de læst i en bog + at de har en smule undervisning i forskellige begreber inden for huse. Tagtyper, vægtyper o.lign.

    Det vigtigste er at du ved hvordan din væg er opbygget (Gasbeton+teglskaller) og han ikke har forsøgt at sælge huset som "fuldmuret".

    Skalmuret eller ej, så gik det oprindelige indlæg på om der fandtes hvide mursten eller om der kun fandtes skaller. Der fandtes hvide kalksandsten, men de må ikke bruges til nybyggeri mere, men jeg tror at de stadigt kan skaffes til renovering og reperationer i mindre omfang.

    God jul til jer alle
    MVH Frank


  • #15   22. dec 2009 (link fjernet)

  • Ulrik N
    Ulrik N Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 99
    #16   22. dec 2009 mogens lige en bette rettelse, 228*48*54 og hedder en mesterpetring.

Kommentér på:
Hvide mursten ??

Annonce