3.951 visninger
|
Oprettet:
Udeboende Su ? {{forumTopicSubject}}
Nogle her der er paa udeboende su ?
Hvor meget får I hver måned ?
Har I SU-lån ?
Jeg har su-lån, og får udbetalt hver måned 5000 kr.
men hvad ville den være, på hvis jeg får udeboende su ?
Og jeg er 19 år.
nov 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 79
Jeg får udeboende, omkring 7200 med lån
jun 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 35
nov 2008
Hvad mener du lige med den?
Der er ingen der har snakket om egen lejlighed
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 62
dec 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
Det er altså en ungdomsbolig, jeg har fundet. så det er ikke noget jeg EJER.
Jeg gå på handelsskolen, og det skal jeg gør frem til 2011 måske 12.
Jeg har sådan set ingen steder, at bo. Mine forældre er blevet skilt, og jeg er blevet smidt ud af hende der har født mig. Hun vil ikke have noget at gør med mig (Personlige årsager ) Nå, men altså så lige nu har jeg ingen fast adresse - bor ved en ven.
jun 2008
Jeg mener heller ikke ejer lejlighed, men jeg mener din egen, dvs du står på lejekontrakten, og du bor ude, derved kommer ordet UDEBOENDE.
Man skal IKKE have en særlig grund når man er under 18.
Min xsviger er studievejleder, og sidder med su hverdag, så tror nok jeg ved hva jeg snakker om!
dec 2008
jun 2008
Du kan ikke bar få udeboende hvis du ikke er det.!
Min x bor hos sin mormor og morfor, som har trikkelnr a og hans mor bor i b, og han fik udeboende uden problemer..
Nu boede han så ingen af stederne da han bór i et sommerhus, men det ikk godkendt til helårsbeboelse.!
Det er ikke slemmer end du komtakter din studie vejleder.!
jeg havde adr hjemme, og boede man-fra på skolehjem over 43km fra min bopæl, og fik derfor udeboeden, da jeg havde boede der i kort til som 18årrig, fik jeg ejen lejlighed, 4.6km fra min mor, og fik forsat min udeboenden, dette var en ungdomsbolig.!
sep 2008
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 9
Samme adresse som forældrene = hjemmeboende
Nemmere kan det ikke være!
Din postadresse, og du selv skal bare ikke være registreret på samme adressee som dine forældre, så får du udeboende SU!!
dec 2008
hun siger at er jeg over 18 får jeg 5177 kr
+ jeg har lån det er ca. 2649 kr
+jeg automatisk får udeboende su : 2574 kr
Sådan har jeg forstået det. eller er jeg helt gal på den ?
nov 2008
"Adresse der ikke er den samme som ens forældre = udeboeende
Samme adresse som forældrene = hjemmeboende"
Du kan godt bo hjemme ved forældrene og få udeboende. Man skal have en vis afstand mellem forældrenes adresse og uddannelsesstedet (:
dec 2008
nogle der vil svare på min sidste indlæg ?
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
Har du overhovedet været inde og læse på SU-styrelsens hjemmeside?? For du lyder slet ikke til at have sat dig bare en smule ind i tingene, andet end hvad du har læst herinde og hørt ude i skoven?!
På SU-styrelsens hjemmeside står der bl.a.:
"*Når du er under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, kan du normalt kun få SU med satsen for hjemmeboende. Også selvom du er flyttet hjemmefra. Du kan læse om reglerne for bopæl under 'Hvad er SU' > SU-stipendium i menuen."
Sakset fra menuen fortsat :
"Hvor meget kan du få
Du får et fast beløb hver måned, se de aktuelle beløb under 'Så meget kan du få' i menuen. Størrelsen på dit stipendium er afhængigt af, om du bor sammen med dine forældre, vælg fanebladet 'Bopæl'.
Går du på en ungdomsuddannelse, og er du endnu ikke fyldt 20 år, er stipendiet afhængigt af, hvor meget dine forældre tjener. Er du fyldt 20 år, er din SU ikke længere afhængig af dine forældres indtægt, og du får det højeste stipendium - med hjemmeboende eller udeboende sats. Vælg fanebladet 'Ungdomsuddannelse'. "
HVIS du så alligevel får udeboende SU - af én eller anden grund - og antaget at dine forældre sammenlagt tjener under 282.948 kr. om året - bemærk at det er deres SAMLEDE indkomst om året! - Er satsen 5.177 kr. månedlig.
282.948 kr. om året er virkelig ikke meget og lur mig om ikke de tjener over det - Så falder din Su sats automatisk!
SU-lån mdr. : 2.649 kr.
Plus din alm. SU : 5.177 kr.
= 7.826 kr. mdr.
Så skal du være opmærksom på om du skal betale skat af noget af beløbet - Det tror jeg næsten du skal, men det kan din studievejleder svare på, eller nærmeste skattecenter.
Fusker du, blir det opdaget. Det er kun et spørgsmål om tid, før det bliver opdaget. Jeg har selv prøvet det.
jun 2008
Når du er under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, kan du normalt kun få SU med satsen for hjemmeboende. Også selvom du er flyttet hjemmefra.
Du kan dog søge på dit uddannelsessted om at få udeboende SU, hvis du er flyttet hjemmefra og opfylder en af følgende betingelser:
"Bopælsstatus når du er under 20
- gælder for ungdomsuddannelse
Der er 20 km eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
Transporttiden mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl med offentlige transportmidler er mere end 75 minutter.
Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, inden du blev berettiget til SU i din nuværende uddannelse.
Du kan pga. særlige omstændigheder i hjemmet ikke længere bo hjemme. Det kan fx være pga. pladsmangel eller sygdom i hjemmet"
dec 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
dec 2008
jun 2008
Du har slet ikke forstået det? SU er individuelt.. Peter er 34 (ifølge hans profil). Han kan have et højt fradrag pga. flere ting. Eks. medlemsskab af A-kasse/fagforening, lån, indbetaling til pension m.m.
Så kan det være at hans SU automatisk blir "større".
Det afhænger for dit vedkommende desuden stadig af, hvad dine forældre tjener årligt. Eller tjente sidste år, hedder det faktisk. Så du kan ikke bruge det til noget, hvad andre har fået i sin tid!
dec 2008
dec 2008
jun 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
Da jeg lejede et 2 delt hos og min mor lejede den anden halvdel kunne jeg ikke få udeboende su selvom jeg var over 21.
Kender flere der bare flytter deres adresse for at få udeboende su, det er så latterligt.
Men syntes beløbet for SU er rimeligt, bare ikke for videregående uddannelse når man er udeboende, den burde være 20-30% højere.
Udeboende Su ?