Nyt trægulv i lejlighed {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg har en lejlighed hvor gulvet i stue og soveværelse er et gammelt og slidt plankegulv. Gulvet knirker enkelte steder og er generelt kedeligt at se på. Derfor regner jeg med, i sommerferien at lægge nyt gulv. Men, da det gamle gulv som sagt knirker og heller ikke er helt plant synes jeg ikke at jeg vil lægge nyt trægulv ovenpå de gamle planker.
Så vidt jeg kan se på fastgørelserne af det nuværende plankegulv, ser det ikke ud til at understøtningen er helt regelmæssig. Jeg ved heller ikke hvad der ellers ligger af ting og sager under gulvet (sand/papir osv.) Jeg påtænker derfor at lave et nyt "skelet" og fylde ud med isolering. Ovenpå lægger jeg spånplade, tynd blød filt og til sidst det nye (click) trægulv - formentlig lys ask/eg eller lign.
Stuen måler 3,46x3,72 m (12,9 m2)
Soveværelset måler 3,155x3,74 m (11,8 m2).
Er her nogle gulvlæggere som kan komme med et par gode råd? Er min forventede fremgangsmåde OK? Hvilken dimension bør træet til skelettet være? Eller andre gode råd?
På forhånd tak...
Mvh. Anders Kjeldsen
jan 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 87
nov 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
Brædder er nok lidt billigere end lægtetræ som jeg ellers havde tænkt at bruge. Dampspærre skal jeg selvfølgelig også huske.
maj 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 71
nov 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
Jeg bor i (høj) stuetage. Der er kældertørrerum (opvarmet af fjernvarmerør og varmeveklser) under soveværelset og uopvarmet opbevaringsrum under stuen. Der er ingen problemer med fugt som det er nu og jeg tvivler på at der er dampspærre - så mon jeg fortsat skal undlade det?
maj 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 71
Nyt trægulv i lejlighed