{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.153 visninger | Oprettet:

grus i indkørsel ? regler ? {{forumTopicSubject}}

Vi har revet en masse træer op osv i vores have, og vi vil nu godt have noget mere grus i haven, og udvide vores indkørsel lidt.

Men skal jeg bruge et bestemt underlag, og hvor plan skal underlaget være ?

Kan eventuelle småhuller fyldes med det grus som kommer til at ligge der ?

Kan jeg få nogle tips og gode råd her ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fugning 2.700 kr.
  • Reparation af el-kontakter 400 kr.
  • Ophængning 980 kr.
  • Rengøring af hele lejlighed 1.500 kr.
  • Oplukning af hængelås på skur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  grus i indkørsel ? regler ?
  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 11
    #1   24. mar 2009 jeg ville nok jævne det lidt ud og så stampe det og derefter ligge et lag grus på

• mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 303
    #2   24. mar 2009 vil du have grus i haven??? eller er det til at lægge fliser på? Er lidt forvirret over dit indlæg.

• #3   24. mar 2009 Der skal ligges grus i noget af haven, for at udvide indkørslen.
    Læs og forstå, det er ganske enkelt !

Morten, Det er også det jeg havde i tankerne, men skulle lige have et par fif herinde fra, måske der var nogle som havde en lettere måde at gøre det på smiley

• Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 11
    #4   24. mar 2009 tror sku det er den nemmeste løsning Morten

• mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

#5   24. mar 2009 det kan nu forståes på flere måder sådan som det er formuleret når det er en fagmand der læser på det. Men trods den hårde tone vil jeg gerne dele ud af min viden.
    Indkørsel kræver en udgravning som er 30 cm dyb hvor af de 18-20cm skal være stabilgrus flisen skal være ca 7cm og resten skal være afrettergrus. kunne jo være du tænkte på sand for at gøre plænen mere hård hvis den var blød. jeg møder tit folk der ikke kender forskel på sand og grus så vil være sikker inden jeg udtaler mig om noget helt andet. så ikke noget (læs og forstå) her mester for det er nemlig ikke enkelt.

• mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

#6   24. mar 2009 ps. husk at vibrere med en pladevibrator på min 80kg for hver 10 cm i tykkelsen så den kan komprimere det. skal du komprimere det hele på en gang skal der en 240-300 kg vibrator til for at pakke det ordenligt.

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #7   24. mar 2009 Morten n den mand du lige har svaret med et "læs og forstå det er enkelt" har en gravemaskine i sit profilfoto måske han ved noget om det !!!
    og nej du kan ikke bare lægge grus på så kommer din bil til at køre godt og grundig fast.
    du skal have lavet en ordentlig opbygning nedefra.

• mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

#8   24. mar 2009 takker michael du får lige en bajer under broen smiley

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #9   24. mar 2009 ja du var hurtigere end mig til at svare, den bajer vil jeg glæde mig til smiley

• #10   25. mar 2009 altså, jeg ville starte med at rykke det gamle grus op, og så ligge n bund af stabilgrus, det gør bunden fast, og til at vedligeholde, så kommer der heller ikke ret meget ukrudt i det, så oven på med grus igen

• #11   25. mar 2009 mick C
    Du har fat i den lange ende, men det grus han snakker om, tror jeg er perlesten, for på de billeder han har af sit hus er indkørelsen af sten tror bare han vil hælde flere sten på og gører den bredere.

Men ja han kan uddybe meget hvad det er han vil.

• mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

#12   25. mar 2009 i så fald ville jeg nok anbefale at han lage 11-16mm skærver på da de pakker bedre en perlesten og i 11-16 sætter de sig ikke i bilens dæk.

• Steen s
    Steen s Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #13   26. mar 2009 Mick c - godt vi er enige, det har været oppe at vende en del gange, og jeg er blevet kaldt alt muligt, fordi jeg fortæller folk hver gang at det er grus og ikke sand man skal bruge. hehe smiley

• T B
    T B Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 13 Svar: 391
    #14   26. mar 2009 Hej Mick C

Skal selv igang med indkørsel så takker for opskriften.

Det du kalder afrettergrus er det nemt nok at ligge flisen på (forestiller mig noget sand fuld af sten) og hvis der skal ukrudtsdug under, hvor i laget placeres denne.

Og et sidste spørgsmål - kan jeg vende mine gamle herregårdssten (grå-mix) og anvende dem igen ?

• mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

#15   26. mar 2009 du kan godt vende dine herregårdssten. lad være med at lægge en dug under for ukrudt kommer oppe fra og gror godt i det sand fliserne skal fuges med. afrettergrus hedder rigtigt 0/8grus da de største sten er 8mm.
    Husk at anvende genbrugsstabil fremfor alm. stabil da det pakker bedre det er iøvrigt også billigere. er der mere du er i tvivl om så skriv endelig.

• mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

#16   26. mar 2009 ps 0/8 er meget nemt at trække af i og giver en helt glat overflade.

• mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

• Steen s
    Steen s Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #18   26. mar 2009 og husk at når i afsætter højden, skal den være 5mm over, så i kan banke det på plads smiley

• henrik v
    henrik v Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #19   27. mar 2009 som der nok er blevet sagt et par gange her inde skal du nok grave 10-15 cm af det gamle underlag af for jeg regner ikke med af du skal ha mere end en normal person bil ind ? men 10-15cm af og så skal du ha noget stabilgrus som SKAL stampes ! og der efter et læs perlesten så tror jeg du får en pæn indkørsel.... men skal du f.eks ha større køretøjer ind skal du nok bruge mick råd.... held og lykke

• mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

#20   28. mar 2009 mine råd er modulmålsreglerne for anlægsgartnere. det er dem vi bliver lært op i og SKAL følge.

• #21   28. mar 2009 nu er jeg så lidt forvirret....

Har lige været ude hos en anlægsgartner, og han anbefalte mig, at ligge noget der hedder "fylde-sand" i de store huller, som rødderne har efterladt, og ligeledes skulle jeg ligge et mindre lag af det under stabilgrus ?

Men hva skal det fyldesand, gøre godt for... har da aldrig hørt om det før smiley

• #22   28. mar 2009 Kan man ligge et lag grus på ca 10cm ovenpå stampet jord ?
    -Altså uden at man sætter fast med bilen osv osv ?

• mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

#23   30. mar 2009 fyldesand gør at plænen ikke er så blød men det er fint med harpet muld og så bare så græs. 10cm grus er ikke nok til en indkørsel.

• Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 89
    #24   12. apr 2009 husk bundsikring!!!!! så vandet kan ligge sig der, grav ud med samme fald som indkørelsen skal ha, stabilgruset skal også ha samme fald som fliserne skal ha, stabilen må ikke være for tør ellers kan du ikke banke det nok op og i følge normerne for anlægsgartner må du maks lægge 3cm 0/8 grus ud.

Kommentér på:
grus i indkørsel ? regler ?

Annonce