4.120 visninger
|
Oprettet:
gode råd ang lysning af lakeret trappe..? {{forumTopicSubject}}
vi har lige fået lagt nyt gulv i vores store dejlige hall, meen nu er vi videre til næste projekt..
den gamle lakerede trappe...!!
vi vil gerne have den enten med hvide vanger og ludet/lysnet trin, eller ludet/lysnet hele trappen..
i den forbindelse søger vi lidt råd og vejledning...
kan man undlade og slibe den ned, og så give den en gang hvidpigmenteret lak, og derefter et par lag mat lak på trin..?
eller skal man virkelig den tunge vej og slibe hele pisset ned, give den hæftegrunder- spærremaling og så slutte af med maling/lud og lakering..?
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 143 Svar: 3.187
jan 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 143 Svar: 3.187
Nu er jeg ikke ekspert på området, men så vidt jeg ved, er der "behandlingsforvirring" i dette udsagn: <i>.... hæftegrunder- spærremaling og så slutte af med maling/lud og lakering..?</i> forstået på den måde, at hæftegrunder skal kun bruges før dækkende maling. Sprærregrunder kun ved misfarvninger der skal skjules af dækkende maling. Lud fungerer ikke sammen med maling/lak - de kan ikke hæfte på lud.
MEN lud er ikke modstandsdygtigt over for pletter misfarvninger. Dvs. der kommer skjolde/pletter ved f.eks. vådt fodtøj, spild af farvet væske osv + luden bliver vasket/slidt af ad åre - det gør lak/maling selvfølgelig også, men ikke så hurtigt som lud. Lak/maling er nemmere at holde - så er det en trappe der bruges meget, ville jeg personligt foretrække lak/maling.
Hvis I vælger lud, så skal lakken jo af - hvis I vælger lak, vil jeg stadig mene at den nuværende lak skal af, for det bedste resultat. I ved jo heller ikke hvilken type lak der er på nu (vandbaseret eller ikke vandbas.)
gode råd ang lysning af lakeret trappe..?