{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.236 visninger | Oprettet:

varme i nyt hus ? hvad skal vi vælge {{forumTopicSubject}}

hey vi skal snart til og bygge nyt hus og vi ved ikk helt hvad vi skal have af varmekilde endnu så ville hører jeres mening

vi har gas nu det overvejer vi også lidt i det nye hus og så bare sætte et solvarme anlæg op også vi har også snakket om jordvarme og solvarme man vil sgu bare ikk give 150.000 for jordvarme syntes det er dyrt ? vi bor på en gård hvor vi har 2HEK jord så er jo ikk fordi vi ikk har plads til jordvarme smiley

nogen der har nogen løsninger på noget godt og billigt smiley og noget med ikk alt for meget arbejde i hehe men der må gerne være lidt bare jeg ikk skal ud og fyrer hver 2 time :(:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  varme i nyt hus ? hvad skal vi vælge
  • #1   29. aug 2010 kombineret jordvarme, og solanlæg.. det er det billigste i længden smiley

  • Steffen C
    Steffen C Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 87
    #2   29. aug 2010 Lav jordvarme, hvis man skal bo der i mange år så er det da en fordel..


  • #3   29. aug 2010 okay ved i hvor man får en jordvarme pakke sånn man selv ligger det i jorden og så der kommer en kun og kobler det til ?

  • #4   29. aug 2010 hvad med et Kondens oliefyr...:?

  • #5   29. aug 2010 Få proffer til at lave det for dig, så er der garanti.

  • #6   29. aug 2010 hvad er det Kondens oliefyr

  • #7   29. aug 2010 Hvor stort er huset? Der skal være et rimeligt stort forbrug for at jordvarme kan svare sig....
    Så det kommer jo ret meget an på forbruget i det nye hus og prisern på gas....


  • Christian C
    Christian C Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Svar: 28
    #8   29. aug 2010 Ville seriøst overveje jordvarme og solvarme som > Jubas < skriver.

    I min verden gælder det om at blive så "selvforsynende" som overhovedet muligt, så man er minimalt afhængig af olie, gas, el, etc.

    Jeg er sikker på at forbrugsudgifter på energi kun går en vej i fremtiden og det er op ad.. Så selvom der måske er "lang" vej til et jordvarme anlæg kan tjene sig ind, er mit bud af den "lange" vej blive meget kort pga. stigende priser...


  • #9   29. aug 2010 jamen det bliver på 180 m2

    jamen vi giver ca 12000 om året nu i gas og væres hus er kun 75 m2

    men det er fra 1960 og er bestemt ikk isoleret siden hehe og vores gas fyr er ca 40 år gammelt så det brænder jo heller ikk så godt som et nyt ville så tror ikk det bliver så meget prisen kommer til og svinge om året i den sidste ende hvis det bliver gas igen


  • #10   29. aug 2010 Christian C

    ja tror også det ville være fint men syntes bare at det er pænt dyrt 150.000 for jordvarme kontra 40.000 for pille fyr (det er nok det dyrest?)
    deter jo alligevel 110.000 vi kan fyrer for inden det kan betale sig ved godt det er kun 10 år ca men alligevel ?


  • #11   29. aug 2010 10år, er jo INGENTING for sådan et hus.
    Prøv at regn ud, hva det vil koste hvis i har boet i huset i 30år...

    Det er sgu da med at lave det så bedst som muligt nu med det samme, når man kan.
    I låner jo bare lidt mere hos kreditforeningen, hva gør det...


  • #12   29. aug 2010 Jeg syntes, som flere af de andre, at du skal vælge jord-/solvarme, selvom det er mange penge nu og her - men på sigt er de jo givet godt ud.
    De andre energiformer bliver jo ikke billigere. gas, pille og olie, stiger jo hele tiden.... Jeg kan ikke forstå du kviger dig ved jord-/sol


  • #14   29. aug 2010 Nu i bor på en gård, formentlig med noget stal/lade plads så ville jeg lave et solvarme/pillefyrs kombination med en stor akumulator tank...

    Så får i en masse dejlig varme fra solen i de gode måneder og kan suplerer med pillefyret når solen bliver væk... Med en godt isoleret kæmpe tank vil der kunne gå dage før temperaturen vil komme derned hvor man skal varme op igen...


  • #15   29. aug 2010 puha der er godtnok kommet mange godt forslag er jeg rigtig glad for mange tak til alle!!!

    grunden til jeg spørg er jo fordi jeg godt kan se at jordvarme plus solvarme er tjent ind igen på 10 år ca og derefter er det gratis varme næsten så på de 30 år man laver et lån over tjener vi ca 200.000kr hvis i forstår hvad jeg mener

    men min tvivl kommer da jeg ikk kender nogen som har jordvarme så aner ikk noget om det ??


  • #16   29. aug 2010 Har hørt fra flere VVS'ere at man skal vælge de jordvarme anlæg med omhu.... Da gevinsten nemt kan forsvinde i elregningen.....

    Har selv landejendom og har valgt Stokerfyr til flis fordi jeg har pladsen også med et oliefyr som backup da jeg tit er væk i længere tid....

    Der investering for ca.50.000kr ifølge listepriser....


  • #17   29. aug 2010 ja det har jeg nemlig også hørt lidt om og så også den pumpe der sider der på skal skiftes hvert 5 år ca og den koster jo også noget og så er det jo ikk så billigt længer men er det kun os 2 der har hørt det ???:)

  • simon P
    simon P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 86
    #18   30. aug 2010 Who Am I ?


    du sætter aldrig og jeg mener ALDRIG en akkumolerings tank på pillefyr. DEt helt hend i vejret. du skal se dit pille fyr som dit "OLIE" fyr det skal helst brænde sit max hele tiden da det ikk har godt af og pause fyrre så soder det til.


  • #19   30. aug 2010 jo okay det må jeg sgu lige huske!:)

  • #20   31. aug 2010 simon P - hvad er det for noget vrøvl, man bruger sit pille fyr til at varme op med i perioder lige som en ganske normal pilleovn.

  • #21   9. sep 2010 Det er jo let at sige et jordvarme har tjent sig ind igen på 10 år. Men i forhold til hvad? smiley

    Hvis du køber et pillefyr med et solvarme anlæg så vil jeg væde på et jordvarme aldrig indhenter et stoker med solvarme. Tænk på et jordvarme skal bruge el hele året rundt. Hvor et pillefyr kan være slukket i næsten ½ år hvor solen bare holder brugs vandet varmt.


  • #22   9. sep 2010 simon ja nemlig smiley det er rigtig smiley

  • #23   5. okt 2010 Det er jo ikke til at svare på...

    I har gas nu? Så det vil sige at i ikke skal sørge for olie, piller, halm eller andre udefra kommende faktore..

    Overvej om det er noget i ønsker igen, at skidtet bare skal tændes og det køre...
    Er I ligeglad med at bruge lidt tid og energi(Ikke meget, men den skal dog afsættes), jamen så det jo lige gyldigt..

    Hvordan er skal varmen ud i huset? Radiatore, gulvvarme?

    Gulvvarme;

    Der ville jeg klar vælge et varmepumpe anlæg(Jord-vand, vand-vand eller luft-vand), det af den simple grund at det køre med et oplagt temperatursæt til gulvvarme...

    Radiatore;

    Igen er der temperatursættet der spiller ind, radiatorene skal simpelthen være langt større, da der skal være en større varmeflade pga lavere temperatursæt...

    Nu til lidt andet brugbart info om varmepumper, som også nævnes her;

    Som
    Søren B kommer ind på;

    Har hørt fra flere VVS'ere at man skal vælge de jordvarme anlæg med omhu.... Da gevinsten nemt kan forsvinde i elregningen.....

    Det er vigtigt at vælge en ordenlig kvalitets varmepumpe, med en ordenlig COP værdi, derudover er det vigtigt at finde en VVS installatør der har viden og forstand på varmepumper, ikke bare den lokale landbrugs smed fordi han er billigst, temperatursættet spiller også ind her, og monteres en varmepumpe ikke ordenligt, kommer elpatronen til at køre MEGET...


    Som
    stevens S nævner;

    Der sker desværre en del fejl, som nævnt ovenover er det VIGTIGT at finde en ordenlig VVS installatør der har den fornødne viden om varmepumper, da det er yderst vigtigt at varmepumpe er dimensioneret efter huset varmebehov, da man ellers kan risikere en varmepumpe der har en masse start-stop... Det vil tage livet af kompressoren i varmepumpen i løbet af ganske kort tid...



    Over til pillefyrs emnet

    Simon skriver;

    "du sætter aldrig og jeg mener ALDRIG en akkumuleringstank på pillefyr. DEt helt hend i vejret."

    har du plads til en akkumuleringstank, sætter du ALTID, og jeg mener ALTID akkumuleringstank på dit pillefyr... På den måde undgår du som han selv nævner, at fyret har en masse start stops som får fyret til at sodde til.. Det der sker uden er at pillefyret starter og stopper hver gang der bliver kaldt på varme i radiatoren, så det vil sige i kolde perioder vil man have et fyr der starter og stopper konstant... Har man en tank, fyres der, til tanken har en masse varme, som der bruges af, når tanken bliver afkølet nok(individuelt), starter fyret op igen og varmer endnu engang tanken op, derved undgåes for mange start-stops... Det eneste en akkumuleringstank kræver er at isoleringen på akkumuleringstanken er i orden, da man ellers har en masse spild...


    Hilsen VVS- og Energimontøren


Kommentér på:
varme i nyt hus ? hvad skal vi vælge

Annonce