{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.878 visninger | Oprettet:

Husleje af ven {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.. Har en kammerat der har lejet et lille værelse vi har i kælderen. Ville høre hvad man kan tillade sig at tage for det. Det er gjort som en vennetjeneste, at han bor her. Han har sit tv, playstation og diverse der. Han går i bad og spiser her, som vi betaler. Kan ikke helt finde ud af hvad der er rimeligt af husleje, da vi jo ikke vil betale for at han bruger varme, strøm og div..

Nogen der har et forslag..?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Husleje af ven
  • mick .
    mick . Tilmeldt:
    nov 2008

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24
    #1   2. mar 2010 Ville da mene at 2500 kr. til kost, og 1500kr. til vand/varme osv er rimeligt. Altså 4000 om måneden. Altså hvis vi snakker sort. Ellers er det jo en helt anden pris.

• #2   2. mar 2010 Hvis min ven krævede 4000 om måneden for en vennetjenste, sort, ville jeg overveje at melde ham.

Jeg ville tage udgifterne til mad, og dele i 3 dele (eller hvor mange i er). og lade ham betale sin part. + 500 til forbrug.

Jeg regner bestemt med at det er en hjælpende hånd, evt. for at vennen kan komme på fode igen, og at det så er kortvarigt. maks ½ år.

• Morten K
    Morten K Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #3   2. mar 2010 Hej Max.

Man må udleje værelse eller lignende til under 2000 kr om måneden, så går der ikke skat i lortet smiley

Mvh

• T B
    T B Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 13 Svar: 391
    #4   2. mar 2010 enig med Max

• #5   2. mar 2010 Kommer an på hvor irriterende han er.

• #6   2. mar 2010 Ville ALDRIG kræve 4000 kr ved en kammerat i leje af et værelse..
    1000 kr i mdr. Ville være et max. beløb!

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #7   2. mar 2010 mad må du kunne regne ud udfra hvad i bruger , 500-1000 kr for værelset er vel også fint , hvis det er for en kort periode.

• Karin
    Karin Hjælpe-administrator

Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #8   2. mar 2010 Du skriver selv det er gjort som en vennetjeneste.......Så vil jeg sige, lad ham give et tilskud til kosten, og ikke andet.
    Men hvor længe drejer det sig om?

• #9   3. mar 2010 Det er ikke engang lovligt at bebo din kælder. Se her: http://www.bolius.dk/viden-om/kaelder-og-fundament/artikel/love-og-regler-om-kaelderen/

Det skal fremgå af din BBR meddelelse, ellers overtræder du loven.

Så drop hellere det med at opkræve leje, og få vennen til at finde sig noget nyt i en fart.

• #10   3. mar 2010 Kan nu ikke se noget problem i at hjælpe en ven i nød i 1 med eller 2. Om du må det eller ej ville jeg klart have det skidt med at afvise ham i døren.

• Æ Viking !
    Æ Viking ! Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #11   3. mar 2010 1000 kr om måneden er helt iorden..

Marquis Peyror hvis vi fulgte alle love i danmark måtte vi ikke noget jo,

• #12   3. mar 2010 vi havde en til og bo her ved os og det var en venne tjeneste der fik vi 2000 kr om måneden

• #13   3. mar 2010 Marquis Peyror: Nu er det et gammelt hus og det kan jo være at kælderen alerede ER godkendt til bolig efter nogle ældre regler. SÅ længe du ikke ved om kælderen er godkendt eller ej, så hold det for dig selv.

ps. at forlange 4000,- for et kælderværelse er helt ude i hampen, det kan man få en lejlighed for her hvor vi bor. Så 1000-1500,- incl mad og forbrug vil være en god vennetjeneste...... med mindre han bliver boende resten af livet.

MVH Frank

• #14   3. mar 2010 Jeg informerer blot om hvordan reglerne er. Hvad Nick så vil er jo op til ham selv.

• #15   3. mar 2010 Jeg kan nu heller ikke se et problem i at lade en ven bo i kælderen et stykke tid. Vinduerne i kælderen ser også lovlige ud. Et af kravene er at man skal kunne komme ud af vinduerne. Det kan man på dem dér.

Jeg kan nok også komme og finde mange ulovlig ting hos dig MP, hvis man går så ekstremt op i loven. Har du aldrig kørt for stærkt?
    smiley

• #16   3. mar 2010 Det eneste man kan bruge denne lov til i dette tilfælde er da som en "god" undskyldning hvis man er totalt træt af, at vennen er i huset og tømmer køleren hele tiden osv.

Pisse ærgeligt - jeg er lige kommet i tænke om det er ULOOOVLIIGGT! Wuhaaa!!

• #17   3. mar 2010 "Har du aldrig kørt for stærkt?" Den mest misbrugte floskel nogensinde. Den som legaliserer at man sælger sin mor på Istedgade, eller driver tuskhandel fra sin baggård, for whatever, den ene lovovertrædelse er vel ligeså god som den anden, nu man alligevel ER Igang smiley

• #18   3. mar 2010 Haha - godt ord igen!

• #19   3. mar 2010 ahh flaken, der er lidt flere krav der skal opfyldes end blot at man kan komme ud af vinduerne. Men i gamle dage var reglerne mere lempelige, de nye regler er meget stramme og hvis man har en gammel kælder er det 99% umuligt at få den gjort lovlig til beboelse, bl.a. skal der være nivaeu-fri adgang og hele den ene side skal være fritlagt... ikke så nemt at overholde i mine øjne.
    MVH Frank

• #20   3. mar 2010 Jaja. I know frank.

Men - jeg tænkte ikke så meget på selve loven. Mere på om det er sikkerhedsmæssig forsvarligt. Og der mener jeg vinduerne er ret vigtigt.

Jeg ville ikke lade nogen opholde sig i en ulovlig kælder med mindre jeg personligt kunne sige 100% god for sikkerheden osv.

• #21   3. mar 2010 Jeg har boet ved en veninde da jeg var bolig løs og der skulle jeg bare handle en gang i mellem.. så gik det lige op havde heller ikke andet end bærbar og mobil der skulle have strøm

• #22   3. mar 2010 Yes.

Hvis jeg skal være saglig og ikke kun lave pjat, så ville jeg da lade vennen blive boende gratis indtil "stormen" var drevet over.

Hvis en af mine gode venner skulle "på fode igen" så ville jeg slet ikke overveje at tage penge - hvis min kælder alligevel var ledig.

• Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #23   3. mar 2010 Jeg måtte lige bruge 5 min. på at komme tilbage på stolen igen.

4000 kr. i husleje for en 1-værelses og så som vennetjeneste? Hmm.. Hvad er du så for en ven, fristet jeg til at spørge?!

Jeg ville tage 1000 kr. for at bo der, og 500-1000 kr. for mad, men det er så absolut også maks.

Er man en god ven, hjælper man venner i nøden. Jeg havde for noget tid siden en veninde, som trængte til lidt økonomisk hjælp, til at kunne komme til en psykolog. Da min "stærke" side var at kunne hjælpe hende lidt økonomisk, tilbød jeg naturligvis det straks! Så betyder det ikke noget for mig om jeg mangler 1000 kr. en måned, hvis derimod at en anden har fået det lidt bedre.

Et sted at bo, kan være springbrættet til et nyt liv. Så skal man ikke forsøge at få en fed forretning ud af en ven, blot fordi chancen øjner sig.

Iøvrigt, er det ulovligt hvis der tages husleje over 2000 kr. - Blot til orientering.

• helle l
    helle l Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #24   3. mar 2010 jeg ville sige 1000 kr

• #25   3. mar 2010 Det har intet at gøre med at han ikke har råd til det.. Han tjener 2 gange så meget som jeg gør ( Han har små 40.000 udbetalt om måneden).
    Men det er heller ikke fordi jeg vil tjene på ham, det skal bare kunne løbe rundt.. Tror det bliver omkring de 1200,- han kommer til at betale..

• #26   3. mar 2010 Hvad helvede laver han?

40.000 udbetalt er satme meget. Tjener han så 70.000 om måneden før skat?

Så kan han jo finde noget overalt..

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#27   3. mar 2010 Falken : man kan jo godt have problemer som ikke hænger sammen med økonomi

• #28   3. mar 2010 Ja, det er klart.

• #30   3. mar 2010 Yes - og som regel har man da lidt varme på i kælderen alligevel. Og varmen stiger så op oven på og varmer der også.

Den ekstra varmeudgift er jo yderst begrænset så. smiley

• #31   3. mar 2010 40k efter skat, og så vil man bo i et kælderværelse? Flygter han fra nogen? Det lyder da vildt ulogisk smiley

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#32   3. mar 2010 som vi har snakket om i en anden tråd , er penge og værdier jo ikke alt , man kan jo tjene mio , og stadig være ensom ,eller ha brug for at være tæt på en ven eller være ved at blive skilt eller osv

• #33   3. mar 2010 Ja måske, men det er jo blot hypotetisk og sådan kan vi ævle videre, det ville være mere interessant at høre Nicks svar til det smiley

• Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #34   3. mar 2010 Enig. Med sådan en løn, lyder det underligt at man vil vælge et kælderværelse frem for sit eget sted med fred og ro.

Et svar fra Nick ville ikke være i vejen smiley

• #35   4. mar 2010 Problemet ligger lidt der, at nu når han har tjent mange penge, har han også sat sit forbrug op. Og da han som regel ikke er ret tit hjemme, kunne han få betalt mere af sin gæld, end hvis han boede i en lejlighed til 6-7000,- som han har gjort indtil nu.

Lige pt er han vinterfyret, og går på dagpenge, og har ikke råd til noget. Har sagt til ham at kan nøjes med at betale 750 kr om måneden for at bo her til han kommer på fode igen, men ikke engang det har han råd til.

Ikke fordi jeg går i små sko, men han mangler stadig at betale 200,- fra 1. Februar og de 750,- fra 1. Marts.

• #36   4. mar 2010 Så må du jo gøre op med sig selv, hvor god en ven han så egentlig er?

Er han på en boreplatform eller sådan noget, eller er han krabbefisker. Det er da noget af en sæsonbetonet løn smiley

Det er det jeg altid har sagt, man skal aldrig have penge mellem familie og venner, det ender altid i problemer.

• #37   4. mar 2010 Satme noget af et forbrug hvis man forgælder sig komplet med en udbetalt løn på 40.000 om måneden.

Måske han skulle med i programmet Luksusfælden?

• #38   7. mar 2010 da min kammerat boede hos mig og min x betalte han ikke en skid og min x lavede mad til ham osv.

hvis det er en kammerat skal han sku ikke betale noget og slet ikke hvis han så på røven som du siger. er du en ven ?

penge mellem venner fucker altid op

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#39   7. mar 2010 ja omvendt kan man vel også sige ,at hvis man er en ven nasser man ikke ved at bo og spise gratis ?

• #40   7. mar 2010 og hvis han tjener så godt giver han nok igen af sig selv hvis han er så go en ven

Kommentér på:
Husleje af ven

Annonce