Friværdi ? {{forumTopicSubject}}
Hey, har søgt lidt rundt på sitet men synes ikke jeg fandt noget emne der gav svar på mit spørgsmål ( er ny husejer )
sagen er at jeg gerne vil blive lidt klogere på friværdi, hvordan den fungerer osv.
f.eks. har jeg købt hus for 750.000 kr. den offentlige vurdering på hus og grunden er sat til 900.000 kr. har jeg noget fribeløb fra start eller ?
skal der gå et vis stykke tid før man kan låne i boligen ifh. til købsdatoen ?
kunne godt tænke mig at vide det da jeg er blevet husejer for første gang men ikke rigtigt kan få noget rigtigt svar på dette, og kunne netop godt tænke mig at låne til energi forbedringer.
håber nogen kan svare på dette =) !
Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
Eks: du har et hus der er 1 mio værd i salgsværdi (nutidsværdi = kreditforeningens værdisættelse, ikke offentlig vurdering).
Du skylder 500.000. Da du kan låne optil 800.000 i huset (80% af værdien) er din friværdi 300.000. Så ved at se på din gæld vs. hvad huset er værd i et salg kan du beregne friværdien. Snak med kreditforeningen om dette da de ofte har en ide om hvad din friværdi er d.d.
Mvh. Anders
aug 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
aug 2012
offtopic : burde ens hus at stige i værdi såfrem man laver energiforbedringer, her tænker jeg på isolering og solvarme energi især ?
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
såfremt du beder om en beregning af din friværdi så sker det at kreditforeningen ønsker at besigtige dit hus igen for at bedømme prisen.
friværdien påvirkes jo af salgsprisen for huse i markedet (markedsværdien), selve huset + hvor meget du har nedbragt din gæld
Du kan sagtens forhøje den potentielle salgsværdi ved forbedringer men det er sjældent at du får det fulde beløb retur
Friværdi ?