{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.150 visninger | Oprettet:

Jesper J
Jesper J
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39

Friværdi ? {{forumTopicSubject}}

Hey, har søgt lidt rundt på sitet men synes ikke jeg fandt noget emne der gav svar på mit spørgsmål ( er ny husejer )

sagen er at jeg gerne vil blive lidt klogere på friværdi, hvordan den fungerer osv.

f.eks. har jeg købt hus for 750.000 kr. den offentlige vurdering på hus og grunden er sat til 900.000 kr. har jeg noget fribeløb fra start eller ?

skal der gå et vis stykke tid før man kan låne i boligen ifh. til købsdatoen ?

kunne godt tænke mig at vide det da jeg er blevet husejer for første gang men ikke rigtigt kan få noget rigtigt svar på dette, og kunne netop godt tænke mig at låne til energi forbedringer.

håber nogen kan svare på dette =) !

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lampe 600 kr.
  • Græsslåmaskine der ikke vil starte 700 kr.
  • Fjernet trærødder og haveaffald 3.500 kr.
  • Sætte loft lamper op 940 kr.
  • Samle garderobeskab 1.200 kr.
  • Udkiftning af blandingsbatteri / armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Friværdi ?
  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #2   23. jun 2013 ordet friværdi dækker over den værdiforskel, der er på hvad du skylder i huset kontra hvad huset er værd hvis du sælger det imorgen

Eks: du har et hus der er 1 mio værd i salgsværdi (nutidsværdi = kreditforeningens værdisættelse, ikke offentlig vurdering).

Du skylder 500.000. Da du kan låne optil 800.000 i huset (80% af værdien) er din friværdi 300.000. Så ved at se på din gæld vs. hvad huset er værd i et salg kan du beregne friværdien. Snak med kreditforeningen om dette da de ofte har en ide om hvad din friværdi er d.d.

Mvh. Anders

• Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

#3   24. jun 2013 okay det gav meget god hjælp smiley derudover, er der nogen sammenligning på kreditforeningens vurdering og f.eks. en ejendomsmæglers ? nu tænker jeg på om i de fleste tilfælde ligger op af hinanden eller om de er langt fra hinanden smiley ?

• Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

#5   24. jun 2013 ahhh det fanme noget skidt smiley men hvordan ved folk så at de har f.eks. 200.000 i friværdi hvis det fungerer sådan ?

offtopic : burde ens hus at stige i værdi såfrem man laver energiforbedringer, her tænker jeg på isolering og solvarme energi især ?

• Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

#7   24. jun 2013 ahh okay smiley men ja er lidt mere forvirrende end man lige havde forestillet sig først vil jeg da påstå smiley men mange tak for hjælpen i hvert fald ! smiley

• Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #8   24. jun 2013 du kan sagtens få kreditforeningen til at oplyse hvad de har værdisat til bolig til og ja, den ligger som regel tæt på en ejendomsmæglers da det er den reelle salgsværdi de går efter.

såfremt du beder om en beregning af din friværdi så sker det at kreditforeningen ønsker at besigtige dit hus igen for at bedømme prisen.

friværdien påvirkes jo af salgsprisen for huse i markedet (markedsværdien), selve huset + hvor meget du har nedbragt din gæld

Du kan sagtens forhøje den potentielle salgsværdi ved forbedringer men det er sjældent at du får det fulde beløb retur

Kommentér på:
Friværdi ?

Annonce