{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.350 visninger | Oprettet:

Torben L
Torben L
Tilmeldt:
16. jul 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Varme?.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle kloge hoveder smiley
Vi bor i et gammelt hus fra 1907, der har et gammelt oliefyr der synger på sidste vers. Spørgsmålet er så hvad vi skal vælge af varmekilde. Huset er i to plan og på 144 m2.

Hej fra Torben


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Varme?..
  • #1   16. jul 2012 Pillefyr hvis du har radiator i hele hytten... hvis der er gulvvarme i hele huset så overvej jordvarme... hvis du ikke har gulvvarme.. så la vær med varmepumper... det er aaaalllt for dyrt at køre med i forhold til pillefyr

  • #3   17. jul 2012 Er der mulighed for fjernvarme?
    Nogen gider ikke pillefyret pga arbejdet...

    Hvordan er standen p dit hus generelt? Isolering?


  • #4   18. jul 2012 Jeg har lige fået installeret et ekoheat Pillefyr. Det er selvrensende så du ikke skal bruge en masser af tid på at gøre det rent.

    Selvfølig er der lidt mere arbejde i det end et oliefyr. Men for de penge du spare er det en god timeløn. ;). Den sidste måneds tid har jeg vel kun brugt 10 min på det. Det bruger så heller ikke mere end 1,5-2 kg piller i døgnet på at varme vandet op.

    Jeg har så også en luft til luft varmepumpe i stuen. Men den er nu fin at ha hvis man bare skal ha hævet temperaturen et par grader så man ikke skal til at varme radiatoren op. smiley


  • #5   22. jul 2012 Jeg ville nok vælge luft til luft smiley Det er lidt dyrt, at sætte op, men man kan spare en masse penge, så det bliverhurtig tjent ind. 1 "radiator", dækker ca. 120 m2.

  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #6   23. jul 2012 Hej Josefine,

    har også tænkt på luft til luft, men hvordan får jeg varmen fordelt til samtlige rum?


  • #7   23. jul 2012 Jeg har det ikke selv, men formanden i min mors andelforening har det. Deres rækkehus er dog kun på 1 plan, så de har kun en (bolig areal er ca.100m2).
    Jeg ville nok vælge, at have en på hver etage, og så skal dørene være åbne til rummene, for, at varmen kan fordele sig ordentlig. Derfor ville jeg nok placere den i det største rum på hver etage smiley


  • #8   24. jul 2012 Du skal ikke bruge en luft til luft varmepumpe som den generelle opvarming. Det vil du blive meget træt af. De er ikke helt lydsvage. Så skal du ha hævet temperaturen lidt mere da den blæser luft rundt (det kan føles mere koldt).

    Ja de gode har en COP værdi på over 5. Men husk på det er ved 7 grader udendørs. Når det først bliver frostvejr så bruger de meget mere strøm.

    Når du nu har radiator så vil en varmepumpe til vand være bedre. Men stadig dyr fornøjelse om vinteren.

    Det billigste er fastbrændsel. Men det er der rigtig meget arbejde ved. Men vælger du Pillefyr så vil du ca spare det halve i forhold til dit oliefyr. smiley


  • #9   24. jul 2012 Simon: Ja, så meget er jeg ikke inde i det, har kun hørt godt om det smiley Men ja, der er lidt lyd man skal tage hensyn til, men det er vel til, at leve med.

  • #10   24. jul 2012 Jeg ville også vælge luft til vand, hvis det skal være varmepumpe.

    Nu skriver du ikke hvilke muligheder du ellers har, og er huset godt isoleret eller ej.

    Vi har f. eks en ecoteck pille brændeovn, den kan vare huset op med et minimalt forbrug af piller, men så står den også centralt i huset hvor luften kan cirkulere.
    Eller har vi fast brændsels fyr, som primær varme, denne bliver og skiftet til pillefyr inden vinteren,
    Havde vi råd fik vi nok jordvarme og solvarme.


  • #11   24. jul 2012 Jeg har en kollega der er møg træt af hans varmepumpe. Men han har kun el radiator som alternativ til den. Det er jo endnu dyre. De er så lejet ind så han kan jo ikke rigtig gøre det store.

    Jordvarme skal du kun tá hvis du har gulvvarme i hele huset. Ellers kan du ikke udnytte den lave fremløbs temperatur.

    Hvis jeg havde gulvvarme så havde jeg da også valgt jordvarme. Det nye pillefyr har alligevel kostet tæt på de 100.000 kr. Fik så også muret ny skorsten pipe - isodor og lavet hele fyrrummet.

    Jeg kommer nok ikke rigtig til at spare det ind igen da jeg havde fastbrændsel. Men bruger næsten ingen tid på det. Også er der også varmt om morgenen og når man kommer hjem fra arbejde.


  • #12   4. aug 2012 Jeg varmer 565 kvm op med jordvarme, en gammel hovedbygning fra 1906, har ingen gulvvarme og ingen hulmursisolering. Det fungerer bare perfekt, holder uden problemer en god temperatur selv når frosten er hård.
    Har siden fået installeret en husstandsvindmølle, så den elektricitet jeg bruger ja den laver jeg også selv nu.

    Så jo, du kan godt bruge jordvarme, men det skal dimensioneres korrekt til huset.


  • #13   4. aug 2012 Vi har i øvrigt en maksimal fremløbstemperatur på 65 grader, så der er ingen problemer med kun at have radiatorer. Det er et 17kw anlæg fra ITV.

  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #14   4. aug 2012 hej torben

    overvejet et nyt gasfyr (har I adgang til gas)? De er ikke mega dyre i indkøb og relativtt fornuftige prismæssigt mht. driften. fjernvarme er desværre ikke så billigt som det var engang i tidernes morgen

    /A


  • Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 89
    #15   19. jan 2013 severin
    hvor stor er din vindmølle ?
    hvor lang tid har du haft den ?
    hvor meget har den kostet ?
    hvor meget har den leveret ?


Kommentér på:
Varme?..

Annonce