{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.082 visninger | Oprettet:

Søge om SU-lån? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg vil meget gerne væk hjemmefra grundet personlige problemer.
Kommunen har så sagt de ku hjælpe med indskud, da jeg kun er på SU.

De siger jeg så minimum skal have 2000-2500 til mig selv ud af de 4500 man nu får i husleje.
Det vil sige 2000, maks 2500 i husleje skal jeg ku finde her i nordsjælland.

Det er satme ikke nemt.

Det er hvad de siger på kommunen jeg minimum skal have til rådighed før de kan hjælpe med indskud.

Så det her jeg tænkte. Der er jo SU-lån.

Hvad hvis jeg over 1 år fik 1000 kroner mere hver måned via SU-lån til at leve for, så jeg faktisk ville have 5500 istedet for de 4500 efter skat.

Så ku jeg jo finde noget til 3000, maks 3500 og så er det noget nemmere at finde noget som er incl forbrug og hvor jeg kan have mine ting med (skal kun bruge værelse)


Kig under min profil så i kan se den størrelse jeg har brug for f.eks (har fundet mange med de kvm)


Ville de godtage det, at man så tog SU-lån?

Her efter jeg har taget grundforløbet på min skole så skal jeg ud i praktik og der starter man med at få 8000 før skat, og så stiger man til 12.000 før skat hen af 2 år. Altså det starter på 8000 og så stiger det langsomt og efter ca 2 år så har man rundet de ca 12.000.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søge om SU-lån?
  • René P
    René P Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #1   18. apr 2011 Hvorfor ikke et kollegieværelse ?

  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #2   18. apr 2011 Kreativt. Men nej, jeg tror ikke at de godkender den. Du har stadig ikke flere penge imellem hænderne, og som jeg forstår det, så betaler kommunen lejligheden hvis du kan finde én selv? I så fald, er budgettet på 2.000-2.500 kr. fastlagt på forhånd fra kommunens side.

    Hvis du "lige om lidt" står med en lærlingeløn, var det nok en god idé at vente.

    SU-lån vil jeg tro er forbeholdt udeboende folk, med faste mdr. udgifter til bolig m.v. Er du hjemmeboende, vil jeg tippe på at du ikke får lov at optage et SU-lån.

    Din lærlingeløn er vel din brutto indtægt - Dvs. at du sandsynligvis starter med en udbetalt lærlingeløn på 6.200 - 6.800 kr. alt efter om du har fagforenings kontingenter du kan trække fra eller andre fradragsberettige poster.


  • #3   18. apr 2011 Vandet

    Sjovt. Jeg har fået anderledes svar andre steder fra, med at SU-lån NETOP var til at man ku benytte det på netop den måde.


    René

    Et værelse, en lejlighed, whatever. Det billigste jeg kan finde tager jeg gerne smiley

    Har lige talt med kommunen og ville lige vide mig sikker på det med SU-lån.


    Hun sagde at det lød som en god ide at hun godt selv vidste man ikk ku finde så meget til de 2-2,5 incl varme, vand og strøm.
    Hun sagde også selv at det er der faktisk mange der bruger Su-lån til, da der er mangel på ungdomsboliger, og fordi priserne er så høje så er man næsten nød til at optage sådan et, eller gå ud i arbejde (nu er min skole som et arbejde, så det slider også lidt på en)

    Men fik da ihvertfald svar på at man godt ku søge om SU-lån og så ville det være nemmere at finde noget at bo i.


  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #4   18. apr 2011 Må jeg lige spørge hvor gammel du er?


  • #5   18. apr 2011 Karin

    Jeg fylder 20 til september smiley


  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #6   18. apr 2011 Okay....Mener der er noget med alderen, når man flytter hjemmefra, og ska i uddannelse.....skal forældrene så ikke betale også?


  • #7   18. apr 2011 Forældrene skal intet betale.
    Min mor afgik ved døden 2009 den 17. April (2 år siden igår)
    Og så er der kun min far jeg bor ved som lige pt siger vi intet skal betale for bo hjemme, før vi er 20 år.

    Han har sin bil at betale, diverse dyr, husleje og mad til 4 personer.
    Og med hus i Nordsjælland er der ikke meget i overskud tænker jeg. smiley


  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #8   18. apr 2011 Okay jeg var ikke helt sikker på det nemlig......
    Jeg kan godt se situationen ikke er så god... smiley
    Men jeg håber da du får hjælp, og kommer ud for dig selv.
    Held og Lykke.


  • #9   19. apr 2011 SU-lån kan alle og enhver få, det er bare at snakke med din skole om det smiley

    Og så får du ikke husleje, du betaler husleje smiley


  • Christina T
    Christina T Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 10
    #10   19. apr 2011 Du kan godt få su-lån. men du bestemmer ikke selv hvor meget du vil låne. Beløbet er fast, og det ligger vist på omrking 2750 ca.


  • #11   20. apr 2011 Christina

    De kan da ikke kræve jeg SKAL låne 2750 kroner? Tror du ikke mere det er ENS SU du snakker om nu? Det du nævner er nok det højeste man kan få i SU af hvad jeg har læst, som hjemmeboende.

    De kan da på ingen måder kræve man skal låne 2750 kroner hver måned hvis man kun har brug for 1000 kr ekstra hver måned.


  • Tommy d
    Tommy d Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #12   20. apr 2011 Lånebeløbet bestemmer man selv, de 2750 kr er bare hvad man maks kan låne pr måned!

  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #13   20. apr 2011 Så lad os lige slå fast, at i det øjeblik du går fra SU til lærlingeløn, er du ikke berettiget til at modtage SU-lån længere.

    Det lyder iøvrigt som om at du holder dig til én uddannelse, ind til du kan komme i lære som noget andet senere hen, for at sikre dig en indtægt.



  • #14   20. apr 2011 Hov den med lærelønnen glippede jeg lige smiley

    Nej så kan du ikke få SU-lån, det er jo et tillæg til SU'en smiley


  • #15   20. apr 2011 Jeg snakker også om SU-lån indtil jeg kommer ud som lærling og får mellem 8-12.000 så jeg ikke behøver et SU lån mere.
    Men en SU på 4500 efter skat er man sku næsten nød til det his man ikk skal bo hjemme.


  • Christina T
    Christina T Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 10
    #16   20. apr 2011 Da jeg søgte om SU lån kunne jeg ikke væge at få et laverebeløb. jeg ville nemlig kun låne 1000 pr mdr. Men det måtte man ikke sagde SU vejlederen.

    Men om tingene har ændret sig det sidste år skal jeg da ikke kunne sige.


  • Tommy d
    Tommy d Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #17   20. apr 2011 Christina T
    Det må være lang tide siden du har fået SU så, de sidste 3 år jeg har været på su, har man selv kunne vælge lånebeløb.

    Man skal bare godkende og vælge lånebeløb på su.dk efter skolen har godkendt ens SU.


  • Christina T
    Christina T Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 10
    #18   20. apr 2011 Nej, jeg modtager stadig su. Godkendte det sidste gang for 3 mdr siden.
    Vi fik bare at vide af vores su vejleder på skolen, at selvom man lånte et mindre beløb, skulle man stadig betale det maksimale beøb tilbage. (ved godt det lyder underligt, men det fik vi altså at vide)


  • Tommy d
    Tommy d Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #19   20. apr 2011 Christina T
    Ja, undskyld jeg siger det, men så har din SU vejleder ikke særligt godt styr på det og burde nok ikke sidde i det job!

    Man kan da sige sig selv, at man kun skal betale det tilbage som man låner + renter.


  • #20   20. apr 2011 Mysser . - Det er tilladt at have arbejde ved siden af skolen smiley Og man SKAL ikke have SU, det er et tilbud man kan vælge at modtage..

  • jens s
    jens s Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 72
    #21   21. apr 2011 mysser AKA gokke.... du tjener jo millioner på dine scootere... så hvad skal du med lån? du har jo tit haft travlt med at fortælle om hvor meget du har tjent på alle de andre gallerier på dine forskellige profiler (som dog konstant bliver slettet)....

    så forstår ikke dit spørgsmål.... du har jo masser af penge siger du!


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #22   21. apr 2011 Christina T

    Det er noget sludder! Man betaler kun dét tilbage man låner plus en rente der ikke fås billigere i en bank for en ung studerende!

    Som jeg læser det, kan man dog kun vælge at få det fulde beløb udbetalt, men så er der tilgengæld ingen der siger at man skal bede om SU lån i 12 mdr., hvis man kan nøjes med f.eks. 2 mdr. med jævne mellemrum. Det er tilladt at ansøge flere gange, så vidt jeg husker (jeg har aldrig selv modtaget SU-lån, så jeg er ikke sikker)

    Se vedlagte link vedr. SU lån :

    http://www.su.dk/SULaan/satser/Sider/default.aspx



  • Christina T
    Christina T Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 10
    #23   22. apr 2011 Synes også det lød underligt, men synes at su er en jungel at finde rundt i, så gad ikke gøre mere ved det.

    Er bare ret sikker på at man kun kan låne det fulde beløb.
    Det har alle jeg har snakket med sagt.


  • Tommy d
    Tommy d Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #24   22. apr 2011 Christina T

    Hvis du går ind på www.su.dk, kan du logge på minSU og ændre beløbet.


  • Christina T
    Christina T Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 10
    #25   25. apr 2011 Ja det ved jeg godt. Men da jeg havde gjort det, fik jeg at vide at uanset hvad, skulle man betale maximum beløbet tilbage. Derfor ville jeg self ikke have mindre

  • #26   25. apr 2011 Christina T - Så er du blevet misinformeret, eller SU-styrelsen har bare gerne ville tjene ekstra penge på dig

Kommentér på:
Søge om SU-lån?

Annonce