Afghanistan, hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg lige se CHP Lufthavnen på TV2 og jeg undrer mig over synet af en dansk mand som har været soldat i Afghanistan. Konen er højgravid og han har en lille datter. hvorfor tager han til Afghanistan, hvad er meningen med at forlade sit ansvar for en gravid kone og et lille barn, for at tage ned til en krig som ikke mange aner hvorfor føres?
Jeg undrer img bare måske der herinde er nogen som kan sige hvorfor. jeg kan forstå hvis tyskerne stod ved Dybbøl men Afghanistan????? er det virkelig det værd, er det værd at traumatisere børn og efterladte for at dø et sted ingen har noget forhold til???
nygerrig ja, lad mig høre
Frank
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 17 Svar: 399
Jeg ser det som toppen af egoisme fra soldaternes side.
Det kan godt være, at de påstår det er for at redde verden. Det tror jeg ikke det er. Jeg tror nærmere det er deres EGEN eventyrlyst, der gør de tager afsted.
Tænk engang at rejse fra sin lille nye familie - velvidende om at man måske ikke kommer hjem igen.
Det er faktisk ganske afstumpet i mine øjne..
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 631
Krig er altid den største svindel som findes! Citat min oldefar
Folk der kan se dybden i den sætning ville være enige.
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 19 Svar: 259
dec 2009
Følger: 1 Svar: 14
jun 2008
Hvis jeg havde et job der påvirkede min familie og kører på den måde, så kunne jeg hurtigt skifte.
Ved godt at alle job er med en vis risiko, men kunne da finde mere mening i at blive hjemme og passe på familien.
aug 2008
Han synes sikkert det er skide spændede - ren eventyr. mange af de helt unge soldater synes nok også det er sejt at skrive "helt" på sit cv.
Men - når man har en familie, som man jo bør passe på og være der for, så er det da et meget egoistisk valg. Har man ingen familie - eller nogen, der er afhængige af én - tja så er det da helt i orden.
Tænk engang, at stå og vinke farvel til sine små børn og kone / kæreste, der er dødbange og reelt set kan miste sin far / mor.
Jeg synes man skal være afstumpet for at tage den beslutning.
jun 2008
dec 2009
Sjovt som man tolker ordet "egoistisk" . . . .
aug 2008
Ikke forstået.
Hvis du vil noget med indlægget, så bør du uddybe hvad du mener.
Kan umiddelbart ikke se det "sjove"?
dec 2009
aug 2008
jun 2008
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 391
feb 2010
Følger: 1 Svar: 16
Det er jo også mennesker (ikke kun soldater) der tager ud selvom de er rundet de 40.
uanset hvor bekvemt det er at, sidde tilbage her på internettet og ikke forstå bevæggrunden for den enkelte udstationerede, har jeg dyb respekt for dem der er villige til at tage afsted.
Det hele bunder i den største ansvarsfraskrivelse, som man ofte benytter sig af : "Nogen burde gøre noget"
Her er så en flok mennesker, som er dem der gør noget. De tror på det de gør og ønsker atvære en del af dem der yder.
Uanset om man forstår deres bevæggrunde, bør man efter min mening aldrig klandre dem der er villige til at sætte øvrigheden højere end dem selv.
Og det samme gælder også for dem der tager afsted på humanitære opgaver.
jun 2008
Tror du det er soldaterne der har løsningen på de problemer?? Det tror jeg ikke du skal regne med.
Der er ALTID noget andet der klemmer i systemet og krig har ALDRIG været en løsning..
Soldaterne kæmper håbløst fordi politikerne ikke kan finde på bedre løsninger!
Som jeg selv mener så er krig et stort bedrag hvor de højere herre ikke kan finde ud af det.
jun 2008
De kæmper for noget som de i bund og grund ikke selv er herre over hvordan ender.
aug 2008
Du har jo i det store hele ret i alt du skriver.
Jeg tror bare der er virkelig mange, der ikke tænker specielt meget på verdensfreden, når de tager afsted. Mange tænker mere på at det er skide spændede og lidt farligt. Lidt som folk, der springer faldskærm fra højhuse. Det sidste synes jeg også er lidt tarveligt at gøre, hvis man er i besiddelse af en familie, der elsker en.
Jeg har selv været soldat og har personligt erfaret - og talt med mange, der blev udsendt. De fleste af dem blev satme udsendt fordi de personligt synes det var skide spændede og sjovt at lege soldat. Det er er urokkeligt faktum.
Det er klart, at der sikkert er en procentdel af de udsendte, der virkelig føler et så eksremt ansvar for verdensfreden, at de vil gamble sin familie for den. Men det er virkelig ikke en stor procentde tror jeg.
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 290
Vi kan godt diskutere storpolitik, og USAs rolle i Afghanistan (for ja de kæmper jo mod de samme, som de selv uddannede til at slå russerne..), MEN det jeg ser for mig, er en far som forlader sin gravide hustru og sine små børn! Når man får børn, så må de være 1. prioritet til ENHVER tid. Det er simpelthen et svigt af dimensioner at efterlade dem i uvished og evig frygt, for slet ikke at snakke om eftervirkningerne af at have været i krig.
Jeg forstår det ikke.
aug 2008
Jeg læste netop at en udsendt ufaglært konstabel tjener 45.000 om måneden.
Okay - der har vi da endnu en grund til, at verdensfredens-frelsere så gerne vil redde verden.
En hurtig vej til en løn de ellers kun kunne drømme om.
Måske kælder-lejeren i den anden tråd i virkeligheden er udsendt soldat?
45.000 om måneden for en ellers ufaglært - det er nok endnu en stor grund til mange så gerne vil "redde verden" - på bekostning af familie, liv og lemmer!
jun 2008
ja det var nu ikke for at gå ind i stor politik!
Men ikke nok med at de forlader familien, de kæmper også for nogle håbløse herre hvor magt og penge spiller en rolle.. Alt krig kommer af de 2 ting og det er da simpelhen for langt ude.
aug 2008
Jeg synes da det grænser til bondefangere.
Sådan en løn det lokker da mindere bemidlede lykkeriddere ind i soldatergerningen.
Det er sgu synd for alle de børn det går ud over.
Hvis de skulle have de "rigtige" afsted skulle de nøjes med en almindelig løn. Så ville soldaterne, der kom afsted jo oprigtigt gøre det for at redde verden.
Men det er klart - det ville ikke fungere - for ingen brænder jo reelt set så meget for verdensfreden.
Der skal lokke midler til.
aug 2008
aug 2008
Jeg synes altså faktisk den løn er betænkelig. Det er jo nærmest oplagt, at politikerne forsøger at lokke forgældede familiefædre og lykkeridere afsted....
Giv dem 26.000 om måneden og man er sikker på dem der er der brænder for sagen. Men hov. Så melder ingen sig.
aug 2008
MEN lønnen er amoralsk høj, fordi det absolut lokker nogen til at tage afsted, af økonomiske årsager.
Når der er børn involveret, så er det simpelthen ikke forklaring nok for at forlade sit ansvar, og skabe utryghed og frygt hos sine børn. Det er direkte usmageligt.
Udliciter sådan en opgave, betal Fremmedlegionen for at deltage med de soldater Danmark skal stille. Eller sig helt nej, og tilbyd USA at stille med humanitær hjælp i stedet, det ville være mere værdigt.
dec 2009
Sjovt som det får en spøjs drejning - ville næsten sige, at der er en del her som ikke ved hvad det egentlig drejer som om . . .
"Det er simpelthen et svigt af dimensioner at efterlade dem i uvished og evig frygt, for slet ikke at snakke om eftervirkningerne af at have været i krig.
Jeg forstår det ikke."
Hmm - det er jo netop derfor at de tager af sted . . . netop for at verden skal være et sikre sted at leve i. Så pyt med at Taliban og deres ugerninger skaber uvished og frygt i fremtiden ? ?
(begynder sgu at tro, at vi dansker er lidt selvcentreret)
aug 2008
Det er virkelig at lokke dem i fordærv, at tilbyde dem en startløn på 45.000. Usmagelig lokkeri staten har gang i..
At de samtidigt synes det er pisse sjovt og spændende. Det er da helt uimodståeligt for en ung ufaglært.
Man er da ret sikker på at få mange helt forkerte profiler afsted..
aug 2008
Prøv nu at kom tilbage til virkeligheden.
aug 2008
Nej den storpolitiske debat er alt for speget. Det her handler om barnets tarv, og om at være sit ansvar som forældre bevist. Man kan ikke undskylde sig med storpolitiske emner som ingen af os alligevel kender den fulde sandhed om, det man kan er at passe på sin familie, og være sit ansvar bevist.
feb 2010
Enig med dig i at, det selvfølgelig også er for spændingens skyld. For andre er det bare et arbejde.
Nu er det jo heller ikke altid i verdensfredens navn at, man lader sig udskrive. Danskere har i FNregi været udstationeret mange steder.
Hvis man sammenligner diverse FNudstationeringer og indsatsen i Afganistan er der det til fælles at, man her også er der for at bekæmpe "uret". Forstået på den måde at, mange civile har lidt under Taleban.
Det synes jeg egentlig er ganske fornuftigt. I stedet for at vesten bare læner sig tilbage og pudser glorien ved at modtage flygninge, bør man gå ind og bekæmpe dem der undertrykker og skaber flygtninge.
Det burde man efter min mening også have gjort i Irak første gang man var inde. Her var et regime der havde flere hundrede tusinder på samvittigheden.
Efter Iraks invasion i Kuwait indførte verdenssamfundet sanktioner mod landet. De eneste det berørte var civilbefolkningen. De levede i 10 år i endnu mere elendighed fordi verdenssamfundet brugte en ikke militær indsats på at bekæmpe regimet.
Med hensyn til Afganistan, synes jeg også det er i orden at gå ind og bekæmpe terroristreder, som sender deres hjernevaskede fanatikere ud at myrde civile.
Ikke kun civile i vesten, men også civile i de regimer der forsøger at føre et land efter demokratiske principper.
Jeg synes at, noget af det mest svinagtige der spredes i medierne omkring indsatserne i Irak og Afganistan er at "nu har krigen kostet så og så mange ofre på civilbefolkningerne"
Selvfølgelig skal de allierede styrker ikke ramme civilbefolkningerne.
Men virkeligheden er jo at, dem der slår civile ihjel er de fanatikere der ikke ønsker et frit samfund i de respektive lande.
Med hensyn til døde danske soldater.
Ligegyldig hvor stor respekt jeg har for de mennesker der tager afsted og bekæmper det, som jeg også mener er af det onde, mener jeg stadigvæk at, det er deres eget valg.
For mig er det altså ikke mere trist at, en soldat dør i kamp end at en fisker drukner, en tømrer falder ned fra et stillads, eller en elektriker får stød. Man kender de ricici der er forbundet med ens erhverv.
aug 2008
"Hmm - det er jo netop derfor at de tager af sted . . . netop for at verden skal være et sikre sted at leve i. Så pyt med at Taliban og deres ugerninger skaber uvished og frygt i fremtiden ? ?"
Hvis det var den reele grund - (og ikke kun den officielle smukke grund) - så ville den type mennesker vel gladeligt tage afsted gratis - med kost og logi betalt?
Hvis det er fordi de bare er født til at frelse verden - så ville de vel tage afsted uden at blinke - selv uden 45.000 om måneden - og kræve skattefrihed ovenikøbet.
aug 2008
Jeg er enig i alt du skriver.
dec 2009
Det du nu postulere er, at alle ansat i Forsvaret er der kun for pengene og alle de "normale" ville sige op når de blev prikket på skulderen (læs :din tur til at tage en tur syd på)
Kunne jo være at der var nogle imellem som så det som et job - 45000 eller ej. Kunne jo også være, at den pågældende soldat netop tænkte på familien og tog af sted (og derved beholdte sit job og indtjening) i forhold til at være arbejdsløs . . .
Men hey - det er et frit land vi lever i . . . . jeg skal ikke pådutte dig nogle sandheder.
aug 2008
Men mit fokus er primært på ansvaret for sin familie. Det rager mig en papand om ungkarle og enlige vil på eventyr. Men en familiefar med en gravid hustru og en lille datter, det er virkelig et svigt.
aug 2008
Nej.
Jeg siger det er en kombination af de synes det er sjovt og spændede at være soldater og at de får 45.000 om måneden for at lave det de synes er sjovt.
Jeg er sgu heller ikke totalt ulykkelig over en soldat dør - ikke mere ulykkelig end enhver anden familiefar dør.
Soldaten har selv valgt at udsætte sig selv for en ekstraordinær høj risiko, så derfor bliver jeg faktisk harm over det. Forfærdeligt overfor familien og børnene, hvis der er det.
feb 2010
Lugter det ikke lidt af urimelig egoisme? Eller sagt på en anden måde: det er kun dem indenfor egen hæk, som man skal tænke på.
Fint at man gerne vil beholde liv og førlighed af hensyn til famile.
Men i yderste konskevens, ville det så ikke begrænse det en kende hvilke erhverv dem med familie kan bestride?
Det er ikke kun soldater der dør under arbejde.
Dit argument med at USA selv har skabt disse brændpunkter, synes jeg er et af de mest forfejlede i hele debaten omkring indsatsen i mellemøsten.
Skal man bare lade stå til?
Skal man bare tage væk og så sige "nå, den gik ikke, lad os komme væk. Så må de sgu selv ligge og rode med det"
Det er det samme som at duske en kvinde uden prævention og så ikke ville kendes ved barnet.
Hvorfor er det lige at civilbefolkningen sympatisrer med Taleban?
Det er fordi det virker som den sikreste måde ikke at risikere liv og lemmer.
Taleban bomber til højre og venstre med ordene "ud med de allierede eller vi fortsætter"
Så sider der en civilbefolkning dækket af murbrokker og afrevne lemmer og er fuldstændig magtesløse. De besidder hverken midlerne, evnerne eller overskuddet til at bekæmpe Taleban.
Civilbefolkingen sidder med 2 valg. Risikere bomberne fra Taleban, fordi Taleban tager civilbefolkningen som gidsler så længe de ikke er ved magten. Eller "sympatiere" med Taleban med udsigt til at blive venligt undertrykt hvis Taleban vinder.
Det er sgu da terror i sin yderste klamme grundform.
aug 2008
Man skal ikke bare lade stå til, nej. Netop derfor skal man ikke bare gøre som alle andre. Intet i Afghanistan bliver løst af soldaternes tilstedeværelse, geværer har aldrig løst nogle konflikter!
Det er humanitært og socialt der skal sættes ind, hvilket USA burde have lært af sidste gang de stod i Afghanistan.
Jeg er tilhænger af fredsbevarende missioner. Afghanistan er krig, og det synes jeg ikke Danmark bør være en del af.
Nok om politik.
Det primære spørgsmål er stadig, om det er moralsk forsvarligt at en familiefar med en gravid hustru, og en lille datter, tilsidesætter sit ansvar som far, for at drage til Langbortistan. Og dermed hensætter sin hustru og børn i konstant frygt. Det er umoralsk synes jeg, det er ligefør de sociale myndigheder burde skride ind.
aug 2008
Man kan ikke presse et folk til at ændre sig, med militær. Det har aldrig virket, og vil aldrig komme til at virke.
feb 2010
Ansvaret for familen, forstået sådan at, familen ikke skal lide i frygt for at man risikerer liv og lemmer.
Der er ca 30 døde danske soldater i de 7 år Danmark har været med.
Det er rundt regnet 4,5 om året.
Jeg kender ikke det præcise tal, men hvis der anslåer dør 1000 mennesker om året uder diverse former for arbejde, hvad er så de 4,5 i forhold til det? Ikke ret meget.
Der er masser af folk der dør og bliver invalide eller mister fingre i deres arbejde. Det er bare ikke mediestof.
Indsatsen i mellemøsten er politisk sprængstof, som alle foran skærmen har en mening om.
Ikke miltære midler som bekæmpelse af Taleban og des lige?
Smuk tanke, men jeg er 100% overbevist om at disse individer hverken deler eller sympatisrerer med hverken din eller min tilgang til dialog, eller for den sags skyld, hvad der er ret og rimeligt.
For diise mennesker tæller individet intet. Det er den store religiøse fællesnævner der er drivkraften.
Det handler om magt. Det handler om opiumspenge. Det handler om fanatisme.
Og det handler så sandelig også om at holde en befolkning i en religiøs skruetvinge, så de ikke udvikler sig og tænker selv.
Taleban ønsker ikke et frit Afganistan, med arbejde til alle, med (menneskelig) retssikkerhed eller retten til at tænke frit. Det er deres måde eller hammeren falder.
Den letteste måde at undertrykke en befolkning, er ved at nægte dem uddanelse (som Taleban), at indoktrinere og at skyde skylden for den elendig man selv står for, over på andre.
Hvad ville der ske hvis de allierede styrker trak sig ud og man gav Taleban 1000 milliarder dollars?
Ville de bygge skoler, sygehuse, infrastruktur, måske lidt kulturstøtte? Nej vel.
aug 2008
Hvis befolkningen selv vælger Taliban, som de jo øjensyneligt gør - skal de så ikke have lov til det?
Hvis det er deres valg - kan vi så ikke bare lade dem køre showet, som de synes er bedst?
Hvorfor skal vi egentlig pådutte dem et nyt synspunkt?
Hvis de gerne vil have diktatur og jalla-tilstande - så fred da være med det!
Verden har sgu egentlig ikke brug for flere producerende lande. Det er da næsten at foretrække, at de lever i et oldtids-samfund.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 21 Svar: 82
at han så får lige godt 60,000 om mdr er noget andet og ja vi har en lille datter og det er mega hårdt at sige farvel både til mand/far, men jeg har lært at leve med det og respekter hans job det er jo hans valg, ind til vidrer er han da kommet hel hjem hvergang (7-9-13) og håber selvf også han gør i fremtiden, men min mening er at jeg syntes de skal trække sig ud af landet evt overgiv det til nogle andrer men det gør de jo nok ikke desværre.
aug 2008
Vi skal vel egentlig ikke fortælle dem hvordan de skal leve..
Hmm...
aug 2008
Når man som USA går ind og tager magten fra et folk, så opgiver de at gøre sådan noget selv, og venter bare på at nogen kommer og gør det for dem. Det er helt forfejlet, afghanerne bliver ikke med et trylleslag demokratiske af at Nato står der. Sådan noget tager århundrerer om at opbygge sig i kulturerer og civilisationer, og hvis man kigger på Afghanistans nabolande, så er de såmænd ikke videre bagud i udviklingen i området.
Man skal have folket til selv at ville forandringer, selv at kræve dem. Det er et movement som skal komme af naturlig vej.
Se bare hvor skidt det gik, da Danmark ville modernisere Grønland, og ændre på den måde deres kultur altid havde gjort tingene på, det endte i kaos. De skulle selv have haft lov til at udvikle sig, i deres tempo. Det er blot et lille eksempel på hvordan man kan foregribe en kulturs udvikling.
Det er det samme i mellemøsten. USA og Nato kan og skal bare ikke stå der, til evig tid. Man må lade befolkningerne selv ønske forandring, og selv tage midlerne i brug for at få forandringen. Det er ikke vores ret, bare fordi vi er rigere og mere teknologisk udviklet end dem. Det er deres land, og det er dem som selv skal udvikle sig. Når de så beder om humanitær hjælp, eller på anden vis rækker hånden frem for at få udvikling, så kan vi stå klar. Men noget så fundamentalt som demokrati, det skal de selv opbygge gennem at ville det i generationer, man kan ikke påtvinge civilisations-niveauer.
aug 2008
Ja, de 60.000 luner vel lidt.
Men tænk hvis han kom hjem med psykiske traumer osv. Så var det sørme en sølle trøst, at man da har ny fladskærm og nye sofaer...
Håber alt godt for din mand og jer!
aug 2008
aug 2008
Jeg tror ligesom dig, at det er utopisk at tro, at man kan lære et mellemøsteligt land at leve som os.
Det kræver evolution.
Man kan ikke bare tage de mennesker og fortælle dem at sådan BØR i gøre.
Egentlig utroligt, at man har troet det. Men klart - alt er nemt at kritisere i bagklogskabens lys..
jun 2008
ja de lunger godt hehe:) men ja det er ganske rigtigt jeg tror nu ikke det sker han er en af de hårde hvis du ved hvad jeg mener
aug 2008
Ikke for at gøre dig nervøs - men ligemeget hvor hård man er - så er men ikke så hård, hvis man støder ind i en vejsideombe.
aug 2008
Mange virkelig dårligt stillede unge drenge ville sikkert rense atomreaktorer uden dragter for den løn....
jun 2008
glæder mig i hvert fald bare til han kommer hjem igen hehe
aug 2008
Hvordan kan VI tro at VI gerne må diktere hvordan DE skal køre deres land?
Det er da den grimmeste mest herrefolk-agtige holdning overhovedet.
aug 2008
Hvad er Vietnam så nu om dage, et velfungerende land! Det er jo et paradoks som man burde tænke over.
feb 2010
For mig er der 3 alternativer, når mennesker andetsteds i verden undertrykkes og flygter.
1: Man går ind og gør noget ved problemet.
2: Man lader dem passe sig selv og lader ingen flygtninge komme ud.
3: Man går i den berømte dialog og modtager flygtninge.
Hvad angår nr. 3, som er det man normalt tyr til fra vestens side, synes jeg det er det dårligste valg.
Dem der flygter er dem der har midlerne og muligheden for det.
Dem der sidder tilbage er de allersvageste i de respektive samfund.
Man er på den måde med til at mindske oppositionen.
Samtidig sender man et signal til dem der undretrykker om at, de bare kan agere som det det passer dem. Vi skal nok tage deres affald.
Igen fordi dialog rager dem en høstblomst.
Hvad angår argumentet om at, de selv må vælge hvad de vil:
Dette mener jeg er helt forfejlet. De må jo netop ikke selv vælge.
Eller rettere, de kan ikke selv vælge.
En befolkning der er analfabeter, fattige og ikke våbenføre har disse steder ikke noget valg. De retter ind efter de overarme der dikterer.
Bor man i et område der er, eller kommer under Taleban, er man muslim på den rigtige måde eller man stenes, halshugges eller piskes indtil man makker ret.
Hvis man virkelig vil have basale menneskerettigheder for alle, bliver man nød til at hjælpe dem der hverken har magten, midlerne eller evnerne til selv at sige fra.
aug 2008
Men problemet er jo også at de flygter, hvad nu hvis de blev og gjorde noget ved problemet?
Jeg synes afgjort, at man skal lade dem selv løse problemerne, så de civilisations mæssigt kan flytte sig som befolkning, og tvinge de ændringer frem som de udvikler sig til at ønske.
Man kan se igen og igen, i historien. Hvor galt det er fået når lavere civilisationer er blevet indtaget af højere. Se Spanierne i mellem og sydamerika. Alle de europæiske lande i Afrika. Ja, selv de amerikanske indianere. Folk efter folk der er blevet påtvunget et civilisationsniveau som deres kultur ikke magtede.
Man skal også huske på, at krigen i Afghanistan, og Irak. I højeste grad er økonomisk betinget. USA har en stor våbenindustri, og en hær på knap en million mand. Hvis Obama bestemte sig for at rømme Afghanistan, som der var snak om under valgkampen, så står USA midt i en økonomisk krise med endnu et overvældende antal arbejdsløse. Der er så mange politiske og økonomiske interesser i spil, at den menige befolknings tarv i mellemøsten, kun er en lille del af ligningen.
aug 2008
Det er helt misforstået. Man kan simpelthen ikke tvinge alle til at ville det samme som en selv. De skal selv opnå en forståelse for værdierne, før de ved at de er værd at kæmpe for. Ting som befolkninger bliver påduttet fra udefrakommende, vinder aldrig genklang med magt. Det er set igen og igen historisk, det er en grusom skam at ingen lærer af historien!
jul 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 99
aug 2008
Yes. Farvel søde familie. Desværre - jeg brænder for at hjælpe børn i Afganisten. Jer - i er sgu ikke så vigtige...
jul 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 99
aug 2008
aug 2008
Havde det så bare været sandheden. Men læs nu hvad jeg skrev i mine foregående indlæg, og tænk over hvem der skal tage sig af alle disse glade børn, når USA og Nato vinker farvel?
Det er grænser til hjernevaskeri, hvis disse unge naive soldater virkelig tror de gør en varig forskel. Nu og her sikres gaden måske, men et helt folks mentalitet bliver ikke ændret på den måde.
Før eller siden må man da for pokker lære af historien.
aug 2008
Det er da sådan man får folk i krig..
aug 2008
dec 2009
(fint nok - de skulle nok bare ikke skrive som om, at de havde forstand)
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 5 Boliger: 1 Emner: 109 Svar: 869
Man bliver ikke soldat, fordi at man vil skade sin familie og venner.
Man bliver soldat, fordi at man synes det er et spændene job, og fordi at de har nosser til at blande sig i en konflikt imellem forskellige parter i det pågældne land.
I må altså ikke forglemme at have kæmpe respekt for de soldater som tager derned, og yder en fremragende indsats HVER dag.
Når vi så snakker om, at han har en gravid kone, og barn osv herhjemme i DK, så kan man jo se den på 2måder.
1. Han tager derned for at spille smart, for at tjene de penge, som familien har brug for, og det er med familien som sørger allerede inden han er taget afsted.
2. Han tager derned, fordi at han vil gøre en forskel. Han tager derned, fordi at han tror på egne evner, og tror på at det vil lykkedes. Han tager derned fordi at det kun er nogle måneder, og så kommer han hjem igen og kan fungere med familien, som det altid har været.
-Må dog erkende, at det er denne indstilling de fleste soldater har, og hvorfor skal man gå og være bange for at dø, når man er på arbejde?! Selvfølgelig kommer de alle hjem igen, med livet i behold.
Og nu skal i jo huske, at soldaten har 100% ret til at takke nej til sådan et tilbud om at blive sendt i krig.
Garantere jer for, at konen også har været med til at bestemme dette svære valg. Så fuld respekt for, at han tager afsted igen.
dec 2009
Selvfølgelig - men så har han heller ikke et job i Forsvaret mere. . .
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 5 Boliger: 1 Emner: 109 Svar: 869
Man har ikke pligt til at tage afsted, men man få så nogle andre lorte tjanser i forsvaret...
feb 2010
Interessant emne.
Jeg har aldrig forstået dem der takker nej til at tage afsted og får den sags skyld heller ikke at, soldaterne i det hele taget bliver spurgt.
Hvorfor vil man være i militæret, for blot at være på en kasserne og på øvelser?
Hvorfor uddanne og betale løn for at stå til rådighed, for derefter at spørge om de vil gøre det man i bund og grund betales for?
feb 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
Tak for svarene.
feb 2010
feb 2010
Måske er det bare mig som er gammel, og ikke forstår logikken. Men da jeg var ung var krig noget man lukkeligt have lagt bag sig.
jun 2008
dec 2009
Hmm - det betyder så at du mener, at de andre postulater nævnt i dette indlæg er velargumenteret ?
"Falken og Maquis Peyror, men de to har da om nogen lagt argumenter bag deres mening, i modsætning til dig."
Tjaa - jeg vil jo nok kalde det holdninger. Jeg skal ikke kalde dem forkerte eller rigtige - men at de har argumenteret for dem, vil jeg nu ikke sige . . . .
Vi bliver aldrig enige - det skal vi nu heller ikke, når vi skriver om holdninger.
aug 2008
Hvis du ikke kan se meningen, kan det jo eventuelt hænge sammen med at du ikke VIL se meningen. Og så kan jeg og andre jo skrive til dommedag, uden at rykke dig. Sådan noget er jo svært at vide når du bare fyre en smart lille bemærkning af uden nogen form for substans.
Peter K sagde: "Der er i hvert tilfælde 2 personer her, som helt sikkert ikke ved hvad der foregår dernede . . . .
(fint nok - de skulle nok bare ikke skrive som om, at de havde forstand)"
Kan man sige andet end: Aha?
Afghanistan, hvorfor?