2.863 visninger
|
Oprettet:
græsplæne.... {{forumTopicSubject}}
hej.
har en ganske almindelig græsplæne med diverse skønhedsfejl:)
mos
mælkebøtter
jordpletter
"gammelt" fint græs
ny sået græs ude i kanten af haven hvor der bare var jord indtil nu hvor kun lige spirene er kommet op...
mine spørgsmål er :
hvad skal der til for at fjerne mos og mælkebøtter?
hvordan får man en jævn græsplæne uden små bare jordpletter på fx 3 x 3 cm?
ny sået græs hvad er det bedste man kan gøre for det udover godt med vand? gødning og hvis ja hvilken gødning?
ellers nogen gode råd?
Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
alm pleje/gødning + udrydning af mælkebøtter / mos
Mælkebøtter: har du enormt mange er der muligheden i at købe plænerens som strøes og skulle fjerne bla. ukrudt og mælkebøtter. jeg synes nu ikke det er voldsomt effektivt. Jeg har tidligere fundet noget som blandes i vand og vandes ud, det var bedre.
Mos kan udryddes ved at rive plænen ofte samt sikre at plænen vokser sig stærk, så kvæler græsset dit mos.
Græsset bør have plænegødning, enten som kunst eller naturfabrikat, kan købes i 15-20 kg poser og du bør gøde 2 gange årligt forår og efterår.
Derudover kan du sammen med gødning sprede kalk, perlekalk er godt. Det får græsset til at vokse sig kraftigt og kvæler mossen.
Dine jordpletter opstår givetvis grundet dit græs ikke har det så godt.....har selv steder hvor plænen er død efter vinteren og grundet dårlig jord.
Mvh Anders
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 143 Svar: 3.187
Jernvitriol til mosen - 2-3 dage efter er det sort, også er det bare i gang med riven. Inden længe breder græsset sig villigt.
græsplæne....