12.686 visninger
|
Oprettet:
Opsætning af plankeværk {{forumTopicSubject}}
Jeg skal til at sætte plankeværk op, mit spørgsmål er så, er 3 meter mellem stolperne for langt? hvor langt skal de i jorden når hegnet skal være 160-180cm højt ( stolperne bliver støbt)
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 83 Svar: 209
jan 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 86
jun 2008
Der skal bruges hegsbræder
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 53
jun 2008
feb 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 46
jan 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 86
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 7 Svar: 774
Hvis du alligevel vælger trykimprægnerede stolper så gør dig selv den tjeneste at købe nogle dyre stolper af god kvalitet, for der ER forskel på trykimprægnering. De billige stolper fra Jem&fix og andre lavprisvarehuse er bare ikke så holdbare. Når du så graver stolperne ned, så undgå at save i den ende som du graver ned i jorden, for beskyttelsen er bedst i udkanten af træet og de første par cm i enden af træet.
Du kan også overveje at smøre dine stolper ind i tjære inden du graver dem ned, det har vi gjort ved vores lærkestolper for at forlænge holdbarheden.
Generelt er det ikke godt for holdbarheden at støbe en stolpe fast i jorden, det er bedre at staampe med sand rundt omkring stolpen, da beton holder på fugten og stolpen derved rådner hurtigere, da den konstant er fugtig. Hvis du bruger sand siver vandet hurtigere væk fra stolpen, men stolpen står til gengæld ikke så stabilt fast, ved at stampe med sand.
Hvis du støber stolpen fast med beton, så undgå at få beton ned under stolpen, så er der en mulighed for at vandet stadigt kan sive ned i jorden og ikke bliver stoppet af betonen.
Det blev en længere smøre, jeg håber du kan brug det til noget.
MVH Frank
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 7 Svar: 774
God arbejdslyst - Frank
Opsætning af plankeværk