{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.123 visninger | Oprettet:

jacob c
jacob c
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

isolering af lofte {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg overvejre at smide helt nyt isolering på mit loft da det jeg har på nu er helt trykke sammen.

mit plan var at lægge 300 mm på.

Mit spørmål er hvad ville være bedst at lægge 2 bath på 150 mm for skydt af hinanden eller 3 bath forskydt at hinanden bare på 100 mm

eller andre forslag ?? har ikke så maget forstand på hverken tybe rockwool da er bedst og hvor mange lag det er bedst at lægge det i.

på forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til opsætning af lampe 59.900 kr.
  • Udskiftning af udendørs vandhane 90.000 kr.
  • Udskift et glass 180.000 kr.
  • Opsætning af bruseamatur 100.000 kr.
  • Fylde jord i hul 150.000 kr.
  • Ophæng af tv-ophæng, hylde, knage og et spejl 70.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  isolering af lofte
  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #1   21. feb 2012 hej jacob

3 bats á 100mm ville nok være ideelt men du kommer til at bruge en del tid på at lægge det på da der er mange bats at skære til og tilpasning mv...

idag er det langt mere anvendt at få blæst papirsmuld på loftet direkte ovenpå den gamle isolering....at fjerne den gamle og lægge helt nyt er en nem men stor opgave og det støver af H til....idag sætter man typisk vindpap på undersiden af spærene, hæver gangbro (hvis du har sådan en) og loftlem med 30cm og derefter blæses papirsmuld ind som selv sætter sig og isolerer ligeså godt eller faktisk måske bedre da det efter lidt tid bliver helt "tæt"....

Mvh. Anders

• jacob c
    jacob c Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   21. feb 2012 Vi fik i sidst uge tilbud på papir isolering, prisen var bare 20.000 kr for 200 mm smiley

• #3   21. feb 2012 jeg ville vælge 2x150, da 3x100 er 50% ekstra arbejde ;o) og det bliver ikke bedre af den grund og tættere af den grund. Du behøver ikke nødvendigvis at fjerne den gamle isolering, hvis ellers den ligger rimeligt jævn. Men få hævet gangbroen med 35cm se så at komme igang. Personligt fortrækker jeg rockwool fremfor isover. husk maske, handsker, hætte og heldragt, samt godt udluftnig hvis det kan lade sig gøre.

Held og lykke med projektet, godt det ikke er mig ;o)

• #5   21. feb 2012 Man skal passe noget på med hvordan man hæver sin gangbro, den er jo en del af afstivningen af spærene. jeg vil nok snarere anbefale at bruge rockwools batts der er beregnet til gangbro eller lave en ny gangbro og lade den eksisterende være.

Isoleringstykkelserne kommer nok mere an på hvor høj spærfoden er...

Husk vindspærre ude ved udhænget og husk ventilation af taget...

• Søren A
    Søren A Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Svar: 12
    #6   21. feb 2012 Du kan også bruge de knauf batts,jeg syntes de er gode og de støver og klør ikke som rockwool og isover og så er de billigerer end de to andre,ihvertifald der hvor jeg plejer at handle.

• #7   22. feb 2012 Som Frederik S skriver, så skal gangbroen laves rigtigt da den er en afstivende del af tagkonstruktionen.

- Frank

• thomas e
    thomas e Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 85
    #8   22. feb 2012 papirsmuld er jo ikke brændhæmmede som rockwool så jeg ville vælge rock wool

• #9   22. feb 2012 Thomas E: Jeg tror lige du skal læse lidt på denne side : (link fjernet) hvor de henviser til en offentliggjort test af Brandteksnisk institut.

papirisolering har næsten de samme egenskaber som mineraluld.

MVH Frank

• #10   22. feb 2012 Læs under menuen "egenskaber"

• Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #11   22. feb 2012 thomas>> jo, papirsmuld er brændhæmmende....har prøvet at sætte et stykke åaåirsmuld ind over en åben flamme og det kan iKKE brænde....

• Rasmus A
    Rasmus A Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 2
    #12   23. feb 2012 Tjek lige den her video.. og da du jo har lidt rockwool på har det jo slet ingen betydning.. plus at du får en MEGET bedre isolering med hensyn til samlinger for der er jo ingen med papiruld

• Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Svar: 25
    #13   21. mar 2012 Husk lige at lægge dampspærre ud inden i efterisolere 1/3 del inde i isoleringen skal der ligge en fugtspærre ellers kommer dugpunktet et forkert sted med risiko for skimmeldannelse

• #14   22. mar 2012 Jens N: Hvis der er dampspærre i forvejen må man ikke lægge ny dampspærre 1/3 inde i konstruktionen. Men hvis der ikke er dampspærre i forvejen, så kan det være en god ide, bortset fra at du aldrig vil kunne få dampspærren tæt og dermed vil den ikke hjælpe.

- MVH Frank

• Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

#15   23. mar 2012 Hvis der er gammel dampspærre skal denne skæres op ny skal ilægges 1/3 inden i konstruktionen og klæbes til fast underlæg hvor dette er muligt dette virker måske skørt men det er gældende regler fra 1/1 12 . Hvis man isolere på eksempelvis 100 mm eksisterende isolering skæres gammel dampspærre op undtaget hvis det er alukraft det regnes ikke mere som dampspærre. Ovenpå de eksisterende 100 mm udlægges dampspærre, husk den skal være beregnet til netop dette og ikke bare en almindelig godkendt spærre. Dernæst lægges eksempelvis 250mm ny isolering så har du dampspærrem ca 1/3 i konstruktionen. Dette er fremgangsmåden nu pr 1/1-2012

• #16   24. mar 2012 Jens N hvor har det fra? Du skriver det er fremgangsmåden ja måske for dig, men hvem dikterer denne framgangsmåde? Jeg ved godt der kan ophobes fugt i en konstruktionmen men om dampspærren sidder 1/3 del inde eller mindre inde er ligegyldigt det handler om at den skal være tæt... At det så er en rigtig god ide at rykke den ind i konstruktionen er noget andet men ved en simpel eftersiolering er det ikke altid fornuftigt.

• Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

#17   24. mar 2012 Det er jo isoleringen der laver dugpunktet... Det er jo ikke noget jeg har fundet på.
    Det er kommet nye regler pr 1/1 2012 på området det er blevet klarlagt ved den lokale stark da jeg har talt med en energirådgive. Jeg har tømrerfirma jeg skal nu ved tagrenoveringer af gamle huse isolere op til gældende krav og ved dette skal dampspærren ilægges jeg synes det er lige så dumt som i synes men det er altså den korrekte fremgangsmåde. Dette gælder også ved facaderenoveringer hvor mere end 25 procent facaden. Det er jo de skærpede energikrav

• Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

#20   24. mar 2012 Nej det er ikke super godt da det jo vil afholde mange fra at få renoveret tage da det jo blivervnoget dyrere når isoleringskravne skal opfyldes. Dernæst er det jo mange steder ikke muligt at isolere med større tykkelser som f.eks skråvægge men man skal så lave en samlet energivurdering hvor man så siger at der er mindre isolering i skråvæggen så lægger man tilsvarende mere på det vandrette loft.

• #21   24. mar 2012 Jens N
    en dampspærrer SKAL ikke ligge 1/3 inde i konstruktionen fra den varme side. grunden til at man anbefaler at den ligger derinde er fordi man derved undgår at lave en masse gennemføringer i denne, når elektrikeren fx skal føre strøm osv rundt i huset, men ved efterisolering af et gammelt hus er dette ikke lige så aktuelt som ved et nybyggeri, derfor kan man sagtens sætte dampspærren helt nede på den varme side af isoleringen hvis man har lyst.

• #22   24. mar 2012 se evt dette link : (link fjernet)

• Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

#23   24. mar 2012 Ja selvfølgelig men så skal du jo altså fjerne det gamle isolering for at lave en dampspærre eller tage loftet ned, det er jo udnødvendigt da du udlægger dampspærren ovenpå gammel isolering og derefter lægger ny isolering.

• #24   26. mar 2012 Jeg synes nu reglerne om at efterisolere gamle bygninger er meget fornuftige, energispild og co2 udledning er spild, uanset om det er et gammelt eller nyt hus. Jeg er også enig i at en dampspærre KAN ligge 1/3 inde i en konstruktion, men at den ligefrem SKAL er jeg uenig i.

At ligge en dampspærre ud på det gamle rockwool på et loft med gitterspær, giver ingen mening, det vil aldrig blive tæt, og hvis den ikke er tæt, så er den værdiløs.

MVH Frank

• #25   26. mar 2012 Jens N det kan godt være du er tømrermester men du skal ikke tro på alt hvad Stark siger til dig. Den 25% regel på facaden er fjernet igen for længst. Og dampspærre skal være tæt ja og du skal isolere ja.

MEN alt andet er da også for dumt... Man har da for mange penge hvis man ikke vil spare på varmen, det er da helt vandvittigt ikke at isolere og lave en tæt dampspærre med de varmepriser... Du skal da netop renovere dit tag fordi du så kan få isoleret og gjort huset tæt så du kan spare penge som du kan bruge til at afbetale lånet til dit nye tegltag f.eks. Det vil da helt klart gøre det mere rentabelt at lave forbedringer på sin bolig hvis man samtidig spare på den DYRE varme.

Desuden står der også at du skal kun isolere osv hvis besparelsen kan tjene sig ind på tagets eller facadens eller andets levetid.

• Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

#26   26. mar 2012 Dampspærren skal ikke være 1/3 inde den må jo selvfølgelig også ligge op den varme side.. Problemet er jo det er isoleringen der skaber fugtproblemet da den jo ikke kan komme af med fugten. der har jo altså været en del sager med skimmel i isoleringen ved efterisolering. Og selvfølgelig kan du da lave en dampspærre tæt

Frederik nu er det jo ikke stark der siger noget men en energikonsulent der har været på kursus i nyeste regler og jeh synes heller ikke de er for smarte men faktum er at hvis jeg laver noget på regning som f.eks tag skal jeh få det til at opfylde fældede krav og vil kunden ikke det skal jeh lade sagen være da det er mit ansvar og kan senere blive stillet til ansvar for det. Og reglerne rammer Jo primart mig da alle mindre byggesager pludselig bliver noget mere omfattende Og dyrer end normalt. Det vil få jo betale. Laver man det derimod selv er jo noget nemmere at komme om ved

• #27   27. mar 2012 frederik S: Hvor har oplysninger om at 25% reglen er afskaffet for længst??? det vil jeg gerne se sort på hvidt ;o)

- Frank

• Jens N
    Jens N Tilmeldt:
    dec 2010

#28   27. mar 2012 Det har tidligere været tale man kunne undgå disse regler men nu er de altså indført og skal holdes det er jo sådan set noget med den lidt stramme klimapolitik at gøre som vi har i Danmark. Men jo trods alt primært regningsarbejde der bliver berørt. Og jo ingen dårlig ide at klimaoptimere det vil jo tjene sig ind varmen bliver jo kun dyre..

• #29   27. mar 2012 Ja så fik jeg bekræftet at 25% reglen er afskaffet og skærpet, nu skal der issoleres op til nutidige krav, hvis man skifter taget, selvom den udgør mindre end 25% af klimaskærmen, så ikke noget med at skifte en side af gangen for at omgås 25% reglen, så det er jo fornuftigt nok ;0)

• #30   27. mar 2012 Jens N jeg er også selv tømrer og ved at overtage en tømrervirksomhed og jeg tror man kan se de nye regler som merarbejde til vores branche eller også kan man se sig sur på det men fakta er at med de energipriser så er huse med et stort energiforbrug snart usælgelige eller bliver vurderet som en byggegrund også selvom der er nyt køkken og nyt tag osv... Hvis udgiften til strøm og varme ikke er rimelig så vælger folk et andet. De sureste penge at betale er da til spildt varme...

Kommentér på:
isolering af lofte

Annonce