{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.163 visninger | Oprettet:

synlige bjælker/spær i kælder {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Skal til at isolere vores kælderloft og sætte gibs op, der er nu tæt forskallet(eller hvad det nu kaldes) og så pudset med hønsenet og halm i(bliver dejligt at fjerne det hehe)
Planen er så at jeg vil isolere mellem loftbjælkerne, dels for at få lidt mere højde men også fordi vi synes det ville være pænt med synlige bjælker.
Men kom så til at tænke på om det er lovligt med synlige bjælker i en kælder? Fik afvide af skorstensfejeren at der er i fyrrummet ikke måtte være det, men må der godt det i resten af kælderen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  synlige bjælker/spær i kælder
  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #1   16. feb 2012 kan ikke se hvorfor det skulle være ulovligt , -fyrrum , men hvis de skal være synlige hvor vil i så have isoleringen ?

• #2   16. feb 2012 bjælkerne er ca 18-20cm, så ville smidde 100mm isolering og så gibs, så er der jo stadig noget af bjælken synlig

• tom a
    tom a Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #3   16. feb 2012 husk at der IKKE skal dampspærre i etageadskillelsen. .
    mhs til synlige bjælker ,mener jeg at det er 1 m til alle sider der skal brandsikres, altså noget af det samme som ved brændeovne.

• #4   16. feb 2012 er obs på der ikke skal dampspærre, men var også mht til brandsikring jeg tænkte der måske var noget

• #5   17. feb 2012 Tror næppe der er en brand zone, bare fordi det er med synlige bjælker.

Nå men husk at sikre isolering med vinseltråd, som holder det på plads ved evt. brænd. Gips i sig selv er brænd hæmmende,
    I fyrrummet er der vist ikke nogle særlige krav, hvis det er olie.

Fyre du med fast brænsel, er det straks noget andet, er er masser af krav der skal være overholdt.

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#6   17. feb 2012 Nej Gips er ikke brandhæmmende , det skal holde de samme afstandskrav som fx træ ,i forhold til brandfare ( om der er fornuft i det , er så en helt anden sag smiley

• #7   17. feb 2012 Michael B: Hvordan kan det så være at du kan lave BD- og BS-konstruktioner med gips og ikke med træ beklædning?

Gips er brandhæmmende og ikke brandsikre, der er stor forskel på de 2 ting og der er bestemt ikke samme afstands krav til varme ting, som der er til træ.

Man kan lave BD konstruktioner og BS konstruktioner, så ergo er gips brandhæmmende ellers er der sket meget siden jeg gik i skole. ps jeg kender ikke de nye brandklassers betegnelser, så jeg bruger de gamle BS og BD.

Noget helt andet, så for at svare på Isabellas indlæg, så vil jeg mene at det er en dårlig idé at have synlige bjælker i kælderen. Om det er ulovligt i et gammelt hus har jeg ikke tjekket, men det vil helt sikkert være det i et nybyggeri. Det vil ihvertfald være en væsentlig forringelse af din etageadskillelse og det vil give dig langt kortere reaktionstid ved en evt brand i kælderen. Dit nuværende pudsede loft er en ganske udemærket brandsikring, hvis ellers loftet er intakt og ved at synliggøre dine bjælker vil du forringe din konstruktion.

MVH Frank
    MVH Frank

• #8   17. feb 2012 Michael B.
    BD konstruktion, må du sætte 2 lag gips direkte på træ, dette laves i bla. fyr rum hvor der er brænde fyr,
    BS er noget skrappere, der skal der 2 lag gips på metal lægter.

2 lag gips kan erstattes af 1 lag fermacell ( fibergips).

Gips er brænd hæmmende, det tager længere tid, at brænde igennem end træ,

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#9   17. feb 2012 beklager vildledningen , måtte i forbindelse med opsætning af brændeovn , erstatte en gipsvæg med eternit , på forandledning af skorstensfejeren ,som sagde det var samme afstandskrav som træ. deraf min vildfarelse.

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#10   17. feb 2012 undrer mig lidt det , hvis det kun er i forhold til brændeovne ??
    (link fjernet)

• #11   17. feb 2012 Michael !
    Trådstarter snakker om lofter, ikke om en væg umiddelbart bag en brændeovn.

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#12   17. feb 2012 Anne : helt roligt !
    det var gips snakken gik på, deraf mit indlæg.

• #13   18. feb 2012 Anne K
    det er træpillefyr vi har, men fyrrummet er gokendt, og der skal ikke laves noget om i det rum...

Frank: er med på det er bedst hvis hele loftet er pudset, som det er nu, men vil gerne have isoleret loftet+og vil også gerne have de ekstra cm'ers højde det ville give hvis pudset det blev fjernet, og der kom gibs i mellem bjælkerne i stedet.

• #14   20. feb 2012 Jeg er med på at det kan give få cm ekstra frihøjde, jeg vil bare fraråde dig at gøre det, da det er en gevaldig forringelse af din brandisolering. ps ved nybyggeri ville det ikke være lovligt.

mvh frank

• #15   20. feb 2012
    Frank G
    ja hytten ville selvfølgelig futte noget hurtigere hvis de er synlige... hmm kan da godt være vi bare skal droppe det så

Kommentér på:
synlige bjælker/spær i kælder

Annonce