{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.588 visninger | Oprettet:

regler for løse ledninger.. {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er ved at sætte nyt køkken op og selve kontakten til induktionspladen er ca 3 meter væk og jeg havde tænkt mig den skulle ligge i sokkelen hen til induktionspladen. Må den godt det? eller skal den være bskyttet for rotter og lignende

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af træ stub 1.000 kr.
  • Beskæring af æbletræer 650 kr.
  • Rengøring af altan efter duer 1.160 kr.
  • Hænge en TV bænk op+ et TV 300 kr.
  • Ophæng af spejl 550 kr.
  • opsætning af Elfa skinnesystem 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  regler for løse ledninger..
  • Peter S
    Peter S Tilmeldt:
    aug 2011

Følger: 1 Svar: 2
    #1   17. aug 2011 hvis du mener tilledningen til kogepladen vil jeg sige nej da stærkstrømsbekendtgørelsen siger at udnødvendig længde af tilledninger bør udngås.

mener at du burde få en elektriker til at flytte komfurudtaget hen til kogepladen.

• #2   17. aug 2011 Er meget interreseret i at finde en anden løsning end det!!

• allan n
    allan n Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Svar: 19
    #3   17. aug 2011 Ingen problem hvis sokklen er løs og du kan komme til samlingen.

• Ronni A
    Ronni A Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 31
    #4   17. aug 2011 og der skal ikke tages speciel højde for rotten i privat bolig, det kun i stalden du ska det smiley

• #5   17. aug 2011 Okay det lyder sgu godt for der er jo lagt væv på og det hele. Og når rotten er brudt ind på privat grund kan den vel ikke sagsøge mig hvis den får et lille stød..

• #6   17. aug 2011 Det duer ikke. Dit komfur udtag skal flyttes eller skal der laves en fast inst. fra de eksisterende udtag.

• #9   18. aug 2011 Nej det er en tyk 5 ledet kabel..

• #11   18. aug 2011 5x2,5 blød kabel må IKKE ligger under soklen og bores igennem skabe osv. og man bruger IKKE Pvikj inst kabel som tilledning til sine ting i køkkenet

• Kenneth L
    Kenneth L Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #13   18. aug 2011 Elektrikeren : Hvor står der at en tilledning ikke må ligge under soklen?

Den eneste jeg umiddelbart kan se, som taler imod det, er kravet om at en tilledning ikke må være unødvendig lang. Og det er jo lidt af en gummi-paragraf.

• #14   18. aug 2011 Mogens:
    Du bruger jo ikke et alm. inst. kabel som tilledning!!!
    Kenneth
    Ligger et kabel i en sokkel vil det blive betegnet som skjult inst. ihvertfald ifølge mine tidligere mester. Har sgu lave flere køkkener om fordi bygherre har sparet her. Så inst. er blevet kasseret

• #16   18. aug 2011 Nemlig Mogens! Du har helt ret. Alt andet er sjusk.
    Men reglerne kan jo vendes og drejes mange gange.
    Jeg mener at en tilledning ingen steder høre hjemme skjult i en sokkel.

• Manny !
    Manny ! Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 35
    #17   21. aug 2011 nej en tilledning må ikke ligge løst i soklen, dels grundet hvad der tidligere er nævnt "at den ikke må være unødvendig lang", blød ledning må ikke føres gennem flere skabe og udtaget eller samledåsen skal være let tilgængelig så man ved evt. reperation let kan frakoble tilledningen ved tilslutningen, dette anses ikke for godkendt hvis tilledningen er trukket gennem sokkel.
    Stiv installationskabel 5x2,5 Pvikj eller noikj må ikke bruges som tilledning men kun til fast installation.
    Den eneste korrekte løsning er at etablere et udtag eller en membrandåse for fast tilslutning ved kogepladen. Hvis det eksisterende udtag ikke umiddelbart er let at flytte, kan muligheden være at trække et nyt installationskabel herfra (fra den faste installation og IKKE fra stikkets udtag) og til en ny dåse ved kogepladen. Herfra forsynes kogepladen med en blød tilledning.
    Uanset hvilken løsning der vælges er det ikke gør det selv arbejde, så få en elektrikker til at vurdere opgaven, det tager ham ikke lang tid at lave det så reglerne bliver opfyldt

Kommentér på:
regler for løse ledninger..

Annonce