{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.739 visninger | Oprettet:

Formodes at kunne låne? {{forumTopicSubject}}

Først vil jeg sige at dette er mit første indlæg og håber jeg er på rette forum til mit spørgsmål..

Min kæreste og jeg går med tanker om køb af hus og skal i banken i næste uge for at høre om muligheder for lån, men ville høre jer ad hvad i vil mene. Måske der sidder en bankmand på dette forum?

Vi har kig på et hus fra 1979 som vi ønsker at byde 1.0 mio.. Huset er på 120 m2 og trænger til en kærlig hånd.. Til dette ønsker vi at låne 300-400.000.

Har tidligere haft hus og erfaring med istandsættelse så de penge er tænkt til ren materialer og IKKE løn.

Vi har ikke en formue stående til udbetaling.. Vi flyttede i vinters til en lejlighed med stort indskud hvor vi lånte pengene via en kassekredit som nu er nedbragt. (nedbragt med 7.000 i snit pr måned de sidste 6 mdr), for at fortælle historikken i det.

Samlet indkomst brutto ca 600.000 om året.

Lån til motorcykel på 100.000

Studielån på 60.000 (ca)

Altså en gæld på 160.000..

Så jeg ville høre den brede befolkning om tanken er realistisk i dagens boligmarked eller om man skal stå med en udbetaling før banken gider lytte til en..

Som vores økonomi er pt, vil vi fremadrettet kunne smide 7-8.000 ind opsparing pr. mdr, men det NU huset er der?

Kom gerne med gode råd af alle slags:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Formodes at kunne låne?
  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 32
    #1   7. jul 2011 af med motorcykel smiley
    ALDRIG sæt jer for dyrt. hvis en bliver fyret skal der stadig være penge. mig og min kæreste havde det sku hårdt da vi manglede penge.

    nu har du selv haft hus men ikke alle der ved det.
    jeg ville synes det lyder som meget for duj vil låne 60000 bare i bank lån det er sku mange penge.

    men ellers held og lykke med det hele smiley


  • #2   7. jul 2011 Som vi sidder nu har vi en fin økonomi, hvis du spørger mig..

    Husleje på 8000 incl vand, varme.

    Når alt er betalt inc mad og hvad der ellers star på budgetkonto har vi en rådighedsbeløb på 11.000 pr mdr..

    de penge skal så dække gaver mm.

    Hehe ved godt alle siger af med BIken. Men så vil jeg sgu overveje hus situationen igen.


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #3   8. jul 2011 det er ikke sikkert at din MC behøver ryge....det afhænger HELT af jeres forbrug og evnen til at indrette forbrug efter indkomst/rådighed....

    har du selv lyst/trang til at bruge penge eller køber kæresten gerne sko og tøj uden hensyn til $, så ville jeg overveje nøje inden I går igang.

    Første skridt er afgjort en dialog med banken om vejen frem.

    Økonomiske nøgletal er egentlig klare. I ønsker ny gæld på ca. 1.350.000, nuv. gæld 160.000. Rådighedsbel'øb(grundet jeres faste udgifter) er kendt og indkomst ligeså.

    VI kan råde Jer herfra og til juleaften men det vigtigste er klart om I evner at sætte forbrug efter indkomst. Det bedste og billigste lån vil være alligevel være for dyrt hvis I bruger mere end I tjener og ikke kan begrænse det eller abre planlægge Jeres udgifter.

    Godt eksempel er min kæreste som ikke har høj indkomst. Hun køber gerne noget til sig selv eller sin hobby og måneden efter får hun en regning på service på bilen....og så må hun ringe til sin bank og lave aftaler....det er bare ikke vejen frem. (PS: vi har IKKE fælles økonomi)

    MVh. Anders


  • #4   8. jul 2011 Anders-

    Tak for dit svar:)..

    Som nævn tidligere, syntes jeg selv at vi har en fornuftig økonomi. Min kæreste har endnu aldrig prøvet at have et minus på sin konto så hun er en god modpart(på det område;)).

    Dertil skal det siges at vi siden vi flyttede i lejlighed har haft et minimun af 5000 i overskud pr mdr, som så nu har dækket den kassekredit vi oprettede til indskud.. Så banken vil helt klart kunne se at med de udgifter der er nu er der et overskud.

    I mit sidste indlæg skrev jeg at vi har 11.000 når ALT er betalt..

    Dog er der ikke her iregnet gaver - men benzin/husholdning/mobil ja alt hvad jeg har kunnet finde af poster er iregnet.


  • #5   8. jul 2011 Min tanke gik på om der ikke engang var en tommelfinger regel om hvad der skulle være af rådighedsbeløb for 2 personer som minimum..

    Men du har helt ret i det hele kommer jo an på økonomisk sans


  • Mægleren !
    Mægleren ! Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Svar: 90
    #6   8. jul 2011 Lidt "Tommelfingerregler":

    --- Årlig bruttoindtægt X 3 = Maks lånebløb i banken til hus, bil, mc, forbrugslån osv.
    --- 2 voksne skal ca. have kr. 9.000,- til sig selv hver måned

    Det er selvfølgeligt kun tommelfingerregler og kan variere meget fra pengeinstitut til pengeinstitut.


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #7   8. jul 2011 hej martin

    Jo, der findes en tommelfingerregel fra bankerne som kan varriere fra bank til bank (og derfor IKKE er FAST), som nogenlunde hedder rådighedsbeløb 4000 pr. voksen og 2500 pr barn i hustanden. Kommer du/I under denne grænse når I vil etablere de nye gæld får I en afvisning af lånet. Men mange mener at disse grænser er ALT for høj sat, andre at de IKKE kan leve for det beløb månedligt. Derfor min pointe, snak med banken om bankens grænser for rådighedsbeløb passer med hvad DIT/JERES forbrug er.

    Unaset tommelfingerregler er relevansen i at stifte et lån betinget af at I kan blive enige med bank og kreditforeningen om en korrekt finansiering for Jer.

    /A


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #8   8. jul 2011 rådighedsbeløb er udregnet ved hustandens netto indkomst (årlige indkomst efter skat) minus årets faste udgifter (alt fra husleje, forsikringer, forbrug varme/el/gas, forsikringer, afgifter osv osv)

  • #9   8. jul 2011 Anders -

    Jep den er jeg med på:)..

    Jamen så vil jeg glæde mig til mit bankbesøg:)


  • #10   18. jul 2011 Vil da lige fortælle hvordan det så gik med bankbesøget.

    Vi fik en god snak med banken, som gerne ville låne os penge til det projekt vi har tegnet og regnet på..

    Så det blir et spændene efterår for os nu:).. Forude står mange timers istandsættelse, hvor jeg håber de lånte midler rækker til drømmene:)


Kommentér på:
Formodes at kunne låne?

Annonce