3.058 visninger
|
Oprettet:
Bindingsværk {{forumTopicSubject}}
Jeg har revet et skur ned der stod op af en af bygningerne og øv - der er råd i både rem og i andet bindingsværk i muren.
Er der nogen af jer der har erfaring med selv at skifte det ud?
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 631
Skal liges siges han er tømrermester.
Han brugte egetræ og det blev selvfølgelig skåret til og sat sammen præcis som i gamle dage dvs uden søm og skruger.
Murvæket skal pilles ned og så ellers igang med at støtte evt. spær under og så få skaffet noget godt egetræ. Det kræver sit håndelag og tålmodighed, da tingene skal passe 100% sammen. Selve murearbejdet er ingen problem. Dog skal man huske at komme murepap imellem træ og mursten.
Jeg ville nok ikke tude at gøre dette selv.
Håber da gav en lille indsigt i det.
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 959 Svar: 7.561
Det med murepap vidste jeg så ikke. Godt tip.
Jeg kan ikke selv magte at understøtte 1. salen - så jeg havde egentlig tænkt mig at skære bid for bid ud og så mure op.
"Murstenen" viser sig at være af "ler" .
Jeg har selv gjort det med hovedhuset at jeg fik hele balladen understøttet og rev så alt ned og murede op uden bindingsværket.
Derved fandt jeg ud af hvad muren bestod af.
Reperation på problemet nu med håndværker, ligger mellem 350.000 til 500.000 .....
aug 2008
Følger: 1 Boliger: 1 Svar: 4
Vi er selv i gang med den helt store tur....Det var en dyr omgang...Men jeg går ud fra, at du snakker om 1`ste salen;) Er det remmen, hvor spærrene ligger på, eller er det bundremmen. Vores rem i bunden var også rådden, men der laver vi en opmuring af beton i stedet for en ny rem...
jan 2009
Det er desværre den rem hvor spærrene ligger på.
Jeg bliver nødt til at smide "soldater" op er jeg blevet klar over.
Pt er jeg igang med bunden som du har gjort - det er rimelig let (endnu)
Blandede du større sten i?
aug 2008
Du skal sikkert også sikre det udefra. I vores spær er der ingen spærbund, og bliver de ikke holdt fast udefra, tror jeg spærrene går i spagat...Vores er understøttet indefra og udefra..Vi er stadig i gang, og skifter højst sandsyligt et stykke af remmen, som slet ikke er der. Man kan også afstive spærrene, på samme facon som ved gitterspær, men du skal dælme være sikker på, hvad du laver..
Mener du om vi blander større sten i den nye betonrem?
jan 2009
Men jeg er MEGET opmærksom på at det skal understøttes - og jeg går ikke igang uden en tømmer har sat de pågældende soldater op.
Mit kan så ikke understøttes udefra.
Ja - det var det jeg mente med sten i beton remmen?
Har du tænkt på man kan købe armeret mursten iøvrigt? De kunne vel også bruges?
aug 2008
Øverst har vi skftet dele af remmen:) Bindingsværket bliver fastgjort til betonen, da de skal fastgøres også i bunden...Tror ikke de armerede kan bruges;(
jan 2009
Jeg har iøvrigt også opdaget soklen skal fyldes "ud"... det bliver da mere og mere omfattende
Der så heldigvis kun stem og beton i forvejen.
jan 2009
Bindingsværk