{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.750 visninger | Oprettet:

Jordvarme eller pillefyr - udbygning senere? {{forumTopicSubject}}

Vi har kig på en Gård som pt. har en meget gammelt oliefyr som skal udskiftes.

Nuværende ejer har så undersøgt hvad jordvarme vil koste at få lavet. Det render op i knap ca. 90.000kr med tilskud.
Men da vi vil udnytte loftetagen på et tidpunkt og derved gå fra 120kvm til nok 200 kvm opvarmet bolig.
Så skal der jo mere varme til.

Jeg ved desværre ikke hvor meget det jordvarme nuværende ejer har fået tilbud på kan opvarme.

Men vil det være "smartest" at få et Pillefyr - som er billigere i indkøb/tilslutning eller et jordvarme anlæg som er stort nok til "udbygningen".

Ved man får mest tilskud til jordvarmen ihvertfald.

Håber nogle forstår hvad jeg mener smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jordvarme eller pillefyr - udbygning senere?
  • Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    nov 2009

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 112
    #1   21. maj 2011 Er du typen der godt kan lide at rense kedel 1-2 gange om ugen, købe piller hjem, bære dem på plads, og så fylde på 1 gang om ugen?

Eller vil du heller bare lave ingen ting, end som at fylde vand på anlægget, 1 gang om året?

• #2   21. maj 2011 Jordvarme er vejen frem. fyre selv med træ og det er noget som skal bruges tid på også selv om det er piller og man har tank.
    Vi opgav vores passat pille fyr da det var alt for uøkomomisk at bruge,
    Har nu et gasogen træ fyr, men skulle vi skifte blev det et jordvarme anlæg. når først det er sat op passer det sig selv, dog skal man være sikker på at det er stort nok, hellere 100m slanger for meget end for lidt..

• simon boye j
    simon boye j Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Svar: 9
    #3   21. maj 2011 daglig tilsyn på pillefyr - sludder !
    har et scotte pillefyr der om vinteren bliver fyldt 1 gang i ugen ca
    tager 5 minutter
    hver 3. uge ca renses den . tager også ca 5 minutter
    'i sommerhalvåret kan den nemt køre 2 mdr mellem rensninger , og ca 3 uger mellem påfyld . så tidskrævende nej og komplet scotte koster godt 20000 kr . der er godtnok langt op til de 90000 kr . ville aldrig investere så meget i en varmekilde der er forældet om få år fordi der er kommet noget der er mere økonomisk eller effektivt . hvis scotten der står i fyrrummet holder 10 år er det fint med mig . og så kan man nænne at smide den ud , da der ikke er en 90000kr prisseddel på siden af den
    mvh simon

• #4   21. maj 2011 Hvis det er jordvarmen du mener er forældet om nogle år så tro om igen.

De har været på markedet i over 20 år, og dem som har et anlæg som er stort nok , de er meget glade for dette.og så koster det ikke ret meget i brug om året,

Godt for dig det pille anlæg virker som det skal, det er nu lagt fra alle, som ikke skal tjekke fyret hverdag, for at sikre det brænder som det skal.

Hvor stor er dit forbrug af piller så, hvor mange penge bruger du på træpiller.
    Den spare man lige som med jordvarme..

• #5   21. maj 2011 Anne. Held og lykke med at spare de penge ind.

Energitjenesten har lavet en oversigt over hva det koster her: http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CFEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.energitjenesten.dk%2Ffiles%2Fresource_4%2FVidenskassen%2FEnergipriser%2520opvarmning%2FBeregning%2520af%2520energipris%2520v%252013%2520feb.xls&rct=j&q=Energitjenesten%20jordvarme%2C%20el%2C%20fastbr%C3%A6ndsel%20pris&ei=jRfYTZvJII_6sgadg8T4Ag&usg=AFQjCNE2zHqSWEJgp2soARh8btI3ZsJcVw

Som man kan se er prisen faktisk ca den samme. Så du spare intet på jordvarme! Faktisk er elprisen højere i dag og jeg kender da et sted man kan få billigere træpiller end det de har regnet det ud til. + Man skal huske det er lovpligtig at få efterset sit jordvarmeanlæg 1 gang om året! Som heller ikke er gratis.

Nej man behøver ikke se efter sit træpillefyr hver dag. Fyld det 1 gang om ugen og gør det rent hver 2 gang er helt fint :). Man kan enda få anlæg der renser af sig selv. Nogle skal du bare trække 5 gange i et håndtag. Så skal man bare fjerne asken. Så MAX 1 time om måneden skal du måske bruge på det. Rimli god timeløn selv på 10 år som er skattefri smiley

Men er man 80 år og ikke kan rejse sig fra lænestolen så er jordvarme nok det helt rigtige. Faktisk er jordvarme kun bedst til nye huse som er isoleret godt og har gulvvarme over alt. Ellers kan man forvente man kommer til at fryse når vi har en hård vinter.

• #6   21. maj 2011 (link fjernet)

• simon boye j
    simon boye j Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Svar: 9
    #7   22. maj 2011 anne- eneste måde at drive jordvarme gratis på er vidst at køre uden om elmåleren .. og husk nu du har en meget større startudgift ved jordvarme.
    mvh simon.

• Rasmus G
    Rasmus G Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Svar: 23
    #8   22. maj 2011 Simon H: I de fleste tilfælde vil der være penge at spare. Det kan sagtens betale sig for de fleste. Det er jo ikke for sjov skyld at jeg selv installere mange af dem om året. Mht. til det meda t fryse om vinteren, Radiatorene skal være de rigtige/gulvvarme selvf bedst og der bør være fortaget efterisolering af huset, ikke nødvendigvis bedst til nybyggeri

Simon boye: Sikke noget sludder....
    at det er væk og få år? Hvem har dog bildt dig det ind - Hvad skulle kunne bilde mere økonomisk og enerivenligt har du nogle forslag?

• #9   22. maj 2011 Kære Simoner.
    Til jeres oplysning, så kender vi flerer som har fået jordvarme og den ene har en gammel landegendom, hvor der stod et rimligt nyre stokeranlæg, men huner enlig og var træt af at skulle hælde piller på tanken og rense fyr, hun fik jordvarme lagt ind og på det første år alene , når man regner alle omkostninger ind havde hun sparet 6000 iforhold til en sæson med piller.

En anden famillie byggede nyt, og har et hus på 230 m2 de har et forbrug på strøm på 10000 kr årligt og det inkludere alt strøm til både lys og det jordanlæget bruger. De har det bare så varmt.

Har da hørt om anlæg der ikke køre så godt, men det er som regel fordi der er sparet på varme slanger i jorden eller de ikke er gravet ordentligt ned, de skal helst ligge i grundvand,

• #10   22. maj 2011 Rasmus. Fordi der bliver installeret mange af dem er ikke ensbetydene med at det er det bedste og billigste valg. Ja kan godt være man kan spare noget i nogle. Men spare du anlæget ind? Næppe.

Anne. Ja så har de sikkert købt piller et meget dyrt sted. De har sikkert ikke haft et stoker fyr der kan stoppe og starte selv. Kan være deres stoker har været for stort til huset. Mange køber et anlæg der er alt for stort. Så bruger det for meget. Man bliver jo også nød til at sammenligne år hvor der er lige hård vinter :). Der er mange ting der kan spille ind.

Men jeg tror nu på de tal energitjenesten opgiver.

• #11   22. maj 2011 Tak for livlig debat om emnet smiley

Huset er en gammel gård som vi vil efter isolere, da vinduer er nye.
    Der er 1,5 Hektar med, så jord er der nok af.

Ejeren af gården, har kun købt gården for at få jorden der tilhørte.

Han har selv et hus på 220kvm og jordvarme, det koster ca. 11.000kr i strøm om året, siger han. Og det er jo billigt syntes jeg.
    Men hvis det pillefyr koster det samme om året og er billigere i indkøb, så var jeg mere til det.
    Har ikke noget i mod at lave lidt for varmen. Da jeg pt. har brændeovn i vores nuværende hus.

• #12   22. maj 2011 Hvis du ikke har gulvvarme i næsten det hele.. så glem alt om jordvarme....

Men som skrevet længere oppe... skal man være klar over at pillefyr er en livsstil...

Alternativ er at sætte et pille fyr op og evt. en luft/vand pumpe ved siden af...
    når det er virkelig koldt køre pille fyr... og i overgangs perioder og sommer er det pumpen der køre....

kan gøres til fornuftige penge...

• #13   22. maj 2011 Rasmus. Ja jeg ved godt hva jeg snakker om. Sjovt du lige pludselig bringer olie og EL på banen som er 2 af de dyreste ting at fyre med. Så kan du jo let sige det er sparet ind på så kort tid.

Det hele emnet handler om er Stoker eller Jordvarme.

Jeg har intet imod jordvarme. Men det er ikke det billigste løsning. Men en af de letteste.

Hvis man skal sidde meget billigt så er fastbrændsel vejen frem. Der er bare meget mere arbejde. Ellers er der også fjernvarme hvis man kan få det. Fjernvarme med en brændeovn vil være bedst smiley

• #14   22. maj 2011 Ja, der er kun gulvvarme i køkken og bad. Ellers radiatorer.

Det bliver nok stoker, vil prøve at høre de forskellige forhandlere ad i området.

Pt. har vi fjernvarme og brændovn. Og det skal jeg ikke ud igen. Ikke den by jeg bor i.
    Der er en fast tilslutningsafgift på 6000kr om året, Så er forbrug ved siden af.

Mange tak for alle input´s smiley

• #15   23. maj 2011 Vi har fået en pille brænde ovn sat op det kan anbefales vores er en ecotech lisa 2 som du kan styre alt på med computeren, optænding/ sluk grader effekt osv. det er lækkert og den bruger vi meget i forår og efterår hvor vi ikke fyre i gasogenen.

Vi har planer om en luft til vand koblet på sammen med fyret og solfangere til det varme vand.

• #16   23. maj 2011 Har et 525 kvm hus som med lethed holdes varmt med et 17kw jordvarmeanlæg. Vi sparer ca. 20.000 kr om året, havde oliefyr før.
    Og så rør vi ikke en finger.

Kommentér på:
Jordvarme eller pillefyr - udbygning senere?

Annonce