Jordvarme eller pillefyr - udbygning senere? {{forumTopicSubject}}
Vi har kig på en Gård som pt. har en meget gammelt oliefyr som skal udskiftes.
Nuværende ejer har så undersøgt hvad jordvarme vil koste at få lavet. Det render op i knap ca. 90.000kr med tilskud.
Men da vi vil udnytte loftetagen på et tidpunkt og derved gå fra 120kvm til nok 200 kvm opvarmet bolig.
Så skal der jo mere varme til.
Jeg ved desværre ikke hvor meget det jordvarme nuværende ejer har fået tilbud på kan opvarme.
Men vil det være "smartest" at få et Pillefyr - som er billigere i indkøb/tilslutning eller et jordvarme anlæg som er stort nok til "udbygningen".
Ved man får mest tilskud til jordvarmen ihvertfald.
Håber nogle forstår hvad jeg mener
nov 2009
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 112
Eller vil du heller bare lave ingen ting, end som at fylde vand på anlægget, 1 gang om året?
dec 2010
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 2 Svar: 428
Vi opgav vores passat pille fyr da det var alt for uøkomomisk at bruge,
Har nu et gasogen træ fyr, men skulle vi skifte blev det et jordvarme anlæg. når først det er sat op passer det sig selv, dog skal man være sikker på at det er stort nok, hellere 100m slanger for meget end for lidt..
jan 2009
Følger: 1 Svar: 9
har et scotte pillefyr der om vinteren bliver fyldt 1 gang i ugen ca
tager 5 minutter
hver 3. uge ca renses den . tager også ca 5 minutter
'i sommerhalvåret kan den nemt køre 2 mdr mellem rensninger , og ca 3 uger mellem påfyld . så tidskrævende nej og komplet scotte koster godt 20000 kr . der er godtnok langt op til de 90000 kr . ville aldrig investere så meget i en varmekilde der er forældet om få år fordi der er kommet noget der er mere økonomisk eller effektivt . hvis scotten der står i fyrrummet holder 10 år er det fint med mig . og så kan man nænne at smide den ud , da der ikke er en 90000kr prisseddel på siden af den
mvh simon
dec 2010
De har været på markedet i over 20 år, og dem som har et anlæg som er stort nok , de er meget glade for dette.og så koster det ikke ret meget i brug om året,
Godt for dig det pille anlæg virker som det skal, det er nu lagt fra alle, som ikke skal tjekke fyret hverdag, for at sikre det brænder som det skal.
Hvor stor er dit forbrug af piller så, hvor mange penge bruger du på træpiller.
Den spare man lige som med jordvarme..
sep 2010
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 6 Svar: 193
Energitjenesten har lavet en oversigt over hva det koster her: http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CFEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.energitjenesten.dk%2Ffiles%2Fresource_4%2FVidenskassen%2FEnergipriser%2520opvarmning%2FBeregning%2520af%2520energipris%2520v%252013%2520feb.xls&rct=j&q=Energitjenesten%20jordvarme%2C%20el%2C%20fastbr%C3%A6ndsel%20pris&ei=jRfYTZvJII_6sgadg8T4Ag&usg=AFQjCNE2zHqSWEJgp2soARh8btI3ZsJcVw
Som man kan se er prisen faktisk ca den samme. Så du spare intet på jordvarme! Faktisk er elprisen højere i dag og jeg kender da et sted man kan få billigere træpiller end det de har regnet det ud til. + Man skal huske det er lovpligtig at få efterset sit jordvarmeanlæg 1 gang om året! Som heller ikke er gratis.
Nej man behøver ikke se efter sit træpillefyr hver dag. Fyld det 1 gang om ugen og gør det rent hver 2 gang er helt fint :). Man kan enda få anlæg der renser af sig selv. Nogle skal du bare trække 5 gange i et håndtag. Så skal man bare fjerne asken. Så MAX 1 time om måneden skal du måske bruge på det. Rimli god timeløn selv på 10 år som er skattefri
Men er man 80 år og ikke kan rejse sig fra lænestolen så er jordvarme nok det helt rigtige. Faktisk er jordvarme kun bedst til nye huse som er isoleret godt og har gulvvarme over alt. Ellers kan man forvente man kommer til at fryse når vi har en hård vinter.
sep 2010
jan 2009
Følger: 1 Svar: 9
mvh simon.
dec 2008
Følger: 1 Svar: 23
Simon boye: Sikke noget sludder....
at det er væk og få år? Hvem har dog bildt dig det ind - Hvad skulle kunne bilde mere økonomisk og enerivenligt har du nogle forslag?
dec 2010
Til jeres oplysning, så kender vi flerer som har fået jordvarme og den ene har en gammel landegendom, hvor der stod et rimligt nyre stokeranlæg, men huner enlig og var træt af at skulle hælde piller på tanken og rense fyr, hun fik jordvarme lagt ind og på det første år alene , når man regner alle omkostninger ind havde hun sparet 6000 iforhold til en sæson med piller.
En anden famillie byggede nyt, og har et hus på 230 m2 de har et forbrug på strøm på 10000 kr årligt og det inkludere alt strøm til både lys og det jordanlæget bruger. De har det bare så varmt.
Har da hørt om anlæg der ikke køre så godt, men det er som regel fordi der er sparet på varme slanger i jorden eller de ikke er gravet ordentligt ned, de skal helst ligge i grundvand,
sep 2010
Anne. Ja så har de sikkert købt piller et meget dyrt sted. De har sikkert ikke haft et stoker fyr der kan stoppe og starte selv. Kan være deres stoker har været for stort til huset. Mange køber et anlæg der er alt for stort. Så bruger det for meget. Man bliver jo også nød til at sammenligne år hvor der er lige hård vinter :). Der er mange ting der kan spille ind.
Men jeg tror nu på de tal energitjenesten opgiver.
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Boliger: 2 Emner: 5 Svar: 44
Huset er en gammel gård som vi vil efter isolere, da vinduer er nye.
Der er 1,5 Hektar med, så jord er der nok af.
Ejeren af gården, har kun købt gården for at få jorden der tilhørte.
Han har selv et hus på 220kvm og jordvarme, det koster ca. 11.000kr i strøm om året, siger han. Og det er jo billigt syntes jeg.
Men hvis det pillefyr koster det samme om året og er billigere i indkøb, så var jeg mere til det.
Har ikke noget i mod at lave lidt for varmen. Da jeg pt. har brændeovn i vores nuværende hus.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 50 Svar: 203
Men som skrevet længere oppe... skal man være klar over at pillefyr er en livsstil...
Alternativ er at sætte et pille fyr op og evt. en luft/vand pumpe ved siden af...
når det er virkelig koldt køre pille fyr... og i overgangs perioder og sommer er det pumpen der køre....
kan gøres til fornuftige penge...
sep 2010
Det hele emnet handler om er Stoker eller Jordvarme.
Jeg har intet imod jordvarme. Men det er ikke det billigste løsning. Men en af de letteste.
Hvis man skal sidde meget billigt så er fastbrændsel vejen frem. Der er bare meget mere arbejde. Ellers er der også fjernvarme hvis man kan få det. Fjernvarme med en brændeovn vil være bedst
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Boliger: 2 Emner: 5 Svar: 44
Det bliver nok stoker, vil prøve at høre de forskellige forhandlere ad i området.
Pt. har vi fjernvarme og brændovn. Og det skal jeg ikke ud igen. Ikke den by jeg bor i.
Der er en fast tilslutningsafgift på 6000kr om året, Så er forbrug ved siden af.
Mange tak for alle input´s
dec 2010
Vi har planer om en luft til vand koblet på sammen med fyret og solfangere til det varme vand.
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 290
Og så rør vi ikke en finger.
Jordvarme eller pillefyr - udbygning senere?