{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.288 visninger | Oprettet:

Charlotte J
Charlotte J
Tilmeldt:
12. mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Førstegangskøber har brug for råd!! :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Så fandt jeg frem til denne side, som jeg synes virker rigtig god, når man som mig står for at skulle købe fast ejendom for første gang i sit liv.

Jeg er en singlekvinde på 31 år, som efterhånden er træt af at smide penge ud på "bare " at bo til leje. Nu har jeg i et længere stykke tid kigget efter ejerlejligheder der kan passe til mit temperamet smiley og har fundet frem til en rigtig hyggelig ejerlejlighed på 58 kvm. som er udbudt til 795.000. Boligen er sat fin i stand og er meget hyggelig!! Jeg kan se at boligen er købt for 685.000 for et år siden og ved gennem mægler og en nabo at der ikke er lavet bedringer i den tid hun har boet der udover maliing. Jeg tænker så at boligen ikke kan være steget 110.000 på det år. Tværtimod har priserne jo været faldende???? Der er dyre fællesudgifter i ejerforeningen - 12.000 årligt, plus der er taget et lån hjem - 8000 årligt oveni. Dette gør at jeg under ingen omstændigheder kan eller vil give det beæøb den er udbudt til. Nu til mit spørgsmål : HVOR MEGET KAN JEG TILLADE MIG AT BYDE UNDER??? Hvis jeg skal sidde i det så jeg har det godt har jeg sammen med min bankdame regnet mig frem til 600000 vil være helt optmalt. Men 200000 fra 800000 er vel ikke rimeligt at byde under - eller hva??? Ville jeg komme til at fremstå som meget useriøs.

Hvordan tror i markedet med ejerlejligheder bliver de kommende år? Jeg er jo som sagt 31 år og håber på jeg finderr en mand og får børn indenfor de næste 5 år ca. Det er hvertfal mit håb smiley

Glæder mig til at modtage nogle svar smiley

God påske til alle.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førstegangskøber har brug for råd!! :)
  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #1   19. apr 2011 min mening :
    ja 25 % under/200000 kr er useriøst.
    jeg tror der går mere end 5 år før lejligheder bliver dyrere.
    derfor er mit råd , hvis du vil ha mand og børn inden for 5 år , så forsæt med at bo til leje.


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #2   19. apr 2011 hej charlotte

    velkommen til.

    Det er sgu meget svært at sige. Ejendomsbud er meget forskelligt mht hvordan et bud bliver modtaget da sælgers situation kan være meget varierende. Jeg bød 2 mil på et hus udbudt til 2,8 og købte det til 2,2....sælger var desperat efter salg grundet skilsmisse.

    Jeg mener personligt ikke at 600.000 er et useriøst bud men evt. prøv at tage en dialog med mægler ¨på den og hør dig lidt ad, evt. spørg lidt til sælgers situation....uden at snage kan man gøre afkode om sælger vil sælge eller har masser af tid og vil holde sin pris.

    dit regnestykke baseret på prisen for 1 år siden er ikke urealistisk ift at priserne burde være gået en smule ned.

    michael har en vigtig pointe...hvis du planlægger at flytte indenfor kort tid er det ikke sikkert at et køb er nogen god handel men det er ligeledes svært at vide/spå om.

    pøjpøj med køb og jagten

    Mvh. Anders


  • Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #3   19. apr 2011 Tak for jeres svar - dejligt med lidt forskellige meninger.

    Jeg kan se jeres pointe med at det kan være risikabelt hvis jeg vil sælge igen om fx. 3 år. Men det jeg tænker er at jeg, hvis den situation opstår, leje den ud hvis jeg ville komme til at tabe for meget på evt. salg. Lyder det som en dum ide?


  • #4   19. apr 2011 Du kan jo prøve at byde - du kan ikke få andet end et nej tak :o)

    Men hvis du og din bankdame har regnet Jer frem til, at du kan sidde fornuftigt i en bolig til 600.000 - hvorfor så kigge påen der er knapt 200.000 dyrere .....?


  • Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #5   19. apr 2011 Det kan du have ret i - de bider nok ikke hovedet af mig :))

    Jamen jeg må faktisk gerne låne mere, men hvis jeg vil sidde sådan, som jeg gerne vil i forhold til at kunne leve godt, så skal jeg helst ikke højere op end 600000. Men det er jo en opvejelse.....


  • #6   20. apr 2011 Hvis du vil ud og ha hus inden for 5 år så kan det ikke betale sig at begynde at eje nu. Så står du måske om 5 år og har en lejlighed du ikke kan komme af med.

    Det er jo svært for os at byde på en lejlighed vi slet ikke har set. Så bliver nød til at sige at det bud lyder useriøst.

    Hvis det er handlet for 1 år siden til 685.000. Så kan jeg ikke se hvordan du skulle kunne få det billigere. Huspriserne er ikke blevet værre her det sidste år. men faktisk steget de fleste steder. Men du kan jo altid prøve. Men som sælger vil jeg ta dig useriøst og ikke handle vidre. Tror heller ikke ejendomsmægleren vil anbefale sælger at sælge sin lejlighed 200.000 kr under prisen.

    Hvis det virkelig er en lejlighed du vil ha så byder du ikke så langt under. Men hvis du er ligeglad med at det bliver solgt til en anden så er det da fint. Men kan jo være hældig smiley


  • jens s
    jens s Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 72
    #7   20. apr 2011 tja... købt for et år siden og sælger vil allerede flytte.... hvorfor mon?

    jeg ville tage den på chancen og byde de 200.000 under... man ved jo aldrig:)

    kender nogen der bød 1.3 for et hus sat til salg for 1.8 og de fik det uden brok....

    der findes en million milliard andre lige så gode lejligheder så lad være med at tro du ikke kan leve uden lige præcis den her og byd efter det...

    hvordan markedet er om 5 år er der ingen der ved.... jeg vil bare sige at regner du med at ville sælge om 5 år så bliver det i bedste fald noget der lige løber rundt... men nok nærmere med tab med mindre det stiger helt åndsvagt... stiftelseomkostninger, rente der stiger og meget andet taler imod at du så hurtigt kan tjene penge,,,,

    udover det så husk hvis du vil leje dn ud senere så er det en indtægt som hvis du gik på arbejde og du vil blive beskattet af din leje indtægt.... det kan sjældent betale sig at leje noget som helst ud med mindre det er en investering som skal give afkast på sigt og investeringen er lavet med penge man istedet havde sparet op.


  • Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #8   20. apr 2011 Jeg jan mærke at tvivlen begynder at melde sig nu. Jeg er altid så bange for at risikere, når det handler om penge, for lige meget om vi vil det eller ej, så skal vi altså bruge dem og de er med til at gøre vores tilværelse nemmere des flere der er. Dermed ikke sagt at penge gør lykkelig, men få penge giver kolosal e bekymringer og dem vil jeg gerne være foruden.

    Mange her mener at det ville virke useriøst at byde så meget under, andre mener man skal forsøge..... Hmmm. Jeg tænker selv at jeg nok giver det chancen, men bliver i vivl i forhold til om jeg kommer til at tabe penge på det i givet fald jeg er heldig og så pludselig vil sælge igen inden for en kort årerække.

    Hvis jeg sidder og tænker over sælger så ville hun havne i en træls situation hvis hun skulle sælge nu til 600000 - tab på 85000 (minus det hun har betalt, så vel ca. 50000, plus omkostninger til mægler osv. - rundt regnet er det vel ca. 120000 - tror sgu ikke hun vælger at sælge til den pris.) Medmindre hun bare MÅ OG SKAL af med den.

    Jeg har også tænkt tanken at jeg vil spørge hende om hun vil leje den ud, hvis hun takker nj til tilbuddet. Måske det i sidste ende vil være den allerbedste løsning for mig.

    I morgen skal jeg ned at kigge på den igen - der er åben hus. Så kan jeg lige lure an om der er mange interesserede :))


    God påske til folket herinde smiley


  • #9   20. apr 2011 Charlotte - hvordan sælges økonomi vil være efter et bud fra dig, skal du altså ikke bekymre dig om.
    Vi kan lave et tænkt eks.: Lad os sige at du byder, og hun accepterer ikke - der går 2 år før hun får solgt, ryger måske på tvang inden. Så kommer det måske til at koste hende mange flere penge på bundlinien, end det evt. tab hun har fået ved at acceptere dit bud.

    Jeg syntes du skal give dit bud - se hvad der sker. Du kan reelt ikke vide, hvordan sælger vil stå efterfølgende - det kan jo være hun har masser af penge, og er ligeglad med et evt. tab.


  • Christian C
    Christian C Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Svar: 28
    #10   20. apr 2011 Ville helst sikkert også byde de 200.000 kr. under prisen den er sat til. Du vil højst sansynligt lande lidt højere end de 600.000 kr, da handelssituationen er et kompromis.

    Jeg mener at dit argument med at købsprisen for et år siden var lavere, samt der ikke er lavet forbedringer retfærdiggør prisen.
    Man ville ikke have samme betænkninger ved at byde 600.000 kr, hvis udbudsprisen var 685.000 kr.... smiley


  • Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #11   20. apr 2011 Der havde du en god pointe Christian smiley - den vil jeg tage med i mine overvejelser. Altså den med at man ikke ville have samme betænkeligheder hvis ubudsprisen var 685.000.

    Jeg tror jeg giver det chancen.

    Smider lige et link op så i kan se lejligheden, hvis nogle har lyst :))

    (link fjernet)


  • #12   20. apr 2011 Charlotte - Jeg har gjort mig den ulejlighed, at læse salgsopstillingen, og umiddelbart ser det jo ud til, at der ikke errest gæld i lejligheden, så du skal da bare se at få knaldet det bud af !!!! *smil*

  • jens s
    jens s Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 72
    #13   21. apr 2011 kort og uden jeg har ret meget at have det i..... og måske heller ikke et problem!

    men når jeg ser den stikkontakt der er i køkkenet... så er det med en 50´er ramme.... og ligner der er et hul ved siden... det er KLYT! (kan dog være meningen med en 50´er ramme men ved det ikek da jeg ikke kan se andre stikkontakter på nogen af billederne). udover det ser det ikke ud til at der er ret mange stikkontakter.... der skal mindst være 3. dog kan de være skjult bag billeder eller andet der står på bordene plus billederne dækker ikke hele området....


  • Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #14   21. apr 2011 Tusind tak for jeres hjælp!!! I ser ting som jeg ikke selv gør. Forstår ikke hvordan du kan læse dig frem til der ikke er restgæld i - hvor ser man det henne?

    Og det med stikkontakterne vil jeg lige kigge efter næste gang jeg skal se den.

    Jeg er rigtig glad for jeres råd alle sammen.

    GOD påske til jer.


  • #15   21. apr 2011 Charlotte - på side 3. Rubrikken med oplysninger om lån der kan overtages er spejlblank. Men som jeg skrev: "....<i> UMIDDELBART ser det jo ud til, at der ikke errest gæld i lejligheden....</i> hvilket betyder, at det meget vel kan forholde sig anderledes. Det kan jo være du er i besiddelse af andre oplysninger eller en anden salgsopstilling end den, man kan se via mæglers hjemmeside.

    Men du virker enormt usikker og meget i tvivl, så måske du skulle lade tvivlen komme dig til gode, og vente til du er mere sikker på, at det er det rigtige du gør....???
    Man skal jo ikke afgive et bud på en ejendom, med bekymringer for hvordan sælgers økonomiske situation er, HVIS han/hun accepterer budet. Det er fint nok, at du tænker på dine medmennesker på den måde, men man kan også købe guldet forkert. Hvem ved - måske sælger har købt for dyrt ??? Det er jo ikke dit ansvar.

    Når det er sagt - så syntes jeg der er mange "fyld-billeder" i annoncen. Hvad skulle et nærbilleder af istapper, vandhane, hvidevarer og et foderbræt til fugle, gavne en eventuel handel ....?
    Mht. stikkontakter, så er det en ejendom fra år 1900, og så ser det for mig ud som om, at bygningen ikke altid har været bolig (placeringen af bad), så det er nok derfor der ikke er overflod af stikkontakter. Nu er der ikke nogen billeder af døråbninger, og der kan jo godt være stikkontakter bag møbler.....

    Jeg kan godt forstå du er faldet forden lejlighed, den ser lækker ud - helt sikkert, men den er meget lille, syns jeg...


  • Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #16   21. apr 2011 Jeg har nu nærstuderet den slagsopsilling jeg har og den er som du ser den. i dag var jeg nede at se på den igen, da der var åbent hus.

    Sælger er en kvinde, som umiddelbart virker til at have styr på tingene og kan lide orden! Hun har gemt stikkontakterne bag tin - som hun sagde "jeg hader stikkontakter. Men de er der altså smiley

    Du har ganske ret i at det har været benyttet til andet - faktisk er det et gammelt høloft. Der har også tidligere boet en skomager med kone og 4 børn i lejligheden smiley

    Det med at den ikke er så stor har jeg tænkt over kan blive svært når jeg en dag vil sælge igen. Men for mit vedkommende betyder det ingenting og der må vel være andre der har det på samme måde.

    Jeg spurgte ind til køber i dag omkring hvordan hun var omkring prisen. Tænkte jeg lige så godt kunne spille med åbne kort. Hun var behagelig at snakke med og derfor følte jeg ikke der kunne være noget i vejen for det.

    Hun sagde at hun have sat nye lofter op, nyt gul for neden, ny køkken og nyt toilet og vask i badeværelset plus maling. Så hun havde smidt omkring 100000 i den, så derfor var prisen rimelig fast. Dog kunne jeg fornemme på hende at man kunne forhandle med hende, men hvor meget er svært at spå om. Hun ville gerne flytte til Aalborg, da hendes datter var begyndt at studere deroppe, men umiddelbart virkede det ikke som om hun havde travlt. Men giv endelig et bud, var hvad hun d´sagde. Så det ender det nok med jeg gør.

    endnu en gang tak for dine input.

    Mvh. Charlotte


  • Kathrine A
    Kathrine A Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #17   28. jun 2011 Kære Charlotte,

    Efter at have læst dit emne, er jeg jo nysgerrig for at høre om lejligheden er din og i såvel til hvilken pris.

    Mvh Kathrine


  • #18   28. jun 2011 Ja, jeg er da også lidt nysgerrig. Har du budt på den - blev det modtaget/afvist - er den til salg endnu ???

  • Kathrine A
    Kathrine A Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #19   28. jun 2011 Jeg kan se den stadig er til salg:)

  • #20   28. jun 2011 Det kunne jeg også se - men havde så ikke lige tid til at få lavet mit indlæg om ;o))))

Kommentér på:
Førstegangskøber har brug for råd!! :)

Annonce