Vandvarmer/høj elregning {{forumTopicSubject}}
Hej bg.
Jeg har igennem meget lang tid (6 år) haft et unormalt elforbrug.
Alle cirkulationspumper (2 stk) er udskiftet til lavenergi (har dog fået en underforbrændingskedel som bruger strøm hvor imod den gamle salemander ikke brugte noget. Der er nyt køleskab a mærket, nyere komfur (ca 6 år) nyere tørretumbler og nyere vaskemaskine (ca 4 år) begge er a mærket. Syntes generelt ikke vi er nogle svin mht at have flere ting til at køre end alle andre, men alligevel er regningen på knap 17000 om året.. Hvilket er alt for meget efter min mening.
Mit spørgsmål er så ville det hjælpe noget at skifte min kombi vandvarmer (fra 80érne engang) efter hvad jeg lige kan se så virker den fint nok (slår fra når den skal) men siden sådan en svend koster 5000 ville jeg gerne at jeg som minimum ville kunne mærke det på min elregning også.
Hvad siger i ?
dec 2009
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
dec 2009
dec 2009
jun 2009
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 6 Svar: 154
Hold nu op, det passer jo ikke det du lukker ud. den koster 3000 kr om året hvis den bliver brugt 24-7...
den bruger 16 KWh om året ved standby... så ca 30 kr..
http://politiken.dk/tjek/digitalt/spil/ECE372501/ps3-er-en-stroemsluger/
sep 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 27
dec 2008
Følger: 1 Svar: 7
Det er forkert. En PS3 bruger 28kr om året i standby. Det er hvis man ikke slukker den den bruger for 3000kr
http://politiken.dk/tjek/digitalt/spil/article372501.ece
jun 2009
så det ER en MEGET dyr svend at holde kørende..
og vores er en metro combi fra 2007 på 110 litter..
så opvarming af vand er en MEGET dyr løsning.. måske du skulle få nogle solfangere på taget..?
dec 2009
Efter hvad jeg kan huske, så kan de målere man kan låne på biblioteket kun tage 220 V, men vandvarmer køre på kraft.. Men go ide ellers.
Tonny D
2 kwh er vel omkring 4 kr i timen, og 12 timer om dagen (lidt højt sat) Det er så 48 kr om dagen i 365 dage = 17520 kr.. Tjo.. Kan sgu godt ske at det er der jeg skal kigge.
Tak fordi du kom med lidt tal jeg kunne bruge i perspektiv.
jun 2009
men det skal lige siges at den jo ikke køre hele tiden.. men det er dyrt når den så gør..
dec 2009
Prøver at slukke den helt og så må jeg sgu bare stå noget tidligere op og sørge for at få fyret ordentligt op.
jul 2008
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 87
dec 2009
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 83 Svar: 209
dec 2009
Må indrømme at jeg ikke har vild stor tiltro til harald nyborg produkter.. Eller ihvertfald ikke den slags produkter.
jun 2009
Går ud fra den er denne i har købt..:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3057&n=10
nu ved jeg ikke helt om du ved hvordan man regner el-forbrug ud..?
men fordi den tilsluttes 230 volt er ikke ens betydning med den bruger lidt i strøm..
om den kan jeg fortælle din den bruger 2000 w altså 2 KWh
og det svare til ca 3.5-4 kr i timen..
så hvis jeres vandvarmer arbejder hele tiden, så ser jeres forbrug ca sådan her ud.:
3,5 x 24 timer = 84 kr pr DØGN
84 kr x 365 dage = 30.660 kr om året.
Så den er BESTEMT ikke billig i drift.
Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
Stop lige en halv....at en vandvarmer en angivet til 2 kWh er ikke et samme som den sluger 2 kW 24 timer i døgnet. En vandvarmer er jo termostatstyret og opvarmer vandet med angivet effekt til den temperatur, den er indstillet til og så slukker den.....når vandet er faldet tilpas meget i temperatur grundet varmeflyt fra beholderen eller grundet tapning hvor nyt koldt vand tilføres starter opvarmningen igen og varmer til indstillet temperatur og slukker.
Ergo en 2kW vandvarmer kører IKKE 24 timer i døgnet. Billigere produkter er dårligere isoleret end de dyre og derfor kører opvarmeren oftere med mere elforbrug som konsekvens.
Slå produktet op på nettet, måske er det daglige ca .forbrug angivet på producentens hjemmeside.
Mvh. Anders
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 83 Svar: 209
apr 2011
Følger: 1 Svar: 5
Medhensyn til din vandvarmer så kan der være 2 væsenlige grunde til den ikke er effektiv (Hvis det er den der er synderen)
1. Den er simpelhen kalket til indvendig og er ikke effektiv med at overføre energien til vandet/ ineffektik isolering.
2. Hvis du slukker for fyret om sommeren, men ikke gulvvarmen og ikke får lukket af overtil varmvandsbeholderen, så løber radiatorvandet igennem varmvandsbeholderen og bliver opvarmet af varmvandsbeholderen=Den bruger strøm meget af tiden. I det senarie kan det også være en forkert indstilling af kedel og varmvandsbeholderen. Hvis varmvandsbeholderen er sat til 50 grader og kedelen er sat til at starte ved 45 grader så kan det samme ske.
Du har fået skiftet kedel kan jeg læse og det kan sagtens være sket i den forbindelse. Jeg har set det før efter "Gør det selv folk(Hvor svært kan det være at skifte en kedel)"
Hvis du har flere spørgsmål så prøv at send en besked. Det er ikke sikkert jeg ser denne tråd mere
Mvh
Christian S
Vandvarmer/høj elregning