{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
31.585 visninger | Oprettet:

Fermacell erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Hej er der nogle der har praktisk erfaring med Fermacell til indvendige vægge? Jeg har fundet deres hjemmeside og har også studeret den grundigt efterhånden og det lyder jo super lovende når Fermacell selv skriver om produktet, men er der nogle her på siden der har praktisk erfaring??

- håndtering
- forarbejdning
- montage
- spartling
- revner det?
- kan man skrue direkte uden plugs?

Jeg er interreseret i alle info, positive som negative

MVH Frank

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fermacell erfaringer?
  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    jul 2010

Følger: 3 Følgere: 4 Svar: 73
    #1   14. jan 2011 Hejsa Frank

Jeg syns det er et rigtig godt produkt.
    Pladerne er en smule tunge at bære rundt på samt det støver temmelig meget under forarbejding, såfremt du ikke bruger en suger.
    Montagen er super nem, opsættes med klammer og fuges/limes i samlingen.
    Det stiller store krav til en maler i hvert fald da samlingerne ville kunne ses hvis dette ikke er gjort ordenligt. Der blev sidste år lanceret nogle med spartelkant, har ikke endnu selv set et færdig resultat med disse.
    De steder jeg har sat dem op, i gennem de sidste mange år, er der få steder det er revnet. Dette er ikke pladens skyld med fugtpåvirkninger i konstrukionen under.

• #2   14. jan 2011 Vi har farmacell på et badeværelse, da vi så kunne nøjes med en plade i stedet for dobbelte gibs.

Farmacell er meget tunge, støver en del og kan når man skære dem til.
    Men man kan skruge direkte i dem, men det kræver nok en plugs ligesom gips, men de holder til gengæld til mere.
    Ellers kan du sammenligne meget med gips.( spartel osv)

• michaelmaler .
    michaelmaler . Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Svar: 48
    #3   14. jan 2011 De skal fuldspatles for at blive pæne,jeg plejer at bruge rullespartel til formålet. (link fjernet)

• #4   14. jan 2011 Det kommer nu an ¨på hvad man har tænkt sig at komme på pladerne,
    Vi har glasvæv, med fin struktur og har kun spartlet samlingerne, og så er selvfølgelig behandlet i vådområderne, og der har vi fliser sat op, men der er skam pæne uden fuldspartel..
    Men det er da muligt at kommer man filt på, at de så skal.

• rene k
    rene k Tilmeldt:
    okt 2010

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
    #5   14. jan 2011 hvad koster de? er det meget dyrere end alm gipsplader?

• #6   14. jan 2011 Ja de er dyre end gips, ca 180 kr pladen 12,5 mm 90x250.

Vi har brugt dem istedet for dobbelt gips, hvor det er nødvendigt..

• Michael Ø
    Michael Ø Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
    #7   15. jan 2011 Anne K de er ikke meget dyrere end gips min lokale tømmerhandel skulle have faktisk lidt mere for 1 lag krydsfiner og 1 lag gips som de skulle have for en 12.5mm farmacell fibergips plade. smiley

Jeg skal give 112kr ca. for 1 stk 12.5mm Fibergips. smiley

• #8   15. jan 2011 Ok så er du heldig, vi gav sidste år 169 pr fermacell plade.
    Gips kan fås til 49 kr og så er de 120x240

• Michael Ø
    Michael Ø Tilmeldt:
    dec 2010

#9   15. jan 2011 Anne K er ikke heldig, prutter bare om prisen og spørger de rigtige steder,. intet er gratis medmindre man spørger. smiley

Jeg får tit og næsten altid ting billiger end andre folk, fordi jeg ringer rundt og tvinger dem nærmest ned i pris. smiley

Men ja gips til 49kr og så skal du have 2 lag = 98kr så forskellen er ikke stor..

Du skal huske det ikke er lovligt at bruge 120'er gips plader mere. smiley

• #10   15. jan 2011 Nu er vi også Færdige ;o)) , Men viste nu ikke at det ikke er lovligt, Hvorfor er det ikke det, hvilken betydning har det om de er 90 el. 120 brede i væggene.

• Michael Ø
    Michael Ø Tilmeldt:
    dec 2010

#11   15. jan 2011 Anne K det er mere arbejdsmæssigt at de er for tunge/store. smiley

Du må ikke selv sætte dem op. Kan ikke helt huske reglerne, ved bare vi ikke må bruge dem på arbejde..

• Michael Ø
    Michael Ø Tilmeldt:
    dec 2010

#12   15. jan 2011 Til topic starter ,

Man kan både klamme det og skrue det, dog ville jeg foretrække at skrue da det er min overbevisning at det bare holder bedre. smiley ,

Jeg skal selv til at bruge det på mine vægge og skrå lofter jeg vil skrue det op samt bestille pladerne med spartel kanter, DOG er der KUN spartel kanter på langsiderne og ikke i enderne på farmacell fibergips.

De skal kun limes hvis det er pladerne UDEN spartel kanter dog kan man lime begge slags plader. smiley

• #13   16. jan 2011 Folk de stryger som sædvanlig om sig med rygtern og hvad ved jeg herinde...
    Gipsplader er mange forskellige ting.... Der findes gds plader som er skod de er uden glasfiberarmering i pladen. Så findes der 90 og 120 cm plader og de er begge lovlige man må bare ikke bære en 120 plade alene, men efterhånden må man jo slet ikke bære en plade mere, hvis det kan undgåes.
    Fibergips SKAL være 15 mm for at svarer til 2 lag 12,5 mm alm gips!! Så I sammenligner pris osv på forkert grundlag...
    Priser på plader falder en hel del hvis man køber en palle...

Tilbage til emnet for trådstarter spørg slet ikke om priser...

Fibergips kan man godt skrue fast i uden plugs.
    Man skal være grundig med limen i samlingerne, hvis der kommer for meget ud er det et kæmpe arbejde at fjerne men samtidig skal de jo også limes 100% iorden. Der sidder en speciel studs på limen som er god.

Om en gipsvæg revner har sjældent noget med pladen at gøre men snarere hvordan underlaget/konstruktionen er lavet!

• Michael Ø
    Michael Ø Tilmeldt:
    dec 2010

#14   16. jan 2011 Frederik S , Vi snakker om man ikke må montere 120 gips ja, fordi du skal være 2 mand , og du skal bære 1 gips plade på 90 100% korrekt før du må løfte den selv også.

12.5mm fibergips må jo godt bruge på vægge og lofter og de kan holde til lige så meget som 2 lag gips ca.

Han spørger om man kan skrue ting FAST uden plugs, ikke om pladerne kan monteres uden plugs, men ja der kan skrues ting fast i det uden plugs.

Man kan godt lime for "meget" man tager bare en spartel når limen er tør og kører henover få flækker og splintre limen og ryger fint af i samlingen.

• #15   16. jan 2011 Jeg tjekkede lige op på det og det hedder 15 mm plader i vådrum så der tog jeg fejl.

• Michael Ø
    Michael Ø Tilmeldt:
    dec 2010

#16   16. jan 2011 Frederik S, Ja netop 12.5 mm er i orden til lofte, vægge osv. men krav er min. 15mm i vådrum. smiley

Dog vælger mange at bruge 15mm på vægge og lofter også..

• #17   16. jan 2011 Kunne da heller ikke forstå at det skulle være ulovligt at bruge 120 cm plader i ens eget hjem.
    er da godt klar over der er mange restriksioner på arbejdspladser.
    Nu køber vi foder til heste, i gammeldage, kunne vi hente 50 kg sække idag må der jo ikke være meget mere end 20 i en sæk..

• Michael Ø
    Michael Ø Tilmeldt:
    dec 2010

#18   16. jan 2011 Anne K , det er ulovligt at bruge og montere dem i følge arbejdstilsynet. smiley

• #19   16. jan 2011 Ja men det er jo for lønnede arbjdere, en privat må vel selv om han vil forløfte sig..
    Jg kan ikke finde nogen steder,hvor det står at de er ulovlige at bruge i vægge og andet. for private gør det selv folk.
    Ja en håndværker må ikke håndtere disse plader, men det er pga, forkerte løft og de er tinge og svære at håndtere.
    Ikke fordi de ikke må bruges i byggeri som sådan...

• Michael Ø
    Michael Ø Tilmeldt:
    dec 2010

#20   16. jan 2011 Anne K, du skal overholde reglerne ligesom alle andre, du må da heller ikke lave en hjemmelavet usikkert stillads og skifte tag ud fra det osv. private folk skal overholde arbejdstilsynet regler og love som alle andre. smiley

• #21   16. jan 2011 Michael Ø:
    5. Ansattes arbejde i eget hjem
    Reglerne om begrænsninger i arbejdsmiljølovgivningen for arbejde, som udføres i eget hjem, gælder kun for ansatte (6).

Altså hvis du ikke udføre arbejde for en arbejdsgiver i dit eget hjem.så gælder reglerne.
    Så Gør det selv som fusker i egen tid, må sætte den størrelse plader op han / hun har lyst til, Der må man selv om man snubler i ledningen eller får hold i ryggen.
    Men er du ansat af en arbejdsgiver og har din arbejdsplads i eget hjem så skal arbejdstilsynets regler overholdes.

• #22   16. jan 2011 Anne K du skal også overholde arbejdsmiljøloven i eget hjem, Gør det selv og alle andre ulønede osv skal overholde reglerne og arbejdstilsynet kommer også på besøg hos private jeg kender såmænd en der fik besøg af arbejdstilsynet i forbindelse med et garagebyggeri.

MEN der er intet galt i 120 cm gipsplader man skal bare være 2 om dem...

• Michael Ø
    Michael Ø Tilmeldt:
    dec 2010

#23   16. jan 2011 Anne K jeg må give Frederik S ret, du skal overholde arbejdsmiljø loven som privat person i eget hjem også. smiley

Frederik S, nej bare man er 2 mand om dem og bærer dem korrekt.

• jørn M
    jørn M Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #24   9. mar 2013 Hej Stian J arbejdesmiljølove gælder alle steder i danmark unaset om det der hjemme eller på job om du er dansker eller en 'polak'

• MALERFIRMAET DAN-PAINT L
    MALERFIRMAET DAN-PAINT L Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 3 Svar: 15
    #25   11. mar 2013 Hej
    Jeg har i mange år som maler arbejdet med Farmacell i Tyskland, hvor man ikke bruger meget andet, og det er et godt alternativ til gibsplader. Monteringen er vigtig,
    og husk at fjerne overskydende lim i samlingerne mens den er våd ( den bilver stenhår ) og næsten ikke til at fjerne. Du får et super resultat ved at fuldspartle inden
    viderebehandling.
    Mvh
    DAN-PAINT

• Helle R
    Helle R Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #26   10. jul 2018 Hej Allan
    Jeg står og skal male mit hus som har Farmacellplader indvendigt. Hvor i DK er du maler?
    Vil gerne have en maler der har erfaring med Farmacell.
    Hilsen
    Helle

Kommentér på:
Fermacell erfaringer?

Annonce