hjælp til beregning af el og vand {{forumTopicSubject}}
hejsa
jeg ved godt man ikke kan sætte noget ca forbrug af el og vand om måneden, før man har boet i sin lejlighed i et stykke tid, men nu er det sådan at min bonussøn skal flytte i egen lejlighed, en 1 værelses men thekøkken og bad, på ca 30m2 og skal derfor ha lavet et ca budget. han er på su og får ca 5000 kr udbetalt hver måned, og som alle andre unge mennesker er han rigtig god til at bruge rub og stub, gerne efter en uges tid
derfor vil vi lave en budget konto til ham som han ikke skal bruge penge fra så der er til udgifter året igennem. men el og vand skal man jo også lægge fra til, men jeg ved sørme ikke hvad man skal sige han ca skal lægge fra...
lyder 500 til el om måneden helt vildt? han vil have en computer + et tv og så naturligvis lamper og hans to små kogeplader. han er ikke hjemme i dagtimerne hvor han er i skole så det er ikke noget med en tændt computer eller tv hele dagen.
og med hensyn til vand så er det jo bad og opvask der skal beregnes til, tøjvask sker her hjemme hos os så det kommer ikke til at koste noget.. hvad vil i skyde på man skal lægge fra til det?
tænker måske der er nogle andre herinde der kun bor en person som måske vil skrive hvad de bruger
feb 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
Bor til tilsvarende lejlighed og med PC og bærbar, tv og xbox. Bruger ca 700 kr i kvartalet på el og kunne ha svært ved at se, hvordan man skulle bruge meget mere.
Vand brugte jeg sidste år, ca 10 m2, men da det kører over huslejen, kan jeg ikke lige sige hvad det koster.
Men tror da, at der kommer et brev fra el selskabet, når han flytter ind og så kan i jo se hvad han bliver sat til.
aug 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 43
Alt det andet kørte over huslejen.
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Boliger: 2 Emner: 4 Svar: 11
jun 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Boliger: 2 Emner: 9 Svar: 69
Jeg vil også sige at hvis I sætter 300kr af til el og 100-125kr til vand, så skulle det fint kunne dække det. Jeg har netop selv fået vandregning ind for 1person, og den siger at man som enlig (hvis man vasker selv, hvilket han ikke gør jo), bruger ca. 8kubikmeter vand om måneden maks.
Så ved jeg ikke hvad prisen ligger på.
Håbet det kunne bruges til lidt. Husk af sætte af til licens også..
jul 2008
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 87
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 83 Svar: 209
Men er den eneste intægt han har SU som er 5000kr om måneden?
For hvis det er tilfældet tror jeg helt ærligt ikke han kan få det til at løbe rundt,
Du siger selv, han bruge rub og stub, som det er nu.
Hvad varme er der i lejligheden? el varm? hvad med varm vand?
Vil sige 4-500 i el.
150 vand
1500 til mad, toiletpapir osv.
Licens ( hvis man betaler det) 180kr
Internet 200kr
Tlf. 200kr
Forsikring 125kr
Allerede her er vi på 2700 ud over det kommer der huslejen, og det han skal leve for ved siden af?
jul 2008
Sofie og steffen, jeg forstår ikke helt den sidste linje du har skrevet, hvad mener du med "og det skal han leve for ved siden af"?
jun 2008
jul 2008
apr 2010
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 8 Svar: 152
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
Det er naturligvis stramt, men virkelighedens verden er netop som du selv siger. Det er ikke alle som er udeboende og kan få 5000 kr. udbetalt i SU. 1500 kr. til mad er måske også lige højt nok sat, men uanset hvad, så bliver det naturligvis ingen dans på roser, og vil man bo selv, vil jeg da foreslå at han søger sig et fritidsjob der kan give ham 500-1000 kr. ekstra i mdr.
Det er ikke en helt umulig opgave han kommer på, men den er naturligvis heller ikke nem.
Jeg bor selv og har i snit brugt 7-800 kr. i kvartalet i el, og dertil skal siges, at jeg ofte laver mad i ovnen og i kraft af mit arbejde af og til har nogle løse timer jeg tilbringer hjemme foran computeren eller fjernsynet.
jun 2008
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
Nej okay, det er måske ikke højt sat, men det er altså heller ikke umuligt at klare sig for.
feb 2009
jun 2008
feb 2009
Synes ikke man kan sammenligne at det med at man bor 2 personer, mod at man kun bor en. Det er meget billigere at lave mad til 2 og der er ikke ligeså stort madspild, som der vil være, når man bor ene.
Men nej, det er ikke luksus og selv de 1900 jeg har til mad, kan dog også hurtigt gå, hvis man skal have frugt og grønt hver dag. Det skal nok også lige siges at jeg ikke lever af pasta og ketchup flere gange om ugen, da det bliver alt for kedeligt.
jun 2008
feb 2009
Ja selvfølgelig får han nok det, gør jeg da også selv, når jeg tager turen på 250 km, hjem til de gamle. Vil også sige at det ikke er hver måned jeg bruger alle 1900, men så er der jo bare til lidt ekstra næste måned.
hjælp til beregning af el og vand