{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.691 visninger | Oprettet:

Anders T
Anders T Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116

Murer: opskrift på mørtel?? {{forumTopicSubject}}

Mit hus ses på:
http://www.boliggalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=52

Består af skalsten muret op på et gasbeton underlag. Jeg vil gerne skifte fuger flere steder hvor der er småhuller eller de er løse. Jeg skal dog bruge en opskrift og jeg er IKKE erfaren murer....

Jeg har haft besøg af en muremester men glemte at skrive "opskriften" ned.....fugerne mellem stenene er lysegrå og af "strandsand".

Min tanke er umiddelbart strandsand, cement og vand men hvad med blandingsforholdet?

Efter udfræsning af gamle fuger og ilægning af de nye skal der pensles med vand og noget syre, korrekt? Hvis ja, hvilken?

Håber I kan hjælpe mig her....har prøvet at sætte nye fuger nogle gange og det er ikke svært men bliver bestemt ikke så kønt som når en proff gør det smiley

Mvh. Anders

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af opvaskemaskine 113.000 kr.
  • Skift håndvaskarmatur på badeværelse 70.000 kr.
  • Hjælp med at sætte op lamper 40.000 kr.
  • Reparation af to cykler 60.000 kr.
  • Installering af plombering (verifikationsmærke) ved elmåler/elskab 68.500 kr.
  • opsætning af TV på væg 80.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Murer: opskrift på mørtel??
  • #1   11. nov 2010 Anders T - Jeg ved i hvert fald at det er Saltsyre man bruger til at afsyre med smiley
    Jeg går selv med tanker om at lave nye skrabe fuger frem for de gamle tilbagelagte fuger, da jeg syntes at skrabe fuger giver et langt mere moderne look ! smiley

• #2   11. nov 2010 Jeg faldt lige over denne..
    (link fjernet)

• Bo S
    Bo S Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 56
    #3   11. nov 2010 Ellers er denne en super god siden:
    http://www.mur-tag.dk/index.php?id=4

Rigtigt god og forklarende hjemmeside, og video også.

• #4   11. nov 2010 Ja, det er en blanding af vand og saltsyre i et blandingsforhold 1:20 du afsyrer med umiddelbart efter at du har muret/fuget din væg MEN MEN MEN, jeg mener ikke du må afsyre den type mursten du har, da det er kalksandsten og saltsyren vil fjerne noget af kalken i stenen, men jeg er ikke 100% sikker.

puha, jeg kan ikke guide dig til hvilken type mørtel du skal bruge, der skal du have fat i fagfolk.

MVH Frank

• jannick r
    jannick r Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Boliger: 1 Svar: 8
    #5   11. nov 2010 Mine forældre har lige fået fuget huset.
    Det var 8 mørtel 1 cement.

• Anders T

#6   11. nov 2010 jannick>> du mener vel 1 gang cement til 8 gang sand + vand korrekt?

• #7   11. nov 2010 Anders T - Mørtel og sand og vand er jo ikke det samme ? smiley

• #8   11. nov 2010 blandnings forholdet er jo forskelligt da det skal blive samme farve...
    jo mere cement du kommer i jo mørkere bliver din fuge... men jeg har selv lige lavet en tilbygning til mit hus som står i facade og jeg tog 2 til 10 mørtel.. og du kommer bare vand i til du syns at det er fint.. smiley ikk for tynd og slet ikk for tyk...:)

• jannick r
    jannick r Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Boliger: 1 Svar: 8
    #9   11. nov 2010 Anders T
    Det var det jeg mente, men husk jo mere vand der kommer i jo svagere bliver blandningen.

• Anders T

#10   11. nov 2010 jannick>> oki, det tænkte jeg nok og tak !!

Brian & michelle>> ok, mellem 2-8 og 2-10, jeg vil prøve mig lidt frem.....og så en slat vand til god konsistens.....

min murer penslede over med saltsyre i en let mild vandblanding, det er flot ud idag så det vil jeg fortsætte med.

mvh. Anders

• #11   11. nov 2010 stop nu lige, nogle snakker om mørtel og andre om sand, det er dælme ikke det samme!

Mørtel er som regel en blanding af sand og kalk, hvor man så tilsætter cementen for at få det til at afhærde.

Strandsand og cement er noget helt andet og bliver mere hårdt og er sværere at arbejde med.

Kalkmørtelen er blødere at arbejde med, hænger bedre ved og bliver knapt så hård, når den hærder.

Jeg ville for alt i verden ikke lave blandingen for stærk når det er en kalksan´dsten der skal fuges, da du risikerer at det er stenene der revner i stedet for fugen, når murværket arbejder.

Derfor synes jeg du skal undersøge grundigt hvilken mørtel du skal bruge eller spørge en fagmand

MVH frank

• #12   11. nov 2010 ja men det der bliver sagt fra starten er "strandsand" så er det nok strandsands mørtel og ikke bakkesands mørtel.. og uanset hvad skal han bruge det prodokt der er brugt for at det bliver ens...
    Men det er rigtig det ikk må være for stærkt men det bliver 2 til 10 heller ikk...

ps. det er ikk surt ment...

MVH Brian

• #14   12. nov 2010 Brian og Michelle: Jeg vil mene at 1:5 er alt for stærkt. 1:8 - 1:10 vil være langt mere passende. 1:5 er jo nærmest BETON!

MVH Frank

• #15   12. nov 2010 og ydermere vil jeg tro at sand og cement er for stærk en blanding til en kalksandstensmur, jeg ville foretrække en KC-mørtel for ikke at få en så hård fuge. En KC-mørtel arbejder bedre end en beton fuge.

MVH Frank

• #16   12. nov 2010 Anders T - hvorfor ikke bare ringe til den murermester du har haft på besøg, og spørge ham, hvilket blandingsforhold han brugte, og hvad han vaskede af med efterfølgende?

• Anders T

#17   12. nov 2010 Smydi>> jeg har gjort præcist det men han er optaget p.t. vender tilbage når jeg finder ud af hvad han gjorde.... ;o)

• #18   12. nov 2010 Jeg er igang med det samme på gulstenshus....

Jeg bruger følgene:

6 mørtel 1 cement vand til passende konsistens...

Afsyre med Vand : salsyre i forholdet 20:1

• Anders T

#19   14. nov 2010 æv, han er på ferie p.t., jeg vender tilbage når jeg får kontakt og han har fortalt hvad han gjorde sidst smiley

• Anders T

#20   19. nov 2010 sorry ventetiden men her var min murermesters svar (og jeg kan af dette læse at jeg IKKE havde lyttet korrekt efter hans opskrift sidst)

Da han fugede sidst brugte han:

strandmørtel 9% med cement i 1:10 og meget lidt vand for en tør fuge
    derefter lidt saltsyre i 1:10 vand hvis man får svinet ud på stenene....

han ville dog opfordre mig selv til at købe:

5050700 KC mørtel model strand og bare blande vand i så farven bliver den samme hver gang jeg blander...han blandede selv med cement og ramte farven 99,9% i forhold til de øvrige fuger....det kan jeg ganske sikkert ikke !

Mvh. Anders

• #22   20. nov 2010 okay.. ja sånt noget man bare blander vand i er man sikker på at det bliver det samme.. men er jo ikk sikkert det bliver det samme som det der er muret.. eller hvad..? men Go arbejdslyst... MVH Brian

Kommentér på:
Murer: opskrift på mørtel??

Annonce