8.341 visninger
|
Oprettet:
maling af eternit tag. holder det? {{forumTopicSubject}}
Har et tag fra 1975, som skulle være af det gode. Men det er ikke så pænt mere. nogen der har erfaring med om det holder og er pengene værd sammenlignet med nyt tag?
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 5 Boliger: 1 Emner: 109 Svar: 869
De bliver sat direkte oven på det gamle tag, så det er en billig og langtidsholdbar løsning.
Har aldrig forstået det der med at male sit tag.
Det vil være som at nylakere en gammel bil.
-Det vil altid være en gammel bil, uanset maling
okt 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
Der kommer en og kigger torsdag. aner ikke hvad det koster.
Har hørt mange gæt fra 10.000 til 30.000 nu må vi se.
Men hvis tagene er så gode fra 70erne er det jo synd at skfte det, men jeg ved ikke hvor længe man kan forvente sådan et tag holder?
Jeg vil ikke have et andet tag ovenpå det gamle.
jun 2008
Følger: 1 Boliger: 1 Svar: 2
dec 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
Mvh Morten - Tømrer.
okt 2010
tak for det.
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Svar: 73
Har en kammerat der renser og maler tage..
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 7 Svar: 774
Det ser rigtigt godt ud og jeg kan kun anbefale det til alle der har et eternit tag med asbest.
At ligge de dersens grimme stålplader oven på et andet tag er i min øjne en dødssynd, det ser pisse grimt ud og man får en vindskede der er alt for høj og det ser mega fjollet ud på ethvert hus. I mine øjne er det kun amatører der ligger stålplader på et hus.... det hører sig hjemme på en stald eller lade, men sku ikke på et HUS!
Få malet dit tag, det kan kun gå for langsomt. Jeg kender efterhånden en 10 stykker der har fået det gjort ved forskellige tagmalere og alle er rigtigt glade for resultatet
Vi brugte THE-MA fra Silkeborg, men der er mange andre fornuftige aktører på markedet.
Se billeder i min profil
okt 2010
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Boliger: 1 Emner: 76 Svar: 338
I firmaet jeg er i giver vi 10 års garanti på eternit og 5 år på blik
Vi er et af de tagmaler firmaer som har eksisteret længst
Jubas - Jeg må give frank ret med de stål plader, og der er også mere i det at male tag, i mine øjene er det med at bevare de gamle aspest plader
Da de simpelthen holder bedere end de nye tag plader !
Morten K - Det er udelukkende set med en tømmers øjne hvis man vælger at skifte til nye eternit plader
Hvis du ved en lille smule om eternit så ved du også at der er hidtil ikke lavet nogle plader som kan stå mål med de gamle som indeholder aspest
Jeg har set så mange tage som er 30-40 år gamle som ligger som nye, og samtidig har jeg også set rigtig mange tage som er 10 og 5 år gamle som simpelthen smuldre fuldstændig !
jun 2008
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 2 Svar: 19
Er også selv tagmaler, se mit nymalede tag hvis det er
jun 2008
Kan slet ikke se hvorfor man skal male et tag.
Hvis der er revner eller andre skjulte "slidtageskader" de bliver jo ikke afhjulpet af en gang maling til SÅ mange penge.
Det er som at sminke et lig.
Kender virkelig mange som har fået disse stålplader påsat ovenpå deres eksisterende asbestplader, og det ser altså rigtig godt ud.
-Selv efter 3år, ser det stadig ud som nyt.
jun 2008
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 2 Svar: 19
sep 2008
Det er ikke som at sminke et lig, hvis du ligger nye eternit plader op, så er det sminkede plader du smider op, for de holder ikke !
Aspest er en uundværlig ting i eternit plader for at de kan holde
Selvfølgelig er det et gammelt tag som får nyt liv..
Men som kim også skriver så gennemgår vi hele taget og lapper og reparere hvis det nødvændigt !
Og så giver vi 10 års garanti, og det er da mere end du kan forvente at nye eternitplader holder
Men hvis man gerne vil skifte til stål plader, så kan man også gøre det
jun 2008
Men at male dem er jo total skørt... og det er kun flot de første 4-5år og så er glansen væk i malingen, og de er ligeså matte og grimme som før.
Hvis man køber nogle pæne stålplader, selvfølgelig i en ordentlig kvalitet, så holder de i mere end 10år, og er hvertfald også pæne i længere end 10år.
De fleste tømre anbefaler også denne løsning, da man så har "dobbelttag" på sig hus, og man sikre sig, at sine aspestplader vil holde endnu længere, da der nu er stålplader ovenpå, som tager det værste regn, fugt, osv osv.
Der findes ikke noget bedre end aspestplader, og det er materiale som holder nærmest evigt, ligesom nogle at de huse hvor der er brugt tanglignende materialer til taget.
Og man kan ikke bare male taget, og så forvente at man har et nyt tag de næste mindst 10år som garantien nu holder.
Det er gamle plader, som man skal op at gå på, de bliver renset med højrtryk og malet osv. og det vil der ALTID være nogle plader som ikke kan holde til, og der kan sagtens komme skader som du ikke kan se når du går og maler taget.
Men hvis der f.eks. komme en lille revne på indersiden, og så vi får en vinter som i år, så knækker pladerne, og du har sne og vandskader.
Dette ville have været undgået, hvis man havde lagt disse stålplader, da det er dem som tager "skraldet" ved vand, sne osv.
Jeg har nok fået et dårligt syn på det tagmaling, da jeg synes det er det samme som at nylakere en gammel bil.
Der gives garanti på lakeringen, men ingen garanti på resten.
sep 2008
Prøv at tag et kig på mit galleri http://www.boliggalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=505 Så vil du kunne se på den store egendom med det røde tag at stål plader også falmer RIGTIG MEGET endda
Til det med at tømrene anbefaler at man ligger stål plader op, det syntes jeg ikke rigtigt giver nogen mening, man ligger da ikke stål plader op for at bevare sine aspest plader :s
Og hvis du tager et aspest tag med alger, mos osv og ligger stål plader på, så bevare du det slet ikke, pladerne kan sagtens holde til regn, vind etc. Men hvis det får lov at gro til i mos som ligger der igennem flere år, så holder det ikke
Vi maler rigtig mange tage om året jeg skal nok lige høre mester hvor mange kunder som har fået vandskader og flækket plader efter vinteren
Og hvad nu når der skal en tømmer op og gå på den for at ligge stål plader ?
Hvis der er nogle plader som ikke kan holde eller er for svage så bliver de skiftet ud !
Jeg tror lidt det er dig som har en forvrænget syn på det at male tag
Enten skal du lave den gamle bil som har kørt de sidste 30 år og vil køre 30 år mere hvis den får en gang maling (At få malet sig tag)
Ellers skal du skifte til en ny bil som er pæn de første par år men vil smuldre fra hinanden i løbet af kort tid (At ligge nye eternit plader op)
Ellers skal du skifte til en bil som holder godt, men er rigtig grim og ikke rigtig passer til noget som helst (At ligge stål plader)
jun 2008
i forbedre jo ikke tagets kvalitet, ved at male det.
I udbedre de SYNLIGE skader, og så renser i taget og maler det.
Færdig.
Taget er jo på INGEN måder blevet forbedret af, at i har malet det.
jo vel, i har gjort taget pænere, men taget er da hverken blevet mere stabilt, eller de skjulte skader er da hellere ikke udbedret.
Det er som at male en gammel bil, slibe rusten ned, og så ellers bare male ovenpå.
I løbet af få år, vil rusten igen komme frem, og lakeringen har ikke hjulpet på holdbarheden, men kun udseendet.
Hvis man f.eks. ligger stålplader på et hus med Eternittag af Aspest, så har du jo en dobbeltløsning i EN arbejdsgang.
-Du har et undertag lagt. -Aspestpladerne som bliver liggende.
-Du har et nyt stærkt tag som holder i mange år. -Stålpladerne.
Og jah, jeg ved da godt at der er mange som vælger de billige stålplader, men hvis man vælger disse plader i go kvalitet, så holder de altså betydeligt længere og er langt pænere end sådan en gang maling.
-Jah og så er man udenom skaderne på Aspestpladerne, da de ikke vil blive belastet af regn, sne, frost osv, da det er beskyttet af ståltaget.
OG FOR LIGE AT UNDERSTREGE... JEG MENER IKKE AT ASPESTPLADERNE SKAL SKIFTES, DE SKAL BLIVE LIGGENDE, UNDER ALLE OMSTÆNDIGHEDER !!!
Nu kan jeg selvfølgelig kun snakke for alle de huse jeg har set rundt omkring som har fået malet taget, og da er de allesammen falmet i løbet af 4-5år, og de færreste vælger at få dem malet en gang til.
Derimod har jeg set en del som har fået malet deres aspestplader, og i løbet af 6år er taget helt væk for farve, og de har så valgt stålpladeløsningen istedet for, og de ser stadig ud som nye. ca 3-4år gamle.
Min gamle kollega, fra da jeg var flaskedreng i brugsen, de bor i et 70'er hus hvor de har fået ståltag for 5år siden, og det ser altså stadig ud som nyt.
De har lige fået deres ud vandskuret, og det ser faktisk ud som om, at de også har fået nyt tag, så flot er det stadigvæk, selvom det er 5år gammelt.
Nægter at tro, at man kan male et Aspesttag og så det stadig ser ud som nyt i efter 5år !
Det er spild af ressourcer at male et aspesttag...
For mig er den eneste løsning, at man renser aspesttaget, og så lægger man disse stålplader oven på. -selvfølgelig i en go kvalitet !
jul 2008
Stål plader er et møgprodukt som giver en masse kondens på undersiden og det burde i mine øjne ikke have lov at blive brugt i DK, både af hensyn til arkitektur og det gode håndværk!
Her fra min plads ved min computer kan jeg sidde og kigge på bl.a. 2 tage. Det ene er et Decra tag og det andet er et eternittag der blev malet året før vores eget, så det må være ca. 3 år siden.
Der er dælme ingen tvivl om hvilket der er det pæneste tag og det falder ikke ud til fordel for Decra´en.
MVH Frank (ps. jeg får røde knopper når jeg ser et stålplade tag)
sep 2008
Der er ingen grund til at forbedre kvaliteten på fine aspest plader, men blot bevare den !
De skjulte skader kunne jeg virkelig godt tænke mig at du uddyber.. For i en aspest plade er der ingen revner på inder siden, hvis der er revner i pladen så er den gennemgående og så må pladen skiftes !
Der er ikke noget der holder evigt, men plade som der bliver vedligehold med maling holder betydeligvis flere år end en plade som ikke bliver behandlet.
Hvis "bilen" som du omtaler bliver ordentlig slebet ned og malet så er det ikke kun kosmetiske den forbedres
Jeg kan sagtens følge dig i at stål plader vil holde i mange år, men jeg tror det er de færreste der vil ligge den på deres parcelhus, men at tro at de ikke falmer eller forgår vil være meget naivt at tro..
Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra eller hvem der har malet de tage som ligger rundt omkring dig..
Men jeg skal med glæde tage et par billeder af mit tag i morgen, det blev malet foråret 2008 dvs. at det er 4 år siden til foråret at det blev malet, så er du velkommen selv at bedømme om det er falmet væsentligt !
Du må tænke på at der er forskelige typer maling, den vi køre med er en glans 20
Der er rigtig mange tagmalere som køre med en glans 12 som standart på den sorte !
Men at du påstår at farven på flere tage er helt væk efter blot 6 år kan jeg slet ikke forholde mig til.. Men så er det måske ikke tagmaling i sig selv der er problemt, men folkenen bag
Vi giver 10 års garanti på eternit og 5 års garanti blik..
Så hvis farven var væk i løbet af 6 år så kunne jeg ikke forestille mig at firmaet jeg er i havde eksisteret i 20 år !
Men hvis du er til stålplader så kan jeg nok ikke omvende dig til at få malet aspest tag
jun 2008
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 5 Svar: 202
Jeg ved så ikke om det er godt eller skidt. Men jeg har hørt om at forsikringer sludrer om at hæve prisen på huse med ståltage, fordi hvis de brænder, så skal der bygges et helt nyt hus, hvilket er dyrere for dem.
jul 2008
Asbest pladerne er superstærke og hvis man sørger for at de har en tæt overflade, så de ikke begynder at suge vand, kan sådan et tag holde mange år endnu, hvis ellers man får det malet i tide, på et tidspunkt kan taget blive for porøst til at det kan males, asbest eller ej.
Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste fordel ved ståltage...
MVH frank
maj 2015
Følger: 1 Svar: 1
ny malet tag til 20.000 10-15 år
det giver sig selv
maling af eternit tag. holder det?