Dræn omkring ældre hus {{forumTopicSubject}}
Jeg har et ældre hus fra 1869 med hel mur, altså uden hulrum!
den er med sokkel, og er for ca. 3 år siden pudset op af tidligere ejer.
Nu er problemet så at pudset falder af, og vi havde så en mand ude fra Skalflex som mener at for at han kan garantere hans produkters levetid skal vi blæse det hele ned og starte forfra pga. der er for meget fugt i husest mure.
Snakkede så med en murer, og han siger vi skal få lavet et dræn omkring huset, samt få ledt vandet væk fra nedløbsrørene..
Så her kommer mit ? hvordan gør jeg det nemmest / bedst / billigst.
Min plan indtil videre er at tage nogle kasser man kan grave i jorden, og så føre rør fra nedløbsrørene derhen i.
og så grave ned langs soklen og ligge noget filtdug på som stopper vandet i at nå soklen.
Nogen som har bedre forslag, eller bare tips.
Tak fordi du læste min lange tekst
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 5 Boliger: 1 Emner: 109 Svar: 869
Få lavet ny sivbrønd, som ligger ekstra langt væk fra huset.
Det er en start, og se så hvordan det går efterfølgende.
Man må jo hellere ikke dække soklen helt til, da den jo også skal kunne ånde.
jan 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 90
jan 2010
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 40
Men den dug som skulle ned ved kanten ved huset, skulle være noget man brugte ved kældre og lign. så det skulle kunne ånde også.
Men hvis jeg skal ligge dræn, skal der så graves hele vejen rundt om huset, eller er det nok med at kun føre væk fra nedløbsrørene.
Har nemlig læst på google at det med at grave omkring et hus kan være meget fatalt.
jan 2010
nov 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 50
Platonplader er en sort rulle med "knupper" på, så soklen kan ånde
jan 2010
Jeg overvejer lige pt. hvad der skal gøres, da det jo i sidste ende også er et pengespørgsmål.
jan 2010
lur fotoalbum
jan 2010
Ville godtnok være jævnt træls hvis huset knækkede..
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 7 Svar: 774
Det er altså ikke noget der er helt vildt dyrt, man kommer langt for 20.000,- og så er du sikker på at husets sokkel ikke skrider væk under fødderne på dig (hvis ellers kloakmesteren ved hvad han gør!)
MVH Frank
jan 2010
har haft murer og en entrepenør ude idag.
Det ender med:
grave hele vejen rundt om huset ca. 30 cm ned. (der er ingen sokkel, huset står på marksten)
komme cement på for at holde stenene sammen, og derefter komme tjære på, og slutte af med nogle plader med nubre på som der kan komme luft til muren.
dække til med noget specielt sand som har småsten i, mindre end sådan noget støbesand/mix
og så slutte af med grus for oven.
alle rør fra nedløbsrørene bliver ført til 10 feskiner som kommer til at ligge i haven. grunden til at vi vil have så mange er at der er meget ler, i min jord, så for at være 110% sikre på det kan suge kommer der 10 til. og sand omkring dem.
Tak til alle for de gode svar.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 7 Svar: 774
Det er næsten 100% som vi selv har gjort det herhjemme. Bortset fra at vi ikke har brugt tjære men kun drænpladerne og drænet er ført til off. kloak. (det ville ellers have været let at lave faskiner da vi bor oven på rent sand)
MVH Frank
jan 2010
Jeg regner med 12000 kroner for materialer ca.
og så er det jo timelønnen oveni.
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 290
jan 2010
Dræn omkring ældre hus