{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.573 visninger | Oprettet:

Tagrenovering, hvem? {{forumTopicSubject}}

Hej, min kæreste og jeg købte hus okt. 2008, et parcelhus i en etage fra 1962.

Vi er nu igang med at sætte det istand. Heriblandt er der en foreliggende istandsættelse af taget, der er et Bølgeeternit tag, de gamle asbestholdige, der bare holder.

Taget har 2 små huller, hver på str. med en 2 krone, derudover er det "lige", fint og fejler intet. Alt træværk under er tjekket og det er ligeledes fint.

vi overvejer derfor en renovering af taget, pengene er ikke meget store og derfor kunne det være en nærliggende løsning. Taget er jo naturligvis gråt og kedeligt, de huller der er skal lukkes og de alger som er på skal renses af.

Derfor ville jegvære glad for at høre fra nogen som har forstand på dette? Eller nogen som har fået lavet noget lign. på deres hus, evt. navn på nogle gode og pålidelige firmaer.

Vores hus ligger ved Middelfart, derfor ville firmaer på Fyn og i Jylland naturligvis være at foretrække, kunne jeg forstille mig - Det er dog intet krav. :0)

Alle andre gode råd om det forestående projekt modtages naturligvis med kyshånd, også gerne hvis der er nogen som evt. har en ide om hvilket prisleje sådan noget ligger i.

På forhånd mange tak!

Mvh. Mikkel


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tagrenovering, hvem?
  • #1   21. jan 2010 går ud fra du går med tankerne om at rense og male taget..
    hvis det var mig ville jeg ikke bruge omkring 100kr pr plade for det..
    det koster det ca..
    når man kan købe helt nye ivarsson tagplader for omkring 80 kr. pr. plade..
    har selv asbest plader på huset, men det får nye plader når det er..
    og i kan jo selv skifte pladerne..



  • #2   21. jan 2010 Okey, ja det kan du have enm pointe i..? Hvor store er de plader vil du tro, eller sagt på en anden måde, hvilken km2 pris snakker vi om?

    Hvor besværligt er det selv at skifte? Og hvad med afstanden mellem lægterne, skal den formindskes?


  • simon P
    simon P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 86
    #3   21. jan 2010 godaften

    nu ved ejg ikke hvordan dit hus ser ud, men men hvis du nu alligevel ville skifte pladerne, er det virelig en skam ikke og lækte om, plus har du skorsten/ tagvindue skal der jo også nyee inddækninger om disse. og hva med dine tagrander? stern bræder?

    det løber hurtigt om sig, hvis jeg var dig ville jeg godt nok tage og få det malet sys satme der er mange flottte ældre renoveret tage rundt i landet. smiley

    men ud og spørg efter tilbud det bare og komme igang :9

    mvh simon


  • #6   21. jan 2010 Hej Mikkel
    Jeg har fået malet vores tag for et par år siden af dette firma www.the-ma.dk og har absolut intet at udsætte på deres priser og håndværk. Min genbo har ligeledes fået taget malet af dem og de har også været tilfredse. Firmaet ligger i silkeborg, så giv dem et ring
    MVH Frank


  • #7   21. jan 2010 http://tagmaler-haraldpedersen.dk/ - Dog i Nordjylland

  • #9   22. jan 2010 man behøver bestemt ikke at skifte stern, tagrender osv, for at skifte taget..
    og hvis dit er fra 1962 er det nok B6 eller B5 tagplader du har på..
    og så er det jo bare at købe nogle nye magen til..
    tag evt 4 rækker af af gangen og skift dem..

    vil ikke sige det er svært at skifte men nu er jeg også tømrer, men vil da helt sikkert mene du sagtens selv kan..


  • #10   22. jan 2010 simon P
    sikke noget vrøvl...c",)

    du skriver:
    er det virelig en skam ikke og lækte om..
    "hvorfor i alverden skulle han dog lægte om hvis de ser fine ud og sidder som de skal.."

    og indækninger ved skorsten/ tagvindue, behøver heller ikke skiftens hvis de intet fejler er det bare at være forsigtig når man afmontere..
    så kan bly osv, sagtens bankes pænt til igen...


  • #11   22. jan 2010 Rasmus P
    jeg har set harald pedersen, være i gang, og kan IKKE anbefalde at benytte ham, dog ser taget fint ud, men var engang ude ved en kunde hvor vi arbejdede og så kom H-P og skulle male taget vi have lige monteret HELT nye Magogni vinduer i hele huset , og så skulle H-P afdække alle vinduer osv, det blev gjordt med plasit og hæfte klammer...
    Hæfte klammer i HELT nye vinduer, det er squ hærværk og da de var færdige hev de bare plastikken af og lod klammerne sidde i det nye vinduer og døre..
    det er virkelig at skide på kunderne´s ting..
    Og det skal lige siges at de ikke kun var 4-5 klammer i hvert vindue men 10-15 stykker... svinneri er hva det er...


  • #12   22. jan 2010 altså plasikken blev monteret på udhænget og fastgjordt med 10-15 klammer til hvert vindue..

  • #13   22. jan 2010 Tonny D - Jeg må nok sige at jeg har lidt svært ved at ligge genkendene til det som du forklare, jeg maler selv omkring 100-200 tage om året uden klager
    Det er rigtigt at vi bruger hæfte klammer, dog ville vi aldrig sætte dem i vinduer, det klart ! Normat så hænger vi 3 meters plastic ned fra udhænget eller tagrenden, som der også vises i mit galleri ellers bruger vi tape.. (link fjernet)



  • #14   22. jan 2010 Tonny D - Til det med at udskifte pladerne frem for en renovering.
    Nu ved jeg ikke med ivarsson men jeg har set adskillige "Nye" plader som smuldre fuldstændig væk, og så ser man de gamle asbest plader som har lagt der i 30 år de ligger stadig som var de nye !
    Jeg syntes lige man skal overveje det en ekstra gang inden man smider de nye plader op smiley Jeg tror de har fået mere styr på det siden deres smulderplader, men det vel svært at sige hvor godt de nye plader holder??


  • #15   22. jan 2010 Super, mange tak for de mange indlæg - Vil bestemt kigge det igennem!

    Tonny D: Hvad med dug under nye tagplader, lægges de bare ovenpå lægterne og hæftes den så bare fast med klammer? Eller er det ikke nødvendigt/påkrævet med dug?

    Tæner også, at skulle vi nu vælge en renovering af taget, afrenser firmaet så for lager og lign. inden? Og sidst men ikke mindst, hvad med de gamle bolte som sidder og holder pladerne(dem med den lille gummipakning - dem bør man vel skifte, eller?

    Igen mange tak for svare! smiley


  • #16   22. jan 2010 Tonny D: Når du taler om at tage 4 rækker tagplader ad gange, tale vi så 4 rækker langs med taget eller opad taget? Tænker at man vel starte fra enden med sternbræderne ved den ene galv/udhæng og så arbejder sig indad!?

    Iøvrigt - Hvad med bortskaffelse af de gamle asbestholdige plader - Er der nogen man kan leje en conmatiner ved og som så efterfølgene ved afhentning af samme også kan stå for bortskaffelse af disse.

    Ved godt vi komme hele vejen rundt - Men det er meget rart lige at få et overblik! smiley


  • Steffen C
    Steffen C Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 87
    #17   22. jan 2010 Nej der skal ikke undertag under tagplader. Det er under tagsten at man bruger det!

  • simon P
    simon P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 86
    #18   22. jan 2010 tonny nu jeg selv blikken slager derfor jeg sy det. sys det er en omgang fis og smide nye plader på uden og gøre noget ved resten og en gammel zink inddækning holder ikke til og blive vippet i det er sådanne reperationer vi blikenslagewre har efter tømrer som har samme udsags som dig..

    jeg sagde han måske skulle ha omlæktet hvis han feks skulle ha b7 altså halv størrelse på.

    men ro på skal da nok lade mester tømmeren forsvare sig selv..

    god week


  • #19   22. jan 2010 Ja, Dansk eternit har været uheldige og stoler heller ikke på deres plader..
    da de er malet på beggesider, og hvis der kommer et lille hul i overfladen trænger der vand ind i tagpladen og derved "rådner" den..

    hvor i mod ivarsson´s tagplader kun er malet på den ene side..
    og der kan fugten komme ud igen.. (åltså pladen kan "ånde" )

    dette er "min" teroi og det er ikke sikkert i er enige, men har ikke oplevet problemer med ivarsson plader..

    og simon, hvorfor er det noget fis ikke at skifte udhæng fordi man skifter tag??
    det er lige så nemt at komme til bagefter, og hvis det er tagrende osv, du tænker på, er det bare at løsne den nederste række og skubbe pladerne op, og så kan der skiftes tagrende når der er tid og råd..
    man kan SAGTENS nøjes med at skifte tagpladerne og skifte de andre ting som der kommer tid og råd.....

    Men Mikkel N, vil bare tage 3-4 rækker af af gangen, og det er fra bunden til top, og så 4 rækker på langs, skift dem og, tag de næste, så er det hurtigt at dække ned ved evt regn og du har ikke et helt åbent tag i flere dage..

    skriv gerne en privat besked hvis du har flere spørgsmål.. så skal jeg se om jeg kan være behjælpelig.. c",)



  • #20   23. jan 2010 Tonny D - Jeg tror ikke det er et spørgsmål om hvor vidt pladen er malet på begge sider eller ej ? Men nok snare et spørgsmål om hvad den er lavet af smiley


  • #21   23. jan 2010 Okey, lyder rigtig godt allover. Mht. Sternbrædder, Zinkinddækning, så må vi se på det når vi kommer igang - Foreløbigt vil jeg lige finde ud af de præcise mål på de nuværende plader og så se hvad vi kan finde af spændende ting fra en god forhandler.

    Mange tak, mvh. Mikkel


  • Nikolaj H
    Nikolaj H Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 13 Svar: 3
    #22   14. mar 2018 Jeg kan helt klart anbefalde enten http://www.vintherbyg.dk/ eller https://do-mo.dk/. Jeg har kun haft gode erfaringer med deres tømrerarbejde, og der er altid god service til en fornuftig pris. Men jeg vil helt klart forhøre mig lidt rundt hos nogle forskellige håndværkere, for at finde den rigtige til jobbet.

    Kan se at denne tråd er nogle år gammel, men siden jeg er i gang med at skrive kommentaren, tænkte jeg at det kunne være at der var nogle, der havde fået forvildet sig herind ligesom jeg selv har.

    God dag.


Kommentér på:
Tagrenovering, hvem?

Annonce