14.832 visninger
|
Oprettet:
Gulvvarme - gør det selv {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Vi skal snart til at lægge gulvvarme i vores nye køkken. Murerne sørger for både isolering, rionet og støbning. Vi skal bare selv lægge Pex slangerne. Det er ca 20 kvm, og vvs-manden sørger for tilslutningen.
Vi skal dog under en mur før vi kan få slangerne ind i vores bryggers, hvor de tilsluttes. Jeg har fået at vide at slangerne skal 'pakkes' ind i noget, hvis de skal være under en mur... hvad er det de skal pakkes ind i??
Håber nogen kan hjælpe
jan 2009
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
jan 2009
jun 2008
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 58
Da vi snakkede med ham sidst, da skulle slangerne ikke lægges under køkkenskabene?? :S Og er det ikke spild af varmen??
feb 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 56
Husk at vis plex røret ligge helt op ad hinanden at lægge noget i mellel ellers kan man godt opleve at det begynder at sige lyde når de "gnider" op ad hinanden.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 7 Svar: 774
MVH Frank
sep 2008
Følger: 1 Svar: 54
så må herdis jo hellere forklare hans vvs'er at du siger noget ganske andet og det er det rigtige.!
jan 2009
Herdis : det kan sagtens lade sig gøre at trække rørene selv , jeg ville bare overveje om det er umagen værd , da det sikkert ikke tager mere end en time.
sep 2008
Følger: 1 Svar: 54
men i det private får jeg altid en fagmand til det på grund af garantien.
jul 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 86
jan 2009
sep 2008
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 2 Svar: 58
INGEN SLANGER UNDER SKABE !
jan 2009
sep 2008
Følger: 1 Boliger: 1 Emner: 2 Svar: 58
Jeg arbejder med det hver dag.. Og vi høre altid når der træder nye regler, normer og regulativer i kraft? Tværtimod er det total håndværksmæssig ukorrekt at ligge gulvvarme under skabe med sokkel...
jan 2009
udover dette må du hvis du også arbejder med energiafgivelser dagligt være klar over at et korrekt opbygget gulv med varme har en meget lille forskel i varmeafgivelse. og derfor vil der være minimal forskel på temp i skabe .
jun 2008
Vi har fået min kærestes morfar til at hjælpe med gulvvarmen da han har prøvet det en del gange før
Vores køkkenskabe kan faktisk ikke stå anderledes end de kommer til, så vi lægger ikke slangerne ind under skabene også. Pga. varmespild og det med madvarerne
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 631
Jeg har lagt ALT mit gulvvarrme selv og det virker perfekt.. Så man skal sgu ikke ligge det store i det.
Bare lig rørene i en "snegle" form så bliver det fint.
End of story.
De andre kan jo diiskutere regler/paragraffer og andet politisk i en anden tråd.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 50 Svar: 203
Og NEJ!! det skal IKKE ligges i snegle form.. da det kun er 20kvm.. træk fremløb rundt ved ydermur / kuldebro.. og kør så bare frem og tilbage.. det opnår du det bedste resultat med. ang under skabe osv.. ligger man aldrig gulvvarme.. da det ikke gir nogen mening, især ikke hvis dit køkken alligevel ikk kan stå på andre måde....
God fornøjelse med det..
jun 2008
Hvorfor opnår du bedre resultat med det??
Har aldrig se nogen vvs'er ligge det anderledes Og det var klart det jeg fik anbefalet der det skulle ligges ned.
Om det er 10 kvm er underordent.
Nu har jeg nok set de første 100 nye huse blive lavet og det var kun for små 10 år siden man gjorde på den måde.
Så du må have nogle beviser på det er bedre siden jeg kun ser vvs'er ligge gulvvarme på den måde idag.
jun 2008
Kasper J - Det var også sådan vi mente det skulle lægges.. det har jeg set på nettet..
Charlotte&Jesper - Hvad mener du med snegleform? Sådan så slangerne ligger dobbelt i en rundkreds? Eller frem og tilbage gennem rummet??
jun 2008
Det er den eneste metode jeg har set de sidste 10 år når nye huse blev lavet eller renovering.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 50 Svar: 203
hvis du bruger snegle formen og du laver en kreds på 110-120 meter.. som er maks.. har du et enormt varmetab inde midt på gulvet.. ved den anden måde.. bliver det mere jævn fordelt.. bare en teori jeg selv har...
jun 2008
så vidt jeg kan se ud fra denne tråd, er der 3 muligheder for hvordan man kan
lægge slangerne.
Jeg har fundet dette link fra XL-byg (DF-filen), der viser 2 af dem (ikke snegleformen)
http://www.xl-byg.dk/Gulvvarme-101.aspx
Skal vi mon gå ud fra tegningen med rum over 20 kvm?? Eller?
Gulvvarme - gør det selv