{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.832 visninger | Oprettet:

Herdis V
Herdis V
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 58

Gulvvarme - gør det selv {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Vi skal snart til at lægge gulvvarme i vores nye køkken. Murerne sørger for både isolering, rionet og støbning. Vi skal bare selv lægge Pex slangerne. Det er ca 20 kvm, og vvs-manden sørger for tilslutningen.

Vi skal dog under en mur før vi kan få slangerne ind i vores bryggers, hvor de tilsluttes. Jeg har fået at vide at slangerne skal 'pakkes' ind i noget, hvis de skal være under en mur... hvad er det de skal pakkes ind i??
Håber nogen kan hjælpe smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskmaskinens hovedafbryder virker ikke og dermed kan den ikke tændes 810 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.590 kr.
  • Kun udevndig vinduespudsning på 1. sal 300 kr.
  • Opsætning af gips på lille område af skråvæg. 2.000 kr.
  • Vvs-installatører 2.000 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til at få hængt 2 lamper op 375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gulvvarme - gør det selv
  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #2   10. nov 2009 Herdis nu må du ikke misforstå dette ; Men hvis smeden laver det andet , hvorfor så ikke lade ham bruge den time det tager og lægge gulvvarmen ? det kan lade sig gøre selv , men tager længere tid, større risiko for knæk, og han ved hvordan det skal ligge , og sidst men ikke mindst evt fejl kan ikke tørres af på jer .

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#3   11. nov 2009 Johny , det nye regulativ siger netop der skal lægges rør under køkkenskabe !

• Herdis V
    Herdis V Tilmeldt:
    jun 2008

#4   11. nov 2009 Vi var bare bange for at det ville tage virkelig lang tid for vvs-manden at lægge slangerne? Men vi må da lige høre dem hvad det evt. vil koste smiley

Da vi snakkede med ham sidst, da skulle slangerne ikke lægges under køkkenskabene?? :S Og er det ikke spild af varmen??

• Bo S
    Bo S Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 56
    #5   11. nov 2009 Læg gulvvarme slangerne over hele gulvet! Hvis i nu syntes køkkenet skal laves om er det lidt skidt med "kolde" pletter på gulvet. Havde en kami der var sikker på at han skulle have en koge ø. så gad han da ikke lægge plex rør der... Lidt surt han så lavede om i køkkenet så nu er der forskel på varme i gulvet midt i rummet, og ja det kan faktisk godt mærkes om vinteren.
    Husk at vis plex røret ligge helt op ad hinanden at lægge noget i mellel ellers kan man godt opleve at det begynder at sige lyde når de "gnider" op ad hinanden.

• #6   11. nov 2009 Det tager da ingen tid at lægge slangerne, det er såmænd den mindste del af arbejdet. Men ja, jeg har gjort det hele selv herhjemme og det kan selvfølgelig lade sig gøre at gøre det selv, men man skal passe på ikke at få lavet et knæk på slangen imens man arbejder med den.
    MVH Frank

• johnny m
    johnny m Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Svar: 54
    #7   11. nov 2009 michael b nu har jeg slettet mit indlæg, er glad for at bedre videne mennesker som dig kommer med så god respons på tingene.
    så må herdis jo hellere forklare hans vvs'er at du siger noget ganske andet og det er det rigtige.!

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#8   11. nov 2009 johny : der er da ingen grund til at slette dit indlæg hvis du mener det er rigtigt ! af samme grund er mit der stadig . jeg er da ked af du opfatter mig som bedrevidene . om Herdis skal fortælle sin vvser det er vel op til hende ! vi kan jo også prøve at finde det på skrift og linke dertil , så bliver mindst en af os jo klogere,
    Herdis : det kan sagtens lade sig gøre at trække rørene selv , jeg ville bare overveje om det er umagen værd , da det sikkert ikke tager mere end en time.

• johnny m
    johnny m Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Svar: 54
    #9   12. nov 2009 har selv trukken rør på et badeværelse på ca. 10 kvm. det tog omkring 20 min. og virkede ganske fint efterfølgene, det var på arbejdet jeg gjorde det. havde en mester der var for nærig til at betale for en vvs'er der kom og gjorde det.

men i det private får jeg altid en fagmand til det på grund af garantien.

• simon P
    simon P Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 86
    #10   12. nov 2009 bo det er da det værse MØG jeg har hørt længe. det er da noget gris og lægge slangeren ind under skabene. det er da også bare rigtig hyggiejnisk og have 25C hvor morgen maden står?? nej så hellere ligge en ekstre kræs som evt kan kobles til hvis dettte bliver nødvendigt

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#11   12. nov 2009 simon : hvor varmt er et rum med gulvvarme ? 20 grader ? hvor varmt tror du så der er i skabet ? hvis du har ting der ikke kan tåle varme er det nok smart og bruge køleskabet .

• #12   13. nov 2009 STOP HOLD... INGEN SLANGER UNDER SKABE !! Spild varme af H til, og hvem fanden gider have 22-30 grader i bunden af et skab? Det er en grobund for bakterier.. og den dag i tømren skruger skabet fast og bruger for lange skruer de går i gulvvarmen så det dejligt at lytte til folk som ikke aner en kläp om det...

INGEN SLANGER UNDER SKABE !

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#13   13. nov 2009 du kan råbe og skrive med stort Benjamin ! men det bliver det du siger ikke mere rigtigt af !

• #14   13. nov 2009 Michael - Vil gerne have nogle beviser for din påstand.. Der står intet i de normer og regulativer der arbejdes efter idag om gulvvarmen skal værer under skabe? Hverken i henhold til renovering eller nybyg..

Jeg arbejder med det hver dag.. Og vi høre altid når der træder nye regler, normer og regulativer i kraft? Tværtimod er det total håndværksmæssig ukorrekt at ligge gulvvarme under skabe med sokkel...

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

#15   13. nov 2009 Benjamin : uden at dette skal udarte sig til ordkrig , så tager en af os givetvis fejl , du skal lægge ca 3.3 til 3.9 m gulvvarmerør pr kvm den skal lægges med max 15 cm til soklen . hvis du kan vise mig et sted hvor der står at dette kan undlades ved skabe med sokkel , indrømmer jeg min uret ! dette skal dog være fra en anerkendt instans byggereglement, eller tilsvarende , dvs ikke din mester eller Jan messman eller andre gør det selv guruer.
    udover dette må du hvis du også arbejder med energiafgivelser dagligt være klar over at et korrekt opbygget gulv med varme har en meget lille forskel i varmeafgivelse. og derfor vil der være minimal forskel på temp i skabe .

• Herdis V
    Herdis V Tilmeldt:
    jun 2008

#16   13. nov 2009 Hehe, nu gør denne tråd mig bare endnu mere forvirret smiley

Vi har fået min kærestes morfar til at hjælpe med gulvvarmen da han har prøvet det en del gange før smiley

Vores køkkenskabe kan faktisk ikke stå anderledes end de kommer til, så vi lægger ikke slangerne ind under skabene også. Pga. varmespild og det med madvarerne smiley Så håber jeg ikke det er helt forkert smiley smiley

• #17   13. nov 2009 Jeg har sgu heller ikke lagt rør under mine køkken skabe! Dog ligger Retur slangen derude..
    Jeg har lagt ALT mit gulvvarrme selv og det virker perfekt.. Så man skal sgu ikke ligge det store i det.
    Bare lig rørene i en "snegle" form så bliver det fint.
    End of story.
    De andre kan jo diiskutere regler/paragraffer og andet politisk i en anden tråd.

• #18   13. nov 2009 Herdis V >> Du ligger bare et stykke "climaflex" rundt om røret under muren der... så kan det arbejde osv..

Og NEJ!! det skal IKKE ligges i snegle form.. da det kun er 20kvm.. træk fremløb rundt ved ydermur / kuldebro.. og kør så bare frem og tilbage.. det opnår du det bedste resultat med. ang under skabe osv.. ligger man aldrig gulvvarme.. da det ikke gir nogen mening, især ikke hvis dit køkken alligevel ikk kan stå på andre måde....

God fornøjelse med det..

• #19   14. nov 2009 Øhh..
    Hvorfor opnår du bedre resultat med det??
    Har aldrig se nogen vvs'er ligge det anderledes Og det var klart det jeg fik anbefalet der det skulle ligges ned.
    Om det er 10 kvm er underordent.
    Nu har jeg nok set de første 100 nye huse blive lavet og det var kun for små 10 år siden man gjorde på den måde.
    Så du må have nogle beviser på det er bedre siden jeg kun ser vvs'er ligge gulvvarme på den måde idag.

• Herdis V
    Herdis V Tilmeldt:
    jun 2008

#20   14. nov 2009 Tak for de fine indlæg.. jeg har noget at går ud fra smiley

Kasper J - Det var også sådan vi mente det skulle lægges.. det har jeg set på nettet.. smiley Tak for rådet med climaflex smiley

Charlotte&Jesper - Hvad mener du med snegleform? Sådan så slangerne ligger dobbelt i en rundkreds? Eller frem og tilbage gennem rummet??

• #21   15. nov 2009 Du ligger slangen med dobbelt mellemrum og når du kommer til midten køre du slangen tilbage i det mellemrum.
    Det er den eneste metode jeg har set de sidste 10 år når nye huse blev lavet eller renovering.

• #22   16. nov 2009 Charlotte&Jesper << nu er jeg selv uddannet vvsér... og har også lavet de første 100 huse.. ny bygninger.. og renovering.. det med snege for er godt nok.. har aldrig brugt snegle form.. har set at eurodan huse bliver lavet med det.. hvorfor aner jeg sku ikk. men har været til energi kursus osv. hvor vi fik fortalt.. at i mindre rum skulle det ligges som jeg skriver foroven... i større rum skal det ligges med en stor bue.. en lille bue.. en stor bue osv.. og sså tilbage igen...

hvis du bruger snegle formen og du laver en kreds på 110-120 meter.. som er maks.. har du et enormt varmetab inde midt på gulvet.. ved den anden måde.. bliver det mere jævn fordelt.. bare en teori jeg selv har...

• Herdis V
    Herdis V Tilmeldt:
    jun 2008

#23   17. nov 2009 Kasper J - Det rum vi skal lægge i er ca. 20 kvm..

så vidt jeg kan se ud fra denne tråd, er der 3 muligheder for hvordan man kan
    lægge slangerne.

Jeg har fundet dette link fra XL-byg (DF-filen), der viser 2 af dem (ikke snegleformen)
    http://www.xl-byg.dk/Gulvvarme-101.aspx

Skal vi mon gå ud fra tegningen med rum over 20 kvm?? Eller?

Kommentér på:
Gulvvarme - gør det selv

Annonce