{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.113 visninger | Oprettet:

J L
J L
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 122

What to do - fugt? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har et spørgsmål, som ingen kan svare på. Derfor håber jeg, at I kan hjælpe.

Vi skal have laminat klikgulv i vores entré og bryggers, som er i kælderen. Vi vil gerne være helt sikre på, at der ikke kommer det mindste fugt op fra det uisolerede betongulv (ca. 10 cm beton støbt direkte ovenpå sand), som ødelægger klikgulvet. Vi har aldrig oplevet fugt fra gulvet, men bare for en sikkerheds skyld.

Vi har været igennem flere forskellige ideer, men der er problemer ved dem alle.

1.
Dampspærre på betongulvet, klikgulvunderlag (skumplader) ovenpå dampspærren og afslutte med laminatgulv. Problemet er at betongulvet er koldt. Det giver risiko for kuldebro mellem betongulv og dampspærre, hvilket kan resultere i skimmelsvamp.

2.
Vådrumsmembran på betongulvet, klikgulvunderlag (skumplader) ovenpå vådrumsmembranen og afslutte med laminatgulv. Ifølge Alfix er vådrumsmembran diffusionsåben, så der vil stadig kunne komme fugt igennem.

3.
Asfalt, tagpap eller andet vand- og lufttæt materiale på betongulvet, klikgulvunderlag (skumplader) ovenpå det tætte materiale og afslutte med laminatgulv. Her er man helt sikker på, at der ikke kommer fugt op fra betonen, men problemet er, at evt. fugt i stedet vil blive i betonen. Betonen vil derfor med tiden blive "mør".

4.
Klikgulvunderlag (skumplader) direkte på betonen og laminatgulv ovenpå skumpladerne. Her vil der vel også komme en form for kuldebro under laminatgulvet, som kan give skimmel?

Hvad vil I råde os til at gøre?

På forhånd mange tak for jeres svar.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  What to do - fugt?
  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #1   13. okt 2009 Hej Jannie

Hvis ikke mulighed 3 er en løsning hvor al fugt holdes væk, hvad vil du så selv foreslå? Sandsynligheden for at din "grundfugt" gør betonen mør er stort set lig 0 da fundamentet er lavet (forhåbentlig er det) til at klare den naturlige fugt, der er i jordbunden.

Som jeg ser det skal I sikre at fugten ikke kommer op gennem jeres dampspær til Jeres gulv. Hvad fugten gør ellers kan du/I jo ikke sikre Jer imod med mindre I bygger huset et andet sted... hvor der måske/givetvis også er fugt.

Mvh. Anders

• Bo S
    Bo S Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 25
    #2   13. okt 2009 Hej Troede i havde fundet en løsning.

Ellers kan jeg endnu engang henvise til mit tidligere svar:

http://www.boliggalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=3585

Kontoret har været i bruge i snart 1 år uden problemer med fugt.

• #3   13. okt 2009 Helt genrelt mener jeg at trægulv i en kælder er et "NO GO!"
    I sær når betongulvet er uisoleret. Man kan ligge en membran (vådrumssikring eller epoxymaling) som stopper fugten i at stige op, men så ophobes der fugt i betonen, som højst sandsynligt vil vandre op i dine vægge, istedet for. Så får du problemer med fugtige vægge istedet.
    I min optik er det et uløsligt problem, så vi har valgt at lægge klinker i stedet. Det er pisse fodkoldt, men tilgengæld er vi helt sikre på at vi ikke har problemer med skimmel og svamp, da betonen kan ånde (gennem mørtelfugerne)
    Jeg har dog hørt om 2 eksempler hvor der er blevet lagt en tynd flamingoplade direkte på gulvet, derefter en 22mm spånplade og derefter et gulvtæppe. Dette har kørt upåklageligt i flere år. Det er dog vigtigt at der ikke fuges langs med væggen, så fugten kan slippe ud hele vejen rundt langs med væggen. Jeg er lidt i tvivl om der er dampspærre under flamingoen.
    Jeg er dog mest til klinkegulvet, det ved man hvad er!

MVH Frank

• #4   13. okt 2009 Jeg har ikke tidligere set linket fra Bo, men vil helt klart mene at det er en god løsning, der vil ventilere fugten væk for dig. Det vil være hul i hovedet at ligge en dampspærre i stedet for disse platonplader. Jeg tror ligefrem at det er noget jeg vil overveje i mit værksted, som ligger i kælderen.

Tak for linket Bo, det ligner en løsning (selv om det bedste er at bryde gulvet op og støbe et nyt med den rigtige isolering, men da det ofte ikke kan lade sig gøre i gamle kældre, uden at ydervæggene understøbes, så vil disse Platonplader helt klart være den næstbedste løsning)

MVH Frank

• #5   13. okt 2009 Bo S
    Det var også det vi havde besluttet os for, men da vi så skulle købe det, sagde forhandleren i trælasten, at han ikke ville anbefale det. Han sagde, at det giver samme effekt som almindelig dampspærre dvs. lukker helt tæt med risiko for skimmelsvamp. Han sagde, at der ikke er nogen ventilation under platonpladerne.

Frank G
    Vi ved godt at klinker ville være den bedste gulvbelægning i denne situation, men vi vil ikke have et fodkoldt gulv. Det er en entré og et bryggers, som er rum, der skal bruges dagligt. Vi har gulvvarme i hele 1. sal.. derfor vil det føles endnu koldere, når man går fra gulvvarme og ned på iskolde klinker.

Anders T
    Vi ved jo ikke om fundamentet er bygget til at kunne klare fugt.

• #6   13. okt 2009 Regel nr 1.

MAN SKAL ALDRIG STOLE PÅ EN TØMMERHANDEL!

De har INTET forstand på andet end priser!

De sælger dig det DE tjener mest på.

MVH Frank

(Tro mig jeg har siddet på en spærfabrik og solgt spær til 80% af hele danmarks trælaster og der var ikke en eneste af de personer, der havde en brik forstand på teknik, men priser var de skarpe til!)

• #7   13. okt 2009 Hmm.. okay. Det er dælme ikke nemt.

Jeg er så desperat efter en løsning, at jeg begyndte at søge på bygningsrelementer. Fandt et omkring fugt og korrekt brug af dampspærre mv. men den koster 600 kr. at købe. Det synes jeg er vildt.

Nu ringede jeg lige til en anden tømmerhandel for at høre, om de forhandler platonplader. Det gør de. Platonplader er dog beregnet til vægge og ikke til gulv. Han henviste mig derfor til forhandleren af platonplader - PHØNIX.

Jeg ringede til dem for at høre, om man kan bruge platonplader på gulv. Jeg fik oplyst, at de ikke længere forhandler platonplader. I stedet er der kommet et nyt system, der hedder Teno gulvplader, som er beregnet til netop min problemstilling. De sender en brochure til mig. Tømmerhandlen er i gang med at undersøge prisen på disse Teno gulvplader til mig. Nu venter jeg spændt på at høre, om det er en kæmpe investering eller om det er til at betale sig fra for almindelige mennesker.

• #8   13. okt 2009 Jeg har selv brugt de omtalte Platonplader udvendigt da jeg drænede + isolerede min kælder for et par år siden. Med mindre de der Teno plader er en helt anden type, så er det ikke noget der vælter budgettet, men jeg kan dælme ikke huske den eksakte pris.
    MVH Frank

Ps. min kommentar med aldrig at stole på en tømmerhandler skal selvfølgelig tages med et gran salt, men generelt så er jeg dælme ikke imponeret over de råd man får på en tømmerhandel.

• #9   13. okt 2009 ring til en tømrer

• #10   13. okt 2009 Louise og Ronnie
    Ehm.. det var da et underligt svar.
    Jeg har selvfølgelig både snakket med en tømrer og en murer.

• #11   15. okt 2009 Nu det ikke for at bryde ind i dit emne, men blir lidt nysgerrig... vi har lige købt hus (1 gangs købere) med kælder under som er i rigtig fin stand, men der stod en note i tilstandsrapporten, der er nemlig lamminat direkte på betongulvet, i kælder entrene og i "gildesalen" er der lagt gulvtæppe direkte på betongulver, der er ikke gulv varme og ved ikke om gulvet er isoleret? men er dette en dårlig løsning og vil måske give problemmer på sigt?

Jannie, skriver du ikke når du har fået svar fra tømmerhandlen? smiley
    Mvh
    Dan

• #12   15. okt 2009 Hej Dan. Tillykke med huset. Som med alt andet her i verden kan der ikke gives garantier, men sandsynligheden for at du kan få problemer med ophobning af fugt under/i dit gulvtæppe eller laminatgulv er rimeligt stor. Hvis gulvet er uisoleret vil jeg mene at det er en dårlig løsning, men hvis gulvet er isoleret, så er det knapt så risikabelt. Mit råd er at holde ekstra øje med gulvet og de mindste tegn på fugt og mug.
    MVH Frank

• #13   15. okt 2009 Det var os det jeg tænkte efter at have læst det her indlæg, men hvordan finder jeg ud af om gulvet er isoleret? Eller er det bare holde øje med gulvet om det blir fugtigt den eneste løsning? smiley

• #14   15. okt 2009 Hvis jeg var dig, ville jeg bare holde øje med, om der kommer fugt under gulvet. Hvis du fx kan løfte tæppet lidt og kigge ind under.

Jeg har snakket med Trælasten.. 3500 kr. for Teno plader til 20 m2. Det synes jeg er dyrt. Jeg har fundet et produkt fra Pergo, der hedder Moisturebloc. 1 rulle med 15 m2 koster 1000 kr. i Bygma.

Vi vil kun bruge dette underlag til laminatgulvet.. ikke til værelserne hvor der er gulvtæppe. Betongulvet skulle gerne kunne "ånde" gennem gulvtæppe, så det regner vi med.

• Rikke B
    Rikke B Tilmeldt:
    jan 2021

Svar: 1
    #15   13. jan 2021 Hejsa. Vi her en kælder, vi gerne vil lægge laminatgulv i. Der er nu korkplader direkte på betonen. Kan vi lægge laminat direkte ovenpå korkpladerne gerne med noget damp/fugtspærre mellem kork og laminat uden stor risiko for fugtproblemer? Ønsker både pænere gulv end kork samt lukke af for radon

Kommentér på:
What to do - fugt?

Annonce