{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
20.856 visninger | Oprettet:

M M
M M
Tilmeldt:
30. mar 2017
Følger: 1 Emner: 1

Fremløbstemperatur på gasfyr {{forumTopicSubject}}

Hej,

Vi har for nyligt købt et nyt hus, hvor der er installeret et Milton Moduline 400 gasfyr med en Smartline kedel, som vi snart flytter ind i.

Vi har ikke før benyttet os af gasfyr og har derfor ikke meget erfaring med det. Fyret har en række indstillinger, som jeg har forsøgt at gøre mig klog på, og det ser da ud til, at jeg stille og roligt får lært flere ting. Fyret har blandt andet en indstilling, hvor jeg kan vælge, at det enten skal køre efter udetemperaturen eller efter rumregulering. Jeg har ladet mig fortælle, at det er billigst at køre efter udetemperatur. Men jeg ved dog ikke, om dette skulle være sandt??

Lige pt. har jeg dog et spørgsmål omkring indstillingen af fremløbstemperatur. En af måderne, som jeg har læst om, til at finde den rette fremløbstemperatur er at skrue helt op for radiatorene i rummene og så stille og roligt sænke fremløbstemperaturen på fyret, indtil der er en tilfredsstillende temperatur i huset. Er det en metode, som andre også vil anbefale, eller er der andre og bedre metoder?

Hertil vil jeg dog spørge om, at hvis man nu gør det på denne måde, så får man vel ikke radiatorene til selv at lukke i, da de jo står på fuld skrald? Medmindre temperaturen selvfølgelig bliver rimelig meget høj? Vil det så ikke sige, at fyret jo bare kører hele tiden og bruger gas, eller...? Derudover har vi også brændeovn (eller det får vi hvert fald inden længe), men kan en brændeovn have en påvirkning på alt dette?

Jeg tænker selvfølgelig, at vi naturligvis gerne vil kunne spare så meget som muligt på gassen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fremløbstemperatur på gasfyr
  • Max K
    Max K Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 4
    #1   18. apr 2017 Da jeg havde gasfyr, justerede fyret selv fremløbstemp ud fra udendørs temp. Så var der thermostater på radiatorerne, som jeg justerede efter den varme jeg gerne ville have i det pågældende rum.

    Hvis du lader radiator køre fuld drøn, så er der rum der bliver varmere end andre, det skal styres lokalt.

    Hvis du så bruger brændeovn vil radiatorerne i nærheden jo lukke og ikke "bruge gas" Men det er jo kun hvis du har thermostater på radiatorerne, hvis det bare er en manuel ventilder sidder, så skal du have thermostater på


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #2   18. apr 2017
    Hej MM.

    Tillykke med fyret /huset. Hvis fyret er udstyret med en udeføler (som reelt er et digitalt termometer installeret udendørs i form af en sensor) vil jeg afgjort anbefale at anvende denne. Men undersøg lige om fyret faktisk har en sensor monteret eller bare har indstillingen til dette)
    Det er vigtigt at nævne at dit fyr kører konstant uanset hvad du indstiller det til (med mindre du slukker for opvarmning af huset). I gammeldags gasfyr var der en varmeveksler, der sørgede for at start/stoppe fyret i intervallet baseret på en termostat, hvilket forbruger en del gas. Et nyere modulerende gasfyr kører konstant men med meget lavt forbrug. Det samme gælder cirkulationspumpen. Jo mere du skruer op, jo mere varmer kedlen. Fremløbshastigheden justerer den selv ind. Typisk ser du derfor også effekt forbruget på kedlen angivet i et interval (f.eks. 2-17kw) hvilket angiver min-maks varmeevnen.
    Mht indstilling handler det grundlæggende om at mindske varmetabet og dette gøres ved at fremføre vandet ved så lav temperatur som ”muligt”. Jo lavere temperaturforskellen er på dit fremføringsvand vs. omgivelserne, jo mindre varmetab.
    Indstilling af dette; du har forstået det korrekt 
    Start med at stille alle radioatorer fuldt åbent.
    Juster ned på fremløbstemperaturen så det giver den ønskede inderumstemperatur (nogle vil have 19 grader, andre vil have 23).
    Når dette er udført går du ud i de rum, du vil have koldere (soveværelser, bryggers osv) og skruer ned på termostaten så rumtemperaturen bliver som du ønsker.
    Generelt vil udeføleren sørge for at fyret selv justerer fremløbstemperaturen i huset. MEN når vejret skifter (eller det blæser meget fordi udeføleren er meget følsom overfor blæst grundet chill-faktoren) vil du enten opleve et lidt koldt eller lidt for varmt hus. Når du oplever dette justerer du fremløbstemperaturen på kedlen i stedet for i hvert rum.
    De radiatorer du har tæt på din brændeovn vil du have lidt udfordring med da de typisk vil være varme uanset om du fyrer i brændeovnen. Overvej at stille dem, som er tæt på brændeovnen en smule længere ned (sæt dem på ca. 4)

    NB: Hvis I har vandbåren gulvvarme bør du sikre at fremløbstemperaturen er lidt højere så gulvet ikke føles koldt. Varmen vil virke mere direkte når den kommer fra radiatorer.


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #3   18. apr 2017 PS: et lille eksempel:
    Min nabo har sat sin fremløbstemperatur til 75 grader. Hans returvand er 40 grader. Ergo skal hans fyr varme hans vand op med 35 grader. Noget af varmetabet skyldes den naturlige afkøling, vandet er udsat for igennem radiator/gulvvarme men med 75 grader varmt vand mister hans vand en del temperatur grundet varmetab i rørene.
    Når du fremfører vandet med 45-55 grader er temperaturforskellen til omgivelserne langt mindre og dit returvand er måske stadig 35-40 grader varmt hvilket er langt mere energi effektivt.


Kommentér på:
Fremløbstemperatur på gasfyr

Annonce