{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.436 visninger | Oprettet:

janne k
janne k
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

bor du i andelsbolig? {{forumTopicSubject}}

hvis ja, så håber jeg du vil hjælpe mig med at belyse emnet, da jeg selv går i købstanker.

jeg tænker: man betaler omkring 2-300.000kr i en andel og skal så ydermere betale en 3-4000 i husleje.....hmmm her på egnen kan man købe et hus til en 3-400.000 og kun betale ind på eget lån i huset. så umidbart lyder det jo som en direkte dårlig deal at købe en andel? men så mange dumme mennesker kan der da umuligt findes i kongeriget danmark, hvilket får mig til at tænke: der er simpelthen noget her jeg ikke ser. der må være noget jeg ikke forstår? 3-4000 om måneden + hvad afdraget på andelen koster det giver jo en del mere end hvad jeg skulle have givet pr måned i et "helt eget hus"?

så var det jo idag jeg så at man kan låne til andelen afdragsfrit i 10 år, men jeg har jo ikke tænkt mig at blive der så længe. jeg tænker mere en 5-6 år. så kan man sige at den månedlige udgift ville havne (i første omgang selvfølgelig) på 3-4000 + renter på andelslånet?

udregnes boligsikring efter almindelig lejebolig takst?
(tager jeg fejl?)

det var så om økonomien.

som ejer af en andelsbolig, hvor stor selvbestemelse har man så?

må man fx skifte køkkenet ud? selv sagt må man ikke vælte vægge og gøre ved, men må man skifte gulv? have 500 katte? ændre i skabe? plante hele haven til med æbletræer? må man mate huset orange? må man tage fliser og klinker ned?

(bemærk venligst at ovenstående KUN er eksempler (o: )

fortæl fortæl!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forår Klargøring af Have 4.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.500 kr.
  • Justér fødderne så opvaskemaskinen står stabilt 500 kr.
  • Hække beskæring 2.200 kr.
  • Klip hæk ca 20 meter 1.000 kr.
  • Jeg vil gerne installere en ny komfur 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bor du i andelsbolig?
  • #1   29. jul 2009 Med hensyn til boligsikring i en andelsbolig - bliver det ydet som et lån, der skal tilbagebetales når man har mulihed for det.

Mht. forbedringer vil det være nødvendigt at "spørge om lov" hvis du vil vælte vægge og lign. - men et nyt køkken kan du godt lave.
    Her skal du også huske at forbedringer kan ved salg tillægges prisen oven i maksimalprisen på andelsboligen (hvis man kan få folk til at betale for det).

Ved afdragsfri lån skal du huske at du stadig skal betale renter.

• janne k
    janne k Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   29. jul 2009 tak for svar.
    jeg er selvfølgelig opmærksom på at der løber renter på som skal betales løbende.

• #3   29. jul 2009 ved intet om økonomien, men ved bare at andelsboliger er det værste pis man kan komme i!!
    har en kammerat der har været i sådan noget halløj og han mindstede 400000 på det, da han blev smidt ud fordi hans naboer hadet ham...
    han måtte forresten hverken lave ditten eller datten om.. men ligge gulv og male og nye lister skulle være i orden + at makke i haven... men har ikke hørt at man må lave køkkenet om eller vælte vægge, da de jo skal se ens ud alle boliger...

Men jeg ville holde mig fra andels hvis jeg var dig... det er så svært at komme ud af igen og der er "ingen" der vil købe boligen efter dig, ment på den måde at andelsboliger ikke har den store interesse for folk mere.

mvh Thomas

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #4   29. jul 2009 altmuligt mand :man bliver altså ikke smidt ud af en andelsbolig fordi "de ikke kan li ham " der er sket noget helt specielt !
    nej du har ikke overset noget janne , udover at der jo er betalt for det hele når din udgft er betalt (udover forbrug)
    hvis du køber en andel så vær meget opmærksom på hvilke lån der er taget i foreningen, mange nye andelsboligforeninger har tilpasningslån der ligger som en bombe og venter.

• Gigi L
    Gigi L Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 31
    #5   30. jul 2009 Tror altså der er nogen der maler fanden på væggen her smiley

Mht selvbestemmelse, så er det meget forskelligt fra andel til andel.
    Jeg ejer ikke den andel jeg sidder i nu, jeg lejer den, og jeg kender reglerne smiley

En god idé er først og fremmest at snakke med andelsforeningen først, om de renoveringer du vil lave, det skulle være en MEGET mærkelig andel hvis du ikke måtte tingene, men det er altid godt lige at rådføre sig, for der er et par ting som man ikke må!
    Her må vi feks ikke sætte paraboler op, men dertil skal det så siges at andelsforeningen har skaffet beboerne fibernet og tv.
    Vi må heller ikke male facaderne smiley
    Men indeni lejlighederne må vi gøre som det passer os, min kæreste og jeg har nemlig lavet denne lejlighed istand for hende vi lejer den af, og har tilgengæld så fået gratis husleje.

Det er korrekt at lige nu er det HUL I HOVEDET for at sige det mildt at købe andelsboliger. Og du kan ikke komme af med den igen PT!

Vi har jo haft en lang periode nu hvor ejerboligerne har haft så tårnhøje priser så ingen andre end dem med den store pengepung kunne købe.
    Derfor blev det populært (og stadig billigt) at købe andelsbolig.
    Det er det så ikke mere! For nu er ejerboligerne faldet så drastisk i pris at det simpelthen ikke kan betale sig, lige nu! Og bemærk at jeg siger "lige nu!"
    For priserne på andelsboligerne er ikke faldet endnu, men det kommer de til! Så de kommer til at være meget billigere end de er nu!

Håber du kan bruge min hjælp smiley

• Peter H
    Peter H Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 52
    #6   30. jul 2009 Vil gi Gigi ret. jeg bor også andel, og da jeg købte var det til meget fordel agtige priser.

Købte for 5 år siden en andel på frb, til 230.000. 2 år senere købte jeg min nabo andel, på sammen etage. her var andel steget til 400.000.

Har slået begge andele sammen til en stor nu, alt har været revet ned, og bygget nyt. Det var ingen problemer med ombygning. Man skal self. snakke med sin kommune, når roder med badeværelse, samt med bærende vægge. Men ingen problemer med at få det godkendt.
    Idag sidder jeg for ca. 600.000 for begge andele. 95kvm . og den er vurderet til 1,8 mill i okt. ´08. Der kan man se hvor meget andele er steget. Dejligt, selvom jeg udemærket godt er klar over, dette for jeg ALDRIG. Men stadig er disse andele den bedste invistering jeg har gjort.

Facede samt have, kan man ikke selv alene bestemme. men snak med din formand når du når så langt.

Skulle jeg købe idag, havde jeg valgt hus, eller ejerlejlighed, da andelspriser stort set er i samme prisleje

Kommentér på:
bor du i andelsbolig?

Annonce