{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.110 visninger | Oprettet:

Dennis P
Dennis P
Tilmeldt:
17. jul 2008
Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59

Ny Varme inst. m. Stoker. Hvordan?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Overvejer at købe en ældre 3 længet gård, hvor der pt. står et ældre, noget ulovligt, fastbrændselsfyr.
Selve huset skal renoveres fra A-Z, og tanken var derfor at lave gulvvarme i stuehus, samt en del af den ene længe hvor der også ville skulle laves beboelse. (Der er pt. usioleret kyrbekælder under stuehus, samt delvis støbt gulv i længen.

Jeg har gjort i næsten alle former for håndværk, men aldrig VVS, og harderfor lige et par spørgsmål til varme installationen, da jeg er ved at beregne hvad en ev. ombygning vil koste.

1. Nuværende fastbrændselsfyr står midt i den længe der ønskes udnyttet, er det dumt/dyrt/vanskeligt at begynde at flytte det, da jeg gerne vil havde det i den anden ende af længen?

2. Da der skal støbes nyt gulv i meget af ombygningen/fyldes krybekælder var tanken at lægge gulvvarme. Er der nogen forskrift for hvad dette koster per m2 elelr ligende, og hvad har i for/mod gulvvarme.
Regner med at skulle bruge 10-11 zoner.

3. Vil det ikke være optimal at indsætte Stokerfyr med Pille silo? Da vi begge er travle mennesker smiley Ønsker jeg så nem fyring som mulig, og vil altså derfor ikke skove mere træ end nødvendigt til brændeovnen.
Regner med at der kan blive omkring 250-270m2 beboelse hvoraf de. ca. 70m2 er førstesal, hvor der ikke skal være gulvvarme.
Hvor stort et fyr skal man sætte ind? (Ved som sagt ikke meget om varme install. så ved ikke om det skal være 16, 24 eller noget helt andet Kw)
Meget gerne link til relevant fyr-løsnig.

Alt i alt, er der nogen der har erfaringer med hvad et sådan "Show" vil løbe op i? Ca.
Og er der nogen der har noget god viden de vil dele, høre jeg meget gerne!

På forhånd tak.

Mvh.
Dennis


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny Varme inst. m. Stoker. Hvordan??
  • mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 303
    #1   10. mar 2009 hvis huset er 270 skal du bruge en ydelse der heder 17.6kw til at varme det op så en 24-25kw er fint.
    Gulvvarme er langsom så hvis du har åbent ind til dit f.eks soveværelse så lad os sige at stuen holder det varmt så når du lukke døren vil der blive koldt og gulvet vil først kunne varme rummet op døgnet efter. der er nogle helt andre støbemetoder at forholde sig til når der skal være gulvvarme da gulvet IKKE må hænge sammen med nogen af væggene. rørene skal ligge 8 cm nede i betonen for at fordele varmen korrekt. en radiatorkreds er helt klart nemmere at installere og reagerer meget hurtigere. jeg har selv gulvvarme og radiatorkreds og synes at hvis der er plads nok så vil jeg fremover have radiatore.

    Hvis jeg skal foreslå et pillefyr for dig så kig på denne!!!
    (link fjernet) kig på nummer 3.

    Men en anden ting jeg skal have næste gang er en varmepumpe som laver varmt vand til centralvarmeanlægget. bosch og veismann har lvet nogle rigtig gode modeller og de koster det samme at have kørende som et pillefyr+ de ikke kræver skorsten og du skal altså ikke skaffe brændsel mere. har set en bosch i et hus på 300m2 og hold da kæft det var lækkert. den er dog mest økonomisk til gulvvarme da du kan sænke temperaturen til 40 grader hvis du har det i hele huset.


  • mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 303
    #2   10. mar 2009 (link fjernet)

  • #3   10. mar 2009 jeg har et hus på 500 + m2 og et scotte stoker med en effekt på 30kw
    den kunne måske godt bruge til hjælp fra en suplerende varmekilde som ex. solvarme...

    men umiddelbart så syntes jeg da, når du alligevel har så danne et hus, så tænkte jeg om hvor meget jord du har den den gård ???
    for så syntes jeg da du skulle overveje jord varme..det er rimelig billigt af have, koster kun lidt el og er mindre en prisen på træpiller, + at det er veligeholdeses frit og der skal du ikke gå at fylde silo eller fødetank samt rense fyret en gang om måneden, hvilke svinder en del..

    mht. gulv varme mener jeg at tommelfinger-reglen er 7 meter rør pr. m2
    og gulvvarme er billigere i materialer en hvis du skal skifte alle radiatorer, ventiler og vandrør.

    fordelen ved gulvvarme er at du kan have en lavere temp. i rummet uden at det kan mærkes, og der skal heller ikke bruges så meget energi for holde vand/rum temp.




  • #4   10. mar 2009 jeg kan osse lige give dig en samligning på træpiller kontra jordvarme.

    jeg er ved at købe et hus der køre på jordvarme og selv om huset er en hel del mindre er det ret let at regne ud hvad der er dyrest..

    træpiller i min nuværende = kr. 60 pr. m2 pa.
    jordvarme i det nye hus = kr. 48 pr m2 pa.

    altså en besparelse på 28 % også er den velligeholdesesfri smiley


  • Dennis P
    Dennis P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59
    #5   10. mar 2009 Tusind tak for svarene, er sådan noget man kan bruge til noget smiley
    Har lige et par opfølgende.

    Mick C, Du skriver at gulvet ikke må hænge sammen med nogen af vægene ved gulvvarme? Hvordan skal det lige forståes. Regner med Gips væge til indervæge.

    Mht. Jordvarme og Varme pumpe er det ikke noget jeg overhovedet kender noget til, så hvis der er nogen der kan uddybe instalation og virke på disse høre jeg meget gerne om det!


  • mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 303
    #6   10. mar 2009 der skal lægges en tynd strimmel støbebatt eller en 1cm tyk styrolitplade mellem væg og gulv så det bliver "svømmene". Det er MEGET vigtigt.

  • Dennis P
    Dennis P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59
    #7   10. mar 2009 Åhh, så altså "bare" der hvor indervæge skal byges op?

  • mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 303
    #8   11. mar 2009 jeps. det er fordi at gulvet kan skubbe væggen hvis det sidder i spænd med væggen.

  • tinna s
    tinna s Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Boliger: 1 Svar: 49
    #9   11. mar 2009 jeg ville helt klart også vælge jordvarme hvis jeg skulle vælge idag, vi har et nyer stokerfyr til 270 m2 og bruger for 26000 kr om året i træpiller og vi har kun 18-19 grader inde i huset, vi har gulvvarme i halvdelen og alt vvs er nyt. hvis du søger på jordvarme kommer der rigtig mange sider med en masse gode oplysninger, jordvarme er dyre at instalere men meget billiger og milijø rigtig i længden

  • mick c
    mick c Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 303
    #10   12. mar 2009 det må være en dårlig isolering i har tinna. til den for 24.000kr træpiller kan en kamerat jeg har verme over 400m2 op om året

  • #11   12. mar 2009 jeg forbruger ca. 15 ton træpiller om året på mit hus, på 500+ m2

  • tinna s
    tinna s Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Boliger: 1 Svar: 49
    #12   12. mar 2009 ja det er det nok også delvis, alle vægge er isoleret halvdelen af loftet så klart vil der være en besparelse hvis hele loftet blev isoleret da der kun er 150 mm på halvdelen og 300 mm på resten men aligevel vinduerne er også helt nye, så syntes jeg stadig det er en høj pris og ville klart vælge jordvarme men der skal huset også være tip top isoleret for at det kan betale sig

  • #13   12. mar 2009 ikke korrekt...diffen på jordvarme kontra stoker vil altid være den samme uanset situation, hvis dit hus er dårligt isoleret ville begge dele forbruge mere...

  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #14   28. okt 2009 Hej. Hvor i landet bor du?.

    Så vil jeg evt komme forbi og se på din installation og give et godt tilbud.


Kommentér på:
Ny Varme inst. m. Stoker. Hvordan??

Annonce