{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.533 visninger | Oprettet:

Anders T
Anders T Hjælpe-administrator

Tilmeldt:
12. jun 2008
Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116

VVS; varme/håndklædetørre i badeværelse {{forumTopicSubject}}

Vi har et badeværelse med gulvvarme + en lille radiator, begge tilsluttet gasfyret.
Vi vil gerne fjerne radiatoren og erstatte den med en håndklædevarmer.
Derudover vil vi gerne have udskiftet ventilen til gulvvarmen med en termostat til at styre varmen i badeværelset.

Der er 3 rør vist på billedet.
Rør 1 er fremløbet med det varme vand fra fyret
Rør 2 er fremløbet hvor det varme vand tilføres gulvvarmen.
Rør 3 er tilbageløb af vand fra radiatoren til fyret

Ventilen imellem rør 1 og 2 er en tænd/sluk ventil som skal udbyttes med en termostat

2 spørgsmål til den VVS kyndige:

1) Kan jeg uden videre udskifte radioatoren med en vandbåren håndklædetørrer? jeg er obs på at den ikke vil have varme på om sommeren når fyret er slukket
2) Hvilken termostat skal jeg bruge i stedet for den tænd/sluk ventil? En alm. radiatortermostat som den der sidder til radiatoren? Er det et problem at den sidder så tæt på gulvet?

Er der evt. andet jeg skal være obs på inden jeg udskifter og bytter rundt?

På forhånd tak for hjælpen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  VVS; varme/håndklædetørre i badeværelse
  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #1   25. mar 2015 1 : håndklædevarmeren vil fungere på samme måde som din nuværende radiator.
    2 ; den sidder på returen ,derfor skal det være en returventil., og nej det er ikke et problem for den måler på returvandet og ikke rumtemp.
    kan ikke lige se andet du skal være obs på end at du fjerner muligheden for at lufte ud .


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #2   27. mar 2015 Hej Michael

    Super tak for et godt svar. Måske et dumt spørgsmål som afslører at 10øren ik er faldet for mig endnu men for gulvvarmen sidder termostaten (der hvor tænd/sluk ventilen sidder nu) jo på fremløbet for gulvvarmen, skal det så være en returventil?

    Min tanke er jo bare at bytte radiator ud med håndklæde varmer + at fjerne tænd/sluk ventilen og bytte denne med en "korrekt" termostat til at styre gulvvarmen men denne sidder vel på fremløbet af gulvvarmen?

    Mvh. Anders


  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #3   27. mar 2015 lige en enkelt fagidiot , reminder smiley man tænder/ slukker for strøm , vand åbner/lukker man for smiley
    din fremløb på gulvvarmen har du jo ikke adgang til , kun returen ,der er det 1 returventil du skal bruge (den havde ikke virket ordentligt alligevel selvom du havde adgang til fremløb )
    du kan oftest se forskelen på fremløb ved at den er i top af radiator og retur i bunden .


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #4   27. mar 2015 hahaha tak for den reminder Michael, godt at fagidioterne kan forklarer os amatører hvordan den skal skæres.

    Men det varme vand fra fyret kommer jo op fra tilslutning 1 på mit billede....i bunden af min radiator. Det er netop fremløbet på gulvvarmen jeg har adgang til, ikke tilbageløbet. Vandet kommer ind i bunden og fordeles. 1 går til åbne/luk ventilen på fremløb på mit gulvvarme og den anden løber op til radiatoren og videre igennem termostaten og ned igen.

    Når man lukker op på termostaten øverst (som teknisk sidder på returløbet og iøvrigt vender forkert kan man tydeligt mærke at det er radiatoren som bliver først varm og deretfter røret på returløbet efter termostaten.

    smiley jeg ved det lyder kryptisk .....derfor jeg undrer mig. smiley


  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #5   27. mar 2015 hvis 3 er retur , og 1 og 2 fremløb , er det lidt mere kringlet , er du sikker på det ?
    hvor bor du i landet ?


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #6   28. mar 2015 Tune ved Roskilde

    Ret sikker. Havde en VVSer til at se det igennem da vi fik nyt fyr og han undrede sig over det samme.


  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #7   28. mar 2015 ja lidt langt fra sydfyn , for at kigge på det . det er lavet forkert så . behold en hane regulering på gulvvarme og en returventil på håndklædetørrer ville være mit forslag.

  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #8   28. mar 2015 Tusind tak for din hjælp MIchael. Jeg tror du har ret at det Ikke er lavet korrekt. Jeg regner med at gøre som du beskriver, det virker korrekt.

Kommentér på:
VVS; varme/håndklædetørre i badeværelse

Annonce