{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.271 visninger | Oprettet:

side s
side s
Tilmeldt:
14. jul 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

fordele/ulæmper ?? andelsbolig {{forumTopicSubject}}

hejsa ... min kæreste og jeg overvejer at købe hus, men er faldet over en andelsbolig som vi muligvis er interesseret i ... hvad er fordelene/ ulæmper ved at købe en andelsbolig... f.eks. hvor meget vedligeholdelse står man selv for osv... der står at det er inkl. fællesudgifter, det ved jeg heller ikke hvad er... kan der også være regler sådan nogle steder om husdyr? håber nogen kan hjælpe..-. på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fordele/ulæmper ?? andelsbolig
  • Christian M
    Christian M Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 105
    #1   21. jan 2009 Det er en lang forklaring om hvad der er fordele og ulemper.
    I forhold til det du spørger om: Du står selv for al indvendig vedligeholdelse (med mindre det er et andels-rækkehus. Så har man tit vedligeholdelses pligt for haven). Det er praksis næsten som at eje en ejerlejlighed, juridisk er det lidt anderledes.
    Når du køber en ejerlejlighed betaler du fællesudgifter og ejendomsværdiskat. Fællesudgifter er indenholdt i boligudgiften og ejendomsværdiskat betaler man ikke på en andelsbolig.
    Andelsforeninger har ALTID regler om husdyr og min erfaringer er at ca. halvdelen af alle foreninger i kbh. har forbud mod husdyr. Det kan du finde i husordenen som regel!

    Har i kig på noget konkret?

    Spørg endelig hvis der er mere i vil vide!


  • side s
    side s Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #2   21. jan 2009 tak, det var mange brugbare ting at få til efterretning smiley ja der er et bestemt jeg er faldet lidt for. jeg kan bare ikke helt se meningen i det hele, hvorfor man skal "leje" noget man køber osv ... det er helt nyt for mig det her, indtil nu har vi kun set på alminelige "købe" huse... men der må jo være fordele ved det, da der er mange der benytter det med andelsboliger. en af grundende til at vi kun har set på huse er at vi har 2 store hunde, som det næsten er umuligt at finde noget med... jeg linker lige hytten, så du ved hvad jeg tænker på smiley http://www.boligportal.dk/lejebolig/vis_annonce.php?annonceId=469352&fraSoegning=true

  • Penelope -
    Penelope - Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 29
    #3   21. jan 2009 Det ser da ud som et fint hus..

    Skåret groft ud så ejer du ikke huser.. Du må ikke bare rive en væg ned uden lige at tjekke med formanden..

    de 3900 er de fælles udgifter der er forbundet ved at drive foreningen. Der er så træværket kan blive malet en gang imellem eller hvis tagene skulle skiftes. der er for afhentning af renovation og forsikring. 3900 er ikke dyrt.
    Det du skal være obs på er at du sikkert skal ud og låne de 750000 kr og alt afhængig af renten løber det jo på også. Så din månedlige ydelse kunne være 3900 i fællesudgifter og 4000 i afdrag på lån = en månedlig udgift på 7900..

    Bed om at få alle vedtægterne og læs dem godt igennem inden der skrives under på noget.. Jeg blev lidt overrasket over at jeg ikke måtte leje mit andel ud i mere en 1 år ad gangen og det ødelagde i første omgang lige mine planer.. vi har desuden restriktioner på husdyrholdet her - kun 1 hund tilladt - ,men ellers et uanet mængde andre dyr


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #4   21. jan 2009 Hej side S

    Den mest åbenlyse fordel ved en andel kontra leje er at du ik kan blive opsagt med mindre du gentagne gange bryder husreglerne....ergo på et lejemål kan du opsiges som udlejer ønsker indenfor et antal måneders varsel. I en andel er du medejer af boligerne og kan udøve medbestemmelse til generalforsamlingen samt kan ikke opsiges.

    Mvh. Anders


  • Christian M
    Christian M Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 105
    #5   22. jan 2009 Det ser lækkert ud men jeg kan ikke lige vurdere om prisen er rigtig.
    Du skal være opmærksom på - som en anden bruger også skriver - at det er ikke en husleje man betaler, men til at dække foreningens drift.
    Hvis du købte et hus kontant, ville der stadig være en del månedlige udgifter til grundejerforening, renovation, ejendomsskat m.m.
    I første omgang ville jeg ringe til ejendomsmægleren og spørge om man må holde husdyr der!
    Det er rigtigt hvad Penelope skriver: du ejer ikke huset, men for det du betaler i indskud får du en eksklusiv brugsret til boligen. I praksis betyder det ikke det helt store, men vil i lave større ændringer i boligen skal i have bestyrelsens tilladelse. Det er som regel ikke noget problem.

    Anders T: Jeg er ikke helt enig med dig. Hvis du overtræder foreningens regler kan de smide dig ud af foreningen! Det er meget svært men det er set!


  • Christian M
    Christian M Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 105
    #6   22. jan 2009 Kiggede lige lidt mere på boligen... Du skal være opmærksom på at boligafgiften her er vist uden forbrug. Det er sikkert fordi det er en privat sælger, men man skal lige være obs på det!

  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #7   22. jan 2009 Christian>> Det skriver jeg netop også smiley Citat:

    .....at du ik kan blive opsagt med mindre du gentagne gange bryder husreglerne.... smiley


  • Christian M
    Christian M Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 105
    #8   22. jan 2009 Anders T: Undskyld! Læste det lidt for hurtigt smiley

  • side s
    side s Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #9   22. jan 2009 Først: tak for rådene allesammen...
    Penelope: det undrer mig lidt det du skriver: og det skal lige siges jeg aner ikke en dyt om det her:) men i boligannoncen står der:
    Andelspris kr. 750.900.- Pr. måned kr. ca. 3900,- incl. fællesudgifter.
    sådan som jeg læser det står der at prisen er 750.900, og man afdrager ca 3900 kr om måneden og det er inkl. fællesudgifterne... hvis de 3900 var rent fællesudgift, ville der så ikke bare stå at man 3900 i fællesudgift ...og ikke inkl. ? håber spørgsmalet er til at forstå smiley


  • charlotte N
    charlotte N Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #10   22. jan 2009 i en andelsbolig skal man betale en mdr husleje som i en lejlighed... men du skal også afdrage på prisen man skal give for den.. så det er helt rigtig hvad de andre skriver. det vil siger når du en gang har betalt de 700000 kr af så har du stadig en mdr husleje på 3900 kr.

    en andelsbolig stiger heller ikke så nemt i værdi. et hus stiger hvis man putter nyt køkken og bad i. det gør en andelsbolig også men med en begrænset periode. altså tingene man laver ved det indvendig falder hurtiger i værdi end et hus.

    vi har også kigget på en andelsbolig og fik dette afvide af ejendomsmægleren


  • charlotte N
    charlotte N Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #11   22. jan 2009 har lige set boligen og vil sige du bliver nødt til at spørge sælger om han har regnet hele udgiften pr mdr med i de 3900 kr. for det står lidt sjovt. men kan ikke forstille mig den er så billig.

  • side s
    side s Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #12   22. jan 2009 charlotte... oki ja jeg syns også det lyder ret billigt, men man ved jo aldrig, det er en af de første andelsboliger jeg har set på da jeg kun har kikket efter huse før... men syns bare det er lidt forvirrende måde det står på hvis i andre har ret.... det skulle ha været formuleret anderledes så nybegyndere som mig kunne følge med smiley

  • Flemming N
    Flemming N Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #13   22. jan 2009 Det plejer at være sådan at din afgift om måneden er din fællesudgift inkl. vand og varme.. om det så er 3900, må du jo lige spørge om, men det plejer det at være.

    Bor selv i nr. 2 andelslejlighed, så kender da lidt til det smiley


  • Penelope -
    Penelope - Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 29
    #14   22. jan 2009 Side jeg regner med du forstod hvad Charlotte skrev - for det var et glimrende svar som jeg også ville have svaret:-9

    Prisen er ikke helt uvirkelig.. Jeg giver selv 3600 for min bolig som er omk. samme str og har de samme faciliteter.. denne pris er uden forbrug - så vand, varme og el betaler du oveni.. Så min bolig står mig i omk. 5500 incl fællesudgifter,forbrug og lån.

    Jeg er enlig med barn og havde ikke råd til at købe hus for 1.5mill.. Jeg havde råd til at give omk. 600.000 for et hus med den løn jeg havde og det kan man naturligvis ikke få meget for.. Jeg valgte så istedet andelen til 200.000.. den er fra 97 - men stor have, carpot og stor skur til - 4 værelses og pæn og velholdt over det hele.. Altså jeg ville få MEGET mere for pengene og et indflytningsklart hus med det samme.. Jeg magtede ikke (eller havde råd) at skulle igang med en renovering for flere hunderede tusinde og som tog måneder. derfor blev det til andelsbolig


Kommentér på:
fordele/ulæmper ?? andelsbolig

Annonce