3.892 visninger
|
Oprettet:
Skifte/montere vinduer {{forumTopicSubject}}
Har købt 2 brugte 119x119 vinduer til at erstatte de gamle 1lags med rådne og utætte karme for at højne huset samt spare på varmen.
For at spare endnu mere vil jeg gerne selv montere dem og har brug for alle jeres tips og tricks inden jeg går igang, da jeg er på bar bund med at montere (hus)vinduer, men ellers er håndværker til dagligt.
Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
åben vinduet, fjern evt. karmskruer og hvis den stadig sidder fast, skær karmen over med en bajonetsav eller en alm. sav. Pil ruderamme og vindue ud uden at lave for mange skader på dine false.
Rengør vindueshullet (falsen hele vejen rundt så den er nogenlunde lige.
Køb en kasse plastickiler (knudsen kiler) + karmskruer i Harald T.
En proff ville anvende luftpuder rundt om vinduet til at centralisere det men amatører anvender kiler eller træklodser
Klods vinduet op så der er lige meget "luft" mellem fals og ruderamme hele vejen rundt (lige bred fuge)
Vinduet skal sidde yderligt nok til at regnvand kommer til at løbe ned på sålbænken.
Brug et vaterpas og juster vinduet med kiler indtil det sidder vandret, og helt lodret (ingen hældning indad/udad)
Sørg for at kilerne sidder tilpas langt inde (mindst 20mm fra front af vinduet så du kan få plads til fugestop + fuge. Ligeledes skal der være plads på indersiden til fuge/lister så kilerne skal sidde langt "inde"
Monter karmskruer, oppe og nede i hver side (4 styk ialt) + evt. 1 i top og 1 i bund. Lad kilerne sidde som støtte.
Nu er vinduet "monteret".
Dernæst skal du købe noget isolering du kan fylde kanten med hele vejen rundt. Husk at isoleringen skal stoppes ind men ikke presses, så den skal blødt stoppes ind for at lukke af for luften/kulden. Isoleringen skal ikke tættere på kanten for/bag end 20mm.
Nu kan du fuge på ydersiden, enten med fugebånd (dyrt men nemt og pænt) eller med en mørtelfuge. "Reglen" er at fugen på ydersiden skal være diffusionsåben (åndbar) men på indersiden diffusionstæt (lukket). Du skal ikke montere diffusionstæt fuge yderst og inderst.
På ydersiden vælger du den løsning der ser pæn ud og du vil arbejde med.
På indersiden kan du dække af med pyntelister (hvide eller malede) eller du kan sætte en fuge op. Fuge: først sætter du fugestop op (grå pølse af skum, kan købes i tykkelser fra 10mm til 30mm i byggemarked). Derefter kan du fuge med silikone i farve eller hvid som du nu lyster.
Du kan også få en fugemand til at komme forbi og fuge dine vinduer. Det er ikke dyrt men dejlig nemt og de er hurtige.
dec 2012
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 25
Nu har mit første skridt været at kigge lidt på karmskruer, men der er 117 forskellige og med/uden hoved.
Regner bare med at skrue dem i karmen der hvor vinduet lukker til, men hvad skal jeg ha for nogle, med/uden hoved og skal det være med rawlplug, eller bare en skrue, og hvad er tommelfingerreglen med længde? (Kan de blive for lange?)
Vi bruger sikaflex 221 på arbejde, kan jeg benytte det ind eller udvendigt?
Hvad render sådan 2 vinduer evt. op i at få en fuge mand til at fuge ind/udvendigt, cirkus?
dec 2012
nov 2013
Følger: 1 Svar: 2
Isoler med noget rockwool og brug en gummifuge indvendig for at lukke det helt af.
dec 2012
dec 2012
Eller er det et fedt?
Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
Knudsen kiler fås i en kasse med flere størrelser til ~150 kroner.....du skal bare bruge et par stykker i hver side + top/bund til at justere vinduet ind og holde det stabilt mens du skruer karmskruerne i...
dec 2012
Har også købt bagstop, så nu skal jeg bare lige finde ud af med isolering om det skal være rockwool strimler, med Stark viste mig også nogle skumstrimler, om det er ligeså godt/bedre?
Og kan man bare fuge med noget Sika 221 indvendigt som afslutning, eller blot afslutte med en liste?
Udvendigt vil jeg lige få min kammerat som er murer til at se på en mørtelfuge, da der sidder det i nu.
dec 2012
Tak for rådene indtil videre
dec 2012
Jeg har dog haft lidt svært ved at finde rockwool i de strimle, udover Bauhaus havde dem i poser til de næste 20 huse!
Stark forslog mig nogle skumgummi strimler istedet for, og min far og et par andre har sagt at alm pu-skum er fint.
Har dog selv et par bats alm. rockwool jeg overvejer at skære til og proppe ind, er det ikke bare vejen frem og så noget "bag"stop i foran og så har jeg en kammerat der er murer der vil se på om han kan mørtelfuge det (til trods for han aldrig har prøvet det før?!) og hvis ikke så bliver det nok til en stribe af det ekspanderende fuge Bauhaus de har på lager
Takker for hjælpen indtil videre!
dec 2012
Altså må man godt mase det ind, eller skal det ha noget fylde, ligesom et filter?
sep 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 89
mogens det med isolering der er presset er ikke helt rigtig
sep 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 89
og hvis man køber deres kampagne isolering så er der mindre rockwool pr kw cm og de har en ringere isolerings evne
men ellers har du ret i at stillestående luft er isolerende
men et af problemerne med at stoppe det for hårdt i et vindue eller dør er at karmen kan over tid bue ind
dec 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 77
Skifte/montere vinduer