{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.854 visninger | Oprettet:

Jesper J
Jesper J
Tilmeldt:
15. aug 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39

økonomi ved huskøb ? {{forumTopicSubject}}

Hey Bolig Galleri smiley

min kæreste og jeg får lidt i tankerne om at købe et hus hvor det pt står til 645.000 kr og har haft en liggetid på 2 år næsten smiley hertil kommer mine spørgsmål :

1. med en økonomi på ca. 23.000 kr om måneden ( inden de faste udgifter ) er det så muligt at købe sådan hus ?

2. hvilket lån burde være bedst ( og evt billigst ) og findes der lån hvor udbetalingen til huset er inkluderet i lånet ?

har lidt forelsket mig i huset men tænker osse at jeg self vil prøve at presse huset ned i pris, derfor kunne jeg godt tænke mig at høre fra bolig ejere også om :

1. ved ovenstående eksempel, ville 500.000 kr så lyde som et skambud i jeres ører og dermed lukke helt af for handlen eller ville i være interesseret såfrem jeres hus havde ligget i næsten 2 år uden at blive solgt ?

håber en masse svar da jeg er førstegangs køber og dermed ikke har vildt meget forstand på alt det med at købe hus =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  økonomi ved huskøb ?
  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #1   23. aug 2012 det skal siges grunden til jeg spørger om ingen udbetaling er fordi jeg kun har ca. 30k opsparet men kæresten har stort set intet opsparet smiley

  • #2   23. aug 2012 Du kan under alleomstændigheder kun låne 80% i en kreditforening, de resterende 20% skal du selv spare op eller låne til i banken.

    Flexlån med 1 års løbetid er det billigste du kan få, men selvfølgelig også det mest usikre ;o)

    - Frank


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #3   23. aug 2012 Frank -> er du sikker på det ikke er mindre end 20 % ? smiley i boliginfoen står prisen på som sagt 645.000 kr ligenu men med udbetaling på 35.000 kr, men er det så fordi der allerede er taget højde for et banklån ? smiley

    kan du forklare en noob som mig hvad et flexlån vil sige smiley ?


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #4   23. aug 2012 ^^ det skal nok osse siges at vi har idag en husleje på 4100 kr og vil egentligt bar gerne lidt under den hvis det vil kunne lade sig gøre smiley ^^

  • #5   23. aug 2012 DU skal tage papirerne med ned i din bank, de er de eneste der kan hjælpe dig helt konkret ;O)

    Man kan max få finansieret 80% i kredtitforeningen, resten skal finansieres via din opsparing eller et banklån.

    Et flexlån er et lån i din kreditforening hvor renten skifter fra år til år, tilgengæld er det en meget lav rente, men du ved reelt set ikke hvad renten bliver næste år, så du ved heller ikke hvad din husleje er de næste 30 år ;o) Hvis renten stiger meget kan du risikere at du ikke har råd til husleje, hvis man ikke har indregent luft i sit budget ;o(


  • #6   23. aug 2012 Udbetaling er typisk 5% af købssummen. Der af De 35.000 kr.
    80% lånes i kredit foreningen, og de resterende 15 eller alle 20. Lånes i banken.
    Det anbefales alle dage og kunne ligge udbetalingen selv. Og nogle banker stiller det som krav for og ville låne resten til et hus.

    Men tag en snak med jeres bank. Jeg er ret sikker på i kan låne det "små" beløb til en Så lav rente, at jeres "husleje" vil være billigere end 4100. Men husk ALT det andet som kommer oven i. Forsikring, ejerafgift af huset. Osv..

    Det hele skal lige beregnes med..

    Du skal regne med og bruge minimum 20.000 i "papir" omkostninger ved køb af hus + advokat.


    Håber du kan bruge det til noget. smiley

    Kåre.


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #7   24. aug 2012 # Camilla og kåre -> ah okay takker smiley men dvs du kommer egentligt til at afbetale 2 lån på en gang hvis man ikke har til udbetalingen på 20 % ? smiley

    derudover kan du give et eksempel på forsikring og ejerafgift af huset årligt smiley ? og er der evt andre omkostninger man skal tage højde for smiley ?

    og de 20k til advokat er ikke medregnet i købsprisen går jeg ud fra smiley ? men kan man gå udenom advokater eller ville det være for farligt at gøre ? smiley

    men kunne bestemt bruge svaret til noget smiley !


  • #8   24. aug 2012 Ja har du ikke de 15/20 % så opretter man i banken et boliglån, på det resterende beløb. Man har så gjort det, at man tog 10 afdragsfrie år på de realkreditlån. (altså) kun betaler renter.
    og så i de 10 år banker boliglånet af.
    Metode 2. Er afvikling på begge lån samtidig, men hvor du så afvikler boliglånet på 20 år.
    Det er altid smartest at komme af med det først, da det er det, som har de "høje" renter.

    Vores hus betaler jeg 3500 om året i husforsikring på. Det er MEGET billigt. Andre selskaber ville have op mod 8000,-
    Grundskyld/ grundejerafgift af huset udregnes af værdien for huset.
    altså jo dyrer hus, jo mere i afgift.. Jeg mener vi giver 12.000,- om året ca. og vores hus er vurderet til 1.200.000, (via den offentlige vurdering)

    Nej nej ikke 20k til advokat. 20.000 + advokat salær..

    Altså du skal betale tinglysning af lån mm, og højest sandsynlig for en ejerskifte forsikring. (bestemmer i så selv)
    Jeg mener vi brugte godt 25.000 i omkostninger på "papir"
    og så brugte vi 8.000 på advokat. Det var så inklusiv oprettelse af testamente. (hvilket jeg fik rabat på) så ca 5500, skulle vi betale til advokat. For at han gemmengik papirerne for os.

    Nej der er ikke nogle ekstra udgifter, som sådan, der er medregnet i købsprisen. Købsprisen er den pris, for det hus du er ved og købe. og ikke mere end det..


    Du kan godt gå uden om advokaten, men jeg vil ikke sidde her og anbefale det. Og slet ikke som førstegangskøber.

    Det kan risikere og koste dig rigtig mange penge, hvis du ikke har advokat på, og den ejendomsmælger, du er ved og købe hus ved. Bare er en lille smule lusket. og snyder bare lidt.

    Jeg selv synes det var lidt træls penge. Men omvendt stod advokaten også for nogle praktiske ting. Som jeg så ikke skulle spekulere på.

    Så det kan godt anbefales. smiley

    Men gå ned i din bank, og snak med din rådgiver. Han/hende kan forklarer jer det. Sætte det op for jer. Så det er til og forstå.
    og så det giver mere mening. smiley


  • Signe K
    Signe K Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 2 Svar: 47
    #9   24. aug 2012 Hvordan er huset opvarmet? da det også har en stor betydning for de udgifter I vil få fremadrettet. Hvordan med vand og kloark hvis det ikke er tilsluttet det offentlige kan det på sigt også give en uheldig overraskelse rent økonomisk. Herudover skal man selvfølgelig tænke på husets almene tilstand, er der noget der skal istandsættes eller er alt tip top? I forhold til at presse prisen ville jeg altid forsøge, vi fik et nedslag på ca. 200.000 kr. men det var også I 2009 hvor det var rigtigt svært at få banklån og vi var de eneste der meldte os på banen:) vores hus var kun til salg i Ca 3 uger. Den gamle dame der ejede det vil bare gerne af med det, hvilket var vores held. Held og lykke med handlen:)

  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #11   24. aug 2012 camilla og kåre -> okay takker gjorde ihvertfald jeg blev lidt klogere smiley !

    Signe k -> kloak er tilsluttet det offentlige og ligeledes med vand og varmen kan jeg dog ikke blive helt klog på smiley

    mht at presse prisen er den allerede sænket med 28 % men jeg vil selvfølgelig gerne have endnu mere ( tror jeg da alle vil smiley ? ) men ja må hellere få styr på alle tingene smiley

    mogens -> okay må lige prøve at få den salgsopstilling så smiley


  • #12   24. aug 2012 Nogle gange kan du jo trække salgsopstillingen over nettet. Prøv lige og se om du ikke kan det smiley

  • Simon P
    Simon P Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 30
    #13   25. aug 2012 Har selv lige købt mit første hus her 1/8.

    Og vil os råde dig til og få en advokat til og gå alle papire efter.
    Som førstegangs køber har man ikke så meget styr på det - Jeg havde ihvertfald ikke. Så det rart han tager sig af alle papirene og er bindeled mellem bank, mægler osv. Så man ikke skal tage stilling til så meget selv.

    Men ja det trælse penge og betale, men de nok givet meget godt ud på den lange bane.


  • Mac & Kiki .
    Mac & Kiki . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 101
    #14   25. aug 2012 Vi havde ikke nogen advokat ind over og har ingen problemer haft... Mægleren var meget behjælpelig så det gik som smurt..
    Vi råde jer til at tage den dyreste ejerskiftforsikring hvis i beslutter jeg for at købe..


  • T B
    T B Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 391
    #15   26. aug 2012 Jeg vil råde Jer til at tage den bedste ejerskifte forsikring i forhold til prisen, vær især opmærksom på størrelsen af selvrisiko, der på de aller billigste ofte er meget høj.

  • #16   27. aug 2012 i skal ca. have 9000 til jer selv om mdr når ALT er betalt smiley også kommer det beløb anpå hvem i har som bank smiley vi har danske bank og er 2 voksne og snart 3 børn.. hvis vi skulle låne penge nu vil de have at der skal være 16000 til rådighed efter alle faste udgifter er betalt smiley og det har vi altså LANGT fra smiley

    hvis i leder efter ejerskifte så prøv ved tryg, der har vi vores det er den store pakke.. og har kun 10000 i selvrisiko smiley vi har lige fået 40000 ud til el.. og der var INGEN problemer overhoved.. der gik 8 dage så stod de på kontoen.. kan ikke huske hvad vi gav for den..

    ang. det med at presse prisen så skal der jo være grund for det efter min mening.. priserne er jo ret lave i forvejen smiley mange steder ihvertfald smiley fodi du ikke er tilfreds med stilen i køkkenet er det jo ikke sælger der skal betale for det smiley
    vi havde et hus tilsalg det var vurderet til 1,3 mill. der kom bud på 500000.. men blev solgt til 795000.. synes det var SÅ latterligt, men det var kreditforeningen der styrede det.. hele huset var sat istand.. men køber havde fundet ud af vi bare skulle af med det fordi vi ikke boede der og var gået fra hinanden.. også synes jeg simpelthen folk er for meget... smiley der havde været 2 par før der ville give prisen, men ikke blev godkendt smiley

    og som signe K siger så den med kloak.. det skal altså helst være sat til offentligt.. hernede er ALLE blevet pålagt at skulle have sat det til det offentlige.. det giver husejerne en regning på mellem 250000-400000 kr.. der er rigtig mange der må gå fra deres hus fordi de ikke har mulighed for at låne de penge smiley

    og tag kun flexlån hvis du har styr på din forskudsopgørelse og selvangivelse osv.. smiley

    ang. advokat så er der nogen ejendomsmægler der også er autoiseret advokater.. det har vores været et par gange smiley men har også betalt for deres hjælp:) ville aldrig gå udenom det ihvertfald..


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #17   27. aug 2012 #linda&brian -> takker for svaret smiley self skal der osse være mening med at presse prisen, men har dog ikke tænkt mig at presse så meget som dit eksempel smiley er højst de 150.000 kr men hvor man så nok mødes på midten smiley dog idet huset har været til salg i omkring 650 dage kan man vel vurdere om det ikke er sat for højt i forhold til hvad det egentligt er værd smiley ?

  • Signe K
    Signe K Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 2 Svar: 47
    #18   28. aug 2012 Hej Jesper

    Jeg synes at man kan jo altid prøve at få prisen ned, man behøver jo ikke at skambyde, som i Brians eksempel men efter 2 år må sælgeren jo også være ved at være mør:)


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #19   28. aug 2012 Signe : ja lige netop smiley og vil ikke mene 500.000 f.eks er skambud når man tænker på det har lagt i næsten 2år smiley

  • Mægleren !
    Mægleren ! Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Svar: 90
    #20   28. aug 2012 Som udgangspunkt er alle udbudspriser på ejendomme fiktive og afspejler nødvendigtvis ikke den egentlige værdi. Dermed ikke sagt, at denne ejendom måske ikke er kr 645.000 værd, men det er egentligt umiligt at vide, uden noget sagkyndigt hjælp.

    Du gør evt. en god handel ved at byd kr. 500.000,- men hvad nu hvis ejendommen kun er kr. 400.000,- værd?

    Det jeg prøver at nå frem til er, at det måske godt kunne betale sig, at høre en konkurrerende mæglers vurdering af ejendommen. Det burde man, efter min mening, gøre hver gang man køber hus. De fleste mæglere har nogle gode systemer, til at vise nogle sammenlignelige ejendomme, som er handlet i området og derved fastslå et fornuftigt og realistisk prisniveau.


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #21   28. aug 2012 Mæglerne : lyder som en god ide smiley dog skal det nok siges at startprisen på dette hus var ca. 900.000 kr dog kan det stadig være f.eks kun 400.000 kr værd selvfølgelig smiley

  • #23   28. aug 2012 altså vores var også tilsalg i 2 år, men når folk ikke bliver godkendt så er det jo lidt svært at sælge.. så det kan grunden jo altså også være..

    vores nabos har været tilsalg i 2 år nu og INGEN har set på det..

    så det skal jo også lige være med i overvejelserne HVORFOR det har stået tilsalg længe..


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #24   28. aug 2012 ahh skal godtnok ned og snakke med banken på fredag da jeg vil have godkendt det hele inden smiley dog burde det ikke at være et problem idet jeg har en sund nok økonomi smiley men synes bar det lyder underligt at folk ikke kan få lov til at låne et sådan beløb smiley ???? især hvis det f.eks. sparer på huslejen hvis man boede til leje før smiley ?

  • Signe K
    Signe K Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 2 Svar: 47
    #26   29. aug 2012 Held og lykke på fredag og giv os lige en opdatering, med hvordan det går:)

  • Dan R
    Dan R Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 89
    #27   1. okt 2012 prøv at se hvad der entuelt er af lån i huset da det kan give en ide af hvor meget sælger vil gå ned
    og prøv at finde ud af hvorfor der er gået 2 år


Kommentér på:
økonomi ved huskøb ?

Annonce