{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
22.651 visninger | Oprettet:

lave hul i yder væg til dør {{forumTopicSubject}}

se mit album

skal have en dør i her hvor jeg har forsøgt og lave en firkant.. lidt fortegnet men havde ikke bedre billede..

mit spg går på om jeg skal have en overligger i inden jeg skære hul og i så fald er det så både indvendig og udvendigt jeg skal have en overligger i ? det er muret og pudset indvendig

min garage er brændt og der er der derfor ikke mere.. fundament er støbt til at man skal kunne gå ud fra bryggers der og direkte ud i garagen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lave hul i yder væg til dør
  • #3   17. jul 2010 okay. min fremgans måde var i stil med dette

    hygge den sten ud hvor overliggeren skal være og ligge overliggeren ind og så trykke cement ind og lade det hærde både på for og bag mur og så efterfølgende skære med diamant klinge ned af væggen og fjerne det

    dog er jeg lidt betænkelig med min inderbur for aner jo ikke om der er kabler inde i den ? hvordan kan jeg finde ud af om der er kabler i ?


  • #6   17. jul 2010 har på indersiden min el tavle lige på væggen til venstre fra hullet.. men de fleste ledninger løber over loftet ved jeg

    altså overliggeren skal bue opad eller hva man skal sige lidt ligesom når man bruger limtræs bjælker eller ?


  • #8   17. jul 2010 ok tak..

    nej det er der ikke.. der er slet ikke nogen kontakter på den væg


  • #9   17. jul 2010 var min plan kun at hugge den sten ud som overliggeren fylder og så ligge overliggeren ind på nogen små træstykker og mase beton ind med en fuge ske og så efterfølgende skære ned langs væggen og hugge det væk. er det den rigtige fremgangsmåde eller vil du bare lave hul og så smide overliggeren ind efterfølgende ?

    kan man regne med at skiftende er lige høje på indermur og ydermur så at de passer sammen ?


  • René S
    René S Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Boliger: 1 Svar: 24
    #10   18. jul 2010 Nu er jeg ikke selv murer, så derfor er mit forslag ikke set med prof øjne, Det er fremgangsmåden jeg selv har brugt. Jeg anser det som værende den sikre fremgangsmåde for gør-det-selv manden.
    Start udvendigt. Gavlmuren er ikke det værste sted at placere en dør, da denne mur ikke som sådan er anset for værende en bærende mur, da den løber langs med spærene.
    Der hvor du vil placere overliggeren, starter du med at fjerne den øverste fuge. En bajonetsav med murklinge, eller vinkelsliber med diamantskær er guld. Når fugen er fjernet, kan du se om muren gir efter. Gør den ikke det, kan den underste fuge fjernes. Har muren stadig ikke teet sig, fjerner du en lodret fuge omkring midten af det skift du vil fjerne. Med den fremgangsmåde, vil murværket ikke kunne snyde dig, og du vil hele tiden have kontrol med overraskelser.
    Når den lodrette fuge er fjernet, kan du tage stenene ud, og montere overliggeren. Et lille tip inden overliggeren monteres, er at tage et langt murbor, og bore udefra i de 4 hjørner af hullet til overliggeren, ind gennem fugen på indermuren. Så er det efterfølgende meget let at se hvor du skal skære indvendigt, samt at du allerede her, kan se om døren kommer til at sidde der hvor du har planlagt, eller om det hele skal rykkes lidt. Passer det hele efter planen, kan overligger monteres. Husk at lave et overlap på begge sider af det kommende dørhul, på mindst ½ sten. (Jeg har selv lavet 1 hel sten på begge sider af udskæringen.) Jeg mener ikke det er nødvendigt at presse overliggeren op med et brædt, så den får en bue. Overliggeren har den form den skal have, bare husk at der er forskel på hvad side der skal være op og ned. Spørg hvor du køber dem, hvis det ikke er trykt derpå.
    Når overliggeren er monteret vil jeg anbefale at du skærer højst en 3-4 skift ned af gangen i begge sider, og fjerner stenene. På den måde kan du holde øje med, om der er trukket kabler på tværs i hulmuren. Er der ikke hulmursisoleret, behøver du kun gøre dette første gang, så kan du kigge hele vejen ned gennem muren, og se om der venter sig noget ubehageligt. Når alle sten er fjernet, er den udvendige del overstået.
    Indvendigt har du nu 4 huller, der markerer hjørnerne på hullet til overliggeren. Brug samme fremgangsmåde. Fjern 1 fuge af gangen. Passer det ikke med hele sten indvendigt, så skær ikke lodret med diamantklingen. Hug istedet disse sten med hammer og mejsel. Der er ingen grund til at skade de omkringliggende mursten. Når sten er fjernet, monteres overligger.
    Nu skal du så skære dørhul indvendigt. Vil du være sikker på det passer med det udvendige hul, kan du jo udvendigt igen, bore nogle huller ind gennem fugerne i den indvendige mur, ned langs med det udvendige hul.
    Inden du skærer løs indvendigt, så husk at tjekke for installationer der kan være fræst ind i stenene. Hvis din eltavle hænger på samme mur, som døren skal laves i, og i umiddelbar nærhed af døren, kan du yderligere gøre det nemmere for dig selv, hvis nu uheldet skulle ske. Når hullet skal skæres, så start med at skære det snit der ligger tættest på eltavlen. Skulle du her skære et kabel over, er det nemmere at skifte den del af kablet der går til tavlen, end det er at skifte den anden vej. Er uheldet nu ude, så hug den resterende del af kablet fri, så det ikke bliver skåret over igen, når det andet snit skal laves. Når dørhullet så er færdigt, kan en elektriker, inden døren monteres, nemt samle den eksisterende installation, med en ny stump kabel direkte i tavlen. På den måde skal kablet kun samles et enkelt sted.
    Ovenstående fremgangsmåde er nok lidt "livrem og seler" agtig, men bør modsat sikre dig mod ubehagelige overraskelser, uden det store merforbrug af tid.

    P.S. Inden man begynder at skære i ting, hvor man ikke kan se hvad der gemmer sig bagved, bør man sikre sig at man ved hvor hovedhane til vand sidder.
    Da jeg skulle lave dørhul, havde tidligere ejer fræst et vandrør ind i murstenene i indermuren. Heldigvis for mig, var al gammel vvs installation netop nedlagt, og helt ny monteret, så ingen skade sket. Men det kunne ha gået rigtigt galt, da det var tidligere hovedrør fra vandmåler til tidligere teknikrum. Jeg har først efterfølgende fundet ud af hvor hovedhane er monteret. Det kunne ha givet en voldsom vandskade. Forsikret eller ej, havde det været trælst med sådan en skade.


  • #11   18. jul 2010 Altså det kommer jo an på, om din indervæg bærer huset, og om der er belastning på den væg, som har konsekvenser for resten af huset.

    Ved min terrassedør, se eventuelt album hvor du kan se vi murer hullet, da har vi kun en overligger udvendigt smiley


  • #12   18. jul 2010 da vi har lavet vinduer og døre har vi først lavet lidt hul og så lagt over lægger i.. derefter har vi fjernet det hele.. og vi har både indvendige og udvendige overligger både ved vindue og døre..



Kommentér på:
lave hul i yder væg til dør

Annonce