{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.936 visninger | Oprettet:

carolina P
carolina P
Tilmeldt:
15. okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Hul i væg {{forumTopicSubject}}

Godaften.

Jeg har længe gået og tænkt på at lave et hul mellem køkken og stue og sætte en fransk dør i. Spørgsmålet er så hvordan jeg lige gør det?? Skal jeg først tage et skifte ud og lægge en murstens overligger i og så lave hullet bagefter? Skal jeg stive af inden jeg overhovedet gør noget?? Er ret sikker på at muren er en stabiliserende mur og samtidig bærende for en mur på førstesalen. Nogen gode idéer til hvordan jeg griber det hele an?? Jeg er fast besluttet på at lave det hele selv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hul i væg
  • #2   16. okt 2012 Hej Carolina.

    Først skal vi lige have på plads hvor bredt hullet skal være. Er det til en enkelt dør eller en dobbelt dør? (90cm eller 180cm?)

    Ved et 90-100cm dørhul kan du bare gøre som du vil, stenene skal nok blive hængende. Det kan være der falder et par enkelte ned, men de mures bare i sammen med den nye overligger.

    Ved et murhul til en døbbeltdør150-200cm så skal du være lidt mere varsom, men det kan lade sig gøre. Jeg gjorde selv det at jeg forsigtigt pillede en række mursten ud og lagde en ny overligger i, førend jeg fjernede resten. Når jeg skriver forsigtigt, så mener jeg helt uden at banke med en hammer. Jeg brugte en slagboremaskien (af SDS typen) til at bore fugerne ud med, det går faktisk ret nemt, der skal bare bores en masse huller ved siden af hinanden og så vrides godt fra side til side med boret.

    Som Mogens er inde på afhænger meget af din vægs beskaffenhed og desto ringere mørtel der i tidernes morgen er brugt desto mere forsigtig skal du være når du bryder væggen ned, så du ikke får brudt mere ned end højst nødvendigt. Men ligefrem at tilkalde en ingeniør vil være spild af penge for selvfølgelig kan man lave et dørhul i en bærende væg, blot man ved lidt om hvad man gør.

    Alt efter hvor hullet skal være og hvordan resten af konstruktionen ser ud, så kan det være en idé at understøtte loftet/etageadskillelsen lige der hvor du påtænker det nye hul, sådan så der ikke er en masse last fra en bjælke i din etageadskillelse lige der hvor du laver hullet. Når først hullet er færdigt og det nye murværk har fået lov at hærde kan understøtningen fjernes igen (ca. en uges tid?)

    mvh Frank


  • #3   16. okt 2012 Husk at understøtte den nye overligger imens den hærder, sådan ca. den første uges tid

    - frank


  • carolina P
    carolina P Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #5   16. okt 2012 Jeg har her til aften "slået" puds af efter at ha målt hullet ud så jeg kan følge murstene så der kan ligges en ny overligger ind. Det er en dobbeltdør (fransk dør) der skal i så hullet blir ca 150 cm. Fandt ud af at der før har været en enkeldør i "hullet" da der ligger en træoverligger over den række mursten jeg skal ha ud. Murstene sidder godt fast og mørtlen er stadig fin uden at smuldre for meget så jeg regner med at tage murstene ud og så ligge overliggeren i og la det hærde og så tage selve hullet bagefter. Lyder det ok??

  • carolina P
    carolina P Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #7   17. okt 2012 Tak for hjælp so far og skal nok opdatere

Kommentér på:
Hul i væg

Annonce