{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.883 visninger | Oprettet:

Er sort arbejde i orden? {{forumTopicSubject}}

Efter at have deltaget i den kuldsejlede megatråd, hvor en person herinde skælder ud over manglende betaling for sort arbejde. Så kunne jeg godt tænke mig at høre den generelle mening til emnet sort arbejde.

Er sort arbejde virkelig i orden?
Er det i orden at firmaer sender deres lærlinge ud i sort arbejde? (som man kunne læse i den lange tråd)
Vil du selv bede om en sort pris, hvis håndværkeren står hos dig og skal give et tilbud?
Sidst, men ikke mindst: Hvis man indenfor familien hjælper hinanden, er det så okay at bede om betaling, altså sort arbejde?

Hvis jeg skulle hjælpe min egen familie med noget, så ville jeg aldrig drømme om at bede om betaling for det, de kunne dækker udgifterne, men ellers er den ene tjeneste vel den anden værd, når nu man er familie.

I mine øjne handler det om moral, og det at man frit og offentligt på et forum snakker om sort arbejde som værende helt okay, er lidt måske et trist tegn på at det er helt accepteret at gå med åbne døre omkring?

Ser frem til en spændende debat, og lytter med interesse til Jeres meninger.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er sort arbejde i orden?
  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Svar: 8
    #1   16. feb 2010 Er det iorden Forældre giver deres børn penge for at slå græs?
    = Sort arbejde


  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 40
    #2   16. feb 2010 smiley Har os selv fuldt den tråd. Det er vel op til folks egen moral. Men mon ikke over 75 % af danmarks befolkning har fået lavet sort arbejde eller har udført det?? Det dækker både den mening mand samt nogen af dem der sidder på borgen og samt told og skat... Men hvad kan man forvente med sådan højt skatte tryk??

    At en mester sender en lærling ud og lave sort. Det står jo på hans egen regning. Men tvivler på han havde sendt ham ud, hvis lærling ikke viste hvad han lavede.

    Vil aldrig selv ta penge for at hjæpe familien, forventer os selv at de hjælp mig når jeg har brug for det, så det jo underordnet hvad man kan hjælpe med. smiley


  • #3   16. feb 2010 jeg synes ikke som sådan sort arbejde er i orden, jeg synes vennestjenester er i orden...og jeg betaler gerne for at få gjort en ting hvis det forlanges.. jeg er dog af den opfattelse at penge mellem venner, eller familie er en dum dum ting, og man bør træde varsomt...
    Jeg kunne aldrig srømme om at kalde en mester ud for at bede om en sort pris...


  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 40
    #4   16. feb 2010 Christian J: Det er så forkert, forældre må gi op til 50000 kr skattefri til deres børn. Så længe det er under dette beløb, er det ikke sort

  • Nina P
    Nina P Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 94
    #5   16. feb 2010 jeg syntes ikke det er iorden... slet ikke i de tider vi har... syntes det er helt iorden at hjælpe familie og tætte venner... og som kenneth p siger er det ikke sort arbejde at betale sine børn for at vaske op slå græs osv... medmindre det overstiger et vis beløb..

  • #6   16. feb 2010 Tak for svarene så vidt, jeg venter lige med selv at kommentere det, for jeg vil gerne høre flere meninger først smiley

  • T B
    T B Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 391
    #7   16. feb 2010 Jeg har den typiske bonderøvs holdning at når jeg har betalt topskat siden jeg var 22 rører det mig ikke det mindste at snyde lidt med moms.

    Så kan jeg få det billigere uden kvittering er jeg moralsk fløjtende ligeglad.


  • andré k
    andré k Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Svar: 22
    #8   16. feb 2010 altså , så længe en tømre eller mure , går på arbejde 37 timer om ugen og betaler skat af det , at han så bruger hans fritid / weekender , på at tjene lidt ekstra det kan jeg sku helt ærlig ikke se noget gal i .

  • #9   16. feb 2010 selvom jeg er arbejdsløs for tiden, så synes jeg det er i orden til en vis grænse

  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #10   16. feb 2010 Christian J

    Nej, der tager du fejl. Det kaldes almen opdragelse. Det har intet med sort arbejde at gøre.

    Hvad spørgsmålet angår, så er jeg lidt delt. Hvis man forestillede sig et land hvor man ingen skatter og afgifter havde, ville hver mand - uden undtagelse - være sin egen lykkes smed. Forstået på den måde, at der ingen ville være til at hjælpe de svageste i vores samfund. Det være sig de ældre, som enlige mødre, syge etc.

    Det ville i mine øjne svare til at vi skruede tiden tilbage til 1930'erne.

    Jeg er derfor overordnet set imod det, men - for der er et MEN - så er vores samfund absolut ikke blevet nemmere at håndtere for politikerne, idet vi (læs = alle os bosiddende i Danmark) blevet væsentligt sværere at tilfredsstille. For vi ønsker nemlig at få i pose og sæk på samme tid. Alt som er et problem, gøres til et fælles samfundsproblem, og dermed til noget som virksomheden "staten" skal tage sig af. Og derfor må staten også kræve flere penge i kassen, for nemlig at kunne dække alle disse behov/udgifter.

    Eftersom at man i vores samfund kan søge og få hjælp (for det kan man!) uanset om man er hjemløs, handicappet eller stukket af fra sit eget land, kan man få hjælp her i Danmark. Derfor vil jeg også gerne betale den skat jeg betaler, eller de afgifter jeg betaler. Så længe jeg selv har mulighed for at berige mig ad naturlig vej. Og det kan man endda som f.eks. elektriker lærling på en almindelig lærlingeløn. Man har råd til tæt på de samme ting, som en udlært svend har (lejlighed, mobil, mad, tøj), og dermed mener jeg ikke at vores samfund kan være så forkert skruet sammen igen, når der tages hensyn til så mange forskellige grupper mennesker, som der faktisk bliver gjort her i landet.

    Omvendt, har mennesket altid været tilbøjelig til at tage for sig af gode varer, når muligheden bød sig. Eksempelvis ved at tjene lidt ekstra penge ved at arbejde uden om staten om aftenen og dermed berige sig ekstra.

    Sort arbejde er yt, for hvordan skulle vi f.eks. ellers slippe for at passe gamle mormor, hvis vi ikke kunne skubbe hende på plejehjemmet når hun ikke selv kan mere?



  • #11   16. feb 2010 Mark: Tak for et yderst interessant indlæg med velbegrundede holdninger.

    Du har nemlig ret, det handler om samvittighed, vi har alle gode muligheder for et godt liv her i Danmark, selvom vi ynder at brokke os over stort og småt.

    At lave, eller modtage sort arbejde, det er at snyde hele det fællesskab, som er til vores allesammens bedste.
    Jeg kan godt forstå, at folk gerne vil spare penge, det vil jeg også gerne, men sort arbejde er asocialt i forhold til samfundet.

    Lytter lidt videre, så kom endelig frisk med holdningerne.


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #12   16. feb 2010 Jeg synes at vennetjenester samt mindre håndværksmæssige opgaver, afregnet under bordet til sort takst, er ok. Mens større byggeprojekter som f.eks. at trække el i et helt hus for 50.000 kr. svarende til en lærlings løn over ca. et halvt år, er uacceptabelt.

    Som du siger MP, det handler om moral og måske også om forståelse for, hvordan vores samfund i bund og grund er skruet sammen. Og det tror jeg i virkeligheden at kun de færreste er klar over, og samtidig tænker over.



  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 40
    #13   16. feb 2010 Mark B

    Kan godt følge dig til visse punkter. Men vi/jeg er kommet ud på punkt hvor mennesker/dansker ikke skal tænke længere og er pakket ind i vat. Der er mange eksempler på. Og derfor er det jeg bliver utilfreds med vores skatteprocent og jungle af skat og afgifter. Jeg synes det bær hen af at være en socialstat. Men så længe man kun har råd til de næst bedste i staten (pga. private arbejdesmarkede) ja så får du os derefter.

    Så som sagt er jeg stået af og blevet utilfreds. Og det bliver værre dag for dag. Desværre...


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #14   16. feb 2010 Kenneth P

    Vi kan være enige om, at vi har fået frataget os mange rettigheder og meget ansvar igennem den seneste tid.

    Men løsningen er altså ikke at melde sig ud af samfundet i protest. Det er faktisk det man gør, når man siger at man tillader sort arbejdskraft. For så mener man ikke at man behøver betale til samfundet, herunder de svage, syge, arbejdsudygtige med mange flere!

    Derimod kan man f.eks. stemme anderledes til valg (læs = sætte sig ind i de forskellige partiers holdninger, læse nyheder m.m.), debattere (som nu smiley ), skrive læserbreve m.m. smiley Ind til da, må man acceptere at tingene kører som de gør. Selvom tingene måske ikke kører tilfredsstillende, så kører de dog i vores samfund.


  • #15   16. feb 2010 Jeg ville ALDRIG arbejde gratis! Dog kan jeg leve efter det med at man vasker hinandens hænder og selvfølgelig småting osv..
    Skal jeg lave større opgaver vil jeg have betaling for det! Med hensyn til famillie kræver jeg ikke de samme beløber.
    I vores famillie har vi altid givet penge for et udført arbejde eller gengæld arbejdet på en anden måde..
    Jeg har aldrig fået noget foræret så hvorfor skulle jeg gøre det samme for andre??


  • #16   16. feb 2010 Mark B
    Ved Sort arbejde ryger pengene jo også rundt og i sidste ende for staten altid hvad de skal have..
    Vi har det godt i Danmark og har altid haft gode samt mindre gode tider, men intet der kommer i nærheden af et fattigt land med dårlig infra struktur.
    Jeg har desuden altid haft fast arbejde også med MANGE overarbejdstimer så mener selv jeg betaler hvad jeg skal til staten.
    Det er MIN holdning og den bliver der ikke ændret på..


  • #17   16. feb 2010 Vil lige nævne som det sidste at jeg for det meste kun laver arbejde for min famillie da jeg ikke gider og bruge min fritid på sort arbejde mere og sådan har det været de sidste mange år.

  • #18   16. feb 2010 Ja, man må bruge demokratiet hvis man er utilfreds. I øvrigt, så er det jo paradoksalt at der skrives, at skatter og afgifter er blevet værre, nu efter så mange år med borgerligt styre? Hvem vil man så stemme på? Det er jo absolut ikke de svage i samfundet som nyder godt af skattestop og lettelser.

    Det system vi har i Danmark, og som vi på mange områder deler med de andre nordiske lande, er en del af vores kultur, mekanismer i samfundet som har rødder langt tilbage i fortiden. Det har altid været i den nordiske ånd, at hjælpe de svage i samfundet, og være fælles om at trække læsset.

    Interessante vinkler.


  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 40
    #19   16. feb 2010 Mark B

    Læse tit, hør nyheder og alt det stads. Kan godt skelne mellem ret og uret.

    Tja, kunne man melde sig ud og selv betale det, havde jeg nok gjort det. Gir ikke særlig meget for den måde samfundet kør på. Programmer som operation x er et ganske godt eksempel på det. Hospitaler/skoler osv.

    Havde det været update, havde sagen været en anden.

    Jeg har det fint med sort arbejde. Det er op til en selv.

    Synes jeg så, du havde skrevet sort var iorden op til en hvis græse??
    Kan det passe??



  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #20   16. feb 2010 Kenneth P

    Jeg har uddybet hvor jeg skelner mellem sort arbejde, og lovligt arbejde i et tidligere indlæg.


    Charlotte&Jesper

    Selvfølgelig ryger pengene retur i det samfundsøkonomiske system igen, selvom de er sorte. Men forudsætningen lød også, hvad nu hvis ALLE i Danmark accepterede sort arbejde? Hvem/hvordan skal vi så betale sygehusene? Snerydningen i den her tid? Vil du selv skifte bleen på din mor, når hun en dag ikke kan klare sig selv længere?


  • #21   16. feb 2010 Mark B
    Det ville aldrig ske så derfor kan jeg ikke se nogen grund til at komme videre ind på det..
    Alt det der med hvis'er kan jeg ikke rigtig bruge til noget.
    Så længe vi har er retsystem der fortæller hvad du må og ikke må, så skal tingene nok tilpasse sig.


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #22   16. feb 2010 Charlotte&Jesper

    Sort arbejde er jo dømt ulovligt af det retssystem som du snakker om? Så hvorfor mener du så stadig at det er i orden at udføre?

    Der er ikke noget hvis og hvis som du siger, for nedskæringerne er allerede en realitet? Du har vel hørt om fyringer i det offentlige - på sygehusene - fyringer af sundhedspersonale på plejehjem m.m.

    Prøv nu at se sammenhængen! smiley


  • #23   16. feb 2010 Jeg er heller ikke hellig, jeg har også prøvet at købe sort arbejde. Men fortrød det også, da det blev noget lort og jeg ingen klagemulighed havde bsgefter. Af skade bliver man klog! I ungdommen har man ofte mindre moral, mens man med årene bedre kan se sammenhænget mellem tingene.

    Hvis man arbejder for familie, og ikke har penge involveret, så er det ikke sort arbejde. Man må jo godt hjælpe hinanden. Men så snart man kræver penge, så går man over grænsen, og desuden, er det ikke lidt groft at kræve penge af familie?
    Eksemplet med et helt hus, i den anden tråd, virker også voldsomt og næppe det generelle eksempel på sort arbejde mellem familiemedlemmer?


  • #24   16. feb 2010 Mark P
    Jeg mener jeg betaler hvad jeg skal og udfører jeg noget ved siden af kan jeg ikke se problemet.. Mener det er værre og ikke bidrage med noget udover at fuske og nasse på samfundet..
    Desuden så lave alle noget ulovligt.
    Kører du måske altid 80kmt på landevejen?? Oberholde du bare ALLE love og regler??
    Med hensyn til nedskæringer.. Jeg skrev hvis'er fordi du begyndte og sammenligne alle samfundets nedture pga. sort arbejde!
    Som det sidste vil jeg give dig ret i at de skærer ned de forkerte steder!


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #25   16. feb 2010 Charlotte&Jesper

    Jeg kan ikke tage debatten med dig, for du ved åbenlyst ikke hvordan pengestrømmen fungerer i et samfund som Danmarks. Dermed kan du ikke forstå, at det er nødvendigt med nedskæringer, når der bliver flere på overførselsindkomst, men færre til at betale for disse udgifter (igen - sort arbejde forværrer problemet).

    Jeg har på intet tidspunkt påstået at alle samfundets problemer forårsages af sort arbejde. Jeg nævnte nogle eksempler, og skriver med mere, da der kan nævnes mange flere!

    Min bil er så gammel, at jeg alligevel skal til at bremse ned igen, når den endelig har nået de 80 km/t. Jo, jeg overholder de fleste love og regler, men nej, ikke dem alle. Foruden det, har det at køre 80 km/t ikke meget at gøre med at arbejde sort og dermed svigte bidraget til samfundet.

    Det er supert at du har bidraget til samfundet i nogle år, men selvom du så blot 2 år vælger at sige at du ikke ønsker at bidrage til samfundet i form af skat, vil udgifterne næppe falde. Der er stadig ældre som skal passes hver dag, veje som skal vedligeholdes og syge som skal på sygehuset. Derfor nytter det ikke noget at sige at "jeg har hele mit liv betalt skat, så kan jeg også godt holde en pause for en tid".

    Undskyld at jeg igen og igen er dig modsigende, jeg ønsker ikke at ramme dig personligt eller køre nogen form for hetz imod dig! Blot så du ikke smider mig på filter om lidt smiley




  • #26   17. feb 2010 sort arbejde er iorden..
    til en vis grænse.. hvis man feks bilder kommunen ind at man ikke kan arbejde og virkelig køre på en sygdom man har, men aktisk ikke er så slem også man for kontanthjælp og faktisk arbejder med sort arbejde hverdag i de timer man burde arbejde synes jeg ikke det er iorden..

    hvis man derimod passer sit arbejde (hvis man har et) og laver noget sort efter og i weekenden har jeg ikke noget problem med det.
    og mon ikke der er rigtig mange der enten for lavet sort eller arbejder sort...


  • Monk M
    Monk M Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 90
    #27   17. feb 2010 Jeg mener at hvis jeg bataler skat af hele min årsløn, og går ud og fusker et badeværelse eller lign i weekenden fir at tjene til ferien, så er det sgu fint ! Jeg har betalt min skat så, til rigelighed

  • Lasse A
    Lasse A Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #29   17. feb 2010 Så vil jeg vende den om, hvis håndværker-priserne var til at betale ville der så være så meget sort arbejde? Jeg er elektriker og bliver faktureret 600,- incl moms pr time, og så kommer der leje af service bil og materialer oveni, som der også bliver tjent 60% på.

  • Frank R
    Frank R Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #30   17. feb 2010 Sort arbejde er bare ikke i orden. Lasse A har en pointe, for var håndværkerpriserne f.eks. det halve, og der ikke blevet tjent så tykt på materialerne, så ringede mange nok efter en fagmand, i stedet for at stå selv med besværet. Det kunne flytte en masse "gør-det-selv" arbejde, over til håndværkerne.

    I forhold til de spørgsmål Marquis Peyror stiller, så tænker jeg, at det også handler om moral i selve branchen, når det er så åbent tilladeligt at gøre det, så tror lærlingene at det er helt i orden. Der mangler ærligt talt, noget stolthed og ære ved at gøre sit arbejde godt, og ikke mindst hæderligt. Men det er jo ikke kun håndværkerne der lider af manglen på ihærdighed og hæderlighed, det ligger måske i selve samfundsånden i dag, at enhver er sig selv nærmest?


  • #31   17. feb 2010 De høje urealistiske håndværkerpriser er naturligvis en del af årsagen til at mange vælger at få lavet sort arbejde. Det er selvfølgelig ikke iorden at få lavet sort arbejde, men jeg tror vi skal se mere på opbygningen af hele samfundet.

    Det nytter ikke at moralisere så meget over det. Alle ved (forhåbentlig), at det er forkert - men folk gør det alligevel fordi de simpelthen ikke har råd til at få lavet tingene. Om det så er nødvendigt med alle disse nye badeværelser og samtalekøkkener er så en helt anden diskussion. Jeg synes folk forbruger helt vanvittig af den slags i vores moderne verden. Det var et sidespor..

    Man kan ikke kun bebrejde håndværkerne for at priserne er så urealistiske høje. Det er vel en konsekvens af den beskatning, der generelt er i Danmark.

    Det ER for dyrt at være erhvervsdrivende. Det ses jo desværre tydeligt på de mange store firmaer, der hiver teltpløkkerne op og flytter til andre lande, der "tillader" firmaer at tjene penge. Desuden så ER lønningerne ved at være alt for høje i Danmark. Lønningerne er jo stadig på et niveau, der var kørt fiktivt op pga. fiktive penge i hele byggebranchen og hos byggematadorer, der fik overvurderet sine ejendomme og belånt dem yderligere osv osv. Alle troede, at der var penge i uendelige mængder - og lønningerne fulgte med op.

    Fagforeningerne synes stadig ikke at have forstået alvoren i, at alt er for dyrt i DK. De kæmper stadig en hård kamp for at få lønningerne til at stige yderligere - samtidigt med, at de barrikerer grænserne for arbejdskraft fra vores nabolande. Det er utopisk og meget kortsigtet at kræve højere lønninger. Den tid er forbi, hvis vi fortsat skal kunne konkurrere med udlandet.

    Folk begynder at bebrejde den nuværende regering. Vi er midt i en global økonomisk krise, som omfatter faktisk hele verdenen - ret utroligt hvis det er pga. vores regering. Det går selvfølgelig ned ad bakke for tiden - men jeg er sikker på det havde gået VÆRRE hvis vi begyndte at beskatte firmaer osv. yderligere, som Socialdemokraterne jo er varme fortalere for. De vil have yderligere beskating - hvilket er en af de primære grunde til, at vi ikke er konkurrencedygtige med udlandet længere.

    Hvis der kom en ny socialdemokratisk regering til, så er jeg personlig sikker på, at vi ville være endnu værre stillet. Det de vil er, ret beset, at de vil bruge flere penge samtidigt med, at de vil skræmme store pengegeneratorer ud af landet pga. deres højere beskatninger. Det hænger bare ikke sammen.

    Vi skal huske på, at hvis vi skræmmer de store firmaer væk pga. forhøjede skatter - urealistiske høje lønninger, så er der simpelhten ikke nogen at den "almindelige" borger kan arbejde for - leve af.

    Så - for at gøre en MEGET lang historie kort:

    Nej, sortarbejde er IKKE ok - MEN, det er komplet uundgåligt, som det er nu.

    Tak for tiden, til jer der gad læse min lange lange post.


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #32   17. feb 2010 At folk ikke har råd til nogle af de ting du nævner Falken, skyldes jo prioritering. Vi vil følge med bølgen på alle punkter. Ny mobil, nyt fjernsyn, ny bil, nyt køkken, bad, gulv, gardiner, møbler, computere m.m. - Ja skruen er uden ende! Samtidig vil vi kunne tage ud at spise hver weekend, leve af pizzaer mindst en gang om ugen, rejse 14 dage til 3 uger og sådan kan man blive ved. Altsammen for en almindelig løn i dag. Unge forsøger især at leve efter denne uendelig skrue og jeg forstår faktisk godt hvorfor 15 % af unge mellem 18-25 år er i RKI i dag. Hvordan pokker skal man kunne følge med den trend med en almindelig indtægt i dag?

    Som du ganske rigtigt siger, så er nogle af de helt grundlæggende ting helt ude af tur i vores samfund i dag. Man vil det hele, men kan kun det halve eller 1/4 del af de ting som samfundet lægger op til at man skal kunne.

    Vi lever desværre i et enormt materialistisk samfund, hvor familien efterhånden for rigtig mange, betyder mindre end det at have penge på kontoen. Se blot når familier skal arve efter en afdød, hvor hurtigt folk kan forandre sig.

    Vi har i et par år snakket om, at rykke rødderne op og flytte til Italien eller et andet afslappet sted. Et sted hvor man fokuserer på at leve godt, frem for at arbejde hele tiden, blot for at kunne være med på bølgen og have det smarteste hjem eller tøj. Ikke at jeg ikke også synes det er spændende med al den udvikling. Det har blot taget overhånd de senere år.


  • #33   17. feb 2010 Mark B

    Sjovt du nævner det med at flytte til et mere roligt land, med mindre overforbrug osv. Vi har talt om præcis det samme. Men, vi har stadig en familie, som vi vægter højere her i DK. De vil nok ikke flytte med..

    Jeg er helt enig i, at overforbruget er helt hen i vejret. Alle folk tror, at de kan det hele på samme tid - for almindelige lønninger. De tager så forbrugslån, som de så aldrig nogensinde kommer ud af igen - og ender i RKI.

    Når de så finder ud af, at de reelt ikke har råd til alle disse ting, så bliver folk deprimerede og skal have lykkepiller.

    Jeg synes virkelig vores syn på verden er sørgeligt i Danmark efterhånden.



  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #34   17. feb 2010 Falken

    Lige præcis! smiley You good the point!

    Aldrig har der været så mange psykiske syge eller deprimerede mennesker som nu. Det minder næsten om tilstande set fra Batman-filmen, hvor Gotham nærmest er ved at ødelægge sig selv. Og hvad pokker nytter det så, at vi måske er økonomisk uafhængige, hvis det tilgengæld koster venskaber, familiebånd og tilmed endda depressioner for mange mennesker?

    Jeg er sikker på at vi herhjemme en dag tager springet og flytter til et roligere sted, men resten af familien er som du ganske rigtigt siger, det sværeste at skulle undvære!


  • #36   17. feb 2010 Ja jeg har også set dette program, "Luksusfælden" et par gange, og begge gange blev jeg dybt chokeret over hvor ligeglade folk er med deres økonomi, og dermed familiens sikkerhed. Forbrug er på samfundsplan blevet et misbrug, af endnu større dimensioner end man diskuterede fedme i 0´erne.

    Hvis man tager sådan noget op som Kviklån, hvor folk her og nu kan låne en masse penge, så er det jo dybt umoralsk at det overhovedet er lovligt, for mange er simpelthen ikke intelligente nok til at gennemskue sådanne lån, og forstå hvilke ågerrenter der løber på.
    Det samme med bankerne, som i årevis har opfordret folk til at bruge deres friværdi, en firværdi som bare steg og steg i årevis. Bilklubberne på nettet eksploderede fordi nu skulle drømmene realiseres, ikke noget ondt i det, problemet er bare tydeligt nu, hvor mange hastigt forlader bilklubberne og sætter "drømmen" til salg, fordi nu faldt ejendomspriserne og mange har lånt mere i deres friværdi end ejendommen nu er værd.
    Man skal ikke regne med af bankrådgiveren vil det bedste, de har en bank der skal tjenes penge til, og man må selv bruge hovedet og finde ud af hvad man har at "hygge" sig for.

    Det er jo et skråplan, for går man bare 20-30 år tilbage i tiden, så sparede folk ofte op før de købte en ting, nu om dage er det lige omvendt, nu køber man, og betaler så af, med store renter så tingene ofte ender med at blive dobbelt så dyre som indkøbsprisen.

    Der er en ligegyldig holdning til penge og økonomi, og deraf kommer det sorte arbejde også, for hvad der for år tilbage var små nemme jobs, som folk lige fik sort, så er det nu hele huse og flere store opgaver. Og ja, I har ret, det er fordi folk vil være med på bølgen, tidens trend, at have alle de samme ting som naboen der også lever i en opskruet materialistisk tilstand. Når man så ikke har råd til at få det hele på ordentligt vis, så må man ud og hyre sort arbejde.

    Jeg håber at min generation, og den yngre som nu er ved at blive udlært, stopper op og tænker over den manglende moral i alt dette. Det bliver et ulykkeligt samfund af skyldnere og sociale tabere, hvis forbrugs og gældsspiralen får lov at forsætte.


  • #38   17. feb 2010 Nej, hvis du ser den generation som f.eks. er født i 20erne og 30erne, så har de meget mere respekt for penge, og har mere mådehold.
    Men ja, intet kommer af intet, forbrugsfesten har været der med jævne mellemrum i historien. Opgangene i økonomierne har været lige efter verdenskrigene, men den generation som oplevede disse krige, og alle de mangler de havde mens de stod på, de forstod også bedre at værdsætte de gode tider, mens generationerne som fulgte og som aldrig havde prøvet for alvor at mangle noget, ikke har forstået at værdsætte tidernes overflod, men blot har ville have mere og mere.


  • #39   17. feb 2010 Præcis Peyror

    Jeg har ikke ville nævne det før, men det vi mangler er en krig. Ikke fordi jeg ønsker en krig, men fordi der ikke er noget, der kan bringe et folk tættere end det. Og alt fremdrift vi ser er altid efter en krig.

    Hele vores infrastruktur idag er jo opbygget i perioden efter 2. verdenskrig hvor optimiskem blomstrede og folk var lykkelige for at arbejde osv.

    Folk har det jo for godt idag, De yngre generationer, jeg selv inklusiv, har jo ikke oplevet reel krise - eller mangel på noget som helst.



  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #40   17. feb 2010 Helt enig. Når en skov vokser for vildt, bør den brændes ned. Hårdt, men effektivt.

    Finanskrisen er lidt som en brænd. Mange må starte forfra.

    Og ganske rigtigt, så har rigtig mange unge mellem 20 og 40 år aldrig oplevet at mangle noget, hvilket er en skam faktisk.

    Om en krig er ønskbar. Tjoeh. Jeg tror ikke at en krig kommer, men derimod at vi kommer i rigtig hård konkurrence med resten af verden, som står og banker på vores dør udenfor i øjeblikket, for at komme ind på vores lille marked smiley


  • #41   17. feb 2010 Ja du har ret.

    Krisen er lidt derhenad - men slet ikke voldsom nok endnu. Folk får stadig understøttelse og mad endnu.

    Det er rigtigt, at vores lille utopia er truet af udlandet efterhånden. Både fordi de står og vil ind på vores marked, men også fordi vi står og banker på hos dem fordi vores land ikke er rentabelt at drive virksomhed i.

    Det er helt galt efterhånden. Og jeg korser mig over at høre på fagforeningerne og se dem barrikere diverse steder. Helt ærligt - tror de virkelig selv på, at der er råd til de lønninger i vores samfund.

    Jeg synes noglegange det føles som om de lever i deres egen lille bobble, som de bare ikke VIL ud af.



  • #42   17. feb 2010 Ved nærmere eftertanke over dit indlæg.

    Jeg tror faktisk godt en krig kan opstå igen. Jeg frygter lidt, at det er samme mekanismer, som de økonomiske kriser. De gentager sig jo gang på gang af de samme årsager(i bund og grund). Tiden læger alle sår.

    Nu, når vi når en generation hvor ingen har oplevet en krig på egen krop, så tror jeg det kan opstå igen - i en anden form muligvis, men mennesker - de bliver aldrig klogere.

    Bare rolig - det er ikke en dommedagsprofeti - jeg tror bare ikke muligheden for en krig er komplet udelukket.







  • #43   17. feb 2010 Krig kan jo være på mange måder. Vi så det med Den Kolde Krig, som jo også påvirkede Danmark, omend i en anden grad end Anden Verdenskrig.
    Der kan ske en optrapning af konflikten mellem USA og Kina, men det er lidt kringlet da begge lande er dybt afhængige af hinandens marked.
    Den økonomiske krise på verdensplan, har kostet stillinger og folk har mistet deres investeringer i krakkede banker. Men på nuværende tidspunkt er det ikke at sammenligne med de forhold en krig kaster af sig.

    Men ja, store grupper af den danske befolkning trænger unægteligt til at "rystetur", så de kan lære andre og bedre værdier at kende, end at hente en ny fladskærm (billedeligt talt)


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #44   17. feb 2010 Den 18. december 2009 skrev Kina og USA historie. Klimaaftalen blev væltet omkuld af Kina, til trods for at Obama havde lagt en håndfast strategi omkring hvordan man ville få Kina med i aftalen på.

    Der var nogle væsentlige punkter som man ønskede at sikre sig, at Kina fremover sørgede for at bidrage med nedbringelsen af co2 udslippet. Bl.a. ønskede man:

    - At Kina skulle underlægges co2 kvoter

    - At dette også skulle kontrolleres

    - At Kina skulle bidrage til fattige u-lande, der ikke med deres egen kapital kan nedbringe co2 udslippet i deres eget land.


    Kina slap utroligt nok igennem forhandlingerne, uden at blive pålagt nogle af disse 3 tunge ting. Det havde ingen forventet, eftersom at USA havde lagt alvorligt pres på dem (jeg husker ikke præcis hvad der blev brugt til det, så det undlader jeg i første omgang at komme ind på!)

    USA har enorm gæld til Kina, hvilket ville resultere i at de forenede stater reelt set ville gå konkurs, hvis Kina gjorde krav på deres del af gælden. Med andre ord, så sidder Kina i dag mere eller mindre uofficelt på verdensmagten.

    Nogen der ved hvilken styreform de har i Kina?

    Eller hvor store mængder A-våben de ligger inde med sammenlignet med USA ? smiley


    Tjaahh.. smiley


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #45   17. feb 2010 Hvis man kunne tænke sig at høre eller blot læse lidt om den rivende udvikling i Kina, eller den trussel de udgør, vil jeg varmt anbefale at få et foredrag med :

    Mads Holm Iversen fra http://www.kinainfo.dk/


    Der findes også et par gode artikler om Kina her :

    http://kinablog.dk/2008/08/


  • #46   17. feb 2010 Ja USA har gæld til Kina, og Kina ejer en masse statsobligationer i USA. Men omvendt så er USA Kinas største eksportmarked, så den er lidt mere kringlet en sådan lige at starte en krig, de er begge afhængige af hinanden.

    Fremtiden er svær at spå om, og man kan da håbe at de nye generationer vil finde sammen på andre måder, end at skulle kastes ud i store kriser. Det er bare svært at se hvordan.


  • #47   17. feb 2010 Jaja, mens vi har en god dyb debat, med masser af velargumenterede holdninger, så dukker der en ny op, om samme emne smiley

    Det falder mig altså for brystet, når en "voksenlærling" i al offentlighed siger at han laver sort arbejde for familien, 200 kr i timen. Hvor umoralsk, jeg håber virkelig Skat finder frem til ham, og jeg overvejer seriøst at sende linket på disse tråde til dem.
    Et er at lave sort arbejde, i det skjulte, men at lægge det frit frem på et offentligt forum, det er da for dumt.


  • #48   17. feb 2010 Mark B
    Jeg forstår udemærket hvordan pengestrømmen forgår i et samfund.
    Jeg er bare slet ikke enig i hvad du siger..
    Jeg citere lige hvad du skrev:
    hvad nu hvis ALLE i Danmark accepterede sort arbejde? Hvem/hvordan skal vi så betale sygehusene? Snerydningen i den her tid? Vil du selv skifte bleen på din mor, når hun en dag ikke kan klare sig selv længere?
    Tror du nogensinde det ville komme så langt??
    Hele denne debat startede jo med snakken om for dyre håndværker og sort arbejde og lige det er jeg bare ikke enig i.
    Jeg vil bare læse med nu her og følge tråden.
    Forresten smider jeg dig ikke på filterlisten da jeg mener du er en fornuftig gut og fører en debat med..



  • #49   17. feb 2010 Marquis Peyror
    Du mener simpelten hen at du vil til at anmelde folk hvis du opdager de arbejder sort??


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #50   17. feb 2010 Charlotte&Jesper

    Det er ok at du ikke ønsker at deltage i debatten. Min sidste bemærkning er blot, at med alt det ulovlige arbejde som udføres, rykker de problemer du mener ikke er aktuelle i øjeblikket, meget hurtigt nærmere.

    Kina har en enorm eksport, men jeg mener faktisk at over 60 % af deres producerede varer er til dem selv.. Jeg er dog ikke sikker og har ingen kilder på det, så det er kun et gæt MP...


  • #51   17. feb 2010 Ja, hvis de igen og igen bliver ved med at skrive herinde, at de laver sort arbejde og som i dette - ganske enestående tilfælde trods alt - ligger det detaljeret frem, så er jeg ikke bleg for at sende det til Skat, så må de jo bestemme om det er værd at forfølge. Sådan må det være.

  • #52   17. feb 2010 Ja må indrømme det gør mig rasende at du køre sådan en hetz imod en person! Jeg tror bestemt du gør tingene værre ved at true/melde folk pga. sort arbejde.



  • #53   17. feb 2010 Jeg kører ingen hetz, han har dårligt været nævnt i længere tid, og vi diskuterer primært det sorte arbejde i denne tråd.
    Det er ham selv som forsætter, nu en en hel ny tråd, men hvis han havde en smule fingerspidsfornemmelse, så havde han måske forstået, at det er ret umoralsk og at det ikke bliver mindre af at forsætte.
    Som en god samfundsborger kan jeg ikke blive ved med at sidde sådan noget overhørigt, et par gange ja, men ikke vedvarende. Sådan er det bare.

    Reelt set er det jo sidens hjælpe-admins som for længst burde have sat ind, men der har jo dårligt været liv herinde før disse indlæg, så de skal nok lige på omgangshøjde smiley


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #54   17. feb 2010 Hvorfor skulle tingene blive værre ved at han blev anmeldt for sort arbejde da? smiley Jeg kan kun se at de skulle blive bedre. På den måde lærer han loven på området at kende og måske begynder han så at blive rigtig integreret i samfundet, frem for blot at være lærling og nasser smiley

  • #55   17. feb 2010 Mark B
    Han betaler sgu da skat! Han har da bare lidt ekstra mønter i fritiden..
    Hvorfor ikke bruge tiden på rigtige nassere og samfundsbedrager som ikke betaler den mindste skat eller bidrager med noget godt i det danske.
    Det er utroligt som du vil nedgøre folk. "Kun" lærling og endda nasser. Han er da idet mindste igang med at uddanne sig og snart færdig. Det er sgu da mere end hvad MANGE andre unge er!


  • #56   17. feb 2010 Er han ung? Troede Jens/Kristian/mr.X var voksenlærling?

  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 40
    #57   17. feb 2010 Nu har vi hørt om hvor forkert det er at svenden/eleven at lave sort arbejde. Promblemet er vel li så meget ved modtageren af det sorte arbejde.

  • #58   17. feb 2010 Jo det er et problem fra begge vinkler, absolut.

  • #59   17. feb 2010 Jeg synes bestemt ikke, at det er okay at lave eller få udført sort arbejde - men jeg synes næsten, at tanken om et stikkersamfund er endnu være.

    Af to onder vil jeg hellere have lidt sort arbejde hist og her.



  • #60   17. feb 2010 Falken
    HØRT!
    Det er så sandt som det er sagt


  • #61   17. feb 2010 Jep, man skal da heller ikke melde sin nabo og sådan noget. Man må bevare sine relationer. Men en tilfældig tåbe på et forum, der har jeg godtnok ingen kvaler. Men den sag har galleriet jo ordnet nu, hvilket er fint.

  • #62   17. feb 2010 Ja kunne se at hele lortet er slettet! Selv brugeren..

  • #63   17. feb 2010 Eller er det ham selv som har slettet sin bruger det ved jeg så ikke.

  • #64   17. feb 2010 Nej det er det ikke, det er admin. Og nu gider jeg så heller ikke snakke mere om ham smiley

  • #65   18. feb 2010 Jeg synes sort arbejde er lidt li'som korruption. Det er noget lort hvis ikke man selv er med i det ;O)

    (just kiddin')


  • #66   18. feb 2010 haha

  • Frank D
    Frank D Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Svar: 48
    #67   18. feb 2010 Min mening om sort arbejde:

    Jeg synes det er helt ok at få lavet sort arbejde i et vist omfang. Omfanget af dette kan diskuteres men er op til den enkelte. Hos mig går den ved venner, familie og bekendte.

    Dem der har så ondt i røven over penge mellem familie og venner fatter jeg ikke. De vil gerne have hjælp eller hjælpe men ikke give penge for det.

    Jeg har en bekendt der er tømrer som ikke vil tage penge for vennetjenester. Han har nu i nogen år hjulpet diverse venner med at lave huse om, sætte vinduer i, lægge gulve osv osv. Konen klager over han bruger for meget tid og ikke kan få hjælp til sine egne projekter. Problemet at dem han har hjulpet i flere måneder er kontornussere og ikke kan hjælpe ham med hans projekter. I sådanne tilfælde ville det være langt lettere at sætte en vennepris på timelønnen. Venneprisen kunne f.eks være 125,- i timen.

    Mht. samfundsøkonomi så er det ikke meget økonomi Mark B har læst og forstår. Lad os tage vores ven der har lavet el for 50.000,-. Ofte vil arbejdet ikke være udført hvis der ikke var mulighed for at lave det sort. I dette tilfælde er der indkøbt for 30.000,- materialer - heraf er der betalt 6.000,- i moms og forretningen hvor varene er købt betaler skat af fortjensten. Vores 2 elektrikkere har tjent 20.000,- som de går ud og køber lidt biobilletter, en tur til Lalandia og blomster til konen for at have været væk hver aften i 2 måneder - disse penge betales der så 4.000,- i moms af og butikkerne hvor pengene bliver lagt betaler skat af fortjenesten.

    Hvis du spørger diverse byggemarkeder og køkkenfirmaer hvordan deres regnskaber så ud hvis der ikke var sort arbejde kan jeg fortælle dig at det ikke havde været sjovt.

    Selv diverse håndværksmestre er glade for sort arbejde. Det er sjældent at hele det udførte arbejde er sort. Ofte erF.eks murer og elektrikker på regning mens f.eks tømrer arbejdet bliver udført sort. Ofte er alternativet at arbejdet ikke bliver udført - og der er ingen der tjener penge.

    Mht. Marquis Peyror vil melde lærlingen som har lavet sort arbejde for sin svoger til Skat vil jeg bare ryste på hovedet og tænke mit.

    Nu kan jeg ikke huske hvem der skrev at svogeren blev hængt ud men jeg har intet sted set svogerens navn eller noget der kunne henvise til hvem svogeren er. Jeg kan overhovedet ikke se han bliver hængt ud men blot at der bliver spurgt om rimeligheden i han ikke vil betale.

    Afslutningsvis vil jeg sige at sort arbejde udført af håndværksmestre, samt håndværkere der bevidst går arbejdsløse for at lave sort arbejde er over grænsen.

    Over and out

    Frank


  • #68   18. feb 2010 Frank

    Jeg mener nu at Mark B og jeg selv har rimelig OK styr på markedsøkonomi og kender udmærket til den udtalelse fra Peter Birch Sørensen, der fortæller at sort arbejde KAN være til gavn for statskassen.

    Hvad han dog, ganske fornuftigt, også nævner er følgene ting:
    "Samlet set koster det sorte arbejde et indtægtstab for staten og undergraver skattemoralen. Derfor skal der fra min side ikke herske tvivl om, at det er noget skidt,"

    Flemming Ibsen, arbejdsmarkedforsker, konkluderer sådan:

    "Når der er fuld gang i hjulene, kaster det sorte arbejde mest af sig. Men under lavkonjunkturen bliver det i højere grad konkurrenceforvridende, fordi for eksempel dagpengemodtagere kan gå ind og stjæle omsætning fra det beskattede arbejde,"

    Noget man slet ikke kommer reelt ind på i denne sammenhæng er, at de ting "som ikke ville blive gjort" MÅSKE ville blive gjort, hvis håndværkerpriserne var til at betale hvidt.

    Som det er nu er priserne jo ganske rigtigt så høje, at mange ikke magter at betale det hvidt. Det er vel et problem i sig selv. Hvis disse priser kom ned på et mere realistisk niveau, så ville sort arbejde sikkert ikke være ligeså lukretivt.

    Noget meget værre for den danske statskasse er jo alt den udlandske arbejdskraft, som praktisk taget ikke bidrager til den danske statskasse overhovedet. Personligt vil jeg helle ansætte en dygtig polak(jo, de findes) på lovlig vis fremfor en sort dansk håndværker.

    Alt i alt bør lønningerne ned / blive på nuværende niveau uden stigninger de næste år og skatter osv bør sættes ned for håndværkerfirmaer.

    Vi kommer slet ikke sort arbejde til livs uden at ændre på disse ting.

    Og nej, hvis vi kommer ud i sort arbejde i vid udstrækning - og tilmed under lavkonjunktur, så er sort arbejde absolut ikke gavnligt for statskassen - eller nogen andre for den sags skyld.




  • #69   18. feb 2010 Hvis lønningerne skal sættes ned, så vil jeg foreslå at alle "de liberale" erhverv går forrest, og starter med at sætte deres "timeløn" ned til omkring en tredjedel af hvad den er i dag.

    Hvor er f.eks. logikken i at min dyrlæges timeløn er den ti-dobbelte af min når hans uddannelse kun er dobbelt så lang ??

    Og Anne Mette Rasmussen....30.000 kroner i timen. Uddannelse: pædagog og et par afsnit af "vild med dans".

    Måske skulle jeg gå en tur til psykolog. 1000 kr. i timen

    Næh...jeg må hellere ha' ondt i røven hvis kassedamens løn stiger fra 102 til 104 kroner i timen.





  • #70   18. feb 2010 can

    Jeg er faktisk helt enig.

    Det er specielt de erhverv, der tager lønninger, de rer helt ude for pædagogisk rækkevidde.

    Hvad med tandlæger? tsk. tsk.


  • #71   18. feb 2010 can.alt.doughnut.CE .
    Du har helt ret! Fatter virkelig ikke hvorfor folk herinde har så ondt i røven over håndværkernes lønninger!


  • #72   18. feb 2010 Frank D
    Jeg tror det var nogenlunde den måde jeg ville udtrykke mig på overfor de andre.. Du er nok lidt bedre til at fomulere dig end jeg er..


  • #73   18. feb 2010 Jeg mener nu stadig at en håndværkers løn er for høj også. Hvis man skal have en håndværker gennem et firma, så er det så dyrt at det er umuligt at betale for den almindelige borger. Det opfordrer til sort arbejde.

    Alles lønninger er næsten for høje til pt. til noget som helst kan køre. Men de liberale erhverv tager nok prisen for de aller mest tosede lønninger.


  • #74   18. feb 2010 Jesper, jeg formoder at du er håndværker? Der findes ingen der selv vil sige ja til, at de selv skal have mindre i løn.
    Det er jo problemet, at alle hele til vil have mere, og ikke kan forstå at skruen er løbet for langt i de gode år.


  • #75   18. feb 2010 Ja er Elektriker
    Jeg ville gerne gå ned i løn for at mit firma f.eks. kunne klare de dårlige tider osv.. Der skal dog være en god grund før jeg ville gøre det.
    Jeg skal igang med at videre uddanne mig nu her så kommer til at gå MEGET ned i løn, men det er jo en helt anden snak. Mener også det er den rigtig tid og gøre det i.


  • #76   18. feb 2010 Yes, Jesper.

    Det er den helt rigtige tid at gøre det!.



  • #77   18. feb 2010 Det lyder jo fornuftigt, og tiden bliver næppe bedre til det.

  • #78   18. feb 2010 Selvom mange el-firmaer osv gerne vil gå ned i pris osv, så tror jeg reelt ikke de TØR. Ad frygt for de andre firmaer bliver sure osv.

    Jeg tror faktisk de har en eller anden form for kartel, der sørger for at priserne forbliver latterligt høje.

    Man burde sgu lave et firma, der var skide ligeglad med alle de andre firmaer og lavede nogle virkelig gode priser på alt.

    Mon ikke der snart er nogle arbejdsløse håndværkere, der ville være med på idéen - blot for at have et arbejde?


  • #79   18. feb 2010 Marquis Peyror
    De tider vi har haft med mega bygge boom er jo også helt unormalt..
    Jeg vil mene det er mere "normale" forhold vi har nu. Tror også det kan være godt at slå bremserne i.
    Vil give dig ret i at der går nok længe inden vi får sådan et bygge boom igen. Så vi kan lige så godt vende os til de forhold der er nu.


  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 40
    #80   18. feb 2010 Til jer som ikke er håndværker, ved i overhovedet hvad en håndværker for i timen??

    Er i klar over hvor meget det koster at drive et firma + alle omkostninger.
    Bil, håndværkertøj,forsikring på medarbejder osv osv.???


  • #81   18. feb 2010 Kenneth - hvis du læste tråden ville du ikke spørge sådan.



  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 40
    #82   18. feb 2010 Den har jeg læst!

  • #83   18. feb 2010 Sakset fra et af mine andre indlæg i denne tråd:

    Man kan ikke kun bebrejde håndværkerne for at priserne er så urealistiske høje. Det er vel en konsekvens af den beskatning, der generelt er i Danmark.

    Det ER for dyrt at være erhvervsdrivende. Det ses jo desværre tydeligt på de mange store firmaer, der hiver teltpløkkerne op og flytter til andre lande, der "tillader" firmaer at tjene penge. Desuden så ER lønningerne ved at være alt for høje i Danmark. Lønningerne er jo stadig på et niveau, der var kørt fiktivt op pga. fiktive penge i hele byggebranchen og hos byggematadorer, der fik overvurderet sine ejendomme og belånt dem yderligere osv osv. Alle troede, at der var penge i uendelige mængder - og lønningerne fulgte med op.

    Fagforeningerne synes stadig ikke at have forstået alvoren i, at alt er for dyrt i DK. De kæmper stadig en hård kamp for at få lønningerne til at stige yderligere - samtidigt med, at de barrikerer grænserne for arbejdskraft fra vores nabolande. Det er utopisk og meget kortsigtet at kræve højere lønninger. Den tid er forbi, hvis vi fortsat skal kunne konkurrere med udlandet.


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #84   18. feb 2010 Kenneth P

    Så prøv igen! smiley


  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 40
    #85   18. feb 2010 Den var nu ikke til jer 2, synes det lyder fornuftig det der kommer fra jer. smiley

  • Frank R
    Frank R Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #86   18. feb 2010 Jeg havde en gammel glarmester på besøg, han kørte i sin 20 år gamle Mercedes varevogn, og havde sit gamle nyttige værktøj som stadig var ligeså godt som nyt. Han kunne ikke forstå at så mange håndværkere absolut skal køre rundt i splinternye vogne og mente de havde et alt for højt forbrug på "ligegyldige" luksusting.
    Sagt med andre ord, overforbrug, og det er skruet op samtidig med at timepriserne er skruet op, fordi der hele tiden var et marked. Det hele skal ned igen!!!!


  • #87   18. feb 2010 Frank R

    Han lyder som en fornuftig gammel gubbe. Han har jo helt ret!



  • #88   18. feb 2010 Sjov historie. Jeg skal ikke kunne sige om det er sandt, men det lyder da plausibelt hvad den gamle glarmester sagde.

  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #89   18. feb 2010 Kenneth P

    Det var også ment i sjov og sagt med et glimt i øjet Kenneth smiley


    Ja, en rigtig god historie faktisk, med en god pointe hvert fald! smiley


  • kenneth k
    kenneth k Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #90   18. feb 2010 jeg syntes at sort arbejde er helt i orden. for i den sitset ende er det dem folk bruger til nyt stor tv rejser og ting som de ellers ikke vil gå hend og købe. så tror faktisk ikke det er smart at stoppe det

  • #91   18. feb 2010 Næ skattesnyd og at sælge narko, genererer jo også penge som før eller siden havner et sted i systemet... eler hvad?

  • #92   18. feb 2010 Kenneth K

    Det du omtaler har vi også været inde på tidligere i tråden. Og ja, du har en pointe.

    MEN - her under lavkonjunktur er det ikke kun en god ting da det forvrider konkurrencen lidt. Det tager bare arbejdet fra de reelle firmaer.

    Men lidt sandhed er der i det du siger..


  • #93   18. feb 2010 Ja - bankrøvere er faktisk også gode for statskassen. De bruger også dejligt mange penge på rejser, biler og fladskærme osv. Dem burde vi have lidt flere af!

  • #94   18. feb 2010 Ja, selv dem som bliver taget for at køre for hurtigt, spytter penge i systemet, så lad os alle bryde lovene så meget vi kan, det hjælper det hele. Skidt med moralen, den varmer ikke foret i tegnedrengen!

    /off ironi smiley


  • #95   18. feb 2010 Faktisk burde tyve belønnes af staten, da de jo holder gang i hjulene. Folk får jo som regel pengene af forsikringen alligevel. Og folk skal så forbruge flere penge, der går direkte i statskassen.

    Ja - tyvene - de bør belønnes!


  • #96   19. feb 2010 det skal lige siges at jeg har IKKE læst hele tråden, for den er vildt lang, synes jeg, så håber ikke at jeg træder nogen over tæerne...
    for at svare på det første indlæg, så synes jeg at det er helt fint at hjælpe hinanden, både familie og venner, med ting som en anden håndværker måske ku have tjent penge på, det er jo det man kalder en vennetjeneste...
    jeg synes osse at det er fint at spørge en håndværker om en sort pris, for på den måde kan man spare lidt penge, og håndværkeren kan tjene lidt flere penge... det er en ren win-win situations... og selvom alle måske siger at de synes det er skidt, så tvivler jeg på at den dag de står med en håndværker der siger at han kan tage 10000 for et stykke arbejde, eller man kan få det samme stykke arbejde udført for 6000, så overvejer de nok deres holdning én gang til...


  • #97   19. feb 2010 Ja man kan også gå til en hæler for at få fladskærmen lidt billigere? smiley

    Pointen at min lille debat med Falken, var at selv de groveste forbrydelser lønner sig i statskassen, folk får arbejde af det og hjulene holdes i gang.

    Der hvor ironien stopper, og fornuften burde tage over, er moralen, og når du skriver som du gør her Kentex, så ser det virkelig skidt ud på det punkt!

    Men ja det er nemmere at blive kriminel, når man står til at kunne spare 4000 kr, enten på at hyre den sorte håndværker, eller ved at købe fladskærmen hos hæleren. Særligt hvis man kun tænker i pengene.


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #98   19. feb 2010 ! kentex !

    Ja, du har ret. I den givende situation er det selvfølgelig en ren win-win situation. Men hvordan skal staten så sikre indtægter til dækning af alle de offentlige udgifter? (igen - sygehusene, vedligeholdelse af veje, pasning af dine gamle forældre en dag m.m.)

    Lad os forudsætte at vi ingen skat havde, så skulle udgifterne lægges over på de varer vi køber. Altså momsen. Dvs. at momsen så skulle stige til et sted mellem 50 og 75%% moms på alle varer på hylderne. Ja på alle biler endda. Tilgengæld ville du så også have 45-63% med hjem i lønningsposen.

    Det ville måske være én måde at gøre det på, men faktum er jo stadig at udgifterne til det offentlige er forholdsvis ens (der kunne måske spares medarbejdere hos SKAT til at kontrollere sort arbejde) men jeg tror tilgengæld at folk lynhurtigt ville blive trætte af at betale 24,95 kr. for en liter mælk nede i Brugsen smiley

    Når det så er sagt, så kommer problemet tilgengæld til at ramme os hårdt på vores kommende livsnerve her i Danmark, nemlig turismen. For hvor mange tyskere med deres lønninger vil ikke fravælge det danske turistland hvis de skulle betale disse tornhøje priser for fødevarer når de kom herop, ja for ikke at tale om på sommerhuset/ferielejligheden!

    Hvordan mener I (nogle af jer kritikere af den høje skat) at vi skal betale de offentlige udgifter, hvis ikke det skal være over vores løn? smiley


  • #99   19. feb 2010 Og så er det jo bare en skam, når det er din fladskærm tyven tager næste gang, eller din bedstemors toiletbesøg som kommunen skærer væk smiley

  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #100   19. feb 2010 Man kunne selvfølgelig åbne en bod, hvor folk så frivilligt kunne komme og bidrage til de offentlige udgifter. Jeg gætter på at de fleste der allerede nu arbejder sort, vil sige i retning af "Skat? Næh Benny.. jeg betalte 1000 kr. til skatten for et halvt år siden, så nu må det være de andres tur til at bidrage!"

    smiley Det var ironisk ment, men det KUNNE jo være én måde at løse det offentliges problem på smiley


  • #101   19. feb 2010 "eller din bedstemors toiletbesøg som kommunen skærer væk ;-)"

    Sjovt som det altid er "de svage" der skal skæres hos.

    Da Gigantium i Ålborg blev indviet, blev HELE HALLEN dækket med fint gulvtæppe. Flere tusinde kvadratmeter á 500 kr.- Dagen efter blev det fjernet, og har ikke set dagens lys siden.

    Frederiks's og Mary's lille hybel renoveret for over 150 millioner kr. ???? Nåh ja, de skulle selv betale 3 millioner kroner, men de sidste 147 millioner skal du og jeg betale.

    Hvor meget mon jeg betaler for at holde det kongelige teater i gang, selv om jeg aldrig kunne drømme om at komme der selv ?

    Den slags eksempler er der formodentligt titusindvis af, men det kan ikke lade sig gøre at spare andre steder end hos de gamle og svage.

    SYGT SYGT samfund.


  • #102   19. feb 2010 Røv.

    Ja, jeg er faktisk hel og aldeles enig i dine betragninger her. Det komplet vanvittiige overforbrug den den slags prestige projekter er usmageligt.

    Jeg er dog ikke enig i, at vi skal skære kongehuset væk - deres boliger skal altså holdes ved lige osv. selv om vi ikke havde dem. Gider ikke tage den diskussion i denne tråd.

    Det ER usmageligt at man skærer ned på de svageste og smider om sig med penge til ligegyldige ting. Helt enig.


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #103   19. feb 2010 "Røv" - som jeg også hopper med på vognen og kalde dig smiley

    Du har fuldstændig ret! Vil man ha' og drive et operahus, må det være på privat regi. Jeg kunne svært forestille mig at det er en overskudsforretning, uden alt den støtte den får.

    Renovering af bygninger m.m. for 150 millioner kr. - Jeg er faktisk enig. Der lever millioner af mennesker i verden som ville gøre alt for en gammel papkasse til at sove i! Og så skal én enkelt familie stoppes med så mange penge, for at repræsentere Danmark? Jeg er ret sikker på at man nok godt kunne finde én eller to repræsentanter til en brøkdel af den pris ja! smiley

    Så dine synsvinkler er absolut værd at tage til efterretning!! smiley


  • #104   19. feb 2010 Mark B

    Selvfølgelig skal skatten betales over lønnen. Jeg tror dog, der vil være en gevinst ved at sænke skatterne - eller måske sænke den på f.eks privat håndværkerarbejde. Det er især de private, der har problemer med at betale håndværkerne fordi de jo ikke får momsen tilbage og heller ikke kan trække arbejdet fra i skat.

    Hvis man tillod den slags arbejde(det typiske sorte arbejde, f.eks håndværkere, rengøring, babysitning osv).udført for en lavere beskatning, så tror jeg man vile have en WIN-WIN situation - for at bruge et populært udtryk.

    Man ville sikkert få lidt mere i statskassen fordi folk ville være mindre tilbøjelige til sort arbejde og folk ville være glædere og have nemmere ved at holde sig inden for sit eget moral-kodex.


  • #105   19. feb 2010 De 150 mio til Frede og Mars bolig - Amalienborg - som jo er en kulturarvsskat for Danmark ligemeget hvem der bebor den - er jo netop også pga.komplet vanvittige lønninger og omkostninger ved alt.

    Alt den slags arbejde er jo så vanvittig dyrt efterhånden.



  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #106   19. feb 2010 Falken

    Helt enig. Jeg synes dit forslag er rigtig godt! smiley


  • #107   19. feb 2010 Desuden burde håndværkere da være lykkelige for, at staten smider om sig med peng præcis sådan nogle steder. Det er jo delvist det, der holder dem beskæftiget. smiley

  • #108   19. feb 2010 Det fremgår vist meget tydeligt at jeg er modstander af monarkiet, men helt enig....det er en anden diskussion ;O)

    Hvad mener i om professionelle sportsstjerner, der kommer til Danmark og bliver ansat som FORSKERE (! ! !), og dermed er fri for at betale skat (eller i hvert fald næsten). Hvad er det liiiige de forsker i ?

    Hvordan kan man bo i en 10-20 millioner kroners villa, når ens eneste bidrag til samfundet er at køre rundt på en cykel.

    Hvorfor skal man have 5 millioner kroner om året for at medvirke i en tåbelig DSB-reklame ?

    Hvorfor skal man ha' gyldne håndtryk på adskillige millioner fordi man ikke var god nok til sit job ??

    Hvorfor går jeg helt i selvsving ;O)


  • #109   19. feb 2010 Jeg er fuldstændig enig med dig Røv.

    De ting du nævner kan også få mit pis i kog. Det er komplet uden for pædagogsik rækkevidde, at den slags får lov til at ske.


  • Frank D
    Frank D Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Svar: 48
    #110   19. feb 2010 Godt i er enige.

    Jeg skal bare have fundet knappen hvor jeg slipper for at få en mail når der er nye indlæg i tråden. Har egentlig mest lyst til at tage kampen op og forklare mine meninger men har ikke tiden til det - og jeg kan se i er lige så stædige som jeg er smiley


  • #111   19. feb 2010 Ulrik... En på overførselsindkomst betaler da også skat , hvad er forskellen ?

    Hvad hvis vedkommende på kontakthjælp er en ledig håndværker som ikke er i fagforening og som ikke kan få arbejde ?


  • Ulrik N
    Ulrik N Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 99
    #112   19. feb 2010 synes at sort arbejde er helt iorden, fx en mure el tømre går på arbejde 37 timer og betaler skat af dem. så har jeg ikke det mindste imod at han skulle tage en en lørdag el søndag og tjene lidt ekstra. Men hvis nu fx en førtids pensionist el en kontant hjælps modtager laver sort og slet ikke betaler skal synes jeg ikk det er i orden. Og er helt med på den der med det danske velfærdssystem med de gamle og sygehusene osv, men nu skal man tænke på at sorte penge kan stort set kun bruges til fornøgelser, købe ting, tage i biografen osv. så pengene bliver tit her i landet og holder gang i manskinen,.

    detefter vil jeg sige at jeg synes ikke at håndværker priserne er så urealistiske, det er den måske i nogle områder, men fx i det firma jeg er i får en svend 165 kr i timen. Så hvis håndværker priserne skulle sættes ned skulle vi også gå ned i løn, hvem gider efterhånden så bruge 4 år af deres liv på at tage en uddannelse for at komme ud og tjene det samme som en der står på en fabrik og trykker på en knap. jeg gad i hvertfald ikke. Der skal der være en grund til at det slid. Og til de folk der er helt imod sort arbejde, kan virkelig ikk forstå at i for så ondt i røven over det. måske har i ikke selv mulighed for at tjene sort, tror det kunne være en af grundene.


  • Ulrik N
    Ulrik N Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 99
    #113   19. feb 2010 marianne
    hvis det er en håndværker der går på a kasse el lign så synes jeg heller ikke det er helt fair.


  • #114   19. feb 2010 Næ det gør heller ikke noget at Kassedamen i Netto bruger ugen på at sidde der, og så i weekenden så tager hun den sorte maske på og tømmer nogle lejligheder for deres fladskærme. Hun har jo betalt sin del, så selvfølgelig må hun have lov at stjæle, klart klart smiley

    Tænk at begrunde tyveri, som sort arbejde jo også er, med at tyvekosterne genererer forbrug.. det er dårlig moral.


  • Ulrik N
    Ulrik N Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 99
    #115   19. feb 2010 sort arbejde = tyveri.... nej

    når man er ude laver man et stykke arbejde og hjælper en person og får penge for det.

    laver man indbrud. smadre man et hus nakker fladskærme osv og skader persone psykisk.

    må nok indrømme at jeg ikk kan se hvordan de kan kobles sammen.


  • #116   19. feb 2010 Ulrik

    Kan du uddybe forskellen.

    En håndværker i arbejde, som betaler skat, må gerne arbejde sort.

    En arbejdsløs, som også betaler skat, må ikke arbejde sort.

    ???

    Og så tænk lige på, at det er de ansatte håndværkeres ragen-til-sig i fritiden, der muligvis er grund til at kollegaen er arbejdsløs.


  • #117   19. feb 2010 Can... Også lige min pointe...

  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #118   19. feb 2010 Det er sgu da virkelig noget rigtig RØV!

    Sorry. Jeg kunne ikke lade vær - Hr. Røv smiley


  • #119   19. feb 2010 Det kan man vist kalde RØV-tur smiley

  • #120   19. feb 2010 Jeg er igen komplet enig med dig Røv.

    Utroligt man ikke kan se det. Måske man ikke VIL se det.


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #121   19. feb 2010 .. Nå, back to topic!

    Jeg er enig med dig "Røv" smiley (det lyder nu stadig sjovt når man siger det inde i hovedet! smiley ). Der er ikke nogen egentlig logik i de enorme summer som visse personer, fonde eller medlemmer får af diverse forskellige ting. Listen over ting man kunne stille spørgsmålstegn ved, er virkelig lang. Og til dels "forstår" jeg også godt hvorfor det er fristende at udføre sort arbejde. Men i det lange løb hænger det ikke sammen.

    Udviklingen i de enorme aflønninger kommer netop af, at vi lever i så materialistisk et samfund. I dag er det ikke nok længere, blot at have et job hvor man er glad. Nej har man fundet sådan ét, mener man også at man skal have en skarp løn! smiley


  • #122   20. feb 2010 Præcis Mark.

    Folk tror, at man skal kunne lave det man brænder for, samtidigt med at det skal give en fantastisk løn.

    Hvis f.eks en advokat tjener så og så meget så skal personen, der har valgtjob med "hjertet" også tjene meget for at være tilfreds.

    Dem, der har valgt med hjertet glemmer helt, at f.eks advokaten måske ofrede sit eget drømmejob(valgt med hjertet) for at have muligheden for at tjene gode penge, fordi det netop er muligt her.

    Håber det giver mening, det jeg prøver at forklare.

    Jeg ved godt, at der selvfølgelig er brug for alle funktioner i samfundet, men - de ting, der kræver mest hjerne, arbejdsindsats og dygtighed skal naturligvis være de bedst betalte - simpelthen pga, udbud og efterspørgsel. Jo færre mennesker, der magter at komme gennem nåleøjet til stillingerne, jo højere løn.

    Ret logisk i mine øjne.

    P.s - jeg har ikke selv en af de top-betalte jobs. Men derfor ved jeg da godt, at det er min egen fejl. Jeg kunne have ofret mig mere, hvis jeg ville have tjent flere penge. Sådan ser folk ikke på det idag synes jeg. Alle vil have alt.



  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #124   20. feb 2010 Mogens S

    Dit synspunkt er da rigtigt. Men vil det sige, at vi skal skære alle op i én del, og så give samme løn til alle? Advokater, som lagerarbejdere? smiley Det er vel det du siger, med dit indlæg? smiley

    (Dit synspunkt kan være ok, men du bliver nok nød til at uddybe lidt mere)


  • #125   20. feb 2010 Mogens

    Det er jo det typiske man hører.

    Jeg kan bruge guldeksemplet.

    Guld er kun dyrt fordi det er relativit sjældent. Jern er på mange måder meget mere nødvendigt - men det findes i større mængder end guld, så derfor er det ikke ligeså dyrt, som guld.

    Det er præcis det samme. Ret uretfærdigt overfor jern, der jo ikke kan undværes overhovedet.

    Men sådan er verden. Det der er mest af er billigst - det der er mindst af(kræver mest af den enkelte person) er dyrest.



  • #126   20. feb 2010 Selvfølgelig vil forskellige specialister, der har dygtiggjort sig inden for en speciel niche også være berettiget til en høj løn. Igen - udbud og efterspørgsel styrer prisen / lønnen. Eller det BURDE den.



  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #128   21. feb 2010 Mogens S

    Det ville hjælpe dig meget, hvis du forsøgte at tænke lidt mere i dybden på de ting du siger. Meget af det hænger nemlig slet ikke sammen - desværre!

    Jeg er nu heller ikke sikker på at en fagforenings formand - eller hvem den der "boss" som du udtaler dig om end er?! - får op imod en million om året.


  • #129   21. feb 2010 Mogens

    Jeg synes det virker som om du slet ikke læste det jeg skrev.

    Jeg er helt enig i det med fagforeningsbosserne. Det er usmageligt.


  • #130   21. feb 2010 sort arbejde er altid godt til en vis grænse, kommer selvfølgelig an på hvad der skal laves. hvis der bliver lavet noget lort når det er sort er der jo ikke noget at komme efter. så mit svar er ja og nej til sort arbejde

Kommentér på:
Er sort arbejde i orden?

Annonce