{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.670 visninger | Oprettet:

Ombygning hvor skal jeg starte??? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal igang med at bygge en over etage om til beboelse, jeg har et helt tom rum hvor der skal gulv, isolering loft og gipsplader osv. sættes op.
MEN hvor faen skal jeg starte? har en ide om det måske er mest smart at starte med at ligge gulv? da det skal hæves lidt, og så derefter sætte "skunk" vægene op på selve gulvet? eller er jeg helt forkert på den??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ombygning hvor skal jeg starte???
  • #1   29. jul 2009 Start med gulvet, så har du noget at gå på i resten af ombygningen.
    Derefter skråvægge, skunk, loft, skillevægge, gipsarbejde, malerarbejde, gulvbelægning, døre, lister og slutrengøring.

    Jeg foreslår at du lægger undergulvet (22mm spånplade) helt ud i skunken, så har du lettere ved at komme derud på et senere tidspunkt, når du evt skal trække ekstra kabler eller lign.

    MVH Frank


  • #2   29. jul 2009 Havde egentlig tænkt mig at ligge gulvet på strøer? og ikke ligger spånplader ud?

  • Peter H
    Peter H Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 52
    #3   29. jul 2009 Hvis du vil lægge gulv direkte, snakker vi jo planker, og de er ikk billige. Der snakker vi 800-900 pr. kvm.

    Jeg har selv lavet loft først, med gips og el. Der efter el i væggene. Så op med det de gamle planker og lave nyt spånpladegulv, med alle ledninger under spånplade gulvet. Til sidst fuldspartling af vægge + loft..

    Du kan jo også lægge 14mm planker på spånpladegulv. det er noget billigere en 22mm planker


  • #4   29. jul 2009 Ja, der er selvfølgelig flere måder at gøre det på.
    Hvis der allerede ligge et gulv nu, så kan dus starte hvor du vil, men er det råt bjælkelag ville jeg starte med gulvet.

    Men du havde tænkt dig at lægge strøer c/c 50-60cm, oven på bjælkelaget og så et plankegulv, eller? Det er self også en mulighed. Ved denne konstruktion skal du nok sørge for at dine skillevægge og skunkvægge ikke står på gulvbelægningen, men ned på bjælkelaget istedet, så dit plankegulv kan bevæge sig.
    Fordelen ved at lægge et spånpladegulv på hele etagen på én gang, er at du så senere kan flytte en skillevæg uden at skulle til at lave gulvet om.

    Mvh Frank


  • #5   29. jul 2009 skrue spånplader i over hele gulvet så du har noget at gå på.

    gå i gang med at isolere og bygge et skelet op til skunken og andre steder hvis der er noget der skal rettes op på. isoler skunken og siderne. sæt plader på siderne, så skunken og til slut loftet, da du så kan skubbe de rustikke brædder ind mod pladen sådan at det ser ordenligt ud. - hvis du skal have gibs loft fungere det på samme måde.


    Mvh Thomas


  • #6   29. jul 2009 Peter H det er ikke så dyrt.
    et fyrtræ's planke gulv kan du få til 120 kr pr m2 og op men hvis der f.eks er en 1 meter imellem bjælkerne ( spær ) så skal du op i noget 30 mm plank og det koster ca 400 kr pr.m2.

    Mvh Casper


  • #7   29. jul 2009 da vi indragede vores overetage startede vi nede fra og gik op - (under)gulv først - så isoering - forskalling vægge - loft.

    lidt som at bygge - altid fundamentet først -- også kan man se hvor man er kommet til.


Kommentér på:
Ombygning hvor skal jeg starte???

Annonce