{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.524 visninger | Oprettet:

rene k
rene k
Tilmeldt:
26. okt 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14

regler for ombygning/renovering af hus {{forumTopicSubject}}

hej bg

vi er i fuld gang med at renovere vores hus.

jeg kunne godt tænke mig at vide noget omkring reglerne om hvor meget isolering der skal være hvor, hvor skal der være 2 lag gips. vådrumsbehandlig osv osv.

er der et sted man kan læse nærmere om det?

mvh René



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  regler for ombygning/renovering af hus
  • #2   17. jan 2011 Hej Rene

    Alle vådrum skal som minimum have vådrumsmembran på gulvet + 10cm op ad væggen. Vægge i Bruserniche skal ligeledes have membran helt til loft. I meget små vådrum skal der membran på alle vægge i hele rummet.

    I bryggers hvor der kan være gulvafløb, skal gulvet ligeledes have membran. (mange springer dette over, men det er altså et krav)

    Når du renoverer er der flere ting der spiller ind, når det gælder isolering og du vil garanteret få forskellige meninger her på siden. Definitionen på om du skal følge nyt eller gammelt bygningsreglement, er i mine øjne: Hvis du laver en helt ny bygningsdel, så skal den opfylde de nye krav, men hvis du blot laver den om, så er det de gamle krav du skal følge.

    Hvis du foreksempel har et gulv uden gulvvarme og du ønsker gulvvarme, så skal du overholde de nye krav når du laver nyt gulv med varme. Har du derimod et eksisterende gulv med gulvvarme, som du vil have gulvvarme i igen, så er det de gamle regler du skal følge, da det er samme konstruktion du bruger og du ikke øger dit varmetab, da der altid har været varmetab ned gennem gulvet i den omtalte instruktion.

    Et godt råd. Der skal 2 lag gips på alle konstruktioner, eller en 10mm OSB+ 1 lag gips.

    På rockwools hjemmeside er der god info at hente.

    MVH Frank



  • #3   17. jan 2011 Her er et godt link...
    http://www.byggeri.dk/guide/isolering


  • Steffen C
    Steffen C Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 87
    #4   17. jan 2011 Hvis du ligger nyt tag, er der vist kommet en ny lov om at der skal isolering efter de nye krav. Det samme hvis du skifter alle vinduer på en gang..

  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
    #5   17. jan 2011 tak det er super links

  • simon P
    simon P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 86
    #6   20. jan 2011 Hvis boligen renoveres over 25% af ejendomsværdien eller boligen, skal alt laves efter BR10 i dag..det ville sige at hvis du skal ha nyt tag på skal alle konstruktioner laves efter BR10 (bygningsreglamanget 10)

    Til FRANK.

    Det du skriver med vådrums membran.. du ahr ikke helt ret. i BR10 er der beskrevet at hvis et vådrum er i stueplan (uden kælder) og gulvet er støbt. skal du faktisk ikke lave vådrums membran. at man så bør gøre det er jo så en anden side af sagen )

    Simon


  • #7   20. jan 2011 Hej Simon, nu er det lang tid siden jeg gik i skole, så kan du ikke lige linke til hvor det står? Jeg kan nemlig kun finde dette

    Vådrum, herunder baderum samt bryggers og wc-rum med gulvafløb skal opfylde følgende krav:

    1) Gulve og vægge skal udføres, så de kan modstå de fugtpåvirkninger og de mekaniske og kemiske påvirkninger, der normalt forekommer i vådrum.

    2) Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende, skal være vandtætte.

    3) Vægge og vægbeklædninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende, skal være vandtætte i den vandbelastede del af rummet.

    4) Vand på gulvet skal afledes til gulvafløb.

    5) I den del af vådrummet, hvor der må forventes jævnlig vandpåvirkning, må der ikke udføres rørgennemføringer i gulvet.

    6) Ved brug af skeletvægge samt gulv- og vægkonstruktioner, der indeholder træ eller andre organiske materialer, skal der anvendes et egnet vandtætningssystem.


  • simon P
    simon P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 86
    #9   20. jan 2011 6) Ved brug af skeletvægge samt gulv- og vægkonstruktioner, der indeholder træ eller andre organiske materialer, skal der anvendes et egnet vandtætningssystem.


    det står jo faktisk i det du har skrevet.

    mvh Simon


  • #11   20. jan 2011 Simon den må du længere ud på landet med smiley Der skal ALTID udføres vådrumsmembran på gulv og vådzone.

    MVH Bygningskonstruktøren


  • #12   20. jan 2011 I 2000 da vi byggede om skulle gulvet have en gummimembran, uanset om det var i stueetagen og gulvet er støbt, tror bestemt ikke de har ændret på reglerne.

    (link fjernet)


  • #13   21. jan 2011 Jeg mener heller ikke der kan være nogle tvivl om at der altid skal være membran på gulvet, uanset de omkringliggende konstruktioner.

    MVH Frank


  • #14   21. jan 2011 vi er ved at isolere vores indervægge ud mod taget.. der skal bare 200mm iso i... men ved nyt tag skal der yderligere 100mm i.. det var det vi fik afvide..

    vi skal også selv igang med bade rum..

    kan man bygge alle vægge op med vådrumsgips? der skal være fliser i selve baderummet ikk?


  • #15   21. jan 2011 Hvis ikke der er murstensvægge i baderummet, ja så er alternativet vådrumsgips eller 15mm Fermacell plader. Og alle vægge og lofter skal laves af de omtalte plader ikke kun lige i brusenichen.

    Husk membran uanset hvilken type væg i vælger

    MVH Frank


  • #16   21. jan 2011 Nej der skal ikke være fliser, man kan også sætte glasvæv op og så male med vådrums maling..
    Min vi har valgt at sætte flider op på begge vore badeværelser..

    Vi har brugt gips, som så førat har fået det tynde lyserøde fugt spærre og vådrums tape i alle samlinger og rundt afløb og så ellere gummi membran.
    Så har vi glasvæv på alle vægge og fliser i brusenichen..


  • JC Trine S
    JC Trine S Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #17   27. jan 2011 følger lige med smiley

  • #18   27. jan 2011 Glasvæv og vådrumsmaling mener jeg ikke er nok på væggene i en bruseniche. Linolium eller fliser mener jeg er minimum på væg i bruser.

    MVH Frank


  • #19   27. jan 2011 Frank:
    Hvis du har behandlet med den rigtige gummomenbran i vådsonen, kan man sagtens nøjes med Glasvæv og vådrumsmaling.
    Det er der rigtig mange som har.. Men underlaget skal være iorden...


  • #20   28. jan 2011 @Anne K: Som sagt er jeg ikke sikker, men jeg vil da undersøge det i den gældende SBI anvisning (det er jo ved at være mange år siden jeg gik i skole)

    MVH frank


  • #21   29. jan 2011 er bare sikker på vi fik afvide da vi lavede om på fyn de nye krav var fliser i badezone, men det må jeg da lige undersøge igen smiley

  • #22   29. jan 2011 Her står en helt masse fornuftigt...

    http://www.bolius.dk/alt-om/badevaerelse/artikel/vaegge-i-badevaerelser/


  • #23   31. jan 2011 super smiley tak for det smiley

  • #24   31. jan 2011 I linket til bolius, skriver de at det kun er vægge i den fugtige zone der kan males. I vådzoner skal der vinyl eller fliser på.

    MVH Frank


  • #25   31. jan 2011 Det komme jo så an på underlaget Frank, har du pudsede mure skal du ikke sætte fliser op...

  • #26   31. jan 2011 Læs nu hvad der står i andet sidste afsnit i artiklen. Malede vægge må kun bruges i den fugtige zone og ikke i den våde zone.

    MVH Frank


  • #27   31. jan 2011 Nu læser du vist kun hvad du selv vil se:
    Men har sakset dette til dig.Prøv at læse punkt et..

    Der findes i princippet tre metoder, som du kan bruge, for at få vandtætte vægge i badeværelset:

    1) Du kan vælge vægge, der i sig selv er vandtætte. Det gælder f.eks. vægge af beton, der anses for at være vandtætte, hvis betonen har en vis tykkelse og kvalitet.

    2) Du kan give væggene en vandtæt belægning, f.eks. et vandtæt flisesystem eller en pvc-belægning (vinyl).

    3) Du kan give væggene en vandtæt membran. Det kan f.eks. være en gummi- eller plastfolie, der fås i ruller (banevarer), eller det kan være en flydende gummimasse, som smøres på og derefter hærder til et vandtæt lag.


  • #28   31. jan 2011 Dette er også sakset fra bolius siden og det siger da helt klart aqt du har 2 valg. Vinyl eller fliser:

    Hvilken overflade skal du vælge til væggene i badeværelset?
    I den våde zone kan du normalt vælge mellem fliser og vinylbeklædning. I den fugtige zone må du godt nøjes med at male, eller du kan sætte en malet bræddebeklædning op.

    Du behøver altså ikke have samme overflader i hele badeværelset. Du kan nøjes med at sætte fliser op på væggen i den våde zone i bruseniche og omkring badekar og så male væggene i resten af badeværelset.

    MVH Frank


Kommentér på:
regler for ombygning/renovering af hus

Annonce