{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.532 visninger | Oprettet:

Dennis P
Dennis P
Tilmeldt:
17. jul 2008
Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59

Nyt tag, men hvordan?! {{forumTopicSubject}}

Hej Boliggalleri.dk

Dette indlæg skal ses sammen med disse billeder:

http://www.boliggalleri.dk/fotoalbum/uderum/1448-til_forum_indlaeg?status=1

Står for gerne at ville have nyt tag på mine to, sammenbyggede, udbygninger, men har et par problemer, som måske slet ikke er problemer, men hvor jeg ihvertfald gerne vil høre folks mening/forslag til en løsning.

Har på den ene af mine udbygninger, en lidt spøjs, gavl, da der i tidernes morgen er blevet bygget 1 meter fodergang på bygningen, i den ene side (Billede 4)
Dette gør desværre at gavlen i den ene side har udhænget, ca. 1 meter højere oppe end den anden side.

Bygningen er i forvejen ca. 1,5 meter bredere end stuehuset, som ligger parallelt med denne. (Billede 2+4)

Endvidere har bygningen, i den side hvor foder gange er bygget på, almindelig udhæng (Hvis det hedder det) mens der på des resterende sider af begge bygningerne er murede gesimser.
Her vil jeg dog under alle omstændigheder fjerne udhænget hvor der er almindelig udhæng, og mure gesimser på, som på de resterende sider.

Ønsker at få samme tag, som vi har på stuehuset, altså glaseret tegl, hvilket de eksisterende spær godt kan holde til.

MEN!
Mit problem er så, at jeg ikke helt ved hvilken løsning jeg skal gå efter. Vil jo gerne have en løsning, hvor de 3 bygninger kommer til at hænge pænt sammen, asketektonisk og kosmetisk.

Her er den "skæve" gavle i sig selv jo et problem, men har overvejer en af følgende løsninger:

1. Ligger ny tag på, som bygningerne, nu engang er.
Dog er jeg her i tvivl omkring hvor vidt den "skæve" gavl på sigt vil blive ved at irritere mig.

2. Sætte nye spær på bygningen, med den "skæve" gavl, og så rette gavlen til, så center flyttes ind midt på bygningen
Dette er dog lidt en dyr løsning, ift. at de eksisterende spær er i god stand.

3. Forlænge bygningen ud i modsatte side af hvor fodergangen er bygget ud, så toppen, pludselig bliver center.
Her vil jeg dog så komme ud i at bygningen bliver næsten 2,5 meter bredere end stuehuset.

4. Fjerne spær og eksisterende hvælving-lofter, hvorefter at indsætte nye stålspær, i hele bygningen s længde.
Er dog i tvivl om ydervæggene kan holde sig opretstående, til de er fæstet til de nye spær, når hvælvingerne fjernes.

Samtidig ved jeg ikke hvor tæt stålspær skal stå, for at kunne bære tegl. Nogen der har nogen idet om dette?


Så alt i alt, kan det være at problemet i bund og grund er rent "flue knepperi", men som sagt så høre jeg meget gerne folks mening, også gerne på helt andre løsninger?

Kom frisk smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt tag, men hvordan?!
  • #1   10. dec 2012 Jeg synes du er ret hurtig til at konstatere at dine spær kan bære et tungt tag, som tegl er. Min erfaring siger mig at de færetse gamle lader er bygget så de kan dette. Et andet spørgsmål er hvad afstand dine spær står med? Hvis der er meget mere end en meter mellem spærene, vil dine lægter ikke kunne bære et tungt tag.

    Normalt når man bruger stålspær så står de med 3-4m afstand og så kommer der åser oven på og eternittag eller stålplade tag. Du kan ikke få lægter der kan spænde så langt til et tegltag. Derfor hvis du skal have nye spær så ville jeg bruge træspær pr. meter.

    Ring til Woodcon.dk de kan hjælpe dig med hvad type spær du kan få og hvad der er bedst til din bygnign.

    - MVH Frank



  • Dennis P
    Dennis P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59
    #2   10. dec 2012 Hej Frank.

    Tak for dit indspark.
    At de eksisterende spær kan bære tungt tag er ikke noget jeg konkludere, men noget en bygningskonstruktør har kigget på. De nuværende spær står med ca. 1 meters mellemrum.

    Mht. stålspær, så ved jeg godt at afstanden normalt er 3-4 meter, men tænker at man vel nok kan komme ned og få mindre afstand, så der kan ligge tung tag?
    Har hørt flere der gør dette. Ideen med at benytte stål spær, skulle udelukkende for at få fuld lofts højde.


  • #3   10. dec 2012 Er det ikke en mulighed at fjerne den fodergang så du kommer tilbage til det oprindelige? Jeg tænker på om de gamle spær bare er forlænget udover fodergangen? Hvis de er så skal der jo bare mures en side med gesims! Det vil blive pænt.
    Stålspær og og tegl er en ret utradtionel løsning som ikke er helt problemfri...

    Der er vist ingen tvivl om at den skæve gavl vil irritere dig og mange andre hvis du giver bygningen den hel store tur....


  • Dennis P
    Dennis P Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 24 Svar: 59
    #4   10. dec 2012 Hej Frederik S

    Tak for indlægget. Jo en mulighed kunne også være at fjerne "fodergangen"
    Desværre tror jeg bare dette vil være en ret vanskelig løsning, idet hvælvingerne jo også er forlænget med ud plus at hjørnet hvor bygningerne går sammen, også skal rykkes med ind igen så.


Kommentér på:
Nyt tag, men hvordan?!

Annonce