Mine rettigheder..? HJÆLP {{forumTopicSubject}}
Heii BG...
Håber der er nogen kloge hoveder som kan hjælpe.
Vi bor i lejet hus, uden begrænsning på lejeperioden.
Vi har i følge vores lejekontrakt 3 mdr.´s opsigelse.
Nu meddeler vores udlejer så, at de ønsker at sælge huset, men ikke ønsker at opsige oss?
Vi vil da helt sikkert være rigtig trætte af at ha ejendomsmæglere og evt. købere rendende?
- at vores hjem skal udstilles på netttet?
- Kan de godt pludselig ringe og sige at der kommer en freemvisning? Tænker på, at hvis vi nu ikkee er hjemme.. så kan de vel ikke bare komme og vise frem? Vores hunde vil da gå amok?
- har de krav på at huset altid står 100% præsentabelt?
- Gælder vores alm. opsigelse?
jan 2009
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 82
Så vidt jeg ved og har læst så har i et års opsigelse hvis ejer husker at sælge huset
Sådan var det ihvertfald dengang jeg boede til leje i en andelsbolig ved ikke om det er de samme regler for ejer som andelsbolig
Men nu var der 3 mdr's opsigelse i kontrakten ved os ( min daværende kæreste og jeg ) men ellers var det 1 år fik jeg af vide dengang
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 631
Hvis ham lejeren har behandler jer pænt osv igennem jeres leje periode er det vel ok og hjælpe ham lidt med hans salg.
jun 2008
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 143 Svar: 3.187
I førstnævnte tilfælde, er der 1 års opsigelse.
Hvis udlejer vælger at sælge huset, kan køber kun opsige Jer hvis han selv skal bo i huset, og det er med 1 års opsigelse.
Hvis lejemålet er tidsbegrænset, så kan han vælge ikke at forlænge kontrakten med jer.
Jeg mener ikke I kan modsætte Jer fremvisninger i forbindelse med salg, når I bor til leje, køber skal jo have mulighed for at se "varen". Der skal også laves tilstandsrapport, tages billeder osv. I kan godt modsætte jer at billeder taget indendørs, bliver lagt på nettet.
Hvis jeres udlejer er sød rar, så er der vel heller ikke grund til, at gøre det svært for ham, at sælge sin ejendom ???
Og er han rigtig sød, kan I sikkert få ham til at ændre kontrakten til tidsubestemt, således I er sikret at kunne blive i boligen.
Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
Jeg ville da aldrig købe et hus, hvis man får at vide, du kan ikke se det, for de der bor der, vil ikke vise deres hjem frem.
Ville du selv det??
jan 2010
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 40
Jeg syntes personligt det er noget p** at jeg skal stå for leje en lejlighed ud, som jeg reelt er 100% ligeglad med om den bliver lejet ud.
Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
jun 2008
Rene W - at du har måtte stå for genudlejning af en bolig du har haft lejet.... dertil kan man kun sige, den kloge narrer den mindre kloge. Du skulle bare have nægtet - det er altså udlejers problem at få lejet sin ejendom ud, ikke dit......
jun 2008
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 176 Svar: 1.517
Når man bor i alm lejebolig der skal man også opgive telefonnummer nye lejere kan ringe på for at komme og se lejligheden inden de siger ja til den, og sådan er reglerne bare der ihvertfald i de to boligforeninger jeg har boet under... så vil tro det også gælder for privat leje mon ikke??
Men det da også noget man bare gør af ren høflighed efter min mening.. man behøver jo ikke selv være der hvis det er, så kan udlejer jo bare være der...
jan 2010
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 40
netop deri problemet ligger.
jeg ville ikke have frememde til at gå rundt i min lejlighed uden jeg selv var der, vi har nemlig haft problemer med at viceværten gik ind uden vi vidste det.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 83 Svar: 209
Hvis man køber en ejendom med lejer, så kan man kun opsige dem, hvis man selv vil bo i huset, eller huset skal have en omfattende renovering, i denne forbindelse kan lejerne opsiges med års varsel.
Du må ikke nægte udlejer adgang til boligen, men udlejer må ikke selv bare gå ind uden din tilladelse...
jun 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
Udlejer har ret til at besigtige sin ejendom, ligeledes at få taget billeder til et evt. salg. Hvis lejer dog ikke ønsker at det skal ske konstant, står der i lejeloven at det skal ske indenfor nogle konkrete, fastsatte tidsrammer - De står detaljeret beskrevet i lejeloven og kan til enhver tid findes ved at google efter dem på nettet.
Som lejer sidder man praktisk talt rigtig godt. Omvendt er det i dag ikke sjovt at være udlejer, for lejerne sidder med rigtig mange rettigheder, som mange desværre ikke formår at sætte sig ordentligt ind i fra starten af.
Man må desværre tilføje at utrolig mange lejemål bliver lejet ud, uden at hverken lejer eller udlejer sætter sig korrekt ind i reglerne. Det fører til rigtig mange problemer rundt omkring, som man i bund og grund nemt kunne komme ud af ved blot at tilføje nogle få linjer om lejers og udlejers ønsker under det der hedder paragraf 17 i ens lejekontrakt. En time eller to's dialog mellem lejer og udlejer kunne udrydde rigtig mange af de problemer som findes mellem udlejer og lejer rundt omkring.
jun 2008
Jeg flyttede fra et lejet hus for et år siden. Da jeg overtog huset, var det en svinesti - og udlejer kompenserede for det, ved at lade mig betale et lille depositum
Den dag jeg var hos udlejer for at sige op, var der ingen grænser for, hvor glad han var for jeg havde boet der, og passet hans hus og have pænt.
Den "lovprisning" havde han, sjovt nok, "glemt" den dag, vi gennemgik huset sammen, og jeg skulle aflevere nøglen, han ville ikke give mig mit depositum og mente jeg skulle betale for ny græsplæne m.m. som IKKE var nyanlagt da jeg slyttede ind. Jeg havde 2 hunde, også da jeg flyttede ind - men det kunne ikke ses på haven.
Han mente også jeg skulle aflevere huset i nymalet stand - selvom jeg overtog noget slum.
Jeg blev selvfølgelig sur på ham, og bad ham lave en liste over det han mente jeg skulle betale for at få lavet, og sende den til mig.
Jeg hørte aldrig fra ham, iflg. lejeloven SKAL man have sådan en liste i hænde inden 14 dage efter gennemgang af lejemålet. Jeg rykkede for mit depositum pr. anbefalet brev efter 5 måneder, men han nægtede at give mig det.
Jeg gik til huslejenævnet, og fik - efter 2-3 måneders skriven frem og tilbage - medhold, og han kom til at betale HELE mit depositum igen, fordi han ikke havde overholdt tidsfristen for istandsættelserne OG at man ikke kan blive pålagt, at bringe lejemålet i bedre stand end det var da man flyttede ind. Simpel as that.
Jeg havde iøvrigt billeddokumentation af både have og bolig FØR jeg satte det i stand - men det fik jeg så ikke brug for.....
Orker man ikke selv at slås med udlejer og skrive brev til kommune - kan man melde sig ind i LLO, som så tager sig af det.
Du har ret, man sidder ret godt i sadlen som lejer :o)
jun 2008
jun 2008
jun 2008
Alt er spimpelthen tip top iorden, men ved allerede nu at jeg får problemer med lejre når de vil flytte fordi de vil have deres depositum tilbage..
Jeg har været streng med leje kontrakt og har noteret hvilken maling der skal bruges osv, men ved at jeg får problemer med det når huset skal afleveres.
Min fætter har ligeledes 7 lejemål hvor alt er iorden, men alligevel står han med større problemer fordi folk ikke betaler og skrider fra lejl. uden han ved hvor de er flyttet hen og lejl. ligner noget der er løgn.. det sker ca på halvdelen af hans lejemål.
Det kan godt være at der er mange som har problemer med deres udlejer, men det er mindst lige så mange røv dårlige lejer som får det hele ødelagt for en.
Så jeg forstår udemærket at udlejer er så skide hård med deres udlejning.
jun 2008
Min fætter er begyndt at spørge om hvor de har boet til leje henne før og tjekke folk om de er i Rki osv..
Tror han har omkring 70-80000 kr ude og hænge nu fordi folk har smadret det hele og ikke betalt husleje.
Pengene er en ting, men alt skal jo laves igen og han får aldrig de penge ind igen..
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Boliger: 2 Emner: 1 Svar: 48
jun 2008
Der er jo dårlige tider med hensyn til salg og er netop startet på maskinmester uddannelsen i Århus, så huset blev lejet ud og vi købte lejl. i århus.
jun 2008
I lejeloven står der:
<i> § 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen. Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.
Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en beboelseslejlighed, skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.
</i>
Så jo, den holder, hvis man ikke har den liste fra udlejer inden 14 dage, med ting han mener man skal betale for bliver lavet, så kan han ikke gøre sit krav gældende.
jun 2008
jun 2008
Jeg har kigget i lejeloven, og jeg kan ikke finde noget omkring at tidligere lejere skal oplyse noget som helst omkring deres nye adresse. Jeg tror det er udlejer som skal sørge for at få den af lejerne inden de er flyttet, og ikke omvendt.
Jeg tror også - og bemærk det er noget jeg ikke ved, men tror - at udlejer kan sende kravet igennem en advokat eller noget offentligt og af den vej få det stemplet som værende på vej inden de 14 dage er udløbet.
jun 2008
De anfører, at der skulle være fremsend en flytteopgørelse efter fristens udløb.
Jeg skal tillade mig at henvis til lejeloven regler, hvoraf det fremgår, at en fraflyttet lejer senest 8 dage før, skal meddele ny adresse, hvortil meddelelser i henhold til §98 skal sendes
jun 2008
Nu har I advokat på, så må man jo håbe for jer, at han kan få pengene hjem for jer, selvom jeres krav er fremsendt 2 dage for sendt jf. §98 i lejeloven.
I øvrigt er det vel ikke så svært at huske at få lejers nye adresse. Når man modtager opsigelsen kan man jo skrive et brev, at ny adresse SKAL være oplyst inden fraflytning, ved gennemgang af lejemålet eller ved aflevering af nøgler, hvis man vil have sit depositum retur. Sværere er det vel ikke - eller er det ???
Mark B - lejeoven <i>§ 97 Stk. 2. Lejeren skal senest 8 dage før fraflytning opgive den adresse, som meddelelser, herunder indsigelser efter § 98, kan sendes til. </i>
Mht. til fremsendelse af krav, så bør den slags ALTID fremsendes rekommanderet. Derved får man kvittering for afsendelse. Man bør samtidig sende samme brev med alm. post også, i tilfælde af det rekommanderede brev kommer retur.
Jeg fik medhold i min sag, fordi udlejer aldrig fremsendte sit krav og jeg fik hele mit depositum retur.
jun 2008
jun 2008
Men sådan er vi alle jo så forskellige.
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 27
hvad er ens rettigheder, hvis man nu lejer et hus, og ejer lader det gå på tvangsauktion, sandsynligvis, fordi de bruger lejeindtægten til noget andet, som at tage på ferie og reparerer bil for.
hvordan står udlejer så?
det skal siges at de heller bringer de ting i orden i huset som er ulovlige såsom olietanken, den er lukket fordi den mangler et nummer og ikke virker.
jun 2008
Har du skrevet under på en leje kontrakt??
jun 2008
Det skal du læse i din lejekontrakt. Hovedreglen er dog stadig den samme, nemlig at du er uopsigelig. Såfremt lejemålet dog bliver solgt på eksempelvis tvangsauktion, kan den nye udlejer stadig kun opsige dig med op til 1 års varsel, og KUN såfremt udlejer selv påtænker at flytte ind i lejemålet.
Når et lejemål kommer på tvangsauktion, er køber forpligtet til også at overtage et lejemål som det er. Så du sidder stadig rigtig godt.
Jeg vil dog mene at du istedet hellere skulle tilbyde at flytte indenfor kortere tid (eks. 1-3 mdr.) mod betaling af én eller anden sum penge. Dermed giver du den eksisterende ejer eller evt. kommende ejer mulighed for at råde til 100% over sit lejemål igen, således at de kan gå i gang med en evt. større renovering m.m. hvis det er det de ønsker. Det kan i sidste ende være langt billigere for dem, og du kan dermed måske nemmere søge noget som er langt bedre med de penge i bagagen.
jun 2008
Du har ret, men har hun ingen lejekontrakt, så ryger hun ud så snart de nye køber har overtaget.
jun 2008
Det er klart. Det nævner hun dog intet om, så det må man formode at de har styr på. Ellers har du ret. Så har man intet i hånden mod udlejer.
jun 2008
Jeg ville perssonligt sev finde noget andet hurtigt, for hvis udlejer selv vil bo i det, og kun venter på du flytter, ja så er han nok heller ikke så sjov at bo til leje hos
jan 2010
han sagde dog nej til at passe kattene, og opsøgte en advokat, for at hører hvad han kunne gøre, når nu de ikke ville lave de ting der skulle laves i huset, ifølge lejekontrakten, advokaten sagde ordret at han ikke måtte opfordre ham til at indefryse huslejen til det var lavet, men at det nok var den eneste måde at gøre det på, og min ven indefrys så huslejen, det er nu 4 måneder siden, og intet er sket.
jun 2008
Jeg vil anbefale din ven går til huslejenævnet i kommunen, og klager over udlejer - men han skal først skriftlig gøre klart for udlejer, at tingene skal bringes iorden inden en given dato. Sker der ikke noget, så går han til huslejenævnet.
Hvis jeg boede sådan et sted, ville jeg nu nok gøre alt hvad jeg kunne, for at finde noget andet at bo i.....
jun 2008
Hvis tilfældende er som du beskriver, er der ingen tvivl om at et opkald til LLO eller huslejenævnet vil hjælpe ham videre i sin sag.
Hvad der dog er farligt er, at han har tilbageholdt huslejen i 4 mdr. - Det må man ikke, og i princippet mener jeg det sidestilles med at udlejer kan sætte ham på gaden.
Sakset fra LLO's hjemmeside :
*"Ønsker man hjælp, så holder man under ingen omstændigheder bare huslejen tilbage. Det er omtrent det dummeste skridt man kan tage. Står man i huslejestance, er der ikke langt til den situation, hvor udlejer med fogedens hjælp kan sætte lejer på gaden. Det er en udbredt misforståelse, at tro, at man styrkes ved at tilbageholde huslejen – realiteten er at man som lejer står svagt, hvis man er i lejerestance."*
jun 2008
Det kalder man ikke en opsigelse, men en midlertidig forflytning til et andet lejemål med efterfølgende genhusning. Hun kan ikke opsiges, og det er den faktor som er væsentlig at fastholde hvis de ønsker eller påtænker at blive boende i lejemålet der fremover.
jan 2010
jan 2010
jun 2008
Jeg mener helt klart, at han skal betale sin husleje, også kontakte huslejenævnet. Eller melde sig ind i LLO og lade dem føre hans sag....
Jeg tror ikke det gavner din vens sag, at han ikke har betalt husleje og kan bevise de står på en særlig konto - han har ikke betalt husleje til tiden, hvilket betyder han kan sættes på gaden....
jan 2010
jeg har sagt til ham at jeg synes han bare skal finde noget andet at bo i for det bliver aldrig bedre, når de ikke har lavet tingene i det forløbne år som de har haft til det.
jun 2008
Pengene som han har indefrosset på en lukket konto, mener jeg dog stadig udgør en risiko for at de kan smides på gaden når som helst. Jeg har søgt på både LLO og familieadvokaten (og google for den sags skyld) og der står alle steder at man ikke bare kan tilbageholde husleje som det passer én. Skulle man kunne det, vil jeg våge at påstå at det kun kan være en advokat som må gøre det, idet han kan fungere som mellemmand imellem parterne, modsat din ven som jo skal repræsentere sin egen sag.
Lidt fra familieadvokatens hjemmeside af :
http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/breve-700/b700-257.html
Det er godt nok vedrørende varme, men situationen er den samme som din vens.
jan 2010
jun 2008
Nu skrev du jo selv, at din ven har meddelt udlejer, at han indeholder huslejen og med forklaring om hvorfor. Dette behøver jo ikke at betyde at ejendommen går på tvang - som du selv skriver, så ved du ikke om det er fordi det beløb din ven har tilgode hos udlejer ikke er nået.
HVIS ejendommen skulle gå på tvang, så kan den nye ejer kun opsige din ven, hvis vedkommende selv skal bo i boligen og det vil så være med 1 års opsigelse, som det også er forklaret længere oppe.
Men jeg forstår ikke, hvorfor har din ven kontaktet BÅDE en advokat og LLO ? Det er da spild af penge :o)
jun 2008
Men som Smydi siger, så kan din ven stadig kun opsiges med 1 års varsel, af den nye ejer eller hvis den nuværende påtænker at flytte ind i lejemålet.
jan 2010
jeg har så ikke skrevet det tydligt nok det er jeg ked af,
jeg viser ham tråden, her, så han selv kan læse det.
tusind tak for hjælpen.
han mener at det går tvangsauktion, fordi udlejer på et tidspunkt, sagde at han ikke havde betalt pantebrevet de sidste 2 gange, så de vill nok gå på auktion.
men som sagt har han absolut intet hørt fra udlejer efter huslejeindefrysningen.
Mine rettigheder..? HJÆLP