{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.569 visninger | Oprettet:

Feriepenge + dagpenge? {{forumTopicSubject}}

Nu har min lillebror gået hjemme i 2måneder, og er derfor på dagpenge.
Men nu har han lige fået sit feriekort fra sin tidligere arbejdsgiver.

Spørgsmålet er så, kan han få disse feriepenge udbetalt, ved siden af sine dagpenge ?
Dagpengene har jo i og for sig ikke noget med de optjente feriepenge at gøre. De feriepenge er jo optjent ved arbejder.

Kan i svare på det ??


Faret vild i dagpenge-junglen?
Der kan være mange ting at huske og at tage stilling til i forbindelse med dagpenge og ledighed. Din a-kasse kan hjælpe dig med alle dine spørgsmål. Find den billigste a-kasse på TjekAkasse.dk!
Kommentarer på:  Feriepenge + dagpenge?
  • #1   19. mar 2009 Det må han ikke. feriepengene er til når han holder ferie. Så skal han have dem udbetalt så stopper dagpengene.

  • #2   19. mar 2009 Man må ikke modtage nogen penge ved siden af dagpenge, så kan skal ned på fagforeningen og have den skrevet under, og så melde det til jobcenter

  • Mac & Kiki .
    Mac & Kiki . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 101
    #3   19. mar 2009 vent med dem så lang tid som muligt.. hvis der er udsigt til job er det MEGET smartere at få dem der, da du får noget ud af dem..

  • #4   19. mar 2009 Han må hellere ikke få sit vikarbureau til at skrive den under ?
    Eller vil det være at snyde a-kassen ?


  • #5   19. mar 2009 Når man får dagpenge er det dem der råder over det, ved vikar er man jo kun ansat så længe man arbejder for dem, så det kan man ikke

  • Louise R
    Louise R Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 35
    #6   19. mar 2009 hvis det fx er kontakthjælp, ved jeg fra min veninde at man ikke må få ferie penge når man er på det, opdager kommunen det, skal man betale tilbage, for så ka man jo forsørge sig selv i den periode, og man er ikke til rådighed for arbejdsmarkede når man holder ferie.. smiley
    Så mon ikk der lidt det samme med dagpenge ?


  • #7   19. mar 2009 Kan egentlig godt forstå min bror, at han er lidt frustreret over det, for det er jo egentlig penge som han har sparet op, og derfor burde han jo i princippet kunne "hæve" dem når han har lyst, ligesom en opsparing i banken.

    Pengene skal bruges til ferie, ja, men tror da 90% af danmarks befolkning får pengene udbetalt, uden at holde ferie, og så bare gemmer dem til når de en gang holder ferie.

    Det er da hvertfald fremgangsmåden hos mig...


  • Mark Q
    Mark Q Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 9
    #8   19. mar 2009 Han skal melde ferie ved hans jobcenter, også derefter få dem til at skrive han feriekort under i den periode i stedet.

  • #9   19. mar 2009 jah.. men på den måde, får han jo ingen dagpenge smiley

  • #10   19. mar 2009 Morten

    Det du gør er så ikke lovligt ;o)


  • Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 102
    #11   19. mar 2009 Nej, Morten, han får da ikke sine dagpenge samtidigt...men nu er dagpenge jo også bare noget du kan få, når du ikke har andre muligheder??;-);-)

  • #12   20. mar 2009 tror nærmere at 95% af befolkningen får sine feriepenge, når de holder ferie!

    det andet er svindel til at finder et nyt job.

    Men ja, det er jo ikke en opsparing, men feriepenge (-:

    men ellers så må han vente


  • #13   21. mar 2009 "for det er jo egentlig penge som han har sparet op, " Nej det er penge hans arbejdsgiver har sparet op til at kunne betale ham løn under hans ferie...

  • #14   21. mar 2009 Jah... men han har ikke i sinde at skulle holde ferie, da han nu har gået hjemme i et stykke tid, og betragter det for ferie.

    Derfor vil han jo bare have dem udbetalt... og kan da godt forstå, at han ikke gider vente helt til næste år, med at få dem udbetalt som rest.



  • Louise R
    Louise R Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 35
    #15   21. mar 2009 han skal afskrives fra dagpengene for at få dem udbetalt.! han skal så leve af dem i de dage der står skrevet.! Også skal han tilbage til dagpenge bag efter, får han dem uden at afskrive sig dp, er det bedrageri, og han skal betale tilbage.!

  • #16   21. mar 2009 men uanset, vil det jo alligevel være flere penge end dagpenge.

    men han får dem sgu ikke bare i hånden mens han er på dagpenge.

    som sagt er det IKKE en opsparing som sådan. (-:


  • Thor L
    Thor L Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Svar: 4
    #17   22. mar 2009 mener at han kan vælge at holde ferie i 2 dage og få udbetalt det hele, så får han bare ikk dagpenge for de to dage. såeh.....

  • #18   22. mar 2009 det tror jeg er en and, for det er ikke mindre lovligt end at få det hele på en gang uden at holde ferie.

  • #19   22. mar 2009 De dage ferie man skriver på sedlen SKAL man holde

  • Thor L
    Thor L Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Svar: 4
    #20   24. mar 2009 det skal man da, men man må selv beholde hvor mange af pengene man ønsker at få udbetalt jo. smiley

  • #21   24. mar 2009 Nej, det bestemmer man heller ikke selv, pengene er jo delt ud på hvad en dag er værd

  • #22   2. sep 2012 er selv på dagpenge og du kan IKKE få dem udbetalt medmindre du holder ferie.. ved at en del selv skriver under, men bliver det opdaget så er det sur røv, du for taget dagpenge retten smiley

    når det er sagt kan man d. 30 sep få udbetalt sine ferie penge for 3 ugers hoved ferie uden det bliver trukket nogen steder, men det er KUN hvis man har en god grund for at man ikke har kunne holde ferie.. så som langtid sygdom, barsel osv.

    ja det er sur røv, men nu er feriepenge jo også tænkt som ferie penge og ikke bare noget man for udbetalt - så det er vel fair nok smiley

    så lige de feriedagpenge han optjener som ledig for han så også kun hvis han holder ferie smiley


  • #23   3. sep 2012 > Jubas <
    <i>
    19. mar 2009 kl. 14:39
    Han må hellere ikke få sit vikarbureau til at skrive den under ?
    Eller vil det være at snyde a-kassen ? </i>

    Nej, det må han ikke - det er socialt bedrag, og straffes hårdt, hvis han gør det. Og ja, det er at snyde A-kassen.

    Det er ikke penge din bror har sparet op, men som Who Am I skriver, arbejdsgiver der har sparet dem op.
    Ferieåret, at jo sådan set kun lige begyndt (det går fra 1/5 til 30/4) så hvis din bror fusker med at få dem udbetalt og kommer i arbejde, også gerne vil holde ferie, i f.eks. marts måned næste år, ja, så er der ingen indtægt i den tid ....!


  • #24   6. sep 2012 tror altså godt han kan få udbetalt 3 uger her til den 30 sep.. det er der man kan få hovedferien udbetalt.. jeg skal på kommunen og have dem. og de bliver ikke trukket nogen steder, så synes da han skal ringe og høre.. for er ret sikker på man altid kan få udbetalt sin hoved ferie smiley men først til 30 sep. smiley også uden det bliver trukket..

    det har jeg fået også da jeg efter sidste barsel kom tilbage på job og ikke kunne nå at holde ferie.. eller det kunne jeg, men gjorde det ikke smiley


  • Signe K
    Signe K Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 2 Svar: 47
    #25   6. sep 2012 Husk også at han ikke må rejse tid udlandet så længe han er på dagpenge. Jeg vil råde ham til gøre det samme som Linda&Brian skriver. Det vil han få mest ud af såfremt han kan godtgøre at han ikke har været i stand til at afholde ferie grundet jobsøgning:)

    Det er muligt at få sine dagpenge med til udlandet i op til 3 mrd., hvis det er i forbindelse med jobsøgning.

    Håber han finder en løsning.


  • #26   6. sep 2012 >Jubas< Jeg syntes du skal sige til din bror, at han skal spørge, hvordan reglerne er på området, der hvor han får sine dagpenge udbetalt fra.
    Jeg tror altså, at der er forskel på, om man er på barsel eller går ledig. Det rigtige vil være at spørge på A-kassen


  • T B
    T B Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 391
    #28   6. sep 2012 hold da kæft det er grineren...

  • Signe K
    Signe K Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Boliger: 1 Emner: 2 Svar: 47
    #29   6. sep 2012 smiley

  • #30   6. sep 2012 Hold op, hvor morsomt. Det har jeg slet ikke set - den stod på oversigten, så derfor kommenterede jeg på den. Har helt overset oprettelsestidspunktet smiley


Kommentér på:
Feriepenge + dagpenge?

Annonce