{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.737 visninger | Oprettet:

Karina D
Karina D
Tilmeldt:
25. nov 2009
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19

Huskøb, ulovlig el-installationer :( {{forumTopicSubject}}

Manden og jeg har for 2 måneder siden købt et hus og i går river vi så lofterne ned da vi vil have gipslofter, (vi er i gang med en større renovering) og vi opdager at mange af el-installationerne er ulovlige, og det er virkelig alvorlige fejl der er lavet.

Nu er det så at det bliver vi jo nødt til at få rettet op på og der skal trækkes nye kabler i hele huset smiley

Mit spørgsmål er om vi kan få det dækket af nogle?

Sælger har udemærket været klar over de ulovligheder, han krydsede dog af i 'ved ikke' i rubrikken om uautoriserede installationer. Og han blev noget mærkelig i hovedet da vi sagde at vi ville hive lofterne ned. Desuden kan man se at det er lavet i den tid sælger har boet her. (35 år)

Vi har tegnet den almindelige ejerskifteforsikring, men den tror jeg ikke dækker noget som helst.

Jeg har læst nogle steder på nettet at sælger hæfter for ulovlige installationer op til 10 år, men kan ikke finde noget jeg kan bruge til noget.

Er der nogle herinde der ved hvordan man står? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Huskøb, ulovlig el-installationer :(
  • jens s
    jens s Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 72
    #1   26. jun 2011 aner intet om juraen...

    men hvad er alvorlige fejl? er elektriker og der er sgu altid ulovligt el i de huse jeg piller i (INDEN:))....

    men hvad er fejlene?


  • #2   26. jun 2011 Det er derfor man får tjekket sin installationer inden man køber!!
    når der er lavet ejerskifte og tilstandsrapport så hæfter sælger ikke for noget...
    Hvis han har krydset "ved ikke" til el installationer men har boet der i 35 år så ved man sgu da om de er ulovlige... Den burde I også have fanget...
    Men hvorfor skal der nye ledninger?? Drejer det sig ikke om nogen nye dåser... Det kan ikke koste alverden når i nu har besluttet at skifte loft...


  • Karina D
    Karina D Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #3   26. jun 2011 Ledningerne er i åbne samledåser oppe under isoleringen, hvor de ligger løst og loftdåser er vendt om og der er sat loftplader hen over dem.

    Jeg aner ikke en skid om el, det er bare hvad jeg har fået fortalt at der er galt smiley


  • Karina D
    Karina D Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #4   26. jun 2011 Jeg vidste ikke at man kunne få tjekket installationer, så meget er jeg ikke inde i huskøb, vi har haft advokat på og der er da ikke blevet nævnt noget om det smiley

  • Karina D
    Karina D Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #5   26. jun 2011 Vi har opdaget mange andre fejl også bla. at betongulvet i stue og køkken var revnet og gav sig når man trådte på det og mursten der er gået løs udvendig. Det har vi så lavet nu, men det er da en ekstra streg i regningen smiley Der bliver bare ved med at dukke ting op synes jeg smiley

    Og der var ikke en eneste K3 på tilstandsrapporten, jeg er sikker på at sælger har kendt ham der har lavet den, huset er fra '66.


  • jens s
    jens s Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 72
    #6   26. jun 2011 bare lige husk at huset er fra 66... du får ikke et fejlfrit hus der er 45 år gammelt....

    men ang. de dåser... så lyder det umiddelbart ikke alvorligt... de kan evt. bare flyttes ned i det nye loft eller skiftes ud... men selvfølgelig svært at sige når man ikke har set det. men vil ikke tro det er den store udskrivning...


  • T B
    T B Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 391
    #8   26. jun 2011 Kontakt Jeres ejerskifte forsikring, hvis nogen dærkker er det dem.
    Hvis ikke er der kun Jer selv tilbage.

    Bemærk de fleste ejerskifte forsikringer har en ret høj selvrisiko +10.000.- som regel


  • Mark Q
    Mark Q Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 9
    #9   26. jun 2011 Karina D: Ind med nogle billede, eller bestil et installationseftersyn ved en el-installatør, også lad dem give et overslag på hvad det kan koste, og gå med dette samt alt andet til advokaten og se hvor meget ejerskift evt kan dække af dette

  • #10   26. jun 2011 Smid billeder ind, så vi kan se hvordan det ser ud! Hvis loftet er revet ned, så er det lidt begrænset hvor dyrt det kan blive.
    Men i skal nok se at få tjekket resten af huset.
    Jo mere man roder i en lort desto mere stinker den.


  • Mægleren !
    Mægleren ! Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Svar: 90
    #11   26. jun 2011 Hejsa smiley

    En træls situation, men her er lidt relevant fakta.

    Sælger hæfter ALTID for ulovlige el-installationer ved salg af ejendom. Den eneste måde sælger kan frasige sig dette, er ved at gøre køber opmærksom på eventuelle ulovlige installationer.

    Så I har hermed et krav overfor sælger, som går udenom ejerskifteforsikringen. I skal få indhentet et tilbud på, hvad det vil koste at få udbedret og så foreligge dette overfor sælger, eller sælgers rådgiver.

    Såfremt sælger ikke vil give erstatning, er der kun rettens vej.


  • Karina D
    Karina D Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #12   26. jun 2011 Skal nok se om jeg kan få lagt billeder ind. Vi har lige opdaget at der er skåret et spær over for at gøre plads til et skorstensrør og man kan se at spæret er sunket på begge sider af røret, må man godt det?


  • Karina D
    Karina D Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #13   26. jun 2011 Så har jeg lavet et album hvor der er billeder af noget af det.

    Vores selvrisiko på ejerskifteforsikringen er kr. 25.000 smiley

    Jeg kan huske at da jeg solgte hus for nogle år siden der købte jeg en sælgeransvarsforsikring i tilfælde af at der skulle dukke ulovlige ting op, findes de stadig?

    Mægleren: Jeg håber at du har ret i det du skriver smiley



  • allan n
    allan n Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Svar: 19
    #14   26. jun 2011 Tja hvad skal man sige for mig lyder det som om i er ved at total renover indvendig er det rigtig ???
    og hvis i er dette tror jeg desvære i ejersikft dækker, ang dåser hvis de er telgængelige op fra intet problem der

    Ja man finder mange sjove løsninger når man begynder at piller i gamle huse, har selv været i gennem mit,


  • jens s
    jens s Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 72
    #15   26. jun 2011 er der loft ovenpå?

    for så er der ikke noget ulovligt i de dåser der ligger der... de skal dog fastgøres...

    men uanset hvad så kan man lige så godt smide nyt el op hvis man alligevel har loftet nede... vil jeg i hvert fald mene:)


  • #16   26. jun 2011 Jens S
    inst. skal være lette tilgængelige og om der er luft ovenpå, men de ligger gemt under inst. Så er det skjult inst.
    Jeg kan trøste jer med at det vil tage en elektriker ca. 2 dage at få styr på dette og lave nye inst. til jer.
    Spær/spær fod på der IKKE skæres rundt i. Så der skal i have boltet en ny spær fod på den gamle. Det er IKKE fejl. som kan betale sig at sidde himmel og hav i gang med. Da det ikke vil koster alverden at lave.
    Det er mere tanken om at hvis der er sjusket så meget her, hvad er der så ikke sjusket med i resten af huset.


  • #17   26. jun 2011 Fik vist beskrevet det el lidt dårligt.
    Kort sagt det er skjult inst. der er lavet.


  • jens s
    jens s Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 72
    #18   26. jun 2011 ja men tager få minutter at skrue skidtet fast.. og os over isolering....

    der er ikke noget der som ikke er set 1000 gange før... det er ikke på nogen måde alvorligt ud fra hvad jeg kan se...


  • #19   26. jun 2011 Jeg havde pillet alt el ned og startet på en frisk med de inst. Kabler i væg kunne nok genbruges.
    Prøv lige at demontere kontakter i væggen også, så du er sikker på det er iorden.
    Jeg mener satme det er sjusk alt andet end at pille lortet ned og lav det på en frisk. Tager ingen tid når loftet er nede alligevel.
    Men nej, det koster ikke alverden at få lavet.
    Jeg er mere bange for hvordan resten af huset ser ud.


  • jens s
    jens s Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 72
    #21   26. jun 2011 elektrikeren der giver jeg dig ret... ned med skidtet og op med noget nyt!

  • Karina D
    Karina D Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #22   26. jun 2011 Der er ikke beboelse på 1. sal.

    Ja, vi er ved at renovere alt indvendig, men det var ikke meningen at vi skulle brække alle gulvene op og støbe dem igen, men det blev vi jo så nødt til.

    Men nu tror jeg snart ikke at der kan dukke mere sjusk op, vi har snart flået alt fra hinanden smiley

    Er glad for at høre at det ikke tager mere end to dage for en elektriker at rette op på det, så kan det ikke være den helt store omkostning hvis vi skal betale selv, men det er da irriterende alligevel, for det vi havde regnet med at det ville koste at sætte i stand for er for længst overskredet pga. alt det lort der er dukket op smiley


  • Kenneth L
    Kenneth L Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #23   26. jun 2011 Jens S - Installationer gemt under isoleringen er skjult installation og dermed må der ikke være samlinger som ikke er synlige. Derfor er installationen ulovlig.

    Men derudover vil jeg sige at det er ikke så slemt som du får det til at lyde Karina. Selvfølgelig er det en uheldig situation, som i ikke havde regnet med. Det ruridiske kan jeg desværre ikke svare på.

    Vil tage mellem ½ og 2 dage at få fikset af en elektriker, afhængig af omfanget i hele huset. Det vil være mellem 2000 og 8000 kr. ca.


  • jens s
    jens s Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 72
    #24   26. jun 2011 kenneth... i know at samlinger skal være synlige.... men en ting er en samling der ikke er synlig men stadig i en dåse der er til at komme til... det er sgu ikke så slemt...!

  • #25   26. jun 2011 Kenneth
    Du har helt ret
    Karina
    I kan tage det lidt med ro med hensyn til det økonomiske!
    Tror selv det ville tage med en dags tid nok 2 dage inkl. montering at få ordnet og så har i den "up to date"


  • Karina D
    Karina D Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #26   26. jun 2011 Ok, er glad for at I siger det ikke er så slemt som vi udmiddelbart troede, det lyder heller ikke som om det er den helt store udskrivning, så kan jeg sove roligt igen, køber aldrig et gammelt hus mere smiley

  • Mægleren !
    Mægleren ! Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Svar: 90
    #27   26. jun 2011 Jeg skriver helst kun herinde på boliggalleri, når jeg ved jeg har ret. Ellers kommer der blot alt for meget ukorrekt fakta på bordet smiley

    Men det er helt rigtigt, det som jeg skriver. Sælger hæfter altid for ulovlige el-installationer. Så få et tilbud fra en elektrikker og sig at sælger skal betale den.

    Hvis sælger har tænkt sig om, har han tegnet en sælgerforsikring, som så evt. dækker skaden for ham...


  • #28   27. jun 2011 Man kan få et el-tjek inden man køber et hus, men det hjælper ikke en skid. Vi fik også lavet et el-tjek, men stadigt dukkede der skjulte fejl og ulovligheder frem, da vi begyndte at pille i huset.

    Ved et eltjek bliver huset jo ikke ligefrem røntgen fotograferet og det er kun de synlige ting der kan tjekkes + at der kan måles lidt her og der.

    Vores eltjek, var ikke det papir værd som det var skrevet på...

    mvh Frank


  • #29   27. jun 2011 Hvis I har mulighed for at lave en udveksling på hver side af skorstene, så vil det formentligt være den nemmeste og rigtigste måde at reparere spærfoden ved skorstenen. 2 stykker 2x6 tømmer af 2 m og 6 bjælkesko med udvendigflig + en håndfuld beslagskruer, så er det repareret.

    MVH Frank


  • malene S
    malene S Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #30   24. maj 2012 Hej
    Jeg står desværre i en meget frustreret situation ift. huskøb og har brug for nogen råd eller svar...
    Vi har underskrevet en købsaftale på et helårshus i en haveforening for ca en måned siden, (Sælger skrev under næsten samtidigt), men fordi det er en haveforening og der er lidt andre regler, er resten af processen blevet trukket en del i langdrag.
    Vi fik tilsendt et tilbud på en ejerskifteforsikring d.16.4, men dette udløb allerede d.30.4 og da vi ikke var sikre på at handlen ville gå igennem ift. vores forbehold for realkredit, indmeldelse i foreningen osv, så mente vi ikke at vi kunne skrive under på tilbuddet (dette fortrydes nu!) Forsikringsselskabet gjorde os efterfølgende så opmærksomme på at der 1.5.12 var kommet nye regler og der skulle laves en EL-tjeksrapport inden et nyt tilbud.
    Denne er så lavet for ca 10 dage siden og viste desværre at der ikke er trukket jord til nogen stik i hel huset, der mangler stik og der er flere der ikke er udført korrekt. Vi har taget kontakt til en elektrikker der har givet et tilbud på at få lovliggjort installationerne, med kabelbakker UDENPÅ væggene i alle rum (134kvm) på ca 29.000 uden moms. Dette vil både forringe husets udssende, men vil også forringe prisen hvis vi engang skal sælge.Dette har vi underrettet sælger om,og forlangt at de enten får det udbedret eller går 50.000 ned i pris og så klare vi selv at få det lagt ind i væggene istedet, men det vil de ikke...
    Så er det jeg bliver rigtig meget i tvivl om hvem der har juraen på deres side???
    Er det sælgers ansvar at udbedre det INDEN overtagelsesdatoen eller hænger vi selv på den idet vi har underskrevet købsaftalen uden at have et gældende tilbud på en ejerskifteforsikring...? Eller? Og hvor kan man finde en lovgivning der kan benyttes i dette tilfælde?
    På forhånd tak.
    Malene


Kommentér på:
Huskøb, ulovlig el-installationer :(

Annonce