Sune M Sune M Ikke angivet, Danmark Bruger på boliggalleri.dk
Dato: 2012-1-16
Vist 2631 gange
Emner: 2

Gøre kælder lovlig beboelse ??

16. jan 2012 kl. 13:50

Hej. Hvis nu jeg får gravet min kælder ud og får lagt isolering med gulvvarme og får de 230cm til loft og vinduer og flugtveje i kælderen og får fugten væk. Og den så bliver godkendt til beboelse. Men er det noget med at det samlede boligareal ikke må overstige 250 kvadratmeter ? Har jeg hørt noget om, og det gør den hvis min kælder bliver godkendt jo,.

Svar til emnet: Gøre kælder lovlig beboelse ??

Emner: 143
Svar: 3.249

Boliger: 2
Fotoalbum: 6
# 1 16. jan 2012 kl. 15:56

Det må da være en regel der er i det område hvor du bor - jeg kender da indtil flere, der har boliger der langt overstiger 250 kvm.
Tror du skal ringe og spørge din kommune - de er nok de eneste der kan give dig et 100% rigtigt svar.

Hjælpe-Administrator
Emner: 7
Svar: 1.470

Boliger: 1
# 2 16. jan 2012 kl. 17:31

Taget fra nettet.
I Bygningsreglementet, står der, hvad der skal til, før en kælder opfylder kravene til beboelsesrum. De vigtigste krav er:
Gulvet skal ligge over det omgivende terræn mod mindst én af kældervæggene. Altså skal mindst en af kælderydervæggene svare til en almindelig husfacade i forhold til det omgivende terræn. Hvis ikke dit hus ligger på en skrånende grund, skal den ene kælderydervæg altså graves fri.
Der skal være mindst 2,30 m fra gulv til loft.
Der skal være mindst et vindue til det fri i hvert kælderrum.
Der skal være en flugtvej direkte til det fri. Det kan f.eks. være et vindue, en dør eller en lem. Åbningens højde plus bredde skal mindst være 1,5 m, og højden fra gulvet til underkanten af åbningen må ikke være over 1,2 m. Desuden skal det være let at åbne flugtvejen.
Indeklimaet i rummet skal være sundt og sikkert.
Kælderen, som rummet ligger i, må ikke være kold og fugtig.

I de fleste kældre vil disse krav ikke være opfyldt, og da kommunerne normalt følger bygningsreglementets krav nøje, vil de som regel ikke give tilladelse til at indrette beboelse i kælderen.

Svar: 763

Fotoalbum: 1
# 3 17. jan 2012 kl. 12:32

99,9% af alle danske kældre vil aldrig kunne indrettets til bolig uanset hvor mange mio kr. der bliver smidt i projektet. Du skal huske at kælderen ændrer anvendelse og dermed er det de nyeste krav i bygningsreglementet der skal opfyldes og der skal også være niveaufri adgang.... det er en helvedces lang ramoe der skal bygges for at kunne komme ned i kælderen...

MVH Frank

# 4 17. jan 2012 kl. 12:33

ramoe=rampe ;o)

Emner: 1
Svar: 19
# 5 17. jan 2012 kl. 19:31

da ike nivuefri til en kælder , det er jo ikke hovedindgangen, der kræves jo heller ikke en egentlig dør ud ,
hva så med 1 sal ,mener du helt seriøs at der skal være en rampe op til et veluxvindue ha ha ha.
det er bygningernes samlede areal der skal regnes med også carport udestuer , mm ,det må max udgøre 25 % af grundens størrelse, nogle steder er det 30 % andre kun 20 %

# 6 18. jan 2012 kl. 08:36

sorry jeg tænkte lige på en sag, hvor der skal indrettes en selvstændig lejlighed i en kælderetage, så skal der være nivaeufri adgang.

Men derfor kan de færeste alligevel leve op til kravene efter det nye reglement.

MVH Frank

Gå til første svar

Du skal være logget ind for at kunne besvare emner.

Opret bruger   Log ind

Besvar emne: Gøre kælder lovlig beboelse ??

Bazoom - Vi elsker passionerede mennesker
BoligGalleri anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer.         Læs mere
Personer, der synes godt om dette